میوه‌ی درخت فندق هزاران سال است که عضوی از رژیم غذایی مردم منطقه‌ی دریای سیاه مانند محسوب می‌شود. باوجودآنکه فندق در سراسر جهان کشت می‌شود ولی هنوز این منطقه و کشورهایی مانند ترکیه و گرجستان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول هستند. درخت فندق از آن جهت منحصربه‌فرد است که در میان زمستان شکوفه داده وگرده‌افشانی می‌کند.

مانند باقی مغزها، فندق نیز سرشار از مواد مغذی می‌باشد و درصد بالایی از آن را پروتئین، چربی مفید، ویتامین و مواد معدنی ضروری برای بدن تشکیل می‌دهند. برای نمونه فقط ۳۰ گرم فندق می‌تواند نزدیک به ۹۰ درصد نایز روزانه‌ی بدن به منگنز را تأمین نماید. در ادامه به تعدادی از مزیت‌های فندق برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

مزایای فندق برای سلامتی

فندق منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین E، منگنز و مس است. به‌علاوه فندق حاوی مقادیر بالایی از اسیدچرب‌های امگاه-۶ و امگا-۹ نیز می‌باشد. مقادیر بالای اسیدچرب‌های غیراشباع مانند اسید اولئیک و لینولئیک به پایین آوردن کلسترول بد یا LDL و بالا بردن کلسترول خوب یا HDL کمک می‌کنند. وجود این چربی‌ها در کنار مقادیر بالایی از منیزیم در فندق که برای تنظیم فشار خون ضروری است منجر شده‌ است که فندق به‌عنوان یک خوراکی بسیار مفید برای قلب شناخته شود.

فندق حاوی مقادیر قابل‌توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها با عواملی مبارزه می‌کنند که به ساختار سلول آسیب زده و منجر به پیری زودرس، سرطان و بیماری قلبی می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌هایی به‌نام ترکیبات فنولی که در فندق موجود هستند می‌توانند کلسترول خون و التهاب در بدن را کاهش داده و از بدن در مقابل بیماری قلبی و سرطان محافظت کنند. البته باید مدنظر داشت که تمرکز آنتی‌اکسیدان موجود در فندق در پوسته‌ی نازک روی آن است پس توصیه می‌شود که در مصرف فندق پوست روی آن جدا نشود.

وجود چربی‌های مفید در کنار سطوح بالای منگنز در فندق می‌تواند سطح تحمل گلوکز در بدن را افزایش داده و منیزیم موجود در آن ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. درمجموع فندق خوراکی ایده‌آلی برای گنجاندن در رژیم‌های غذایی مناسب برای جلوگیری از بیماری دیابت است. البته درمورد چربی‌های مفید، ماکادمیا بر فندق برتری دارد؛ چراکه مهمترین تفاوت فندق و ماکادمیا، محتوای چربی و در نتیجه محتوای کالری آجیل ماکادمیا است که مقدار بسیار زیادی دارد. برای رژیم کتو پرچرب، ماکادمیا با ۲۳ گرم چربی در هر وعده ۳۰ گرمی، می‌تواند به افراد کمک کند تا میزان چربی مورد نیاز را دریافت کنند.

فندق سرشار از عناصری است که عملکرد ذهنی و مغزی را بهبود بخشیده و می‌توانند به جلوگیری از بیماری‌های مغزی در دوران کهنسالی کمک کنند. به‌‌علت سطوح بالای ویتامین E، منگنز، تیامین، فولات و اسیدچرب‌ها، اگر فندق را در رژیم غذایی خود بگنجانید می‌توانید توانایی ذهنی خود را بهبود ببخشید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بالا بردن سطوح ویتامین E در بدن می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از بیماری‌های ناشی از فرسایش مغز ازقبیل آلزایمر، زوال عقل و پارکینسون ایفا نماید و فندق یکی از منابع سرشار از ویتامین E می‌باشد.

از نکات قابل توجه دیگر این است که مغزهای آجیل حاوی پتاسیم هستند و فندق هم شامل آن می‌شود. 

میزان بالای آنتی‌اکسیدان موجود در فندق، آن را در دسته‌ی غذاهای مفید در مبارزه با سرطان قرار می‌دهد. ویتامین E مهم‌ترین این آنتی‌اکسیدان‌ها در پیشگیری از سرطان بوده و توانایی آن در کاهش ریسک ابتلا به سرطان‌های پروستات، سینه، روده‌ی بزرگ و ریه اثبات شده است. در پژوهش‌های دیگر مشخص شده است که ترکیبات منگنز نیز که در فندق یافت می‌شوند می‌توانند در مبارزه با تشکیل سرطان مفید باشند.

میزان بالای ویتامین E موجود در فندق می‌تواند با بالا بردن رطوبت و انعطاف، به سلامتی پوست و مو کمک کرده و با وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فندق که از پوست در مقابل اثرات مخرب نور خورشید یا دود سیگار محافظت می‌کنند، می‌توان فندق را یک خوراکی ایده‌آل برای افزایش سلامت و شادابی پوست و مقابله با پیری زودرس تلقی کرد.

فندق محرکی عالی برای سوخت وساز سالم بدن است. ازآنجایی‌که فندق سبب تقویت سوخت‌وساز بدن می‌شود، مصرف آن می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. تیامین موجود در فندق نقش مهمی در تبدیل کربوهیدرات‌ها به قند دارد که سوخت اصلی بدن برای فعالیت‌های روزانه است. منگنز موجود در فندق می‌تواند با تقویت آنزیم‌های گوارشی به کاهش وزن کمک کند. در کنار این مزایا، فندق حاوی پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم نیز می‌باشد که می‌توانند اشتها را برای مدت‌های طولانی‌تر برطرف کرده و میل به مصرف غذا را کاهش دهند. با توجه به نکات گفته‌شده، خواص فندق برای کودکان هم بسیار است و می‌توان آن را به عنوان تنقلاتی سالم در خوراکی آن‌ها قرار داد.

تهیه، نگهداری و مصرف فندق

خوشبختانه افزودن فندق به رژیم غذایی کار ساده‌ای است. فندق را می‌توانید به‌صورت‌های مختلف مانند خام و بوداده تهیه کرده و از آن به‌عنوان تنقلات سالم یا افزودنی به غذاها و شیرینی‌ها استفاده کنید. به طور مثال با درست کردن نوتلا استفاده از این آجیل مغذی در رژیم غذایی کار دشواری نیست.  استفاده از فندق در کنار شکلات در شیرینی‌ها و کیک‌ها بسیار پرطرفدار است زیرا طعم فندق و شکلات بسیار با یکدیگر سازگار هستند. فندق را می‌توان مانند مغزهای دیگر به اشکال گوناگونی ازجمله خلال، خردشده، آرد یا کره‌شده مصرف کرد. فندق را می‌توان در سالادها و کنار سبزیجات و پنیر یا برای تزئین غذاهای دیگر مورداستفاده قرار داد.

فندق داخل پوست را می‌توان برای مدت‌های طولانی در مکان خشک و خنک و دور از نور و حرارت مستقیم نگهداری نمود. جهت افزایش عمر نگهداری مغز فندق، باید آن را در ظروف دربسته و در یخچال نگهداری نمود.