مگر می‌شود ایرانی بود و شب یلدا را با خاطرات خوش حافظ خوانی دور کرسی خانه مادربزرگ، هندوانه‌ی سرخ قاچ شده، کاسه‌ی انار و گلپر و یک ظرف آجیل یلدا برای بلندترین شب‌نشینی سال به یاد نیاورد؟ شب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های باستانی ما ایرانی‌هاست که از کودکی آن را با شب‌نشین کنار اعضای خانواده به یاد می‌آوریم. حالا اگر بخت یاری کرد و در این شب فرخنده تازه عروسی هم در جمع خانواده داشتیم، مراسم یلدا باکیفیتی دوچندان برگزار می‌شود. هدیه دادن در اعیاد و جشن‌ها به نوعروسان هم از دیگر رسومات زیبای ما ایرانی‌هاست که در شب چله با هدیه دادن طلا، لباس و تزیینات خاص میوه و آجیل یلدای عروس همراه است.

اگر شما هم دوست دارید با ترکیبات آجیل شب یلدای عروس و تزیین آجیل چله عروس آشنا شوید، در ادامه همراه مجله بارجیل باشید.

ایده تزیین آجیل شب یلدا برای عروس از چه زمانی شکل گرفت؟

تا چند سال پیش رسم بر این بود که در کنار هدایای شب چله عروس سبدهای بزرگ میوه‌آرایی شده هم تهیه می‌کردند. اما بخش زیادی از این میوه‌ها برش خورده و صرفا برای تزیین سبد میوه مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در نتیجه، پس از پایان جشن دور ریخته می‌شدند. همین مسئله باعث شد تا به مرور از محبوبیت میوه‌آرایی که نمونه بارز مصرف‌گرایی بود، کاسته و به محبوبیت تزیین آجیل شب یلدای عروس افزوده شود.

آماده شدن برای بلندترین شب سال مراحل مختلفی دارد. تا پیش از این آجیل شب یلدای عروس بیشتر به صورت یک سنبل کوچک از شب چله در کنار سایر هدایا قرار می‌گرفت. اما حالا با شکل گرفتن ایده‌های جدید برای تزیین آجیل شب یلدای عروس می‌بینیم که این خوراکی خوشمزه دیگر نه به عنوان سنبلی از یلدا، بلکه به عنوان یکی از هدایای اصلی برای جشن شب چله عروس آماده می‌شود. حقیقت این است که مردم همیشه از ایده‌های جدید برای تنوع بخشیدن به آیین و رسوم قدیمی استقبال می‌کنند و به همین دلیل است که ایده‌های جدیدی چون تهیه کیک هندوانه برای شب یلدا و آجیل آرایی برای تبریک چله به نوعروسان به سرعت محبوب شدند.

چرا اولین آجیل شب یلدای عروس مهم است؟

مقداری آجیل در ظرف چوبی

سال‌ها پیش رسم بر این بود که خانواده دختر با پخت آجیل پلو برای اولین یلدای عروس میزبان داماد باشند و خانواده داماد هدایای یلدا را بر روی طبق یا سینی‌های بزرگی چیده و روی سر گرفته، سمت خانه عروس بروند. آن زمان، در دورانی که مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایمان کم سن و سال بودند، میان عوام این‌طور تعریف شده بود که هرچه تعداد طبق‌ها بیشتر و وزن آن‌ها سنگین‌تر باشد، نشان از مهر و محبت بیشتر خانواده داماد به عروس جدیدشان دارد.

حالا دیگر در شهرهای بزرگ آیین شب یلدایی عروس مانند روستاها و شهرهای کوچک برگزار نمی‌شود و خانواده‌ها با تجملات کمتری برای عروس خود جشن یلدا می‌گیرند. در هر صورت برای نوعروسان مهم است که اگر هدیه‌ای از سمت خانواده داماد دریافت می‌کنند، آن هدیه فارغ از ارزش مادی، باکیفیت و زیبا باشد. شاید به همین دلیل است که نحوه تزیین آجیل شب یلدا برای عروس را مهم می‌دانند.

