روزها پشت هم رد می‌شوند و به شب یلدا نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم. یکی از مهم‌ترین رسوم این شب باستانی، چیدن سفره یلدا و پرکردن آن با خوراکی‌های مناسبتی مانند آجیل، هندوانه و انار است. اگر دوست دارید سفره خودتان را متفاوت‌تر از هرسال بچینید، پیشنهاد می‌کنیم تهیه تارت انار را هم امسال در برنامه بگذارید. این خوراکی خوشمزه، می‌تواند با حفظ حال و هوای شب یلدا، رنگ و بوی جدیدی به سفره شما بدهد. شما همچنین می‌توانید از ایده‌های شام و دسر یلدا برای رنگی‌تر کردن سفره یلدا خود استفاده کنید. تا انتهای این مطلب همراه مجله بارجیل باشید تا با آموزش مرحله به مرحله طرز دستور تارت انار شب یلدا آشنا شوید.

طرز تهیه تارت انار خانگی ساده

یک عدد تارت انار شب یلدا با تزئین دانه های انار

برای طرز پخت تارت انار، می‌توانید انواع آن را به صورت مختلف درست کنید. زیرا آجیل و مغزهای زیادی وجود دارند که طعم خوشمزه‌ای به تارت شما می‌بخشند. بنابراین ما در این مطلب دو نوع تارت انار را معرفی می‌کنیم؛ اولین مورد، دستور تهیه تارت انار ساده است. البته برای اینکه این تارت خیلی ساده هم نباشد، می‌توانید از فندق برای تزئین استفاده کنید. زیرا نه تنها مزایای فندق برای سلامتی زیاد هستند، بلکه طعم خاصی به اکثر دسرها می‌بخشد.

مواد لازم برای تهیه تارت انار ساده

  • آرد: ۱ و ۲/۱ پیمانه
  • پودر قند: ۳/۱ پیمانه
  • نمک: ۴/۱ قاشق چای‌خوری
  • کره: ۲/۱ پیمانه
  • زرده تخم مرغ بزرگ: ۱ عدد
  • خامه سنگین: ۲ قاشق چای‌خوری
  • عصاره وانیل: ۲/۱ قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه ژله انار

  • آب انار تازه: ۱ و ۴/۱ پیمانه
  • شکر دانه ریز: ۲ قاشق غذاخوری
  • ژلاتین بدون طعم: ۲ و ۴/۱ قاشق چای‌خوری
  • دانه انار: ۳/۲ پیمانه

طرز تهیه تارت انار در منزل آرد، پودر قند و نمک را در ظرف غذاساز ریخته و ترکیب کنید. حالا کره سرد را به محتویات ظرف اضافه کرده و به مخلوط کردن مواد ادامه دهید تا زمانی که به شکل زیر دربیاید. زرده تخم مرغ، خامه و وانیل را با هم در یک کاسه کوچک هم بزنید. سپس در حالی که مواد داخل غذاساز در حال مخلوط شدن هستند، از طریق لوله و با سرعت کم مواد داخل کاسه را در غذاساز بریزید.

این کار را انقدر انجام دهید تا مخلوط به شکل توپ در بیاید. سپس خمیر را محکم در پلاستیک بپیچید و به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید. خمیر را از یخچال خارج کرده و در قالب تارت بریزید. سپس به خوبی بچرخانید و فشار دهید تا شیارهای کنار قالب را پر کند. می‌توانید از وردنه برای گود کردن خمیر استفاده کنید. همچنین با استفاده از چنگال روی سطح خمیر سوراخ‌هایی ایجاد کنید. سپس قالب و خمیر را به مدت ۲۰ دقیقه در فریزر بگذارید تا خنک شوند.

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید و تارت را به مدت ۲۰ دقیقه در آن بگذارید. سپس آن را از فر خارج کنید و اجازه دهید قبل از این که روی آن را با فیلینگ و ژله پر کنید خنک شود. آب انار و شکر را در قابلمه ترکیب کنید. سپس ژلاتین را روی این مخلوط بپاشید و اجازه دهید ۵ دقیقه بماند. حدود ۵ دقیقه مخلوط را روی حرارت متوسط بپزید و بعد از این که آن را از روی حرارت برداشتید، اجازه دهید ۲۰ دقیقه خنک شود. اگر خواستید می‌توانید از کف ایجاد شده روی مخلوط بردارید.

