کرانبری یکی از بهترین منابع سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این میوه حاوی مجموعه‌ای از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد که از سلول‌های بدن در مقابل آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و در جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن مفید است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین خواص این میوه اشاره می‌نماییم.

مزایای کرانبری برای سلامتی

حال به سراغ توصیف مزایای کرانبری می‌رویم.

جلوگیری و درمان عفونت‌های مجاری ادرار

یکی از شناخته‌شده‌ترین مزایای کرانبری قابلیت آن به‌عنوان یک داروی گیاهی در درمان عفونت‌های مجاری ادرار است. عفونت‌های مجاری ادرار در بانوان رایج‌تر بوده و بیشتر در مثانه رخ می‌دهند. کرانبری حاوی ترکیبات ویژه‌ای است که از چسبیدن باکتری به دیواره داخلی مجاری ادرار یا مثانه جلوگیری می‌کنند. مصرف کرانبری می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنتی‌بیوتیک باشد که مشکلات گوارشی، مقاومت به آنتی‌بیوتیک و غیره ایجاد می‌کند. مصرف مستمر کرانبری همچنین از بازگشت عوارض عفونت مجاری ادرار نیز جلوگیری می‌کند.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که افزودن کرانبری به رژیم غذایی می‌تواند مزایای متعددی برای سلامتی قلب به همراه داشته باشد زیرا کرانبری از قابلیت جلوگیری از لختگی خون، کاهش فشار خون و کاهش التهاب برخوردار است.

در پژوهشی نشان داده شده است که مصرف کرانبری با توجه به کالری پایین آن منجر به کاهش چندین عامل بیماری قلبی مانند فشار خون، سطح تری‌گلیسیرید، التهاب و مقاومت به انسولین می‌شود. در پژوهش‌های دیگر نشان داده شده است که کرانبری منجر به کاهش سطح کلسترول بد LDL و افزایش سطح کلسترول خوب در خون شده و از سخت شدن دیواره عروق در افراد دچار بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر کرانبری، سلامت قلب و مغز از خواص گردو هم محسوب می‌شود.

خواص کرانبری

کاهش التهاب

التهاب، ریشه بسیاری از بیماری‌های مزمن از قبیل بیماری قلبی، سرطان، دیابت و غیره می‌باشد. خوشبختانه با مصرف خوراکی‌های ضدالتهاب مانند کرانبری به لطف آنتی‌اکسیدان فراوان موجود در آنها می‌توان به‌صورت طبیعی با التهاب مبارزه کرد.

آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ زنده و شاداب دارند مانند کرانبری با رنگ قرمز پررنگ آن یا بلوبری با رنگ آبی جذاب آن معمولاً بیشتر یافت می‌شوند. علت التهاب فعالیت فوق‌العاده سیستم ایمنی بدن جهت تخلیه سموم ناشی از رژیم ناسالم غذایی، آلودگی یا عوامل دیگر می‌باشد. رژیم غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان ناکافی منجر به تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که ممکن است به مرور زمان در بدن جمع شده و منجر به التهاب یا آسیب سلولی شوند. افزودن خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند کرانبری یک راه ساده جهت مبارزه با اثرات رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب است.

جلوگیری از برخی سرطان‌ها

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کرانبری حاوی ترکیبات ضدسرطانی است که می‌توانند از رشد سلول‌های سرطان سینه، روده، ریه و پروستات جلوگیری کنند. درواقع این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کرانبری می‌تواند رشد تومور را آهسته کرده و رشد سلول‌های سرطانی را مختل کند. این قابلیت کرانبری در کنار محتوای غنی آنتی‌اکسیدان و خاصیت ضدالتهاب آن در کاهش خطر برخی از رایج‌ترین سرطان‌ها مفید هستند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

طبق برخی از پژوهش‌ها، عصاره کرانبری می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را از چندین جهت بهبود بخشیده و احتمال بروز عوارض سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد. سطح بالای ترکیبات پروآنتوسیانیدین موجود در کرانبری به سیستم ایمنی بدن در دفع بیماری کمک می‌کند. این ترکیبات که از دسته پلی‌فنول‌ها هستند، لایه رویین دستگاه گوارش را تقویت می‌کنند که سیستم ایمنی در آن بیشترین حضور را دارد. یکی از بهترین مزایای کرانبری، قابلیت آن در دفع باکتری‌های مضر و جلوگیری از تجمیع آنها در لایه رویین دستگاه گوارش می‌باشد. این مسئله باعث رشد و پرورش باکتری‌های سالم در دستگاه گوارش می‌شود که سیستم ایمنی را تقویت نموده و از بدن در مقابل بیماری و عفونت محافظت می‌کنند.

کرانبری همچنین سرشار از ویتامین C می‌باشد. از فواید این ویتامین که جزء خواص میوه خشک‌ها هم محسوب می‌شود تقویت سیستم ایمنی است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ویتامین C عوارض بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه، مالاریا و اسهال را تخیف داده و مدت آنها را کاهش می‌دهند.

خواص کرانبری

تقویت دستگاه گوارش

کرانبری از قابلیت‌های پاکسازی، ضداسهال، ضدعفونت و سم‌زدایی دستگاه گوارش برخوردار است. مصرف کرانبری به بدن کمک می‌کند تا تجمع سموم در بدن را از میان برده و آنها را دفع نماید و با دفع آب اضافی، تورم بدن را کاهش دهد.

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که کرانبری مانند ماست به بهبود توازن باکتریایی در سراسر دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند. با توجه به قابلیت کرانبری در بهبود توازن باکتریایی، فواید کرانبری برای دستگاه گوارش غیرقابل انکار هستند. توازن باکتریایی به‌معنای کاهش میزان باکتری‌های بد یا مضر و تسهیل رشد باکتری‌های مفید می‌باشد. این مسئله نه‌تنها موجب کاهش عوارضی مانند یبوست، اسهال و ترشی معده می‌شود بلکه به تقویت سیستم ایمنی و جذب مواد مغذی از طریق تقویت باکتری‌های مفید نیز کمک می‌کند.

نحوه و موارد مصرف کرانبری

با وجود آنکه مصرف کرانبری تازه بهتر از مصرف کرانبری خشک است ولی کرانبری پس از خشک شدن نیز بسیاری از مزایای خود را حفظ نموده و همواره منبع خواص چشمگیر متعددی می‌باشد. پس با دانستن طرز تهیه میوه خشک می‌توانید آن را به‌عنوان تنقلات روزانه خود استفاده کنید.

کرانبری را می‌توان به تنهایی یا مخلوط در آجیل به‌عنوان تنقلات مصرف نمود. در تهیه سالادها به‌کار برد و در تهیه اسموتی‌‌ها و بستنی‌ها استفاده کرد.

کرانبری خشک را بهتر است در شرایط خشک و خنک نگهداری نمود. جهت افزایش عمر نگهداری در محفظه دربسته و در یخچال یا فریزر نگهداری شود.

منابع: webmd | medicalnewstoday