پسته یکی از آجیل های محبوب ایرانیان به شمار می‌رود و پای ثابت آجیل، تنقلات سفر و تزئین غذا و دسرها به حساب می‌آید. به طور کلی پسته به دو صورت خام و بو داده عرضه می‌شود. از طرفی پسته بو داده خوشمزه‌تر از پسته خام است. شما می‌توانید پسته بو داده را از انواع فروشگاه‌ها خریداری کنید، ولی برخی افراد ترجیح می‌دهند پسته را در منزل خود تفت بدهند تا میزان برشته شدن آن بر اساس سلیقه فرد باشد. هر زمان که به یلدا و نوروز نزدیک می‌شویم، افراد بیشتری به فکر بو دادن پسته هستند.

نکات مختلفی درباره‌ی پسته‌ها وجود دارد؛ بو دادن پسته راهی کم‌هزینه برای امتحان طعم‌های مختلف است. بو دادن پسته راه‌های مختلفی دارد که شما می‌توانید با توجه به تجهیزات در دسترس این کار را انجام دهید. بنابراین اگر شما هم به دنبال روش های بو دادن پسته خام هستید، در ادامه این مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

بو دادن پسته خام تنها با نمک

مقداری پسته بو داده

اگر بخواهیم روشی سریع و آسان برای بو دادن پسته خام را به شما معرفی کنیم، نمک تنها ماده مورد استفاده خواهد بود که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. برای انجام این روش کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گام اول: در ابتدا پسته‌های خود را در کمی آب قرار دهید. سپس بگذارید که کامل خشک شوند.
  • گام دوم: پسته‌های خام و خشک شده را در سینی نسوز و روی شعله‌ای با حرارت کم تفت دهید.
  • گام سوم: حال باید نمک را به پسته‌هایی که روی حرارت هستند، اضافه کنید. این کار را تا که وقتی رنگ پسته‌ها سرخ شدند، ادامه دهید. پس از مدتی که زمان گذشت و پسته‌ها خنک شدند، می‌توانید آنها را میل کنید.

طرز بو دادن پسته در ماهیتابه با نمک و آبلیمو

اگر به فکر انتخاب پسته مرغوب هستید، انواع طعم‌های ترش و نمکی از بهترین چاشنی‌ها برای پسته محسوب می‌شوند و فروشگاه‌های زیادی پسته‌های طعم‌دار را با کیفیتی مناسبی عرضه می‌کنند. البته خودتان می‌توانید با انجام برخی مراحل، پسته طعم‌دار را در منزل‌تان با همان کیفیت بازاری درست کنید. در روش قبل فقط روش بو دادن پسته با نمک را گفتیم، ولی برای افزودن طعم بیشتر، می‌توانید آبلیمو هم به آن اضافه کنید. مراحل آن عبارتند از:

  • گام اول: ابتدا پسته‌های خود را در ظرفی با آب کم بریزید تا کاملا خیس شوند. سپس آن‌ها را با صافی از آب خارج کرده و کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند. مطمئن شوید که آب در پسته‌ها باقی نمانده است.
  • گام دوم: پسته‌ها را باید در ماهیتابه قرار داده و به آرامی روی شعله کم حرارت و تفت دهید.
  • گام سوم: مقداری آب نمک را به همراه میزان مشخصی آب‌لیمو یا آب‌غوره یا هر ماده طعم دهنده ترشی که دوست دارید، به پسته‌هایی که روی حرارت هستند اضافه کنید
  • گام چهارم: به تفت دادن آنقدر ادامه دهید که نهایتا داخل ماهیتابه نمک و پسته‌های بو داده باقی بمانند.

بو دادن پسته خام با زعفران

مقداری پسته زعفرانی

پسته زعفرانی یکی از محبوب‌ترین پسته‌ها است که در انواع آجیل های مخلوط و کاربردی استفاده می‌شود. با اضافه کردن زعفران، پسته طعمی خاص و دلپذیر پیدا می‌کند:

  • گام اول: ابتدا مقداری نمک، آب‌لیمو و زعفران دم کرده را داخل آب بریزید و به خوبی حل کنید.
  • گام دوم: سپس پسته‌ها را در محلول قرار دهید و بگذارید که به مدت یک شب تا صبح داخل آن بمانند.
  • گام سوم: اکنون با یک صافی یا توری پسته‌ها را از محلول بیرون بیاورید و بگذارید خشک شوند.
  • گام چهارم: اکنون باید پسته‌ها را در سینی فر قرار دهید. هر چند دقیقه یک بار، پسته‌ها را در سینی فر هم بزنید تا دو طرف آن کامل تفت داده شوند. این کار در فر با دمای ۱۴۰ درجه و به مدت ۲۰ دقیقه انجام می‌شود.

