کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا وقتی با میوه پاپایا روبرو شد، نام میوه فرشتگان را بر آن گذاشت. زیرا این میوه نارنجی رنگ و طالبی مانند، طعم و مزه بسیار لطیف و مطبوعی دارد. پاپایا بومی منطق کشور مکزیک و آمریکای مرکزی است، ولی امروزه در اکثر نقاط استوایی جهان کشت می‌شود. مصرف میوه استوایی پاپایا نیز به ایران رسیده و در شکل‌های مختلف دیده می‌شود. یکی از ویژگی‌های برجسته میوه پاپایا، آنزیمی با نام پاپائین است که فقط در پاپایا یافت می‌شود و مزایای زیادی برای بدن دارد.

از این‌رو، در این مقاله قصد داریم به خواص پاپایا و مضرات آن بپردازیم. همراه وبلاگ بارجیل باشید و با این خواص آشنا شوید.

پاپایا چیست و میوه پاپایا در کجا یافت می‌شود؟

چند عدد میوه پاپایا از وسط نصف شده

میوه پاپایا بومی مکزیک و آمریکای جنوبی است. همچنین در مناطق گرمسیری در سراسر جهان رشد می‌کند و یک محصول رایج در هاوایی است. میوه زمانی برداشت می‌شود که رنگ پوست آن زرد مایل به سبز باشد و با رسیدن کامل به رنگ زرد در می‌آید. گوشت داخل میوه ی پاپایا معمولا نارنجی است، اگرچه برخی از انواع آن صورتی یا قرمز هستند. اگرچه این میوه می‌تواند تا 9 کیلوگرم وزن داشته باشد، ولی وزن آن در بازار بیشتر از 1 کیلوگرم نیست. در ضمن، معمولا طول آن 15 سانتی‌متر است و شکلی شبیه به گلابی دارد.

طعم میوه پاپایا شیرین است و بافتی کره‌ای دارد. میوه ی پاپایا باید بریده شود تا به گوشت و دانه آن برسید. این میوه ممکن است به صورت خام یا پخته مصرف شود و یکی از میوه‌های گران قیمت در بازار به شمار می‌رود. در برخی طرز تهیه‌ها از پاپایای سبز که کاملا نرسیده است، استفاده می‌شود. پاپایای نرسیده، دانه ‌دارد که معمولا سفید هستند و بیشتر شبیه سبزیجات است. پاپایای سبز معمولا در غذاهای آسیایی یافت می‌شود و باید قبل از خوردن پخته شود. این میوه به صورت تازه یا میوه خشک ورقه ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش بعدی خواص میوه پاپایا را شرح می‌دهیم.

ارزش غذایی میوه پاپایا

یک فنجان پاپایای تازه
145 گرم
62 کیلو کالری
چربی: 0.4 گرم
سدیم: 11.6 میلی گرم
کربوهیدرات: 16 گرم
فیبر: 2.5 گرم
شکر: 11 گرم
پروتئین: 0.7 گرم
ویتامین (A): 68.2 میکروگرم
ویتامین (C): 88.3 میلی گرم
پتاسیم: 263.9 میلی گرم
فولات: 53.7 میکروگرم
بتا کاروتن: 397.3 میکروگرم
لیکوپن: 2650.6 میکروگرم

خواص پاپایا برای سلامتی بدن

خواص پاپایا برای تقویت هاضمه

آنزیم خاص پاپائین که فقط در پاپایا موجود است، می‌تواند با شکستن پیوندهای میان آمینواسیدها، در تجزیه و بهره‌برداری از پروتئین‌ها به بدن کمک کند. آمینواسیدها پروتئین‌ها را می‌سازند و آنزیم پاپائین مانند آنزیم‌های دیگری که در پانکراس بدن ما تولید می‌شوند، به تجزیه پروتئین‌ها می‌پردازد. ولی برخلاف آنها نیازی به محیط اسیدی ندارد. به همین دلیل مصرف میوه پاپایا و پاپایا قرمز خشک ورقه ای می‌تواند به برطرف کردن عوارض هاضمه در افرادی که اسید معده ضعیفی دارند، کمک کند. فیبر موجود در پاپایا نیز در رفع یبوست بسیار مفید بوده و می‌تواند در تنظیم عملکرد آسان دستگاه هاضمه موثر باشد.

خواص پاپایا برای کاهش التهاب

التهاب، واکنش طبیعی بدن در مقابل هجوم عوامل بیماری‌زا است، ولی ریشه بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نیز محسوب می‌شود. در پژوهش‌ها نشان داده شده است که مصرف میوه پاپایا می‌تواند در رفع یا تخفیف التهاب بسیار موثر باشد و در کنار آن اثرات سالخوردگی را نیز معکوس نماید.

