آلو در کنار طعم خوشمزه، از خواص و فواید فراوانی نیز برخوردار است که از ویتامین‌ها، مواد معدنی و محتویات مفید دیگر موجود در آن سرچشمه می‌گیرند. در کنار ویتامین و مواد معدنی، آلو سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ نیز است که می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به انواعی از بیماری‌های مزمن کمک کنند. آلوی خشک به خاطر چند خاصیت برجسته آن مانند رفع یبوست یا مقابله با پوکی استخوان شناخته‌شده‌تر است. اما فویاد بسیار بیشتری دارد که باعث می‌شوند برای بهره بردن از آنها، آلو را در رژیم غذایی اصلی خود قرار دهید.
ما در این مقاله قصد داریم انواع آلو را به شما معرفی کنیم و به بررسی خواص آنها بپردازیم. تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

آلو چیست؟

آلو میوه‌ای تک هسته است که از نظر شکل، رنگ، طعم و اندازه، انواع مختلفی دارد. این میوه سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، منگنز، مس، پتاسیم، فسفر، روی و آهن است. بنابراین می‌تواند کاربردهای درمانی زیادی داشته باشد. معمولا آلو به دو صورت درختچه‌ای و درختی وجود دارد و نمونه‌ی اصلاح شده آن در ایران به وفور کاشته می‌شود. آلو معمولا به خاطر طعم ترش و لذیذ خود شناخته می‌شود و بسیاری افراد به دلیل طعمی متمایز و متفاوت، آن را ترجیح می‌دهند.

انواع آلو خشک

همانطور که گفته شد آلو از نظر اندازه، طعم، رنگ و شکل به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. برخی از آلوها برای غذا مناسب هستند و برخی از آنها به عنوان میوه تازه یا تنقلات مصرف می‌شوند. پرکاربردترین آلوها عبارت‌اند از:

1. آلو بخارا

آلوهای طلایی کوچک با طعم و رنگ متفاوت به آلو بخارا معروف هستند. این آلو بومی فرانسه است و به عنوان چاشنی غذا در آن کشور استفاده می‌شود. در کشور ما این آلو بیشتر در نواحی کوهستانی شمال شرقی و شمال غربی کاشته می‌شود. این آلو سرشار از پتاسیم است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند فشار خون به کار می‌رود. معمولا آلو بخاری خشک شده، در انواع خورش‌ها استفاده می‌شود تا به آنها عطری منحصر به‌فرد بدهد.

2. آلو سیاه

یک کاسه پر آلو سیاه خشک

این آلو، نوع دیگری از آلو است که به دلیل رنگ بنفش تیره و جذابی که دارد، آن را می‌شناسند. این آلو طعم شیرین دارد و برای بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود. آلو سیاه را می‌توانید به همراه میوه‌های دیگر به صورت تازه یا خشک شده مصرف کنید.

3. آلو برقانی

این آلو بومی ایران است و معمولا به صورت خشک مصرف می‌شود. این آلوی خوشمزه را می‌توان در تهیه انواع آش و خورشت استفاده کرد.

4. آلو قیسی

آلوهای بسیار شیرین از خانواده زردآلو، به نام آلو قیسی شناخته می‌شوند. این آلوها طعم بسیار شیرینی دارند و محصولات خشک آن به عنوان سوغات برخی از شهرهای ایران به شمار می‌روند. قیسی پلو و خورشت قیسی از خوشمزه‌ترین غذاهایی هستند که با این محصول خوشمزه و مقوی درست می‌شوند.

کالری آلو خشک و اطلاعات تغذیه‌ای آن

هر 100 گرم از آلو خشک، حدود 240 کیلو کالری انرژی دارد. این مقدار کالری برای میوه زیاد تقریبا زیاد است و اگر رژیم لاغری دارید، باید به این موضوع دقت کنید و در خوردن آن تعادل را رعایت کنید. برخی از مهمترین اطلاعات تغذیه‌ای این میوه در هر 100 گرم، شامل موارد زیر می‌شود:

  • چربی کل: 0.38 گرم
  • کربوهیدرات: 63.88 گرم
  • پروتئین: 2.18 گرم
  • قند: 38.13 گرم
  • کلسیم: 43.00 میلی گرم
  • آهن: 0.93 میلی گرم
  • منیزیم: 41.00 میلی گرم
  • پتاسیم: 732.00 میلی گرم

مزایای آلوی خشک برای سلامتی

همانطور که در ابتدای متن عنوان کردیم، آلو فواید زیادی دارد. این فواید زیاد هستند و فقط به یکی دو مورد ختم نمی‌شوند. با این حال، برخی از خواص بین همه انواع آلوها یکسان هستند. این‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

1. سرشار از مواد مغذی و مفید

خواص میوه خشک قابل‌توجه هستند و آلو نیز جزء این موارد هست. در آلو بیش از ۱۵ ویتامین و مواد معدنی مختلف از قبیل ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6، پتاسیم، مس، منگنز، منیزیم و فسفر یافت می‌شود. البته به این مواد باید فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها را نیز اضافه نمود. تمام این مواد و ترکیبات، برای حفظ عملکرد بهینه بدن ضروری بوده و با گنجاندن آلو در رژیم غذایی می‌توان بخشی از نیاز بدن به این مواد را تأمین نمود.