طرز بو دادن پسته در مایکروفر

یکی دیگر از آسان ترین روش‌ ها برای بو دادن پسته خام، استفاده از مایکروفر است. جهت انجام این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گام اول: اول پسته‌ها را بشویید و در یک ظرف بریزید.
  • گام دوم: مانند روش‌ دوم، محلول طعم‌‌دار کننده پسته را تهیه کنید. یک لیوان آب و نمک و آبلیمو یا آبغوره یا سرکه را به پسته اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری زعفران نیز استفاده کنید. اجازه دهید پسته‌‌ها یک شب در این محلول بمانند.
  • گام سوم: روز بعد، پسته‌ها را در صافی بریزید.
  • گام چهارم: پسته‌‌ها را در سینی مایکروفر بگذارید و چند بار هم بزنید. درجه مایکروفر را روی بالاترین دما قرار دهید. ۵ تا ۷ دقیقه سینی را در آن قرار دهید. در این مدت چند بار پسته ها را هم بزنید تا به طور کامل تفت داده شوند. اگر دما کمتر است، پسته‌ها را زمان کمتری داخل مایکروفر قرار دهید.
  • گام پنجم: مانند روش‌های قبل، اگر پسته هنوز رطوبت داشت، آن را در فضای باز بگذارید تا خشک شود.

سالم ترین روش بو دادن پسته خام

یک کاسه پر از پسته خام

بسیاری از طرفداران پسته بو داده، از موادی مانند آب‌لیمو، آب‌غوره و سرکه استفاده می‌کنند. نمک نیز در تهیه و خوشمزه کردن آن نقش مهمی دارد. از طرفی همیشه درباره خواص پسته برای کودکان شنیده‌ایم. ولی استفاده از طعم‌های مختلف برای کودکان ضرر دارد. همچنین، افرادی که از بیماری فشار خون یا مشکلات گوارشی رنج می‌برند، چطور؟ یا برای آنها نیز می‌توان پسته را طعم‌دار کرد؟

باید بگوییم این افراد نیز می‌توانند در منزل پسته بو داده آماده کنند. به پیشنهاد پزشکان و متخصصان تغذیه این افراد اجبارا باید هیچ ماده افزودنی استفاده نکنند. ولی هنوز راه‌هایی برای این کار وجود دارند. برای اینکه از سلامتی خود محافظت کنید و پسته بو داده برای‌تان ضرر نداشته باشد، کافیست از روش زیر پیروی کنید:

  • گام اول: ابتدا ابزار کار که تابه تفلون و قاشق مناسب هستند را آماده کنید.
  • گام دوم: پسته های خام را در تابه تفلون و روی حرارت بسیار کم قرار دهید.
  • گام سوم: همزمان باید پسته‌ها را با قاشق هم بزنید تا حرارت به همه پسته‌ها برسد. می‌توانید با تکان دادن دسته تابه خود این کار را انجام دهید.
  • گام چهارم: تفت دادن پسته‌های خام باید تا جایی ادامه پیدا کند که پسته‌ها به طور کامل قهوه‌ای شوند.
  • گام پنجم: اکنون نوبت به آن رسیده که اجاق را خاموش کنید. پسته‌های بو داده را در ظرفی بریزید و منتظر بمانید تا خنک شوند.

اگر می‌خواهید پسته‌ها کمی طعم‌دار باشند، می‌توانید از مقداری سبزیجات خشک شده که برای بیماری‌های خاص ضرری ندارند، استفاده کنید. این سبزیجات را هنگام تفت دادن با کمی آب به پسته‌ها اضافه کنید تا برشته شوند.

طرز بو دادن پسته خام روی بخاری

علاوه بر روش‌های گفته شده، می‌توانید در زمستان پسته را روی بخاری بو دهید. در این روش بهتر است از سینی روحی استفاده کنید. همه مراحل آماده‌سازی بو دادن پسته روی بخاری، مانند روش‌های بالا است و می‌توانید از همه مواد عنوان شده استفاده کنید. بهتر است پسته‌ها را در بخش‌های اطراف و کناره‌های سینی قرار دهید. زیرا دمای وسط سینی بالاتر است و احتمال دارد پسته‌ها بسوزند.

بهترین دما برای بو دادن پسته

بهترین دما برای تفت دادن پسته خام در فر، بین 140 تا 160 درجه سانتی‌گراد است. در ضمن پیشنهاد می‌شود که آن را برای 15 تا 20 دقیقه داخل فر با این دما قرار دید. بهتر است این زمان را بیشتر و کمتر نکنید، زیرا کمتر باعث می‌شود که به اندازه کافی تفت داده نشود. در ضمن، دمای بیشتر نیز به آنزیم‌ها و ویتامین‌های موجود در پسته آسیب می‌رساند. علاوه بر این، باعث تغییر رنگ، طعم و مزه پسته می‌شود. حتی در برخی موارد می‌تواند مواد مضری برای سلامت بدن ایجاد کند.

هنگام بو دادن پسته به نکات زیر توجه کنید:

مقدرای پسته در دستان یک خانم

ما پیش‌تر درباره تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی توضیح داده‌ایم، برای هر دوی این محصولات می‌توانید روش‌های عنوان شده را جهت بو دادن استفاده کنید. اما یادتان باشد برای تفت دادن پسته ها در هیچ یک از روش‌های معرفی شده به مصرف روغن نیازی نیست. در ضمن پسته‌هایی که پیش از استفاده خیسانده شده‌اند، باید کامل خشک شوند. در واقع نباید به هیچ وجه آب در آن‌ها وجود داشته باشد. زیرا پروسه تفت دادن به خوبی پیش نخواهد رفت و پسته های بو داده تردی و خوش طعمی کامل نخواهند داشت. در نهایت، هنگام مصرف نیز پسته های بو داده را باید در ظرفی در بسته و دور از هوا نگه دارید. رعایت این نکته باعث می‌شود که پسته های بو داده خوش طعمی و دوام بیشتری داشته باشند.

 پسته خام یا بو داده کدام بهتر است؟

در ابتدا باید اشاره کنیم که تفت دادن پسته به دلیل گرما و قرار گرفتن در معرض برخی مواد، می‌تواند باعث تغییرات شیمیایی و تغییر در بافت و رنگ پسته شود. به طور کلی می‌توان گفت که از نظر چربی، پروتئین و کربوهیدرات، تفاوت چندانی بین پسته خام و بو داده دیده نمی‌شود. اما برخی از مواد آنتی اکسیدانی با قرار گرفتن در معرض گرما از بین می‌روند. البته برخی از این مواد آنتی اکسیدانی ممکن است در فرآیند حرارت دیدن تشکیل شوند.
مهم‌ترین ماده‌ای که در اثر برشته شدن و حرارت دادن تغییر می‌کند، میزان آب است. پسته بو داده بافت تردتری دارد، ولی آب آن از دست رفته است و وزن آن کمتر می‌شود. به همین دلیل پسته بو داده در مقایسه با پسته خام، کالری بیشتری دارد. اما در مورد چربی‌های موجود در مغز باید گفت که آنها چربی بالایی دارند و حتی در صورت بو داده شدن هم ظرفیت محدودی جهت چربی اضافه دارند. بنابراین بعد از برشته شدن، در مقدار چربی آنها تفاوتی دیده نمی‌شود.
از طرفی هنگامی که چربی‌های اشباع نشده موجود در آجیل برای مدت طولانی در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند، مستعد تجزیه می‌شوند. در این صورت باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود و به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند.
بر اساس تحقیقات، وقتی پسته در دمای 180 درجه به مدت بیست دقیقه تفت داده شود، میزان اکسیداسیون مواد آن نسبت به نوع خام دو و نیم برابر خواهد بود. یکی از راه‌های جلوگیری از این مشکل، کاهش شدید دما و مدت زمان حرارت دادن پسته است.
در ضمن، از آنجایی که سرعت اکسیداسیون در پسته خام افزایش می‌یابد، این محصول بیشتر در معرض خراب شدن قرار می‌گیرد. با توجه به این توضیحات، اگر میزان مصرف پسته شما بالا است، پیشنهاد می‌شود که پسته را به طور خام مصرف کنید و از مزایای آن بهره ببرید. از طرفی، شما می‌توانید با ترفند نگهداری آجیل برای طولانی مدت آشنا شوید و پسته بو داده یا خام را برای مدت بیشتری سالم نگه دارید.

بو دادن پسته آن را خراب میکند؟

از آنجایی که پسته بو داده حاوی مقدار زیادی روغن است، می‌تواند زودتر خراب شود. اما شما می‌توانید آن را با رعایت شرایط مناسب به مدت 6 ماه در یخچال نگهداری کنید.

مدت زمان نگهداری پسته بو داده چقدر است؟

اگر پسته بو داده را در ظرف با درب محکم یا پاکت زیپ‌دار در داخل یخچال قرار دهید، تا 6 ماه سالم می‌ماند. در ضمن، با رعایت این شرایط ممکن است در فریزر نیز تا 1 سال نگهداری شود.

منابع:

blog.okcs

wikihow

home cooked harvest