ژله انار شب یلدا با دانه های انار روی آن

طرز تهیه ژله انار ویژه شب یلدا

3 دی 1402 بارجیل

با نزدیک‌شدن به فصل‌های سرد سال، انواع میوه‌های نوبرانه خیلی خوشمزه و سرشار از ویتامین وارد بازار می‌شوند. کیوی، آناناس، گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، خرمالو، سیب و انار این فرصت را به ما می‌دهند تا در فصل پاییز و زمستان حسابی از خوردن آن‌ها لذت ببریم. یکی از شب‌های زیبا و به یادماندنی این فصل، شب یلداست که در فرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.  انار هم جزو یکی از میوه‌های پرطرفدار به شمار می‌رود که با دانه‌های یاقوتی خوشرنگ و لعاب خود به نمادی از شادی و زایش تبدیل شده است.

در واقع با خوردن انار از میوه‌های تابستانی خداحافظی کرده و به استقبال سردترین فصل سال یعنی زمستان می‌رویم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم برای ثبت خاطراتی فراموش‌نشدنی همراه با خانواده و دوستانتان در این شب رویایی، این بار در مجله بارجیل، طرز تهیه ژله انار را به شما عزیزان آموزش بدهیم. حالا اگر دوست دارید ژله یلدایی انار خوشمزه برای پذیرایی از مهمان‌ها به‌ویژه بچه‌ها درست کنید، با ادامه این مطلب همراه بارجیل باشید.

روش‌های طرز تهیه ژله انار شب یلدا

روش‌های تهیه ژله انار برای شب یلدا، چندان کم نیست. شما می‌توانید با کمی خلاقیت و ترکیب خوراکی‌های خوشمزه یلدایی، هر بار یک دستور پخت متفاوت و بی‌همتا داشته باشید. با این وجود از میان تمام ایده‌های شام و دسر یلدایی مخصوص این جشن باشکوه، در ادامه با 4 روش تهیه ژله انار آسان و خوشمزه آشنا خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم این چهار دستور را با دقت بخوانید و بهترین گزینه را به لیست خوراکی‌های یلدایی امسالتان بیفزایید.

طرز تهیه ژله انار با پودر آماده ژله

مواد مورد نیاز:

  • پودر ژله انار: ۲ بسته
  • انار دانه‌شده: یک پیمانه
  • قالب بزرگ یا قالب لیوانی به تعداد نفرات (برای ژله انار لیوانی)

آماده سازی و طرز تهیه ژله انار شب یلدا اصلاً سخت نیست. ابتدا کافیست یک ظرف متوسط را انتخاب کنید. اولین بسته پودر ژله را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و حسابی هم بزنید. این کار را آنقدر ادامه بدهید تا مایع ژله شما یک‌دست و شفاف شود. بعد به آرامی آن را همراه مقداری دانه انار در داخل قالب موردنظرتان بریزید. حتماً قالب را به مدت یک ساعت در داخل یخچال بگذارید تا به اصطلاح ژله انار کمی خودش را بگیرد.

حالا نوبت به بسته دوم پودر ژله می‌رسد که با همان روش قبلی می‌توانید به صورت مایع شفاف درآورید. سپس آن را کم کم روی مخلوط سفت‌شده اولی بریزید. مجدداً قالب حاوی مایع ژله را تا زمانی که کاملاً بسته شود در یخچال قرار دهید. بهتر است برای جداسازی ژله از قالب، آن را داخل آب جوش بگذارید. سپس ظرف را برگردانده تا ژله به راحتی از آن رها شود.

اگر علاقه‌مند هستید که کمی رنگ و روی هیجان‌انگیزتری به سفره یلدایی خود ببخشید، پیشنهاد می‌کنیم میزان ژله انارتان را دو برابر کنید! از باقی مواد می‌توانید در تهیه تارت انار خانگی استفاده کنید. این تارت یلدایی خوشمزه یک انتخاب بی‌نظیر برای عاشقان دسرهای ترش و شیرین به‌شمار می‌آید.

