افرادی که به تغذیه سالم اهمیت می‌دهند، آجیل و خشکبار یک پایه ثابت در برنامه غذایی‌شان است. گاهی مواقع این افراد می‌خواهند همیشه آجیل در دسترس داشته باشند، به همین خاطر ترجیح می‌دهند به‌جای یک بسته آجیل چند بسته از این خوراکی مغذی را تهیه کنند. اگر شما هم جز این گروه باشید، حتما برایتان این مشکل پیش‌آمده که آجیل‌هایتان پس از چند وقت خراب شده‌اند و دیگر آن طعم و مزه همیشگی را نداشته‌اند. برای اینکه این مشکل دوباره تکرار نشود، باید نحوه نگهداری آجیل در منزل را یاد بگیرید.

ما در این مقاله قصد داریم بهترین روش نگهداری از آجیل در منزل را به شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه همراه بارجیل باشید.

راه های نگهداری از آجیل

۱. فریز کردن آجیل‌ها برای از بین بردن تخم حشرات و لاروها

توصیه می‌کنیم بعد از سفارش آنلاین آجیل، آن‌ها را به مدت دو روز در فریزر قرار دهید، سپس آجیل را برای استفاده بیرون بیاورید. این کار باعث می‌شود که اگر آفت به جان آجیل‌ها افتاده یا تخم حشرات درون آن‌ها وجود دارد از بین برود. چون تخم حشرات و لاروها در دمای اتاق رشد می‌کنند. البته ممکن است شما در ترکیب آجیل‌هایی که خریده‌اید هیچ‌گونه اثری از حشرات را نبینید، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که روی آجیل‌ها و در میان ترکیبات آن‌ها هیچ‌گونه تخم حشره یا لاروی وجود نداشته باشد! بنابراین حتی آجیل‌های تازه‌ای که تهیه می‌کنید هم باید به مدت یک یا دو روز درون فریزر بگذارید تا استریل شوند.

۲٫ انتخاب ظرف مناسب برای نگهداری آجیل

برای نگهداری خشکبار و آجیل در دمای اتاق آن­ها را درون ظرف‌هایی بریزید که هوا به درون آن‌ها راه پیدا نمی‌کند. آجیل‌ها را باید در انواع جا آجیلی‌های دربسته چوبی، شیشه‌ای یا پلاستیکی که هوا به درون آن‌ها راه پیدا نمی‌کند، نگهداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که ظرف‌های شیشه‌ای و پلاستیکی دربسته از کیسه فریزر یا کیسه‌های زیپ‌دار بهتر هستند. چون وقتی آجیل‌ها را درون کیسه قرار می‌دهید، احتمال دارد هوا به درون آن راه پیدا کند و عطر و طعم آجیل‌ها را عوض کرده و آن‌ها را خراب کند. بنابراین بسته‌بندی آجیل از نکات بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. بسته بندی های وکیوم برای نگهداری از آجیل نیز استفاده‌های فراوانی دارند و به تازه ماندن آنها کمک می‌کند.

۳٫ نگهداری آجیل‌ها در محل تاریک و خنک

راز نگهداری خشکبار و آجیل برای دو تا چهار ماه در دمای اتاق، قرار دادن آن‌ها در یک محل خنک و تاریک در خانه است. چون نور باعث می‌شود که آجیل و خشکبار شما با سرعت بیشتری رطوبتشان را از دست بدهند و فاسد شوند. به همین خاطر توصیه می‌شود که آجیل‌هایتان را روی پیشخوان آشپزخانه، پشت پنجره و مکان‌های پرنور قرار ندهید.

حواستان باشد که طول عمر بعضی از آجیل و خشکبار در دمای اتاق محدود است؛ بنابراین حتما بازه زمانی مناسب انواع آجیل و خشکبار اطلاعات کسب کنید. تا بتوانید خوراکی‌هایی که عمرشان محدود است را زودتر مصرف کنید.

