تغذیه‌ی کودکان در سنین پایین تاثیر مهمی روی سلامتی آن‌ها در بزرگسالی دارد. برای بهبود وضع سلامتی باید مواد غذایی مناسب را در رژیم غذایی آن‌ها قرار دهید. یکی از انواع این مواد غذایی سالم و مفید، مغزهای مختلف آجیل هستند. در ادامه درباره‌ی خاصیت فندق برای کودکان بیشتر توضیح می‌دهیم. زیرا فندق نه تنها خوشمزه است، بلکه به طور شگفت‌آوری مغذی است.

با خاصیت فندق برای کودکان آشنا شوید

فندق هم مانند سایر مغزهای آجیل سرشار از مواد مغذی و مقدار زیادی پروتئین، چربی مفید، ویتامین و مواد معدنی است. این مغز طعمی مایل به شیرین دارد که می توان آن را به صورت خام، بوداده در طعم‌های مختلف و پودر و آسیاب شده مصرف کرد.

  1. به سلامت روده کمک می‌کند

خواص فندق‌ها بی‌شمار است. آن‌ها غنی از منیزیم هستند و به هضم اسیدهای چرب و کلسترول بد شهرت دارند و باعث تولید آنزیم‌هایی می‌شوند که پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را بیشتر متابولیزه می‌کنند. فندق منبع خوبی از فیبر است. خوردن مقدار زیادی فیبر به عملکرد منظم روده کمک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند.

  1. برای استحکام استخوان‌ها مفید است

منیزیم یک ماده‌ی کلیدی برای سلامتی استخوان است. یک خاصیت فندق برای کودکان وجود مقادیر زیادی از منیزیم است که کمک می‌کند تا استخوان های جدید رشد کرده و استخوان های قدیمی تقویت شوند. این امر برای کودکان که در سن رشد هستند می‌تواند مهم باشد.

  1. باعث عملکرد بهتر مغز می‌شود

فندق در کنار گردو و بادام، یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت سلامت مغز به شمار می‌رود. فندق حاوی چربی و اسیدهای آمینه خوبی است که به ارتقا سلول‌های سالم مغز کمک می‌کنند. این دانه‌های خوشمزه مملو از موادی هستند که برای سلامت مغز و بهبود حافظه مفیدند مانند تیامین، سلنیوم، ویتامین E و K

  1. می‌تواند از اضافه وزن جلوگیری می‌کند

با توجه به سبک زندگی این روزها، کودکان زیادی دچار اضافه وزن می‌شوند که علاوه بر مشکلات سلامتی، منجر به بروز موضوعات دیگری مانند بلوغ زودرس نیز می‌شود. طبق تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که خوردن آجیل ممکن است به برخی از افراد برای کاهش وزن کمک کند.

یکی از تفاوت‌های ماکادمیا و فندق این است که فندق برای کودکان می‌تواند باعث کنترل اضافه وزن و جلوگیری از افزایش وزن شود زیرا فندق می‌تواند نقش مهمی در متابولیسم و ​​سلامت دستگاه گوارش بدن داشته باشد. ویتامین B که به طور طبیعی در فندق یافت می‌شود و به کاهش وزن و حفظ وزن سالم کمک می‌کند. به علاوه فندق مملو از پروتئین است که ماهیچه‌ها را تغذیه می‌کند. عضله بیشتر به این معنی است که چربی سریع‌تر سوزانده می‌شود در نتیجه از اضافه وزن جلوگیری می‌شود.

  1. به سلامت سلول‌ها کمک می‌کند

فندق سرشار از ترکیباتی است که باعث محافظت از بدن در برابر آنتی‌اکسیدان‌ها می شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش بسیار مهمی در سلامت کلی بدن دارند و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد از اکسیژن‌رسانی مناسب به سلول‌ها جلوگیری کرده و در نتیجه منجر به بیماری آن‌ها می‌شوند. تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن سلول‌های دیگر راه هم آلوده کرده و منجر به بیماری‌های جدی می‌شود.