2. مبارزه با یبوست

مردی با مشکل یبوست

قابلیت آلو در مبارزه با یبوست بسیار شناخته‌شده است. علت این قابلیت آلو، فیبر فراوان موجود در آن است طوری که فقط یک آلو، ۱ گرم فیبر در خود دارد. بیشتر فیبر موجود در آلو از نوع غیر قابل حل در آب بوده و با آب مخلوط نمی‌شود. فیبر با افزایش حجم در حال عبور از دستگاه گوارش، سرعت عبور را افزایش می‌دهد. علاوه بر فیبر، آلو حاوی سوربیتول نیز می‌باشد. این ترکیب به‌صورت طبیعی دارای خاصیت ملین بوده و با یبوست مقابله می‌کند. تجربه ثابت کرده است که در مقابله با یبوست، مصرف آلو اثربخشی بالاتری نسبت به بسیاری از داروهای ملین دیگر دارد. البته با توجه به این خاصیت آلو، باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب نمود.

3. سرشار از آنتی‌اکسیدان

آلو سرشار از آنتی‌اکسیدان است. ترکیبات آنتی‌اکسیدان برای کاهش التهاب در بدن و محافظت از سلول‌ها در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد ضروری هستند. آلو به‌ویژه سرشار از نوع پلی‌فنول از آنتی‌اکسیدان‌ها است که اثر مثبتی بر سلامت استخوان‌ها داشته و به کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت کمک می‌کنند. درواقع پژوهش‌ها نشان داده‌اند که میزان پلی‌فنول موجود در آلو دو برابر میوه‌های متداول دیگر مثل نارنگی و هلو است. از میان آنتی‌اکسیدان‌های گروه پلی‌فنول موجود در آلو، آنتوسیانین بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. این آنتی‌اکسیدان از قابلیت بالایی در کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان برخوردار است.

4. مناسب برای کاهش قند خون

آلو از خواصی برخوردار است که به کاهش قند خون کمک می‌کنند. با وجود آنکه آلو حاوی قند و کربوهیدرات است ولی مصرف آن منجر به جهش قند خون نمی‌شود زیرا مصرف آلو منجر به ترشح هورمون آدیپونِکتین می‌شود که در تنظیم سطح قند خون مؤثر است. فیبر موجود در آلو نیز با کاهش سرعت جذب کربوهیدرات پس از صرف غذا، از جهش ناگهانی قند خون جلوگیری کرده و سرعت بالا رفتن آن را آهسته می‌کند. یکی از ورزش‌هایی که به کاهش قند خون کمک می‌کند کوه‌پیمایی است و آلو خشک جز میوه‌های خشک مناسب کو‌ه‌پیمایی محسوب می‌شود.

5. تقویت سلامتی استخوان‌ها

همیشه در مورد خواص برگه زردآلو برای تقویت استخوان‌ها شنیده‌ایم. برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف آلوی خشک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های ناتوان‌کننده مربوط به استخوان‌ها مانند پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان را کاهش دهد. نه‌تنها آلو در جلوگیری از کاهش تراکم استخوان دخیل است بلکه مصرف آن می‌تواند روند از دست رفتن بافت استخوان را معکوس کرده و به بازیابی تراکم از دست رفته در استخوان کمک کند. دلیل قطعی این امر در پژوهش‌ها مشخص نشده است ولی نقش آنتی‌اکسیدان‌های آن در کاهش التهاب را نمی‌توان در این زمینه نادیده گرفت. دلیل دیگر می‌تواند قابلیت آلو در افزایش سطح هورمون‌های مربوط به تشکیل استخوان باشد. علاوه بر این موارد، آلو حاوی چند ویتامین و ماده معدنی مانند ویتامین K، فسفر، منیزیم و پتاسیم نیز می‌باشد که در تقویت استخوان‌ها نقش دارند.