برخلاف میوه‌آرایی و گل‌آرایی که هردو به عنوان یک رشته هنری مجزا در آموزشگاه‌های هنری آموزش داده می‌شوند، آجیل آرایی و تزیین آجیل شب یلدا برای عروس کار سختی نیست و به ابزار خاصی نیاز ندارد. کافیست این مطلب را مطالعه کنید، چند عدد عکس مشاهده کنید و برای چله عروس ایده بگیرید. برای تزیئن آجیل عروس می‌توانید از انواع ظروف چوبی هم استفاده کنید. زیرا هم تزئین شما زیباتر می‌شود و هم ظرف چوب خود به عنوان یک کادو محسوب می‌شود.

ترکیبات آجیل یلدای عروس چیست؟

ترکیب هدایایی که در شب یلدا از سمت خانواده داماد برای خانواده عروس خریداری می‌شود، در فرهنگ‌ها یا شهرهای مختلف تقریبا یکسان است. اما در این میان هنوز بر سر خرید طلا و لباس اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد. البته نظر خانواده داماد در این مورد هرچه که باشد میوه و آجیل شب یلدای عروس پای ثابت هدایا هستند که معمولا به شکل زیبایی تزیین می‌شوند.

آجیل شب یلدا برای عروس شامل همان آجیل شب یلدا همه ما ایرانیان است که از زمان‌های دور بر سر سفره یلدا می‌چیدیم. ترکیب چهار مغز پسته، بادام، گردو و فندق اصلی‌ترین گزینه‌ها برای آجیل شب یلدا هستند، اما بعضی‌ها تمایل دارند گزینه‌های دیگری چون مغز بادام‌ هندی، بادام‌ زمینی، تخمه و انواع میوه‌های خشک مانند توت، کشمش، انجیر و … را هم به سبد آجیل یلدا برای عروس اضافه کنند.

البته خرید آجیل شب یلدا برای عروس و ترکیب میوه خشک تا حدودی به منطقه‌ای که افراد در آن زندگی می‌کنند هم بستگ دارد. برای مثال، اگر سوغات یک منطقه پسته و زردآلو باشد، احتمالا در ترکیب آجیل شب یلدا برگه زردآلو، قیسی و مدل‌های مختلفی از مغز پسته شور شده را می‌بینید.

تزیین آجیل برای عروس در شب یلدا

ایده‌های بسیار متنوعی برای تزیین آجیل شب یلدا برای عروس وجود دارند، در شهرهای بزرگ با کمی جستجو می‌توان افراد یا تیم‌هایی را برای آجیل آرایی یلدا پیدا کرد. اما اگر تمایل دارید خودتان برای تزیین آجیل یلدای عروس اقدام کنید، کافیست یکی از روش‌هایی که در ادامه برایتان می‌نویسم را انتخاب کند. در ضمن، ما پیش‌تر درباره تزیینات شب یلدا و ایده دسر و شام یلدا صحبت کرده‌ایم و می‌توانید از این مطالب نیز ایده‌های خوبی بگیرید.

تزیین چله عروس با ظروف بزرگ و تنگ

مقداری آجیل تزئین شده در تنگ

برای تزیین آجیل یلدای عروس می‌توانید از ظروف بزرگ چند خانه استفاده کنید. این ظروف پلاستیکی را می‌توان از فروشگاه‌های پلاسکو و یا فروشگاه‌های ظروف یکبار مصرف تهیه کنید. برای تزیین آجیل در این ظروف کافیست هر خانه را به یک نوع مغز اختصاص دهید. پیشنهاد می‌کنیم قسمت وسط ظرف را با میوه‌های خشک پر کرده و آجیل را دورتادور میوه‌ها بچینید. در ضمن، تنگ نیز ایده خوبی است، زیرا بدون نیاز به چندین ظرف می‌توانید آجیل‌ها را به صورت چند لایه در آن تزیین کنید.

قالب مقوایی و پلاستیکی برای یلدای عروس

مقدار یآجیل تزئین شده با پلاستیک و گل

روش دیگر برای آجیل آرایی استفاده از قالب‌های مقوایی است. این یکی از ساده‌ترین و در عین حال زیباترین مدل‌های آجیل آرایی است که برای جشن یلدای نوعروسان پیشنهاد می‌شود. برای اجرا کردن این روش کافیست یک طرح ساده هندسی یا یک طرح سنتی که معمولا از میان طرح‌های بته‌جقه انتخاب می‌شود را به عنوان الگو در نظر بگیرید.