خواص پاپایا برای خون

عکسی فانتزی از پلاکت خون

خاصیت میوه پاپایا در بهبود بیماری کمبود پلاکت خون، یکی از فواید شناخته‌شده مصرف این میوه است. این بیماری منجر به کاهش توان بدن در تشکیل لخته خون و افزایش احتمال خونریزی داخلی می‌شود. در پژوهش‌هایی ثابت شده است که مصرف میوه پاپایا می‌تواند منجر به افزایش میزان پلاکت و شمار گلبول‌های قرمز در خون شود. این خاصیت پاپایا منجر شده است تا پژوهشگران آن را به‌عنوان گزینه‌ای در درمان بیماری‌های خونی و مشکل انعقاد خود مدنظر قرار دهند.

خواص پاپایا برای رفع عفونت‌های ویروسی

تا به اینجا درباره میوه پاپایا گفتیم، ولی نباید از خواص برگ پاپایا غافل شوید. در گذشته از برگ پاپایا در درمان تب دنگی استفاده می‌شد. این بیماری کشنده، در مناطق استوایی از طریق نیش پشه انتقال می‌یابد و مصرف دم‌کرده برگ پاپایا می‌تواند فعالیت ویروس‌ها را پس از پنج روز تا حدی زیادی کاهش دهد.

در فرهنگ‌های منطقه هاوایی نیز از پوست پاپایا برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شد، زیرا میزان آنزیم پاپائین در پوست پاپایا بیشتر است. همان‌طور که عنوان کردیم، این آنزیم می‌تواند با تجزیه پروتئین‌های موجود در پوسته ویروس‌ها، آنها را در مقابل سیستم ایمنی بدن بسیار ناتوان ساخته و قابلیت آنها در تولید مثل و پخش شدن را کاهش دهد.

خواص پاپایا برای جلوگیری از آسم

بتاکاروتن موجود در پاپایا، به‌عنوان ماده‌ای شناخته شده است که در جلوگیری از بروز بیماری آسم مفید محسوب می‌شود. حفظ میزان کافی از ویتامین A در رژیم غذایی، برای کاهش التهاب در مجاری تنفسی به‌ویژه در کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

خواص پاپایا برای سرطان

مصرف آنتی اکسیدان بتاکاروتن موجود در پاپایا ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد. بر اساس تحقیقات، در مردان جوان مصرف رژیم‌های غذایی غنی از بتاکاروتن، می‌توانند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که مردان این میوه پاپایا را به صورت تازه یا پاپایا خشک حبه ای تهیه کنند تا خطر ابتلا به این سرطان در آنها کم شود.

خواص میوه پاپایا برای سلامت استخوان ها

خانمی در حال نشان دادن عضلات بازوی خود

همیشه گفته می‌شود که لبنیات مصرف کنیم تا استخوان‌های قوی‌ای داشته باشیم. ولی در کنار لبنیات، از خواص انواع میوه خشک و میوه‌هایی مثل پاپایا خشک و تازه غافل نشوید. مصرف کمِ ویتامین K با افزایش خطر شکستگی استخوان همراه است. مصرف کافی ویتامین K برای سلامتی مهم است، زیرا جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد و می‌تواند دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش دهد. به این معنی که کلسیم بیشتری در بدن برای تقویت و بازسازی استخوان‌ها وجود خواهد داشت.

خواص پاپایا برای دیابت

پاپایا خواص مفیدی برای بیماران مبتلا به دیابت دارد. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که رژیم‌های غذایی پرفیبر مصرف می‌کنند، سطح گلوکز خون پایین‌تری دارند. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مصرف پاپایا ممکن است سطح قند، چربی و انسولین خون را بهبود ببخشد. یک پاپایای کوچک حدود 3 گرم فیبر دارد که معادل فقط 17 گرم کربوهیدرات است و می‌تواند برای دیابتی‌ها مناسب باشد.

خواص پاپایا برای بیماری قلبی

فیبر، پتاسیم و ویتامین موجود در پاپایا همگی به پیشگیری از بیماری قلبی کمک می‌کنند. افزایش دریافت پتاسیم همراه با کاهش دریافت سدیم، مهمترین تغییر در رژیم غذایی است که فرد می‌تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی انجام دهد.