خوشبختانه افزودنی‌های دلخواه برای تزئین روی پودر ژله در مغازه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی با قیمت مناسب به‌راحتی پیدا می‌شوند. همچنین برای تزئین روی ژله می‌توانید از دانه‌های انار، خامه یا بستنی استفاده کنید. البته قبل از ریختن مایع ژله در قالب هم این امکان وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از یاقوت‌های درخشان انار به هرچه زیباترشدن ژله برای پذیرایی از مهمان‌های عزیزتان بیافزایید. از لیست زیر می‌توانید چند نمونه از تزئینات خوشمزه یلدایی را مشاهده کرده و در صورت علاقه، وارد صفحه خرید هرکدام در فروشگاه بارجیل شوید.

طرز تهیه ژله با انار تازه

مواد مورد نیاز:

  • انار دانه‌شده: یک پیمانه یا به مقدار دلخواه
  • آب انار: ۴ پیمانه
  • پودر ژلاتین آماده: دو قاشق چای خوری
  • شکر: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

نکته! پیشنهاد می‌کنیم خودتان به طور مستقیم میوه‌های انار تازه را خریداری و آب آن‌ها را بگیرید. چراکه از لحاظ بهداشتی و عدم وجود پوست‌های نازک سفیدرنگ انار خیالتان راحت می‌شود.

در ابتدا، یک پیمانه آب انار را کنار بگذارید. سپس 3 پیمانه باقی‌مانده را در ظرفی جداگانه ریخته، روی شعله گاز بگذارید تا کمی‌ جوش بخورد.

حالا نوبت به اضافه‌کردن پودر ژلاتین و شکر به یک پیمانه آب انار سرد و مخلوط آن‌ها با یکدیگر است. بعد از این کار، آب انار جوش‌آمده را روی مخلوط آب انار و ژلاتین در قالب دلخواه بریزید.

در آخرین مرحله مانند روش قبلی آن را داخل یخچال گذاشته و با سلیقه خودتان آن را تزئین کنید. به همین راحتی! همچنین می‌توانید در کنار بسته‌های یلدایی بارجیل، ژله‌های اناری کوچک و زیبای دست‌ساخته خودتان را به عنوان گیفت و هدیه به عزیزانتان کادو دهید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر این روش را برای تهیه ژله انار شب یلدا انتخاب کرده‌اید، از موادی که تهیه کرده‌اید بیشترین استفاده را ببرید! شیرینی باسلوق که یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های سنتی شب یلدا است، مواد مورد نیاز نسبتا مشابهی دارد که شما می‌توانید لیست دقیق آن را در مطلب طرز تهیه باسلوق مشاهده کنید.

انار قرمز دانه نشده در کاسه

طرز تهیه ژله شیر و انار

مواد مورد نیاز:

  • پودر ژله آلوورا: 2 بسته
  • پودر ژله انار: 1 بسته
  • شیر: 1 پیمانه
  • انار دانه‌شده: یک پیمانه
  • آجیل برای تزئین (اختیاری)

طرز تهیه ژله شیر و انار نیز نسبتا ساده است. یک بسته ژله آلوورا را با آب جوش مخلوط کنید و هم بزنید تا دانه‌های ژله به‌خوبی در آب حل شوند.

نیمی از مایع به‌دست آمده را داخل قالب بریزید و در یخچال بگذارید. نیم ساعت صبر کنید تا ژله نیم‌بند شود. سپس کمی دانه انار و بقیه ژله آب‌شده را در قالب ریخته و در یخچال بگذارید.

یک ساعت بعد، بسته ژله آلوورا دوم را در آب حل کنید و کنار بگذارید تا کمی سرد شود. در این مرحله شیر را به ژله اضافه کرده و به‌خوبی هم بزنید. سپس ژله سفید به‌دست‌آمده را در قالب و روی لایه قبلی ژله بریزید.

