پوست بزرگترین عضو بدن است و باید به اندازه قلب یا ماهیچه‌های خود به آن توجه کنید. محصولات زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند از سلامت پوست خود مراقبت کنید و به درخشندگی مطلوبی که دلتان می‌خواهد، برسید. این کار اصلا سخت نیست؛ در واقع بهتر است بگوییم که راز داشتن پوست سالم، غذایی است که می‌خورید. شما باید به دنبال لیستی از خوراکی های مفید برای پوست باشید و آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پس اگر به دنبال تغذیه مناسب برای پوست خود هستید، در ادامه این مطلب همراه مجله بارجیل باشید تا ۷ مورد از بهترین مواد غذایی برای پوست را به شما معرفی کنیم.

مواد غذایی مفید برای پوست

برخی از مهمترین خوراکی های مفید برای پوست عبارت‌انداز:   

1. سالمون؛ بهترین ماده مغذی برای پوست

یکی از مواد مغذی که به پوست درخشندگی خاصی می‌بخشد، ویتامین D است. شما به طور معمول می‌توانید این ماده مغذی را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت کنید، اما به راحتی در یک رژیم غذایی متعادل نیز به دست می‌آید. درست است که این ویتامین از نور خورشید هم دریافت می‌شود، ولی گاهی بعضی از افراد به اندازه کافی ویتامین D را به طور طبیعی کسب نمی‌کنند. در نتیجه باید به فکر منابع غذایی جایگزین باشید.

یکی از غذاهای مفید برای پوست که ویتامین D زیادی هم دارد، ماهی سالمون است. یک وعده ماهی سالمون، ۱۶۲ درصد از ویتامین D مصرفی روزانه شما را تامین می‌کند. از طرفی همانطور که می‌دانید، کمبود ویتامین D باعث ایجاد خستگی و حس بی‌حالی می‌شود. بنابراین ماهی سالمون یکی از مواد غذایی انرژی زا برای مقابله با خستگی نیز به حساب می‌آید. از طرفی، تخم آفتابگردان نیز حاوی ویتامین D است که از این رو برای پوست مفید به حساب می‌رود. بنابراین شما می‌توانید خودتان روغن آفتابگردان طبیعی بگیرید و آن را به همراه سالمون میل کنید، تا هم ماهی شما خوش طعم‌تر شود و هم فایده بیشتری برای پوست‌تان داشته باشد.

2. مرکبات؛ تامین کننده ویتامین سی پوست

همیشه همه ما شنیده‌ایم که ویتامین C یکی از بهترین مواد غذایی برای پوست است. مرکباتی مانند پرتقال یا آناناس بیش از ۱۰۰ درصد از ویتامین C مصرفی روزانه شما را تامین می‌کنند. این میوه‌ها همچنین دارای آب زیادی هستند که به هیدراته شدن سلول‌های پوست کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد که بدن شما دچار کمبود آب شود. اما همیشه لازم نیست که میوه‌ها را به صورت تازه مصرف کنید، حتی انواع میوه خشک هم می‌تواند مزایای زیادی برای زیبایی پوست شما داشته باشد. زیرا آنها حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های لازم برای پوست هستند و نقش زیادی در شادابی پوست دارند.

3. ماهی تن برای پوست سالم و شاداب

مقداری تن ماهی و سبزیجات

ویتامین B6 یکی از مواد مغذی برای پوست است و از بیماری‌ها و اختلالات پوستی محافظت کند. همچنین از ترک خوردن و خشک شدن پوست اطراف دهان جلوگیری می‌کند. ماهی تن منبع مهمی از ویتامین B6 است و یک فنجان آن حاوی ۲۷ درصد از ویتامین B6 مصرفی روزانه شما است. البته شما می‌توانید با اضافه کردن سیب‌زمینی شیرین به رژیم غذایی خود، این مکمل عالی را تکمیل کنید. یک وعده از این ترکیب، ۲۹ درصد دیگر به ویتامین B6 مصرفی شما اضافه می‌کند. به علاوه، ماهی نه تنها یکی از مواد غذایی مفید برای پوست است، بلکه جزو مواد غذایی مفید برای مقابله با کرونا هم محسوب می‌شود. زیرا جهت کاهش ابتلا به ویروس کرونا، شما باید غذاهای مفید و سالم مصرف کنید. ماهی امگا ۳ زیادی دارد و به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با این ویروس مقابله کنید.