خواص پاپایا برای پوست

اگر به دنبال ترکیبی شفا بخش و معجزه‌کننده برای پوست‌تان هستید، از پاپایا غافل نشوید. هنگامی که پاپایای له شده به صورت موضعی استفاده می‌شود، می‌تواند برای بهبود زخم و جلوگیری از عفونت نواحی سوخته مفید باشد. محققان بر این باورند که آنزیم‌های موجود در پاپایا باعث می‌شوند که زخم زودتر درمان شود. به همین دلیل، برخی افراد از پمادهای حاوی آنزیم پاپائین نیز برای درمان زخم‌های بستر استفاده می‌کنند.

خواص پاپایا برای سلامت مو

خاصیت پاپایا برای زیبایی ظاهری باعث شده تا خانم‌های زیادی آن را در برنامه غذایی روتین خود قرار دهند. این میوه برای مو عالی محسوب می‌شود، زیرا سرشار از ویتامین A است و مواد مغذی موجود در آن، برای تولید سبوم که مو را مرطوب نگه می‌دارد نیز مفید است. همچنین، ویتامین A برای رشد تمام بافت‌های بدن از جمله پوست و مو ضروری است. پاپایا ویتامین C زیادی دارد، این ویتامین جهت ساخت و نگهداری کلاژن که ساختار پوست را فراهم می‌کند، ضروری است.

خواص میوه پاپایا برای مدیریت استرس

پاپایا سرشار از مواد مغذی آنتی اکسیدانی مانند کاروتن و فلاونوئیدها و همچنین اسید فولیک است که علائم افسردگی را کاهش می‌دهند. کمبود ویتامین C با سلامت روان و نوسانات خلقی مرتبط است و در نتیجه، مصرف پاپایا می‌تواند به شما کمک کند که استرس خود را مدیریت کنید.

مضرات پاپایا چیست؟

با اینکه پاپایا مزایای زیادی دارد، ولی باید مراقب مضرات آن نیز باشید. افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس ممکن است به پاپایا نیز حساسیت داشته باشند، زیرا پاپایا حاوی آنزیمی به نام کیتاناز است. برای برخی افراد، پاپایای رسیده می‌تواند بوی بدی داشته باشد. شما می‌توانید این بو را با مخلوط کردن پاپایای تکه شده با آبِ لیموترش به حداقل برسانید. با اینکه دانه های پاپایا ممکن است برای بعضی از افراد مزه ناخوشایندی داشته باشد، اما مصرف آنها کاملا بی‌خطر است. همچنین شما می‌توانید برای آنکه از بوی بد آن جلوگیری کنید، پاپایا قرمز حبه ای بخرید و با خیال راحت میل کنید.

در ضمن، پیشنهاد می‌شود که پاپایا را در دوران بارداری به صورت خوراکی مصرف نکنید. زیرا طبق برخی از تحقیقات، پاپائین فرآوری نشده، یکی از مواد شیمیایی موجود در پاپایا است و می‌تواند جنین را مسموم کند یا باعث نقص مادرزادی شود. علاوه بر این، اطلاعات کافی وجود ندارد که آیا مصرف پاپایا در دوران شیردهی ایمن است یا نه. در نتیجه بهتر است در زمان شیردهی نیز از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

آیا کاشت پاپایا در ایران انجام می شود؟

پاپایا برای اولین بار در استان یزد به صورت آزمایشی کشت شد و نتیجه خوبی نیز داشت. امروزه این میوه در ایران به صورت عمده کشت نمی‌شود، فقط آن را به صورت محدود در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد و بوشهر می‌کارند. زمان کشت این گیاه در هوای آزاد از بهار شروع می‌شود و آن را قبل از زمستان برداشت می‌کنند.

سوالات رایج درباره میوه پاپایا

  1. چه میوه هایی برای افزایش پلاکت خون مفید است؟

ویتامین C ارتباط نزدیکی با سطح پلاکت‌ها در بدن شما دارد. این ویتامین به جذب موثر آهن و افزایش تعداد پلاکت کمک می‌کند. لیمو، لیمو ترش، پرتقال، آناناس و پاپایا هستند.

 

  1. پاپایا را از کجا بخریم؟

این میوه را می‌توانید از بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین میوه فروشی‌های بزرگ و معتبر خریداری کنید.

 

  1. میوه پاپایا چه خاصیتی دارد؟

پاپایا حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است. رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. آنتی اکسیدان‌ها از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌کنند.

 

  1. میوه پاپایا در کجا یافت می شود؟

میوه پاپایا بومی مکزیک و آمریکای جنوبی است و در مناطق گرمسیری و هاوایی کشت می‌شود. در ایران نیز به صورت محدود در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد و بوشهر یافت می‌شود.

منابع:

europeana

goqii

steemit