از روزگار دور تخمه هندوانه به عنوان تنقلات در میان مردم محبوب بوده و با برخی خواص آن آشنا بوده‌اند. شواهدی از تخمه هندوانه در مقبره فرعون یافت شده است که به ۵۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد. با این وجود فواید و خواص بسیار مهمی از تخمه هندوانه در دوره‌های اخیر کشف شده‌ است.

در ایران تخمه هندوانه با نام تخمه ژاپنی، جابانی، جاپونی و نام‌های مشابه معروف است. علت این مسئله آن است که تخمه هندوانه موجود در بازارهای ایران از نوع خاصی از هندوانه با نام هندوانه آجیلی گرفته می‌شود که در شهر جابان دماوند پرورش می‌یابد.

مزایای تخمه هندوانه برای سلامتی

تخمه هندوانه از فواید بسیاری برخوردار است که منجر به افزایش سلامت قلب، بهبود عملکرد مغز، تقویت دستگاه ایمنی بدن و غیره می‌شوند. بسیاری از این فواید ناشی از وفور مواد معدنی ضروری در مانند منیزیم، فسفر، منگنز، آهن، مس و غیره می‌باشند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین این فواید می‌پردازیم.

تقویت سلامت قلب

منیزیم فراوان موجود در تخمه هندوانه نقش قابل‌توجهی در سلامت قلب ایفا می‌کند. منیزیم به عملکرد عادی قلب کمک کرده و فشار خون را تنظیم می‌کند. عنصر منیزیم یکی از مواد معدنی است که در حفظ تعادل الکترولیت‌های بدن و درنتیجه پایداری و تنظیم دستگاه قلب و عروق مؤثر است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تخمه هندوانه از خواص آنتی‌اکسیدان، ضدالتهاب و گشادکنندگی عروق برخوردار بوده و احتمال میزان کافی از آن در بدن، احتمال ایست ناگهانی قلبی را کاهش می‌دهد. تخمه هندوانه همچنین منبع غنی ماده سیترولین است که فشار خون آئورتی را کاهش داده و از قلب محافظت می‌نماید. منیزیم با کمک به انعطاف عروق خونی نیز فشار خون را کاهش می‌دهد.

عملکرد صحیح قلب نیازمند وجود عناصری مانند کلسیم، منیزیم و روی با نسبت‌های مشخص در خون است. منیزیم و روی موجود در تخمه هندوانه با کمک به کلسیم موجود در خون، از عملکرد صحیح قلب اطمینان حاصل می‌کنند.

تخمه هندوانه همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب غیراشباع است که می‌توانند سطح کلسترول بد در خون را کاهش داده و خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش دهند.

خواص پکان

تقویت سیستم ایمنی

تخمه هندوانه، به ویژه در حالت برشته سرشار از آهن است. این ماده معدنی عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. ویتامین‌های گروه B در تخمه هندوانه نیز در این راستا نقش دارند.

همان‌طور که اشاره شد تخمه هندوانه منبع غنی از منیزیم است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که عنصر منیزیم ارتباط قابل‌توجهی با دستگاه ایمنی داشته و کمبود منیزیم منجر به افت عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. پژوهش‌های دیگر نیز نشان داده‌اند که منیزیم در زمینه محافظت در مقابل حساسیت‌ها نقش دارد که نشان‌دهنده اهمیت آن برای سیستم ایمنی است.

بهبود باروری در مردان

عنصر روی موجود در تخمه هندوانه نقش مهمی در باروی مردان ایفا می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تأمین میزان کافی از روی می‌تواند تا حد قابل‌توجهی کیفیت اسپرم در مردان را افزایش دهد. به‌علاوه، عنصر روی بعد از آهن بیشترین حضور را در بافت‌های بدن داشته و کمبود آن می‌تواند در این زمینه مشکل‌زا باشد.

کمک به درمان دیابت

طبق پژوهش‌های منتشرشده، تخمه هندوانه اثر مثبی بر ذخیره‌سازی گلیکوژن دارد که می‌تواند در درمان دیابت مؤثر باشد. عصاره تخمه هندوانه از قابلیت ضددیابت برخوردار بوده و سطح قند در پلاسمای خون را کاهش می‌دهد. پژوهش‌های دیگر با اشاره به اسیدهای چرب امگا ۶ موجود در تخمه هندوانه و نقش آنها در جلوگیری از بروز دیابت، قابلیت مقابله با دیابت را در آنها نشان می‌دهند.

در بسیاری از بیماران دیابتی، کمبود عنصر منیزیم مشاهده می‌شود که می‌تواند نشان‌دهنده نقش این ماده در بروز دیابت باشد. پژوهش‌های دیگری نیز رابطه کمبود منیزیم با مقاومت بدن به انسولین را نشان می‌دهند. علاوه بر منیزیم، عنصر روی با اثرگذاری مثبت بر عملکرد انسولین و سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

میزان بالای عناصر منیزیم و روی موجود در تخمه هندوانه آن را به گزینه مناسبی برای مقابله با این موارد بدل می‌کند. در مجموع پژوهش‌ها نشان می‌دهند که میزان کافی از منیزیم و روی در بدن می‌تواند بروز دیابت را به تعویق بیندازد.

یکی دیگر از خوارکی‌هایی که به درمان دیابت کمک می‌کند، توت خشک است. جهت آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید به مقاله مرتبط زیر مراجعه کنید:

مطالب مرتبط: قابلیت منحصر به فرد توت خشک در مبارزه با دیابت

بهبود سلامت مغز

پژوهش‌ها رابطه کمبود منیزیم در بدن و اختلال حافظه ناشی از پیری را نشان داده‌اند. درمان‌های مبتنی بر منیزیم برای ضعف حافظه بسیار مؤثر بوده و میزان کافی از این عنصر می‌تواند علاوه بر بهبود حافظه، یادگیری را نیز تسریع کند. پژوهش‌ها روابطی میان کمبود منیزیم و بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را نشان داده‌اند.

نیاسین که یکی از ویتامین‌های گروه B است، رابطه مستقیمی با برخی عوارض مربوط به مغز مانند تاری حواس و عوارض روانشناختی دارد.

بیشترین میزان عنصر روی در بدن در مغز قرار دارد. از این عنصر با موفقیت در درمان بیماری‌هایی مانند شیزوفرنی استفاده شده است. کمبود روی در بدن می‌تواند به مرور زمان منجر به زوال عقل و قابلیت شناختی مغز شود.

خوشبختانه تخمه هندوانه منبع بسیار مناسبی از مواد مفید بالا یعنی منیزیم، روی و نیاسین است و افزودن آن به رژیم غذایی می‌تواند بسیار در زمینه سلامت مز مفید باشد.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

منیزیم موجود در تخمه هندوانه آنزیم‌هایی را فعال می‌کند که به بدن در جذب مواد مفید کمک می‌کنند. عنصر روی موجود در آن نیز رابطه مستقیمی با اختلالات گوارشی داشته و کمبود آن منجر به سندرم نشت دستگاه گوارش و مشکلات اسید معده می‌شود. درواقع اسهال یکی از عوارض متداول از کمبود روی است.

مطالب مرتبط: تمر هندی، یادآور دوران شاد کودکی

افزایش شادابی پوست و مو

عنصر روی موجود در تخمه هندوانه جلوی زوال پیازهای مو را گرفته و بازیافت پیازهای آسیب‌دیده را نیز تسریع می‌کند. عنصر منیزیم وجود در آن نیز جهت افزایش استحکام مو و جلوگیری از شکستن آن ضروری است. همچنین منیزیم در کاهش عوارض پوستی مانند جوش نقش داشته و ظاهر آن را به صورت کلی بهبود می‌بخشد.

در مجموع تخمه هندوانه نقش مؤثری در کاهش سرعت پیری دارد.

خواص تخمه هندوانه

نحوه و موارد مصرف تخمه هندوانه

تخمه هندوانه معمولاً به عنوان تنقلات مصرف شده و با انواعی از چاشنی‌ها مانند گلپر، فلفل و غیره طعم‌دار می‌شود. البته مغز تخمه هندوانه را می‌توان به انواعی از دستورهای تهیه مواد غذایی اضافه نمود. برای نمونه می‌توان با افزودن آن به سالادها به‌عنوان تزئینات یا به اسموتی‌ها برای مقاصد تقویتی از آن استفاده نمود. کاربرد دیگر مغز تخمه هندوانه می‌تواند در کیک و شیرینی‌پزی باشد.

در صورت نگهداری تخمه هندوانه در مکان خشک، خنک و دور از آفتاب و در محفظه دربسته، امکان نگهداری آن تا ۵ سال وجود دارد.

منابع: healthline | pharmeasy