نیم ساعت بعد، مجددا قالب ژله را از یخچال در بیاورید و روی آن را با دانه انار، خلال پسته، گردو خردشده یا میوه خشک حلقه‌ای تزئین کنید. قالب را به یخچال برگردانید و به سراغ مرحله بعد بروید.

در مرحله بعد، ژله انار را در یک لیوان آب جوش و یک لیوان آب سرد حل کنید. اجازه دهید ژله به دمای اتاق برسد. سپس آن را روی لایه‌های ژله قبلی بریزید و قالب را به یخچال برگردانید. اجازه دهید ژله 4 الی 5 ساعت در یخچال استراحت کند. پس از آن، آماده نوش جان‌کردن است!

دسر ژله انار و شیر با دانه های انار به عنوان تزئین

طرز تهیه ژله انار با لبو و گل سرخ

مواد مورد نیاز:

  • پودر ژله انار: 2 بسته
  • پوره لبو: 1 پیمانه
  • آب انار تازه: 2 پیمانه
  • شکر: 1 پیمانه

ژله انار با لبو و گل و سرخ یک ترکیب کاملا جدید و استثنایی است. برای تهیه این دسر بی‌نظیر، ابتدا ژله انار را به روشی که تا اینجا یاد گرفتیم، با آب جوش ترکیب کنید.

در قدم دوم، با یک مخلوط کن یا همزن دستی 4 عدد لبوی پخته‌شده را پوره کرده و به ژله اضافه کنید. پیشنهاد می‌کنیم در این مرحله ژله را روی کتری بگذارید و آرام آرام هم بزنید تا مواد به‌خوبی باهم مخلوط شوند.

سپس شکر را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا شکر در ژله حل شود.

کف قالب مورد نظرتان را کمی چرب کرده و ژله را داخل آن بریزید.

ژله انار با لبو و گل سرخ به زیبایی تزئین خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم از این ترکیب استفاده کنید تا دسر تمام و کمالی داشته باشید. برای تهیه گل محمدی می‌توانید از بخش زیر انواع نمونه‌های موجود در فروشگاه بارجیل را تماشا کنید.

مدت زمان تهیه ژله انار چقدر است؟

بهتر است قبل از آماده‌سازی طرز تهیه ژله انار شب یلدا تمامی مواد و وسایل موردنیازتان را تهیه کرده و در دسترس قرار بدهید تا زمان زیادی از شما گرفته نشود. به طور معمول برای تهیه ژله انار شب یلدا ۶۰ دقیقه وقت لازم دارید. پس به هیچ عنوان نگران از دست دادن زمان برای پذیرایی از مهمان‌های شب یلدایی خود نباشید! اما باید زمان کافی (حداقل 3 ساعت) برای بستن ژله در یخچال را نیز درنظر داشته باشید.

همچنین اگر مایلید چند نمونه دسر یلدایی فوری دیگر یاد بگیرید، پخت کوکی هندوانه برای شب یلدا نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

طرز تهیه ژله پاناکوتا و انار؛ یک دسر یلدایی متفاوت

اگر می‌خواهید یلدای امسال با یک دسر اناری اما متفاوت همه را شگفت‌زده کنید، این بخش برای شماست. ژله پاناکوتا و انار یک دسر خوش‌طعم و جدید است که ظاهری بسیار زیبا و طعمی عالی دارد.

مواد لازم برای تهیه ژله پاناکوتا و انار:

  • 1 ساشه پودر ژلاتین (حدود 7 گرم)
  • شکر: ½ لیوان
  • شیر: 1 لیوان
  • خامه: 1 لیوان
  • انار دانه دانه شده: 1 پیمانه
  • ژله انار: 1 بسته
  • وانیل: 1 قاشق چای خوری

برای تهیه ژله پاناکوتا و انار، ابتدا باید پاناکوتا را آماده کنید. برای این کار شیر، خامه، شکر و وانیل را در یک قابلمه ریخته و هم بزنید. سپس آن را روی حرارت بگذارید تا شکر به‌خوبی در مواد حل شود، اما مواظب باشید پیش از جوشیدن از روی حرارت برداشته شود.