چطور فندق را وارد رژیم غذایی کودکان کنیم؟

فندق‌ها را می توانید به تنهایی به عنوان یک میان وعده سریع و سالم در اختیار فرزندتان قرار دهید. برای بهره‌مندی از خاصیت فندق برای کودکان می‌توانید آن‌ها را در دستورهای غذایی مختلف هم به‌کار ببرید، زیرا آن‌ها افزودنی عالی و خوش‌طعم برای هر رژیم غذایی هستند. برای مثال:

  • در سالاد مخلوط کنید.
  • مخلوط در انواع پوره یا غلات صبحانه استفاده کنید.
  • با میوه‌هایی مثل موز خرد کرده و مخلوط کنید.
  • در اسموتی‌های به کار ببرید.
  • در ساندویچ‌های میان‌وعده‌‌ای مختلف به صورت خرد شده همراه با کره‌ی بادام زمینی استفاده کنید.
  • از فندق برای درست کردن نوتلا درست کنید.

نکاتی که در خصوص استفاده از فندق برای کودکان باید مد نظر داشته باشید

در خصوص بهره‌مندی از خواص فندق برای کودکان، باید در نظر داشته باشید که این مغز هم مانند سایر مغزهای آجیل امکان ایجاد آلرژی در کودکان را دارد. در واقع فندق یک دانه‌ی درختی است و تمام دانه‌های درختی از جمله پسته، گردو، بادام ، بادام هندی و … ممکن است باعث بروز نشانه‌های حساسیت شوند.

بهترین راه برای سنجش این موضوع استفاده‌ی مقدار کمی از آن‌ها مخلوط در سایر مواد غذایی است. برای مثال نصف قاشق چایخوری پودر فندق را در پوره‌ی کودک مخلوط کنید و اگر واکنشی که نشان از حساسیت‌زایی داشته باشد، مشاهده نکردید، با خیال راحت از آن استفاده کنید. با وجود اینکه ممکن است این آلرژی تا همیشه همراه کودک باشد، اما درصد کمی از کودکان هستند که در بزرگسالی هم این مشکل را همراه خود داشته باشند.

بهترین زمان برای استفاده‌ از انواع آجیل در رژیم غذایی کودکان بعد از ۶ ماه آن ‌هم به‌صورت پودر شده است. توجه داشته باشید که تکه‌های درشت از مغزها در سنین پایین که بچه‌ها توانایی جویدن به خوبی ندارند ممکن است باعث خفگی شوند. پس برای کودکان کم سن و سال از مغزهای پودر شده مخلوط در دستورهای غذایی یا روی میوه‌ها و .. استفاده کنید.

آجیل های خام یا بو داده‌ی بدون نمک سالم ترین گزینه هستند. تا حد امکان از مصرف فندق‌های حاوی نمک یا شکر افزوده خودداری کنید تا از خواص آجیل برای لاغری بهره‌مند شوید.

کودکان همیشه در حال یادگیری هستند

فرزندان شما همیشه در حال یادگیری سبک زندگی هستند و از شما و اعمالتان الگو می‌گیرند تا در سنین بزرگسالی بر اساس آن‌ها سبک زندگی خودشان را بسازند، پس چه بهتر که عادات غذایی مناسب را از همین سنین کم به آن‌ها آموزش دهید و کمک کنید تا در آینده با سلامتی از زندگی لذت ببرند.

خوردن مرتب آجیل می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای تمام سنین باشد و به سلامت بدن در زمینه‌های مختلفی از جمله کاهش کلسترول و بیماری های قلبی، کاهش خطر دیابت، تنظیم فشار خون، حفظ حرکات منظم روده و حتی حمایت از سلامت استخوان کمک کند. این دانه‌های خوشمزه را در دستورهای غذایی مختلف به‌کار ببرید و اجازه بدهید کودک شما هم الگوی درستی برای تغذیه و رژیم غذایی خود داشته باشد.