به آرامی مخلوط را روی تارت انار بریزید و مواظب سرریز شدن محتویات باشید! توجه کنید که با ریختن دانه‌های انار داخل ژله، ارتفاع آن کمی بالاتر می‌آید. وقتی دانه‌های انار را به ژله اضافه کردید، فندق‌های خرد شده را هم بر روی تارت بریزید تا تزئینات شما کامل شوند. سپس حدود ۱ ساعت، تارت را در یخچال بگذارید تا خنک شود و سپس میل کنید.

نکته! با توجه به ارتفاع لایه ژله‌ای تارت، ممکن است احتیاج داشته باشید بیشتر از یک ساعت آن را در یخچال بگذارید. قبل از خارج کردن تارت از یخچال و برش دادن آن، حتما چک کنید که ژله کاملا سفت شده باشد.

طرز تهیه تارت بادام و انار مخصوص شب یلدا

یک عدد تارت انار و شکلات تزئین شده با دانه های انار

مگر می‌شود کسی را پیدا کنید که عاشق شکلات نباشد! بنابراین اگر جزو این دسته از افراد هستید یا می‌خواهید تارت شما خیلی ساده نباشد، این طرز تهیه را امتحان کنید. تارت بادام و انار معمولا با شکلات درست می‌شود و یک دسر مقوی و در عین حال با طعم بی نظیر به حساب می‌آید.

مواد لازم برای تهیه تارت بادام و انار یلدا

• بیسکویت ساقه طلایی: 10 عدد
• شکلات: 100 گرم
• کره: 60 گرم
• پودر قهوه: 1 قاشق
• پودر ژلاتین: 1 قاشق
• دانه انار: 8 قاشق غذاخوری
• بادام زمینی: 150 گرم
• خامه: 50 گرم
ابتدا بیسکویت‌ها را با چرخ گوشت یا غذاساز خرد کنید. سپس کره را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کره و بیسکویت با هم ترکیب شوند. خمیر تارت را کف قالب پهن کنید و بیسکویت پودر شده را با پشت قاشق محکم داخل قالب فشار دهید تا فشرده شود و بافت زیرین تارت را ایجاد کند. این باعث می‌شود که تارت بافتی یکدست و منسجم داشته باشد. سپس قالب را به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر تارت سفت شود.
برای تهیه تارت شکلاتی، ابتدا شکلات را با چاقو یا با دست خرد کرده و مقدار کمی کره (حدود 30 گرم) به آن اضافه کنید و روی بخار قرار دهید تا شکلات به صورت بن ماری آب شود. پس از ذوب شدن شکلات، آن را به با کره خوب مخلوط کنید تا بافتی نرم و یکدست ایجاد شود. سپس پودر ژلاتین را در مقدار کمی آب جوش حل کنید و به همراه پودر قهوه و خامه به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.
خمیر تارت را از یخچال خارج کرده و روی آن را با دانه‌های انار و بادام بپوشانید. سپس مواد شکلاتی را به طور یکنواخت روی خمیر تارت بریزید. در آخر تارت را داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. پس از آماده شدن تارت، آن را از یخچال خارج کرده و با مواد دلخواه مانند دانه‌های انار، شکلات شیری رنده شده، پودر قند، خامه فرم گرفته و بادام خرد شده تزئین کنید. تارت شما آماده است، آن را با انواع نوشیدنی‌های گرم سرو کنید.

استفاده از کرم تارت یا فیلینگ در تارت انار

اگر دوست دارید تارت انار طعم بهتر و جدیدتری داشته باشد، می‌توانید فیلینگ یا کرم تارت را جداگانه آماده کنید و زیر لایه ژله‌ای تارت بریزید. در این صورت باید حدود ۱ ساعت قبل از تهیه ژله، لایه فیلینگ را روی بیسکوییت تارت آماده کرده و داخل یخچال گذاشته باشید.

سخن آخر
ما در این مطلب طرز تهیه تارت انار را آموزش دادیم؛ ولی شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود، مغزهای داخل آن را عوض کنید یا هر مدلی که دوست دارید روی تارت خود را تزئین کنید. اما حتما از آجیل مرغوب استفاده کنید تا عطر و طعم تارت عوض نشود. ما در بارجیل انواع آجیل با کیفیت را با قیمت مناسب به صورت آنلاین عرضه می‌کنیم. کافیست محصول را سفارش دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

منبع: biscopedia.com

تا چه مدت میتوان تارت انار را در فریزر نگهداری کرد؟

اگر تارت را در ظرف پلاستیکی مناسب یا فویل مخصوص قرار دهید، می‌توانید تا 1 ماه آن را در فریزر نگهداری کنید.