در بین انواع شیرینی شب یلدا، کوکی انار یکی از بهترین آنهاست. این خوراکی کوچک، سبک و با قابلیت تزئین به شکل دلخواه، یک هنرنمایی ویژه از آشپز به‌شمار می‌آید. تفاوتی ندارد که یلدا را میزبان هستید یا به مهمانی در خانه عزیزانتان دعوت شده‌اید؛ کوکی کوکی انار و شکلات می‌تواند یک هدیه جذاب و یک سورپرایز شگفت‌آور برای پذیرایی باشد. اگر می‌خواهید با طرز تهیه کوکی انار آشنا شوید، در ادامه همراه مجله بارجیل باشید.

مواد لازم برای تهیه کوکی شب یلدا با فوندانت

این خوراکی خوشمزه در کنار طعم خوب و دلنشین، ظاهر زیبایی هم دارد و گاهی برای تزئین سفره یا عکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شب یلدا نیز همه ایرانیان به دنبال تزئین آجیل شب یلدا با روش های خلاقانه هستند. بنابراین اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به زیبایی صفره یلدایی خود اهمیت زیادی می‌دهید، لوازم دستور پخت کوکی انار یلدایی را همین حالا به لیست خریدتان اضافه کنید.

  • آرد: ۲۸۰ گرم
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • پودر قند: ۱۰۰ گرم
  • کره: ۱۵۰ گرم
  • بیکینگ پودر: نصف قاشق چای‌خوری
  • وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
  • فوندانت یا رویال آیسینگ: به میزان لازم
  • آجیل برای تزئین (در صورت تمایل)

با در دست داشتن همین چند قلم، می‌توانید سفره خود را با شام و دسرهای یلدایی خوشمزه دیگری هم تزئین کنید. در ادامه همراه ما باشید تا روش تهیه این کوکی یلدایی جذاب را در کنار هم بیاموزیم.

طرز تهیه کوکی انار در منزل

طرز تهیه کوکی انار، شباهت زیادی با روش پخت کوکی هندوانه دارد. شما می‌توانید پس از یادگیری کوکی انار، سری هم به طرز تهیه این کوکی دوست‌داشتنی بزنید تا هارمونی زیبایی به سفره یلدایی امسالتان ببخشید.

کوکی تزئین شده با آیسینگ

مرحله اول

 ابتدا کره را به مدت ۳ دقیقه هم می‌زنیم تا زمانی که رنگ آن کرمی شود.

  • نکته! فراموش نکنید نیم ساعت قبل از شروع مواد اولیه را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.

مرحله دوم

پودر قند را به کره اضافه کرده و دوباره محتویات ظرف را ۳ دقیقه هم می‌زنیم. حتما در مراحل پخت کوکی، آرد و پودر قند را قبل از استفاده ۳ بار الک کنید.

مرحله سوم

تخم مرغ و وانیل را هم به مواد قبلی اضافه کرده و ۳ دقیقه هم بزنید. یادتان باشد تا زمانی که مواد داخل ظرف کاملا یکدست شوند به این کار ادامه دهید.

مرحله چهارم

آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید. سپس در ۳ مرحله به مواد قبلی اضافه کنید و در این حین با دور کند همزن، مواد را هم بزنید. البته در مرحله سوم اضافه‌کردن آرد و بیکینگ پودر، خمیر شما سفت می‌شود و نمی‌توانید از همزن استفاده کنید. پس با استفاده از لیسک آرد را به خورد خمیر بدهید.

  • نکته! یادتان باشد برای تهیه خمیرهای کره‌ای نیازی به ورز دادن با انگشت نیست. اگر خمیر را ورز دهید ممکن است به روغن بیفتد و نهایتا کوکی‌ها در هنگام پخت پف کنند.

مرحله پنجم

خمیر را داخل پلاستیک فریزر گذاشته و به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند. در این زمان می‌توانید تهیه ژله انار را آغاز کنید تا حین استراحت کوکی، ژله نیز در یخچال ببندد و سفت شود.

مرحله ششم

بعد از این که خمیر را از یخچال خارج کردید، آن را بین دو لایه پلاستیک فریزر یا دولایه کاغذ روغنی قرار دهید. سپس با استفاده از وردنه خمیر را باز کنید.  می‌توانید زیر خمیر را آردپاشی کنید تا برش آن راحت‌تر شود.

  • نکته! توجه داشته باشید که نباید خمیر را بیش از حد نازک کنید. اجازه دهید خمیرتان در حد ۴ تا ۵ میلی‌متر ضخامت داشته باشد. البته حواستان باشد که ضخامت بیش از حد نیز کار را خراب می‌کند.

مرحله هفتم

داخل سینی فر کاغذ نسوز بگذارید. سپس با استفاده از کاتر قالبی با شکل انار، خمیر را برش دهید. حتما بلافاصله بعد از برش زدن خمیر، آن را با کاردک یا کفگیر به سینی انتقال دهید.

مرحله هشتم

کوکی‌ها را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد داخل فر بگذارید. یادتان باشد نیازی نیست رنگ کوکی‌ها قهوه‌ای شود. به محض این که زیر کوکی طلایی شد، سینی را از فر خارج کنید.

اگر فر ندارید و امکان تهیه کوکی انار برای شما فراهم نیست، پیشنهاد می‌کنیم از مطالعه آموزش تهیه تارت خانگی شب یلدا در وبلاگ بارجیل غافل نشوید.

مرحله نهم

بعد از پخت، صبر کنید تا کوکی‌ها کاملا خنک شوند سپس آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید.

مرحله دهم

حالا با استفاده از فوندانت یا رویال آیسینگ، روی کوکی‌ها را به شکل انار تزئین کنید. نکته مثبت درباره استفاده از آیسینگ، کاربرد فراوان آن است. در ادامه همین بخش آموزش آیسینگ را مهمان بارجیل هستید تا از آن در تزئین کوکی‌های یلدایی و سایر دسرها مانند کیک هندوانه شب یلدا نیز استفاده کنید.

  • نکته! بهتر است از یک روز قبل کوکی‌ها را پخته و روز بعد آن‌ها را تزئین کنید. برای تزئین کوکی می‌توانید از انواع آجیل، میوه خشک و خوراکی‌های یلدایی دیگر نیز استفاده کنید.

طرز تهیه رویال آیسینگ برای تزئین کوکی انار

مواد لازم:

  • سفیده تخم مرغ: ۲ عدد
  • پودر قند(شکر آیسینگ): ۱۶۰ گرم
  • کرم تارتار(آب لیموی تازه): ۱/۴ قاشق چایخوری
  • رنگ خوراکی: به مقدار دلخواه

مرحله اول: سفیده تخم مرغ را یک ربع قبل از استفاده از یخچال خارج کرده و در ظرف تمیز بریزید. آن را به قدری هم بزنید تا کف کند. سپس آب لیموی تازه را اضافه کنید و چند ثانیه بزنید تا کمی سفت شود.

مرحله دوم: پودر قند را به سفیده اضافه کنید و تا آنجایی که کاملا یکدست و پفکی شود، هم بزنید. ولی آن را خیلی به‌هم نزنید؛ زیرا باعث می‌شود کوکی انار تزیین‌شده با کرم آیسینگ، پس از خشک‌شدن ترک خورده و چسبندگی خوبی نداشته باشد.

مرحله سوم: کرم آماده‌شده را در یک ظرف مناسب بریزید و کار خود را شروع کنید. اگر می‌خواهید کرم شما رنگی باشد، مقداری رنگ با خلال دندان به آن اضافه کنید و با چوب بستنی تمیز به‌هم بزنید تا مخلوط رنگ بگیرد.

همانطور که گفتیم، آیسینگ برای کیک‌های دیگر نیز به کار می‌رود. مثلا اگر به فکر آجیل شب یلدای عروس و تزئینات آن هستید، پیشنهاد می‌شود که کوکی خوشمزه‌ای را هم با آیسینگ درست کنید. مطمئنا عروس و مهمانان دیگر از این تزئین و ترکیب خوششان خواهد آمد. در بخش زیر می‌توانید پیشنهادهای بارجیل برای تهیه یک هدیه یلدایی عالی نیز استفاده کنید.

