بادام زمینی پر مصرف‌ترین انواع آجیل است که در رژیم روزانه افراد زیادی قرار دارد. بادام زمینی می‌تواند به صورت مغز یا کره در تنقلات، غذای اصلی و دسرها استفاده شود. در ضمن، خواص درمانی هم دارد و برای کمبود مواد مغذی یا بهبود برخی از بیماری‌ها توصیه می‌شود. بنابراین ما در این مطلب قصد داریم درباره خواص بادام زمینی صحبت کنیم و به روش برشته کردن آن بپردازیم. در ادامه همراه مجله بارجیل باشید.

مواد مغذی بادام زمینی

بادام‌زمینی سرشار از انرژی است و حاوی مواد مغذی، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مفیدی است که برای سلامت ضروری هستند. تعدادی از این مواد مغذی عبارت‌اند از:

1. اسیدهای چرب غیراشباع تک حلقه‌ای

بادام زمینی حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب غیراشباع تک حلقه‌ای به‌ویژه اسید اولئیک است. این نوع از اسیدهای چرب به کاهش سطح کلسترول بد LDL و افزایش سطح کلسترول خوب HDL در بدن کمک می‌کند. پژوهشگران دریافته‌اند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از این نوع چربی اشباع است، منجر به کاهش خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلب و عروق می‌شود. مغزهای بادام زمینی منبع مناسبی از پروتئین بوده و حاوی آمینواسیدهای ضروری برای رشد هستند.

2. آنتی‌اکسیدان‌ها

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بادام زمینی حاوی سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های پلیفنولیک به‌ویژه اسید پی-کوماریک است. این ماده با جلوگیری از تشکیل نیتروزامین‌های سرطان‌زا در معده، خطر بروز سرطان‌های دستگاه گوارش را بسیار کاهش می‌دهد.

بادام زمینی منبع خوبی از رِزوِراترول است که یک آنتی‌اکسیدان پلی‌فنولیک دیگر محسوب می‌شود. رزوراترول در مقابله با بیماری‌های سرطانی، بیماری‌های قلبی، فرسایش دستگاه عصبی، آلزایمر و عفونت‌های ویروسی یا قارچی از بدن محافظت می‌کند. همچنین در پژوهش‌ها مشخص شده است که رزوراترول از طریق ایجاد تغییر در مکانیزم‌های مولکولی در رگ‌های خونی (کاهش آسیب ناشی از کاهش عملکرد هورمون آنژیوتنسین) و افزایش تولید هرمون گشادکننده عروق یعنی نیتریک اکسید، می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را کاهش دهد. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که برشته کردن (بودادن) یا جوشاندن بادام زمینی می‌تواند سطح آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بیوشانین-آ و جنیستین را افزایش دهد.

اگر اطلاعات ارائه شده در مورد آنتی اکسیدان‌ها را کامل نمی‌دانید، می‌توانید به مقاله آنتی اکسیدان چیست مراجعه کنید و اطلاعات کامل آن را بخوانید. در ضمن، ما پیش‌تر درباره تفاوت انواع بادام نیز صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم مطالعه کنید.

3. ویتامین E

سه کاسه بادام زمینی با پوست و بدون پوست

بادام زمینی منبع عالی از ویتامین E محسوب شده و در هر ۱۰۰ گرم آن ۸ میلی‌گرم ویتامین E یافت می‌شود. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی قابل‌حل در چربی است که با محافظت از  مخاط و پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد خطرناک اکسیژن، به حفظ انسجام و سلامتی آنها کمک می‌کند.

4. ویتامین‌های گروه B (ب-کمپلکس)

بادام زمینی مملو از ویتامین‌های گروه B از قبیل ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6 و فولات‌ها هستند. ۱۰۰ گرم بادام زمینی تقریبا %۸۵ نیاز روزانه به نیاسین را تامین می‌نماید که در حفظ سلامتی و تقویت جریان خون به مغز ضروری است.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم بادام زمینی

به طور کلی، هر 100 گرم بادام زمینی بو داده حاوی ارزش تغذیه‌ای زیر است:
• کالری: 585 کیلو کالری
• کربوهیدرات: 21.51 گرم
• پروتئین: 23.68 گرم
• چربی: 49.66 گرم
• آب: 1.55 گرم
• فیبر: 8.00 گرم
• قند: 4.18 گرم

خواص بادام زمینی برای بدن

حال که با مواد مغذی بادام زمینی آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که مهمترین خواص بادام زمینی برای بدن را بررسی کنیم.

