خرمای مجول یکی از انواع خرماهایی است که به دلیل شیرینی طبیعی از آن استفاده‌های زیادی می‌شود. این خرما به لحاظ اندازه، از خرماهای دیگر بزرگ‌تر و تیره‌تر است و طعمی کاراملی‌تر دارد. اما جدای از اندازه و طعم ویژه آن، نمی‌توان از خواص خرما مجول چشم‌پوشی کرد. این خرما برای بدن مفید است و فقط چند عدد از آن ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند.

بنابراین ما در این مقاله به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید بدن سالم‌تری داشته باشید و چه مزایایی دارد. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

خرمای مجول چیست؟

شخصی در حال تعارف کردن تعدادی خرمای مجول بزرگ در دست

خرمای مجول به دلیل در دسترس بودن جهانی، غالبا پادشاه خرما نامیده می‌شود و همچنین در مقایسه با انواع نیمه خشک یا خشک، از انواع نرم خرما به حساب می‌آید. این خرما معمولا اندازه بزرگی دارد، به این ترتیب که گاهی طول آن به ۷ سانتی‌متر و عرض آن به ۳ سانتی‌متر می‌رسد. همچنین اغلب ظاهری چروکیده یا کم آب دارد.

اگرچه خرما بومی منطقه عراق و ایران است، ولی با این حال امروزه در بخش‌های دیگری از جهان از اسپانیا و شمال آفریقا گرفته تا مکزیک و ایالات متحده رشد می‌کند. اما در هر صورت بخش گسترده پرخاصیت ترین و مفیدترین انواع خرما هنوز در خاورمیانه تولید و به سراسر جهان صادر می‌شوند. خرما نه تنها میوه‌ای غنی از نظر تغذیه‌ای است، بلکه در فرم خشک آن نیز ماندگاری طولانی و بالایی دارد.

مهمترین خواص خرمای مجول

خرما مجول خواص زیادی دارد و ما در اینجا فقط به برخی از مهمترین مزایای آن می‌پردازیم:

۱٫ فیبر بالا

یکی از بهترین فواید خرمای مجول، فیبر غذایی بالای آن است. یک وعده خرما حاوی بیش از ۶ گرم فیبر رژیمی است که تقریبا ۲۰ تا ۲۵ درصد از نیاز روزانه شما را تامین می‌کند. فیبر برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش بسیار مهم است. فیبر می‌تواند با تحریک حرکات پریستالتیک و تنظیم حرکات روده به رفع یبوست کمک کند. این خرما همچنین می‌تواند به تسکین هموروئید، نفخ، گرفتگی و ناراحتی عمومی معده کمک کند.

۲٫ افزایش انرژی

همانطور که همیشه شنیده‌ایم، خرما منبع طبیعی انرژی است. گاهی اوقات شما زمان زیادی برای خوردن یک وعده غذایی کامل ندارید و به دنبال یک خوراکی هستید که سریع انرژی را به شما برگرداند. یکی از خواص خرما مجول انرژی‌زا بودن آن است و دقیقا همان چیزیست که به آن نیاز دارید. خرمای مجول نسبت به اکثر میوه‌ها دارای قند بیشتری است. ساکارز، فروکتوز و گلوکز موجود در خرمای مجول به بدن شما انرژی می‌دهد و به سرعت خواب آلودگی یا خستگی را از بین می‌برد. به جای قهوه، می‌توانید فقط چند عدد خرمای مجول را در اسموتی خود بریزید و به سرعت شاداب شوید.

کاسه خرمای مجول محصول بارجیل

۳٫ کاهش کلسترول

خرمای مجول سطح بالای کلسترول را کاهش می‌دهد. محتوای فیبر محلول و نامحلول شما با مصرف این خرما افزایش می‌یابد. در واقع، سطح کلسترول بد را کم می‌کند. همچنین لیپوپروتئین موجود در این خرما به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و بیماری قلبی کمک می‌کند. خرمای مجول میان‌وعده‌ای برای سلامت قلب است که می‌توانید بدون احساس گناه از خوردن آن لذت ببرید.

۴٫ کمک به جذب آهن

هر خرمای مجول متوسط، حاوی حدود ۱۸ درصد مس است که به بدن شما کمک می‌کند آهن کافی دریافت کند. مس برای بدن انسان ضروری است، زیرا باعث جذب آهن می‌شود و این مواد معدنی به بدن اجازه می‌دهند گلبول‌های قرمز خون را تشکیل دهند. همچنین مس به بدن‌تان کمک می‌کند تا استخوان‌ها، رگ‌های خونی، اعصاب و عملکرد سیستم ایمنی را سالم نگه دارد.

۵٫ دارای آنتی اکسیدان فراوان

حتما شنیده‌اید که آنتی‌اکسیدان‌ها فواید زیادی دارند و وجودشان برای بدن ما ضروری است. وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان دیگر خاصیت خرمای مجول به حساب می‌آید. آنتی اکسیدان‌ها به حذف رادیکال‌ها از سلول‌ها و DNA کمک می‌کنند و آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون را کاهش می‌دهند. رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها را کاهش دهند.

۶٫ منبع غنی ویتامین B

خرمای مجول B6 بالایی دارد که برای سیستم عصبی مرکزی و متابولیسم مفید است. این ویتامین در بدن برای تبدیل غذا به انرژی و کمک به تولید سروتونین و دوپامین عمل می‌کند. ویتامین B6 یکی از هشت ویتامین B کلیدی است که در حمایت از عملکرد صحیح سلول‌ها مهم به شمار می‌رود. وقتی سطح ویتامین B6 کاهش می‌یابد، افراد با بثورات پوستی، ضعیف شدن سیستم ایمنی و سطوح پایین انرژی واکنش نشان می‌دهند.

۷٫ تنظیم فشار خون

سطوح قابل توجه پتاسیم موجود در خرمای مجول، تاثیر مثبتی بر فشار خون دارد.  پتاسیم یک گشادکننده عروق است، بنابراین می‌تواند تنش رگ‌های خونی و شریان‌ها را کاهش دهد. این موضوع باعث می‌شود فشار روی سیستم قلبی عروقی پایین بیاید و خطر تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته کم شود.

۸٫ تنظیم هورمون‌ها

منگنز اغلب یک ماده معدنی ضروری مورد نیاز بدن است که متاسفانه گاهی نادیده گرفته می‌شود. اما خوب است بدانید که منگنز اثرات کلیدی زیادی بر تولید و تنظیم هورمون دارد و به ویژه برای تولید هورمون‌های جنسی ضروری است. خرمای مجول این ماده معدنی را به وفور دارد. در نتیجه با اطلاع از قیمت و سفارش انواع خرما و مخصوصا خرمای مجول، به حفظ سطح هورمون‌های خود کمک کنید.

۹٫ تقویت استخوان‌ها

خرمای مجول حاوی سطوح قابل توجهی از منیزیم، منگنز، مس و کلسیم است که همگی از مواد مغذی حیاتی برای حفظ تراکم استخوان در بدن هستند. بنابراین ترکیب بیشتر این مواد معدنی ضروری در رژیم غذایی خود، ممکن است به تقویت و بهبود سلامت کلی استخوان شما کمک کند. به علاوه، سطح پروتئین موجود در خرمای مجول خیلی زیاد نیست، اما در ترکیب با کلسیم، پتاسیم و منیزیم، باعث افزایش و تضمین رشد مناسب، به ویژه در کودکان می‌شود. همچنین بهبودی پس از آسیب یا بیماری طولانی مدت را آسان‌تر می‌کند.

اینفوگرافیک خواص خرمای مدجول

خرید خرمای مجول مرغوب از بارجیل

با توجه به نکات گفته شده، خرمای مجول یکی از انواع خرما است که مصرف آن در حد اعتدال، برای بدن شما مزایای زیادی به همراه دارد. تازه و باکیفیت بودن خرما نیز یکی دیگر از مهمترین فاکتورها برای خرید محسوب می‌شود. شما می‌توانید جهت سفارش انواع خرمای سالم و مرغوب، از طریق بارجیل اقدام کنید. ما در بارجیل شرایطی را فراهم کرده‌ایم که انواع خرما در بسته‌بندی‌های شیک و کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست شما برسند.

منابع: healthline | hanidate