6. افزایش سلامتی قلب

عکسی فانتزی از قلب در دستان یک خانم

اثر مثبت بر سلامت قلب از ویژگی‌های مثبت مصرف منظم آلو ازجمله خواص آلو برقانی محسوب می‌شود. پژوهش‌های متعددی در زمینه کاهش فشار خون و کلسترول با مصرف آلو انجام گرفته‌اند. در این پژوهش‌ها نشان داده شده است که مصرف روزانه و منظم آلو می‌تواند فشار خون را کاهش داده و سطح کلسترول بد LDL را در خون کاهش دهد. فشار خون و کلسترول هر دو عامل اصلی در کاهش سلامت قلب و ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. علت اثر مفید مصرف آلو بر قلب، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و پتاسیم موجود در آن می‌باشد. این ویژگی جزء خواص آلو برقانی

7. تقویت پوست و مو

گفتنی است که آلوهای قرمز مثل آلوی برقانی از میزان آنتی‌اکسیدان بالاتری نسبت به آلوهای زرد برخوردار بوده و علاوه بر فواید مشترک با آلوی زرد، حاوی میزان مناسبی از آهن نیز می‌باشند که در کنار ویتامین‌های گروه B موجود در آنها برای تقویت سلامت پوست و مو مفید هستند.

8. خواص آلو خشک برای کبد

بیماری‌های کبد معمولا به دلیل مصرف بی رویه فست فود یا رژیم غذایی ناسالم ایجاد می‌شوند. اما می‌توان علاوه بر استفاده از روش‌ها و داروهای پزشکی، با استفاده از برخی مواد طبیعی و خوراکی از بروز بیماری‌های کبدی و کبد چرب نیز پیشگیری کرد. افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده از ۲ عدد آلو خشک به درمان آن کمک کنند. برای استفاده از آن باید ۲ عدد آلو را از شب قبل در آب خیس کنند و بگذارند تا صبح در آب بماند. سپس آن را میل کنند.

9. خواص آلو خشک برای لاغری

پاهای خانمی روی ترازوی وزن و یک عدد متر

یک عدد آلو تقریبا حاوی حدود 1 گرم فیبر است. بنابراین آلو با داشتن این مقدار فیبر می‌تواند باعث احساس سیری در شما شود و غذای کمتری بخورید. البته باید توجه داشته باشید که هر آلو با دیگری متفاوت است و اگر آلوهای شیرین را به میزان زیاد مصرف کنید، نتیجه عکس دارد. بنابراین اعتدال را رعایت کنید تا در کاهش وزن خود موفق باشید.

10. آلو خشک و سنگ کلیه

آلو حاوی مقدار قابل توجهی آب است که می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند. مصرف کردن آب کافی، ادرار را رقیق کرده و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. از طرفی، می‌تواند میزان کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در ادرار را کاهش دهد که این عمل از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

خواص انوع آلو

ما در بخش قبلی مهمترین خواص آلو را بررسی کردیم. در واقع، این خواص بین همه آلوها تقریبا یکسان هستند و می‌توانید با مصرف هر نوع آلو، مزایای عنوان شده را دریافت کنید. ولی علاوه بر این‌ها، هر کدام از آلوها به دلیل مزیت خاصی شناخته می‌شوند که عبارت‌اند از:

خواص آلو سیاه

آلو سیاه به دلیل محتوای بالای ویتامین C، ظرفیت جذب آهن بالایی دارد. به طور کلی، این میوه در درمان بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش، پوکی استخوان و سلامت قلب مفید است. از دیگر خواص آن می‌توان به کنترل دیابت، کاهش وزن، پیشگیری و درمان یبوست و کنترل فشار خون اشاره کرد. آلو سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌های حیاتی برای بدن است. این آنتی اکسیدان‌ها از تجمع چربی و آلودگی در سطح پوست جلوگیری می‌کنند. در نتیجه، یکی از خواص آلو سیاه، کمک به روشن شدن پوست است.

آلو سیاه حاوی مقدار مناسبی فیبر محلول است که به تثبیت قند خون کمک می کند و همچنین در تقویت حساسیت به انسولین در بدن تاثیر دارد. فلاونوئیدها و اجزای فنلی مانند آنتوسیانین‌ها، اسید کلروژنیک، کورستین و کاتچین موجود در آلو برقانی به پیشگیری از چاقی کمک می‌کنند. برای اطلاع از چاق یا لاغر کننده بودن آلو خشک، مطلب آیا میوه خشک چاق می‌کند را مطالعه کنید. از طرفی، کم خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن گلبول‌های قرمز کافی نداشته باشد. آلو سیاه سرشار از آهن است که به تولید گلبول‌های قرمز سالم کمک می کند و باعث جلوگیری از کم خونی می‌شود.