نکات مهم درباره استفاده از رویال آیسینگ هنگام تهیه کوکی انار

حالا که به‌خوبی با طرز تهیه آیسینگ برای کوکی انار آشنا شده‌اید، بهتر است چند نکته زیر را در خاطر داشته باشید.

  1. آیسینگ با خشک‌شدن، تیره‌تر می‌شود؛ همانطور که آیسینگ روی یک کوکی خشک می شود، رنگ آن تیره‌تر می‌شود. این مورد در بیشتر رنگ‌ها، به خصوص قرمز و مشکی صادق است. ممکن است هنگامی که آیسینگ سیاه درست می‌کنید، در کاسه خاکستری مایل به آبی دیده شود. اما در نظر داشته باشید که بعد از خشک‌شدن، به رنگ سیاه تبدیل می‌شود. بنابراین در استفاده از رنگ خوراکی زیاده‌روی نکنید.
  2. استفاده از رنگ‌های طبیعی برای آیسینگ مجاز است؛ رنگ‌های طبیعی پودری یا مایع می‌توانند برای آیسینگ استفاده شوند. اگر بعد از افزودن رنگ، نیاز به غلیظ‌شدن مایه آیسینگ داشتید، می توانید کمی شکر شیرینی پزی را اضافه کنید.
  3. آیسینگ را فریز نکنید؛ پیشنهاد می‌کنیم آیسینگ را تازه درست کرده و برای تزئین کوکی‌ها استفاده کنید. چرا که ذوب‌کردن آیسینگ کار چندان ساده‌ای نیست.
  4. غلظت آیسینگ را کنترل کنید؛ برای به دست‌آوردن قوام مناسب آیسینگ، اگر خیلی غلیظ بود، کمی شیر (هر بار ½ قاشق چای خوری) اضافه کنید. اگر هم خیلی آبکی بود، کمی پودر قند اضافه کنید.
آیسینگ با رنگ قرمز

چگونه کوکی انار بدون قالب درست کنیم؟

البته که داشتن قالب انار برای برش‌زدن کوکی‌ها کار شما را آسان می‌کند؛ اما بدون قالب هم هیچ جایی برای نگرانی نیست. یک کاغذ روغنی بردارید و با مداد روی آن طرح انار بکشید. حالا دور تا دور طرح را برش بزنید. سپس کاغذ را روی خمیر بگذارید و با چاقو دور تا دور طرح را برش بزنید. اگر هم انعطاف‌پذیری کاغذ روغنی برایتان مشکل‌ساز شد، می‌توانید به جای کاغذ روغنی از طلق استفاده کنید. چنانچه دلتان می‌خواهد سفره شما جذاب‌تر باشد، پس از مطالعه دستور تهیه باسلوق شب یلدا، این خوراکی خوشمزه را برای مهمانان خود درست کنید.

اگر کوکی‌ها پف کردند، چطور آن‌ها را درست کنیم؟

همانطور که در طرز تهیه این نکته را گفتیم، ورزدادن خمیر می‌تواند باعث پف کردن کوکی‌ها بشود. پس در اولین قدم حواستان باشد به هیچ وجه خمیر را ورز ندهید. اگر در هنگام پخت، پف‌های ریزی روی سطح کوکی مشاهده کردید، وقتی فر خاموش شد و کوکی‌ها هنوز داغ بودند با پشت قاشق روی سطح کوکی فشار آورده و آن را صاف کنید.

همچنین می‌توانید با مراجعه به سایر ایده‌های شام و دسر شب یلدا، طرز تهیه خوراکی‌های فوری دیگر را هم امتحان کنید.

کوکی با آیسینگ زرد و قرمز

نکاتی جهت بهتر شدن کوکی یلدایی انار

  • در صورت تمایل برای نگه داری کوکی اناری می‌توانید آن را فریز کنید. برای این کار باید اول خمیر کوکی ها را آماده کنید، به آن ها شکل دهید و بعد آن‌ها را در فریزر قرار دهید.
  • در صورت تمایل می‌توانید به جای شکر، عسل یا شربت افرا به کار ببرید تا شیرینی شما خوشمزه‌تر شود.
  • به جای اسانس وانیل میتوانید از اسانس بادام هم استفاده کنید.
  • در ضمن، اگر می‌دانید که آجیل شب یلدا شامل چیست (نمادهای شب چله)، می‌توانید انواع آجیل را به عنوان نماد شب یلدا به صورت پودر یا خرد شده بر روی کوکی خود بریزید. در این صورت ارزش غذایی آنها بالاتر می‌رود و خوش طعم‌تر می‌شوند.