۴٫ نگهداری آجیل در یخچال

یخچال مواد غذایی مختلف را برای مدت طولانی­تری سالم نگه می‌دارد؛ بنابراین می‌توانید آجیل و خشکبار را درون یخچال بگذارید. بنابراین اگر می‌خواهید آجیل‌ها برای طولانی مدت سالم بمانند، آن‌ها را در ظرف‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی تمیز، خشک و دربسته قرار دهید. حواستان باشد که درب ظرف باید کاملا بسته شود تا هوای یخچال به درون آجیل‌ها راه پیدا نکند. چون در صورت نفوذ هوا به درون بسته آجیل‌ها طعم آن‌ها عوض می‌شود و سفت و غیرقابل استفاده خواهند شد. البته این روش برای مواد غذایی مختلفی توصیه می‌شود. مثلا بهترین روش نگهداری میوه خشک هم استفاده از ظرف مناسب و قرار دادن آن در یخچال است.

آجیل‌هایی که خریده­­اید را باید به مدت یک روز فریز کنید، سپس درون یخچال بگذارید. با این روش می‌توانید تخم حشرات و لاروها را از بین ببرید و آجیل‌ها را سالم نگه دارید. وقتی بسته بندی آجیل‌ها را به درستی انجام دهید، آن‌ها را می‌توانید در دمای چهار درجه سانتی‌گراد یا کمتر به مدت چند ماه تا یک سال نگه دارید. البته مدت نگهداری آجیل در یخچال یا فریزر برای همه مغزها یکسان نیست! اگر بادام، پسته و گردو را با پوست بسته بندی کنید، به مدت یک سال در یخچال دوام می‌آورند؛ اما بعضی از آجیل‌ها مانند فندق بهتر است زودتر مصرف شوند. با توجه به نوع آجیل‌ها می‌توانید برای آن‌ها یک برنامه زمانی برای مصرف در نظر داشته باشید، تا بتوانید آن‌ها را تازه مصرف کنید و آجیل‌هایتان خراب نشوند.

۵٫ نحوه نگهداری آجیل در فریزر

فریز کردن راه خوبی برای افزایش عمر نگهداری مواد خوراکی است. همانطور که میوه‌های خشک فریز درای را می‌توان تا سالها در محیط مناسب نگه داشت، آجیل را هم می‌توانید درون فریزر نگه دارید تا مدت زمان بیشتری دوام بیاورد. برای نگهداری خشکبار و آجیل درون فریزر هم باید آن‌ها را درون یک ظرف خشک، تمیز و دربسته بریزید. مراقب باشید که هوا وارد ظرف نشود. بهتر است برای نگهداری آجیل‌ها درون فریزر آن‌ها را درون کیسه‌های پلاستیکی قرار ندهید، چون ممکن است هوای فریزر به درون کیسه راه پیدا کند و آجیل‌ها خراب شود. با توجه به اینکه آجیل و خشکبار به مدت طولانی درون فریزر می‌مانند، نیازی نیست که آن‌ها را فریزر کنید تا تخم حشرات و لاروها از بین برود. با توجه به نوع آجیل‌ها می‌توانید آن‌ها را به مدت یک تا دو سال درون فریزر و در دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد و کمتر نگه دارید. البته با توجه به نوع آجیل‌ها و آنکه آن‌ها را با پوست فریز کرده‌اید یا نه، می‌توانید آن‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف از فریزر خارج کرده و مصرف کنید.

مدت زمان نگهداری انواع آجیل در دمای محیط، یخچال و فریزر

در اینجا مدت زمان نگهداری خشکبار و آجیل در شرایط مختلف را برایتان آورده‌ایم. با کمک این لیست می‌توانید آجیل‌هایتان را برچسب‌گذاری کرده و آن‌ها را به‌موقع نوش جان کنید.

مدت زمان نگهداری انواع آجیل در دمای محیط، یخچال و فریزر

در اینجا مدت زمان نگهداری خشکبار و آجیل در شرایط مختلف را برایتان آورده‌ایم. با کمک این لیست می‌توانید آجیل‌هایتان را برچسب‌گذاری کرده و آن‌ها را به‌موقع نوش جان کنید.

نوع آجیلمدت زمان نگهداری در دمای محیطمدت زمان نگهداری در یخچالمدت زمان نگهداری در فریزر
فندقچهار تا شش ماهیک سالیک سال
بادام زمینیشش تا نه ماهیک سالدو سال
گردوی آمریکاییکمتر از شش ماهیک سالدو سال
دانه کاجیک تا دو ماهسه تا چهار ماهپنج تا شش ماه
پستهسه ماهیک سالسه سال
گردوشش ماهیک سالیک تا دو سال

نکات تکمیلی نگهداری خشکبار و آجیل

  • بهتر است آجیل و خشکبار را در ظرف‌های شیشه‌ای نگه دارید. چون این مواد غذایی با ظرف‌های پلاستیکی ممکن است واکنش نشان دهند و زودتر خراب شوند.
  • اگر به دنبال راه و روشی برای ضدعفونی کردن آجیل هستید، حرارت دادن آجیل را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • آجیل‌های سالم و پوست نگرفته را مدت طولانی‌تری می‌توانید نگهداری کنید.
  • ماندگاری آجیل‌های خام نسبت به آجیل‌های بوداده و شور بیشتر است.
  • آجیل‌ها بو را جذب می‌کنند؛ بنابراین بهتر است آن‌ها را از مواد غذایی بودار مانند پیاز دور نگه دارید.
  • نور، گرما و رطوبت باعث زودتر خراب شدن آجیل‌ها می‌شوند.
  • از خشک بودن آجیل خود مطمئن شوید. پس از قرار گرفتن در فضای باز، احتمالا مقداری رطوبت اضافی ایجاد می‌شود و باید آن را از بین ببرید تا کپک نزنند.
  • حتما روی ظرف‌های آجیل‌ها برچسب بزنید تا تاریخ مصرف آن‌ها مشخص شود.
  • اگر آجیل شما شروع به کهنه شدن کرد، کافی است آنها را در فر ۳۵۰ درجه به مدت ۱۰ دقیقه برشته کنید. این کار طعم آنها را باز خواهد گرداند. البته انتظار نداشته باشید که طعم آجیل ترش را بهبود بخشد.
  • هنگامی که روغن‌های آجیل خراب می‌شوند، هیچ مشکلی برای رفع آنها وجود ندارد. اما تا زمانی که این نکات ذخیره‌سازی را دنبال کنید، نباید مشکلی باشد برای شما پیش بیاید.

سخن آخر

در این مقاله درباره نحوه نگهداری خشکبار و آجیل در دمای محیط، درون یخچال و فریزر سخن گفتیم. همچنین ماندگاری آجیل‌های پرطرفدار را در محیط‌های مختلف برایتان آوردیم. با مطالعه نکات گفته شده حتما متوجه شد­ه‌­اید که آجیل‌های خام را می‌توان مدت طولانی‌تری نگه داشت. همچنین آجیل‌های پوست‌دار مدت زمان ماندگاری بیشتری دارند؛ بنابراین اگر قرار است یکبار آجیل بخرید و چند ماه آن را مصرف کنید، بهتر است آجیل‌های پوست‌دار خام را در نظر داشته باشید.

در کنار موارد گفته شده، باید به نکات تشخیص آجیل تازه از کهنه در خرید اینترنتی هم توجه داشته باشید. چون اگر آجیل کهنه باشد و قبلا در شرایط نامناسبی نگهداری شده باشد، عمر آن کوتاه می‌شود و زود از بین می‌رود. آجیل بارجیل تازه و بهداشتی است. به همین خاطر کسانی که آجیل و خشکبارشان را از بارجیل می‌خرند، با خیال راحت می‌توانند خوراکی‌هایشان را  چند ماه تا چند سال نگهداری کرده و مصرف کنند.

برای داشتن یک تجربه شگفت‌انگیز از خرید آجیل و خشکبار کافیست به سایت بارجیل مراجعه و محصولات دلخواه خود را در کوتاهترین زمان و با بهترین قیمت سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

منابع:

nematinuts

chishi