ژلاتین را با کمی آب جوش حل کنید و صبر کنید تا به دمای مایع پاناکوتا برسد. سپس ژلاتین را به کرم پاناکوتا اضافه کرده و به‌خوبی هم بزنید.

ترکیب به‌دست آمده را در قالب‌های تک‌نفره یا ظرف مورد نظرتان بریزید و اجازه بدهید دسر پاناکوتا برای یک ساعت در یخچال استراحت کند.

در مرحله بعد ژله انار را به شکلی که در بخش قبل همین مقاله خواندیم، آماده کنید و اجازه بدهید مایع ژله کمی سرد شود. انارهای دانه‌شده را روی پاناکوتا ریخته و ژله را در قالب بریزید. یک الی دو ساعت به مواد اجازه استراحت در یخچال بدهید و پس از آن، دسر شما آماده سرو است.

پاناکوتا و ژله انار مناسب شب یلدا

دستور خوشمزه پاناکوتا وانیل و ماست با ژله انار را از دست ندهید!

پیش از آنکه این مقاله را به اتمام برسانیم، بد نیست بدانید ژله پاناکوتا و انار یک روش سرو محبوب دیگر نیز دارد. شما می‌توانید پس از آنکه دسر را به اتمام رساندید، روی آن را با یک لایه ماست یونانی یا ماست بدون نمک بپوشانید. این کار نه‌تنها ارزش غذایی و پروتئین دسر شما را افزایش می‌دهد، بلکه یک طعم جدید نیز به آن هدیه می‌کند.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر ورزشکار هستید یا مایلید میزان پروتئین دریافتی وعده‌های یلدایی خود را مدیریت کنید، از دسر خوشمزه پاناکوتا وانیل و ماست با ژله انار غافل نشوید.

نگاهی به نحوه تهیه ژله انار و موارد مورد نیاز برای 8 نفر

شما می‌توانید با توجه به تعداد نفرات مهمان در شب یلدا دسرهای مختلفی مانند دسرهای ژله و تارت انار را آماده کنید. به دو طریق ژله انار را آماده کنید. یکی با استفاده از پودر ژله آماده و یکی تهیه آن از میوه تازه. برای هرکدام از این روش ها به مواد زیر نیاز دارید:

  • پودر ژله انار: ۲ بسته
  • انار دانه شده: یک پیمانه
  • ظرف قالبی به تعداد نفرات
  • افزودنی‌های دلخواه برای تزئین روی ژله

یا

  • انار دانه دانه شده: یک پیمانه یا به مقدار دلخواه
  • آب انار ۴ پیمانه
  • پودر ژلاتین آماده: یک قاشق چای خوری + ۳ قاشق غذاخوری
  • شکر ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری

کلام پایانی

در مجله بارجیل، مهم‌ترین مسئله ما پاسخ به سوالات و نیازهای شما است. با توجه به تعطیلات یلدایی پیش‌رو، این بار به سراغ یکی از محبوب‌ترین میوه‌های زمستانی یعنی انار رفتیم و دستور 5 طرز تهیه ژله انار شب یلدا را در کنار هم یاد گرفتیم. اگر نحوه تهیه ژله انار را به خودی خود یاد بگیرید، تعداد دسرهایی که می‌توانید با آن درست کنید، چیزی نزدیک به بی‌نهایت خواهد بود؛ از دسر پاناکوتا و ژله انار، تا انواع تارت و شیرینی.

شما چه دسر دیگری را در ذهن دارید که پایه آن ژله انار است؟ در بخش نظرات همین مقاله، دستور دسرهای خوشمزه یلدایی را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Yummly

سوالات متداول
میزان قند و کالری ژله انار چه مقدار است ؟

میزان کالری ژله انار به طرز تهیه ژله انار شب یلدایی که انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. با این وجود میزان کالری برای هر نفر بین 150 کالری (برای ژله انار ساده) تا 450 کالری (ژله انار و پاناکوتا) است.

دیدگاه شما
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه ژله انار ویژه شب یلدا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *