بهترین پسته دنیا از نظر کیفیت، طعم و زیبایی فقط و فقط در شهر رفسنجان و در بزرگترین باغ‌های پسته این منطقه یافت می شود. در رفسنجان دو تولیدکننده بزرگ پسته به نام های اکبری و احمد آقایی وجود دارند که بیش از دیگران در سرتاسر کشور مشهور هستند. اما آنچه که اغلب برای مردم مورد پرسش است، تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی است! برای پاسخ با بارجیل همراه باشید.

دربارۀ پسته احمد آقایی

درباره‌ی پسته اطلاعات مختلفی وجود دارد به‌طور مثال احمد آقایی یا پسته بلند مغز یکی از انواع پسته های بلند ایرانی است و مشخصات این نوع را می توان به شکل بادامی و بلند توصیف کرد. اما اندازه طول پسته ها همیشه برابر نیست. این نوع پسته ایرانی مطلوب ترین نوع در شرق آسیا به ویژه چین و هند است. پسته احمد آقایی نسبتاً بزرگ است و پوسته آن از یک طرف نیمه باز و از طرف دیگر کاملاً باز شده است. روش‌های بو دادن پسته مختلف است که طعم‌های متفاوتی را به‌وجودمی‌آورد.

پسته احمد آقایی در برخی از بازارها مانند هند و یونان بسیار محبوب است. تولید این پسته روز به روز در حال افزایش است. شکل ظاهری پسته احمد آقایی شبیه انواع پسته آمریکایی است. همچنین در بین این چهار رنگ پسته، سفیدترین رنگ پوسته را دارد. ناگفته نماند، این پسته در زیر نور آفتاب خشک می شود.

انواع پسته احمد آقایی:

  • پسته خام طبیعی
  • پسته بو داده
  • پسته بو داده و نمک
  • پسته بو داده و نمک زده
  • پسته بو داده و نمک زده با آهک اضافه شده

خصوصیات ظاهری:

  • رنگ پوسته: سفید استخوانی
  • رنگ مغز: قرمز روشن تا ارغوانی به علاوه سبز
  • شکل: بلند

دربارۀ پسته اکبری

بلندترین پسته ایرانی متعلق به پسته اکبری است. همچنین در بین پسته های ایرانی به عنوان گران ترین نوع پسته نیز شناخته می شود. معمول ترین مشخصه برای شناسایی پسته اکبری این است که عرض سر و انتهای پسته تقریباً یکسان است. دارای بالاترین مغز پسته در انواع پسته ایرانی است. پسته اکبری نیز در زیر نور آفتاب خشک می شود. همچنین، باز کردن این پسته نیز بسیار آسان است.

انواع پسته اکبری:

  • پسته خام طبیعی
  • پسته بو داده
  • پسته بو داده و نمک
  • پسته بو داده و نمک زده
  • پسته بو داده و نمک زده با آهک اضافه شده

خصوصیات ظاهری:

  • رنگ پوسته: کرم تیره
  • رنگ مغز: بنفش قهوه ای و سبز
  • شکل: بلند

تفاوت بین پسته اکبری و احمد آقایی

پسته احمد آقایی در ایران به پسته اشرافی و مجلسی معروف است و یکی از اجزای مهم ترکیب آجیل مجلسی در شب عید و مراسم خاص محسوب می شود. پسته اکبری به اصطلاح پسته عبداللهی یکی دیگر از انواع محبوب و شناخته شده پسته در سراسر جهان است.

هر دو پسته از نظر ظاهری تاحدودی شبیه به یکدیگر هستند ولی پسته اکبری کمی بلندتر بوده و حالت خندان آن بیشتر از پسته آقایی است. از نظر مزه نیز هر دو به یک اندازه خوشمزه و خوش طعم هستند. هر دو ظاهری اعیانی و زیبا دارند و برای موقعیت های خاص استفاده می شوند.

یکی از تفاوت های عمده پسته اکبری با احمد آقایی، رنگ رویی مغز آن‌ها است. رنگ رویی مغز پسته اکبری بنفش قهوه ای است، در حالی که رنگ رویی مغز پسته احمد آقایی قرمز روشن تا ارغوانی است. همچنین رنگ پوسته پسته اکبری کرم تیره و رنگ پوسته پسته احمد آقایی، سفید استخوانی است.

برخلاف احمد آقایی، درختان پسته اکبری هر ساله قابل برداشت نیستند و با پدیده سالانه روبرو هستند. این مسئله از معایب قابل توجه این نوع پسته در رفسنجان است. درختان پسته اکبری باید دوره خاصی از سرمای زمستان را پشت سر بگذارند و اگر این کار در زمستان انجام نشود، پردازش بهینه و مؤثری نخواهند داشت.

از نظر میزان صادرات نیز پسته احد آقایی درصد بیشتری را به خود اختصاص داده است. پسته اکبری به صورت خام و شور به کشورهای مختلف صادر می شود و پس از پسته احمد آقایی، ۸۰ درصد نیاز مصرف داخلی را تأمین می کند. پسته نمکی اکبری در کشورهای ثروتمند اروپا بسیار محبوب است و به عنوان یکی از غذاهای لوکس این کشورها شناخته می شود. از نظر قیمتی نیز پسته اکبری گران تر از پسته آقایی است.

مشخصات پسته‌های اکبری و آقایی
 احمد آقاییاکبری
اندازه متوسط۱٫۵ تا ۱٫۶۱٫۸ تا ۱٫۹
شکلکشیده و بادامی شکلکشیده و بادامی شکل
میانگین وزن خشک هر دانه۰٫۷۵ گرم۰٫۶۶ گرم
میانگین وزن هر دانه۱٫۳۲ گرم۱٫۴۵ گرم

تعداد دانه در هر کیلوگرم

۸۰۰ تا ۹۰۰۸۰۰ تا ۹۰۰

کلام آخر

پسته ایرانی معروف ترین پسته در کل جهان است. در خودِ ایران نیز می توان شهر رفسنجان را معدن بهترین پسته ها کشور دانست. دو نوع پسته رفسنجان، اکبری و احمد آقایی نام دارند که هر دو جزء پسته های کشیده و قد بلند محسوب می شود. اما تفاوت پسته اکبری با احمد آقایی بیشتر از نظر ظاهری به رنگ پوسته و مغزی و اندازه آن‌ها مربوط می شوند. در هر صورت، شناسایی دقیق تفاوت ها نیاز به مهارت و شناخت انواع و اقسام پسته دارد.

منبع: nazari-pistachio