نوارهای مقوایی را پهنای دلخواه (بین ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر) برش بزنید و طرح انتخاب شده را به صورت سه بعدی اجرا کنید. طرح سه بعدی شده را بر روی یک دیس شیشه‌ای یا روی یک سطح صاف قرار داده و هر بخش از این شکل هندسی را به یک نوع خاصی از آجیل اختصاص دهید. اگر در نحوه چیدمان و نوع رنگ‌بندی دقت کنید، در انتها یک طرح بسیار زیبا از آجیل شب یلدای عروس خواهید داشت. در ضمن، اگر وقت زیادی برای درست کردن مقوا ندارید، مشکلی نیست. شما می‌توانید با استفاده از همان پلاستیک‌هایی که در خانه دارید، آجیل‌ها را به سادگی تزیین کنید.

تزیین آجیل یلدای عروس در دیس بزرگ

مقداری آجیل در دیس تزئین شده

آخرین روش برای تزیین آجیل عروس چیدمان ذهنی آجیل بر روی یک دیس مسطح بزرگ و ایجاد یک طرح معنادار است. برای مثال می‌توان از چیدمان آجیل برای طراحی نام عروس یا تاریخ شب یلدا استفاده کرد. این روش در تزیین آجیل یلدا سخت‌تر از دو روش قبل است، در نتیجه به زمان بیشتری برای طراحی و اجرا نیاز دارد. شک نکنید تصاویر اینترنتی ایده‌های جالبی از این مدل چیدمان به شما نشان می‌دهند. اگر طراحی نام و تاریخ برای شما سخت بود، می‌توانید چند قالب تهیه کنید و داخل سینی قرار دهید. با این کار خیلی راحت انواع آجیل را در قالب بریزید و به آن طرح بدهید.

تزیین آجیل و میوه خشک به شکل گل

یک دسته گل آجیل تزئین شده

با درست کردن آجیل و میوه خشک به شکل گل، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید؛ یعنی هم یک دسته گل هدیه می‌دهید و هم آجیل و میوه خشک را در آن می‌گذارید. هدیه‌ای که از آجیل و میوه‌های خشک ساخته شده است، ماندگاری طولانی‌تری نسبت به دست گل دارند و عروس را هم خوشحال‌تر می‌کند.
انتخاب آجیل کاملا به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد و هیچ قانون خاصی در کار نیست. اما پیشنهاد می‌شود حتما از آجیل‌ها و میوه‌های خشکی مثل پسته، بادام زمینی با پوست، انواع توت و زرد آلو استفاده کنید. زیرا این‌ها با رنگ‌های خود زیبایی دسته گل را چندین برابر می‌کنند.

وسایل لازم برای درست کردن دسته گل آجیل یلدا عروس

بسته به نوع آجیل و میوه خشک مورد استفاده، شما به وسایل مختلفی نیاز دارید. اما در این بخش وسایل اصلی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • سیخ چوبی و خلال دندان: آنها باید به اندازه کافی قوی و بلند باشند. در صورت تمایل می‌توانید آنها را با رنگ خوراکی با کیفیت رنگ کنید. خرما، زردآلو و میوه‌هایی که بافت نرم دارند را با استفاده از این سیخ‌های چوبی در یک ردیف قرار دهید.
  • سیم گل سازی: هنگام ساخت گل با آجیل حتما به سیم نیاز پیدا خواهید، زیرا برخی از انواع آجیل و میوه را باید با استفاده از سیم شکل دهید. این سیم‌ها را می‌توانید از گل فروشی‌ها تهیه کنید. معمولا از آنها برای آجیل‌های سختی مثل گردو با پوست استفاده می‌شود.
  • نوار چسب: برای محکم کردن قسمت‌های پایینی ساقه‌ها، از نوار چسب استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم قسمت‌هایی از گل‌ها که قابل مشاهده هستند را با نوار سبز پوشش دهید.
  • قیچی و چاقو: تمام این ابزارها باید تیز و محکم باشند.
  • کاغذ راه راه: این کاغذ در برخی از فروشگاه‌های لوازم التحریر به فروش می‌رسد، ولی بهتر است آنها را از مغازه‌های گل فرشی خریداری کنید. زیرا آنها مخصوص این کار هستند و انعطاف‌پذیری لازم را برای کشیده شدن دارند.
  • تجهیزات تزئینی: پس از پایان دسته‌بندی دسته گل آجیل، می‌توانید آن را با روبان، پنبه، گل‌های مصنوعی یا گل‌های خشک تزئین کنید.