طرز تهیه کوکی انار و شکلات

اگر چندان طرفدار کوکی‌های آیسینگ‌دار و آموزش‌های زمان‌بر نیستید، یک روش دیگر برای داشتن یلدایی عالی، تهیه کوکی انار و شکلات است. کوکی انار و شکلات با ردپایی از دارچین و وانیل یک دسر هیجان‌انگیز و البته اعتیارآور خواهد بود! شما می‌توانید این موجودات خوشمزه‌ را در کنار ترافل انار مخصوص شب یلدا سرو کنید تا یک سفره یلدایی ترش و شیرین داشته باشید.

مواد لازم:

  • ¼ پیمانه آرد شیرینی‌پزی
  • 1 قاشق چایخوری جوش شیرین
  • 1 قاشق چایخوری نمک
  • 1 قاشق چایخوری دارچین
  • ¾ پیمانه شکر دانه‌ریز
  • ½ پیمانه شکر قهوه‌ای
  • 2 عدد تخم مرغ
  • 1 پیمانه کره بدون نمک آب‌شده
  • 2 قاشق چایخوری عصاره وانیل
  • 1 پیمانه مینی شکلات چیپسی نیمه شیرین
  • ½ پیمانه دانه انار
  • گردو خردشده به میزان دلخواه

نکته: کره ذوب شده مخلوط کردن آن را با دست راحت‌تر می‌کند و باعث می‌شود کوکی صاف‌تر و کمی تردتر شود. اگر می خواهید کوکی کمی نرم تر و جویدنی داشته باشید، از کره با دمای اتاق استفاده کنید و/یا خمیر را قبل از پخت در یخچال بگذارید.

طرز تهیه کوکی انار و شکلات در 10 دقیقه

  1. فر را با دمای 375 درجه فارنهایت گرم کنید.
  2. در یک کاسه متوسط، آرد، جوش شیرین، نمک و دارچین را با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید.
  3. در یک کاسه بزرگ شکر، شکر قهوه‌ای، تخم مرغ، کره و عصاره وانیل را با هم مخلوط کنید.
  4. مخلوط آرد را به آرامی به کاسه بزرگ اضافه کنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند.
  5. شکلات چیپسی، دانه‌های انار و گردو را اضافه کنید.
  1. با استفاده از یک قاشق، خمیر را روی ورقه پخت بچینید (هر کوکی حدود 1.5 قاشق غذاخوری خمیر)
  2. به مدت 9 تا 10 دقیقه یا تا زمانی که لبه ها کمی قهوه ای شوند کوکی‌ها را در بپزید.

حالا کوکی انار و شکلات خوشمزه و آسان شما آماده سرو و نوش جان‌کردن است.

کوکی با شکلات چیپسی و دانه های انار

لحظه‌های ترش و شیرینی یلدایی با کوکی انار

خوراکی‌ها و دسرهای رنگارنگ، یکی از عزیزترین میهمانان جشن یلدای ایرانیان به‌شمار می‌آیند. کوکی انار نیز جزو یکی از همین خوراکی‌های آسان و دوست‌داشتنی است که به هر سلیقه و ذائقه‌ای خوش می‌آیند. در این مطلب از مجله بارجیل به سراغ نحوه پخت کوکی انار، نکات تزئین کوکی انار با آیسینگ و راه و روش‌های داشتن یک دسر بی‌نقص رفتیم. همچنین برای آن دسته از افرادی که عاشق شکلات هستند، یک آموزش ده دقیقه‌ای از کوکی انار و شکلات نیز آماده کردیم.

آیا شما می‌توانید با همین مواد و لوازم، یک دسر یلدایی دیگر پیشنهاد دهید؟ از شما دعوت می‌کنیم در بخش دیدگاه‌ها، نظرات و افکارتان را با ما و سایر خوانندگان مجله تریتکس به اشتراک بگذارید.

منابع: byjaclyn | hamshahrionline | kosher