فواید آلو بخارا خشک

آلو بخارا حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان‌های پلی فلاونوئید مانند کریپتوکسانتین و لوتئین است. آنها به از بین بردن رادیکال‌های آزاد که به دلیل سموم محیطی و عادات غذایی نادرست وارد بدن شده و باعث پیری زودرس و سرطان می‌شوند، کمک می‌کند.
آلو بخارا حاوی پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب می‌شود. همچنین حاوی ویتامین B6، نیاسین، ویتامین K، اسیدهای آمینه و اسید پانتوتنیک است. زیگزانتین و ویتامین A موجود در آلو نور ماورا بنفش را فیلتر می‌کنند، بنابراین برای سلامت چشم مفید است. ویتامین C در آلوی سیاه به محافظت از کلسترول در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و برای بیماران مبتلا به تصلب شرایین و دیابت مفید است.

خواص آلو برقانی

آلو برقانی با محتوای آنتی اکسیدانی بالایی که دارد، از سرطان محافظت می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی سرطان هستند، مبارزه می‌کنند. همچنین با کمک خواص دارویی و آنتوسیانین‌های موجود در آن، می‌توانید از آلو برقانی به عنوان یک پیشگیری قوی از سرطان برای حفظ سلامت بدن خود استفاده کنید. با این حال، آلوی برقانی انواع خاصی از سرطان را از بین می‌برد و برای همه آنها مفید نیست. برخی از سرطان‌هایی که آلو برقانی بر روی آنها اثر دارد، عبارت‌اند از: سرطان دستگاه گوارش، سرطان دستگاه تنفس، سرطان کبد و سرطان سینه.

طرز تهیه آلو خشک

مقداری آلو نصف شده آماده برای خشک کردن

ما پیش‌تر درباره نحوه درست کردن میوه خشک صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب کامل و جامع را بخوانید. برای تهیه آلو خشک نیز ابتدا باید آلوها را بشویید و کنار بگذارید تا آب اضافی آنها گرفته شود. سپس قابلمه مناسبی را روی حرارت قرار دهید، تا نیمه آب پر کنید و روی حرارت سریع بگذارید تا بجوشد.
بعد از به جوش آمدن آب، نمک اضافه کنید و کمی هم بزنید تا نمک، در آبِ در حال جوش حل شود. حال آلوها را در آبکش بریزید و هر بار دو یا سه بار به مدت چند ثانیه در آب جوش قرار دهید تا پوست آلوها ترک بخورد.در این مرحله آلوها را در سینی استیل قرار دهید و مراقب باشید تا آلوها روی هم قرار نگیرند. حالا برای خشک کردن آنها، آلوها را 2 تا 5 روز (بسته به میزان تابش خورشید) در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

اگر بخواهید آلوها را سریع خشک کنید، می‌توانید فر را با کمترین درجه روشن کنید و یک قاشق روی درب فر بگذارید تا داغ نشود. سپس آلوها را چند ساعت در فر قرار دهید تا خشک شوند. روش‌های دیگری نیز برای خشک کردن آلو وجود دارند که رایج‌ترین آنها قرار دادن سینی آلو بر روی بخاری یا دستگاه میوه خشک است.

نحوه و موارد مصرف آلو خشک

افزودن آلوی خشک به رژیم غذایی کار بسیار آسانی است. آلو را می‌توان به‌تنهایی به‌عنوان تنقلات مصرف کرد یا آن را پس از هسته‌گیری به اسموتی‌ها اضافه نمود. همچنین می‌توان آلو خشک را به بسیاری از سالادها اضافه کرد و افزودن آن به خورش‌ها نیز بسیار متداول است. از شیرینی آلو می‌توان به‌عنوان شیرین‌کننده طبیعی و جایگزین شکر در بسیاری از غذاها بهره برد. آلوی خشک باید در محیط خشک و خنک نگهداری شود. جهت افزایش عمر آن می‌توان آلوی خشک را در ظروف دربسته و در یخچال یا فریزر نگهداری نمود.

آلو را در حد متعادل مصرف کنید
ما در این مطلب به خواص آلو برای بدن پرداختیم و از مزایای فوق‌العاده آن گفتیم. ولی باید در مصرف آن دقت کنید، زیرا مصرف بی‌رویه میوه خشک می‌تواند باعث اسهال، نفخ و افزایش وزن شود. در ضمن، آلو بی کیفیت مزه بسیار بدی دارد و طعم غذاهای شما را خراب می‌کند. ما در بارجیل انوع آلو با کیفیت را با قیمت مقرون به‌صرفه عرضه می‌کنیم. کافیست وارد سایت ما شوید و محصول مورد نظرتان را آنلاین سفارش دهید.

منابع: driedandfrozenfruit | greatist