نکاتی برای درست کردن دسته گل با آجیل و میوه خشک

دسته گل آجیل برای آجیل شب یلدای عروس

با اینکه درباره نحوه تزئین دسته گل به شکل صحبت کردیم، ولی نکات مهمی هستند که باید به آنها توجه کنید. این نکات عبارت‌اند از:

  • دسته گل تمام شده را با یک روبان رنگی تزئین کنید.
  • بهتر است همه مواد در یک طرح رنگی باشند، در این صورت ترکیب زیباتر می‌شود.
  • از آنجایی که این دسته گل مخصوص شب یلدا است، می‌توانید در مرکز ترکیب، یک مخروط کاج، نارنگی یا پرتقال خشک شده قرار دهید.
  • وقتی دسته گل آماده شد، باید با دقت در کاغذ گل سازی پیچیده شود. به جای نوار چسب برای بستن پایه دسته گل می‌توانید از طناب کنفی معمولی کنید.
  • این دسته گل مخصوص یک خانم است، بنابراین از گل خشک شده و توت‌های رنگی هم استفاده کنید تا بیشتر مورد علاقه فرد مورد نظر قرار بگیرد.
  • از سبد هم می‌توانید برای درست کردن این دسته گل استفاده کنید. سبد حصیری گزینه بسیار مناسبی برای این کار محسوب می‌شود.
  • هنگام تزئین ترکیبات هدیه، باید استانداردهای بهداشتی را رعایت کنید. تمام محصولات باید به خوبی از خاک و گرد و غبار تمیز شوند. توصیه می‌کنیم فقط با دستکش کار کنید.
  • میوه های خشک باید قبل از استفاده به دقت دسته‌بندی و بررسی شوند. هر کدام از میوه‌ها را بررسی کنید تا بین آنها میوه خراب وجود نداشته باشد.  
  • نباید همه انواع میوه‌های خشک و آجیل را به یکباره به دسته گل اضافه کنید. یعنی نباید دسته گل بدون نظم و شلوغ باشد، بنابراین میوه‌ها را دسته‌بندی ‌کنید تا منظم به نظر برسد.
  • ترکیبات متشکل از میوه‌های خشک را می‌توان با پودر قند یا آیسینگ شکلاتی تزئین کرد.
  • دسته گل‌های آماده شده باید دور از رطوبت و نور خورشید نگهداری شوند و محل نگهداری باید خشک و دارای تهویه مناسب باشد.
  • اگر دسته گل حاوی میوه‌های تازه یا انواع توت باشد، باید بلافاصله پس از هدیه دادن، آنها جدا شوند و داخل یخچال قرار گیرند.
  • در این دسته گل استفاده از آجیل پوست کنده توصیه نمی‌شود. زیرا آنها حاوی درصد بالایی از چربی هستند، بنابراین خیلی سریع طعم خود را تغییر می‌دهند و تلخ می‌شوند.

ویدیو تزیین آجیل شبل یلدای عروس

در این بخش تزئین آجیل یلدای عروس در تنگ را به اشتراک گذاشته‌ایم. این ویدیو را مشاهده کنید تا تزئین آجیل برای شما ساده‌تر شود و از آن ایده بگیرید: 

سخن آخر

ما در این مطلب مهمترین نکات برای تزئین آجیل شب یلدای عروس را بررسی کردیم و ایده‌های خلاقانه را با شما به اشتراک گذاشتیم. نهایتا شما می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود تزئینات را انتخاب کنید. ولی در هر صورت، مرغوب‌ترین مواد و آجیل را انتخاب کنید تا زحمت شما به هدر نرود و نتیجه کار راضی‌کننده باشد.

منبع: fashion-en.decorexpro.com