1. فواید بادام زمینی برای قلب

همیشه زمان صحبت از بهترین آجیل‌ها برای قلب، نام گردو و بادام را شنیده‌ایم، زیر آنها حاوی چربی‌های غیر اشباع هستند. اما تحقیقات نشان می‌دهند که بادام زمینی به اندازه آجیل‌های گران‌تر، برای سلامت قلب مفید است. بادام زمینی با کاهش سطح کلسترول از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند از تشکیل لخته‌های خونی کوچک جلوگیری کرده و خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد.

2. خواص بادام زمینی برای لاغری

پای یک خانم روی ترازوی وزن

غذاهای حاوی پروتئین زیاد می‌توانند به شما کمک کنند با دریافت کالری کمتر، احساس سیری کنید. در میان انواع آجیل، بادام زمینی بعد از بادام از نظر تعداد پروتئین در رتبه دوم قرار دارد. مطالعات نشان داده است افرادی که مقدار متوسطی از بادام زمینی را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند، سریع‌تر به وزن دلخواه خود می‌رسند و وزن کم می‌کنند.

3. فواید بادام زمینی برای کودکان

بادام زمینی منبع خوبی از فیبر است که به ارتقای سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست در کودکان کمک می‌کند. تاثیر بادام زمینی بر هوش و حافظه کودکان نیز قابل توجه است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در بادام زمینی به تقویت سلول‌های مغز کمک می‌کند و در نتیجه، کیفیت عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.
سلامت و استقامت بدنی کودکان تا حد زیادی به سیستم ایمنی آنها بستگی دارد. بادام زمینی به عنوان یک منبع غذایی غنی از مواد مغذی، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. کودکانی که بادام زمینی مصرف می‌کنند، بدن سالم‌تری دارند و در برابر بیماری‌ها و ویروس‌ها مقاوم‌تر هستند.

4. فواید بادام زمینی برای عضله‌سازی

بادام زمینی یک آجیل رایج در رژیم‌های بدنسازی است. زیرا منبع بسیار خوبی از پروتئین است که به بدن در ساخت عضلات، چربی‌های سالم و مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم کمک می‌کنند. طبق تحقیقات، خوردن پروتئین گیاهی مغذی‌تر از خوردن پروتئین حیوانی است و باعث عضله‌سازی سریع‌تر می‌شود. این همان چیزی است که بدنسازان به آن نیاز دارند.

خواص کره بادام زمینی

کره بادام زمینی تمام مزایای بادام زمینی را دارد و علاوه بر این، شامل مزایای زیر هم می‌شود:

1. کنترل قند خون با کره بادام زمینی

کره بادام زمینی تقریبا کم کربوهیدرات است و حاوی مقدار مناسب چربی، پروتئین و مقداری فیبر اضافه است. بنابراین تاثیر قابل توجهی بر سطح گلوکز خون ندارد و می‌تواند انتخاب خوبی برای بیماران دیابتی باشد. البته این موضوع مربوط به کره خالص و طبیعی است که افزودنی‌هایی مانند شکر ندارد. علاوه بر این، این ماده منبع خوبی از منیزیم است که یک ماده مغذی ضروری برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود.

2. افزایش انرژی با کره بادام زمینی

دختری خوشحال با یک کاسه بادام زمینی با پوست

پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب موجود در کره بادام زمینی به افزایش انرژی روزانه کمک می‌کند. خوردن کره بادام زمینی مخصوصا برای صبحانه باعث می‌شود در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید.

3. کره بادام زمینی و حفظ آرامش

بتا سیتوسترول موجود در این کره به حفظ آرامش شما کمک می‌کند. کره بادام زمینی از طریق تنظیم سطح کلسترول در زمان استرس، در حفظ آرامش موثر است.