4. آجیل و دانه‌ها؛ تغذیه سالم برای پوست

نور خورشید تا حد زیادی باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود، بنابراین شما باید به فکر راه‌هایی جهت محافظت از پوست خود باشید. روش‌هایی مثل استفاده از کلاه و کرم‌های ضد آفتاب ضروری محسوب می‌شوند، ولی کافی نیستند. در نتیجه به منظور محافظت از پوست خود، غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی نیاسین (ویتامین B3) هستند.

ماهی تن یکی از این مواد غذایی است، اما گیاهخواران و وگان‌ها می‌توانند منابع غنی دیگری مانند بادام زمینی یا تخمه آفتابگردان را استفاده کنند. تخمه آفتابگردان جزو منابع سلنیومی در مغزهای خوراکی به حساب می‌آید و مزایای زیادی برای حفاظت پوست شما دارد. پس اگر وگان هستید، اصلا جای نگرانی نیست. با خرید آجیل و مغزهای تازه می‌توانید به شفافیت پوست خود کمک کنید. حتی اگر می‌خواهید علاوه بر شفافیت، صورتتان پر شود می‌‌توانید از آجیل‌های چاق کننده صورت استفاده کنید. از طرفی، با مصرف منابع آجیل غنی از ویتامین D در کنار مصرف سالمون، بهترین رژیم غذایی برای حفاظت از پوست را در دسترس خواهید داشت.

5. سویا؛ دانه مفید برای پوست

مقدار زیادی دانه سویا در گونی مخصوص آجیل

پیش‌تر درباره ویژگی‌های مثبت ویتامین B برای محافظت در برابر بیماری‌ها صحبت کردیم. ویتامین B2 یا ریبوفلاوین به محافظت از پوست اطراف دهان و بینی کمک می‌کند. علاوه بر مفیدترین مغزها برای بدن، دانه‌های سویا نیز منبع بسیار خوبی از این ویتامین هستند و با مصرف آن‌ها می‌توانید حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه خود را تامین کنید. در ضمن، سویا حاوی ویتامین E است که می‌تواند به بهبود و ترمیم سلول‌های مرده پوست کمک کند. شما می‌توانید مخلوط آجیل ویتامین E یا سویا را به تنهایی مصرف کنید و از فواید آنها برای پوست خود بهره ببرید.

6. سیب زمینی شیرین برای پوست سالم

مواد غذایی برای جوان سازی پوست فقط شامل ویتامین D و B نمی‌شوند، بلکه باید دارای دوز مناسبی از ویتامین A نیز باشند. این ویتامین علاوه بر بهبود پوست، برای مو و ناخن‌ها هم مفید است. جهت دریافت میزان توصیه شده ویتامین A، مقدار زیادی سبزیجات را در دستور العمل‌های غذایی خود بگنجانید. در بین سبزیجات، سیب‌زمینی شیرین منبع بسیار خوبی از این ویتامین محسوب می‌شود.

7. آب؛ بهترین نوشیدنی برای پوست

آقایی در حال نوشیدن آب در زیر آفتاب

درست است که مغزهای خوراکی مفید برای شادابی و طراوت پوست کم نیستند و سبزیجات بسیار خوبی را در بازار میوه و سبزیجات پیدا می‌کنید، ولی نباید از نوشیدن آب کافی غافل شوید. از آنجایی که بدن انسان تقریبا ۵۵ تا ۷۵ درصد آب است، سلول‌های شما (به ویژه سلول‌های پوست) برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارند. برای آبرسانی به پوست و حفظ بدنی سالم، پزشکان توصیه می‌کنند که زنان بزرگسال در حدود ۲٫۷ لیتر (۱۱ فنجان) و مردان بزرگسال ۳٫۷ لیتر (۱۵ فنجان) در روز آب بنوشند. البته این مقادیر کل مایعات مصرفی، یعنی هم غذا و هم نوشیدنی را تشکیل می‌دهند.

پوست سالم با تغذیه سالم

پوست ما نقش حیاتی در سلامت کلی بدن ما دارد، از بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. پس همین حالا این ۷ ماده غذایی را تهیه کنید و پوستی سالم داشته باشید. شما می‌توانید جهت خرید آنلاین آجیل، با بارجیل در ارتباط باشید و مرغوب‌ترین آجیل را با قیمتی مقرون به‌صرفه تهیه کنید.

چه چیزهایی برای پوست خوب است؟

سالمون، مرکبات، آجیل و دانه‌ها، سویا و آب، برخی از بهترین مواد غذایی برای پوست محسوب می‌شوند.

منابع: webmd | healthline