مضرات بادام زمینی

با اینکه بادام زمینی مزایای فراوانی دارد، اما باید حد اعتدال را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. برخی از مهمترین مضرات بادام زمینی عبارت‌اند از:

1. حساسیت به بادام زمینی

برخی از افراد به مواد غذایی حاوی بادام زمینی واکنش حساسیتی نشان می‌دهند. مواجهه با بادام زمینی در این افراد منجر به واکنش بیش‌ازحد دستگاه ایمنی بدن می‌شود که به عوارض فیزیکی در بدن آنها ازقبیل استفراغ، درد شکم، ورو لب‌ها و گلو و دشواری تنفس، گرفتگی سینه و گاهی مرگ می‌انجامد. به این افراد توصیه می‌گردد که از غذاهای حاوی بادام زمینی جدا اجتناب نمایند.

2. مضرات مصرف بادام زمینی برای کبد چرب

آجیل‌ها به طور کلی دارای محتوای روغن و کالری بالایی هستند و تجمع بیش از حد چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند منجر به تشدید بیماری کبد چرب شود. بنابراین کسانی که مشکلات کبدی دارند و از کبد چرب رنج می‌برند، باید در مصرف آن دقت کنند. البته مصرف روزانه یک مشت بادام زمینی برای کبد بسیار مفید است و زیاده‌روی در مصرف آن این عوارض را به دنبال دارد.

روش بو دادن بادام زمینی خام در خانه

بادام زمینی سرکه‌ای یکی از انواع پرطرفدار آن است که در این بخش نحوه درست کردن آن را توضیح می‌دهیم. شما می‌توانید برای بادام زمینی نمکی هم این مراحل را طی کنید، ولی سرکه آن را حذف کنید. برای تهیه بادام زمینی سرکه‌ای در خانه، قبل از هر کاری باید بادام زمینی را تمیز کنید. البته حتما بادام زمینی با کیفیت بخرید تا طعم آن بد نشود، بنابراین باید با نحوه تشخیص بادام زمینی بد و خوب آشنا باشید. پس از تمیز کردن کامل آنها، ظرف مناسب را انتخاب کنید. بادام زمینی را در قابلمه بریزید و سپس آب، سرکه و نمک را اضافه کنید. میزان نمک مصرفی برای تهیه بادام زمینی سرکه‌ای به ذائقه فردی مصرف کننده بستگی دارد.
بعد از اضافه کردن مواد به قابلمه، 2-3 ساعت آنها را به حال خود بگذارید. سپس باید از صافی رد شوند تا آب موجود در مواد بهتر گرفته شود. در مرحله بعد، یک تابه مناسب انتخاب کنید و مواد را داخل آن بریزید. سپس به مقدار کافی ادویه، سرکه و نمک را به مواد قبلی اضافه کنید و بعد بادام زمینی را تفت دهید. از حرارت ملایم اجاق برای تفت دادن بادام زمینی استفاده کنید. بادام زمینی سرکه‌ای باید خوب تفت داده شود تا زمانی که برشته شود. بعد از آماده شدن بادام زمینی‌ها می‌توانید آنها را خنک کنید. قرار دادن بادام زمینی روی یک پارچه تمیز باعث می‌شود که حرارت آنها کاهش یابد. پس از خنک شدن بادام زمینی، آنها را در ظرف مورد نظر بریزید.

تهیه کره بادام زمینی به روش خانگی

برخی از افراد ترجیح می‌دهند خودشان در خانه کره بادام زمینی درست کنند. زیرا در این صورت از مواد به کار رفته در آن مطمئن هستند و یک کره سالم و بدون مواد افزودنی خواهند داشت. تهیه بادام زمینی در منزل کار سختی نیست و شما می‌توانید با تهیه بادام زمینی و وسایل داخل منزل، این کره را درست کنید. ما پیش‌تر درباره طرز تهیه کره بادام زمینی در منزل صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

روش های مصرف بادام زمینی

مقداری بادام زمینی و کره بادام زمینی بر روی نان تست

بادام‌زمینی را می‌توان به روش‌های گوناگونی مصرف نمود. عمده مصرف بادام زمینی در کشور ما به‌صورت جداگانه در کنار آجیل‌ها و به‌عنوان تنقلات است. علاوه بر مصرف آن به‌عنوان تنقلات می‌توان از بادام زمینی در سالاد‌ها و غذاها یا برای تزئین نیز استفاده کرد همچنین می‌توان کره آن را در صبحانه با نان تست میل کرد. جهت مصرف بادام زمینی، جوشاندن آن در آب یا برشته کردن آن نیز گزینه‌های مناسبی هستند چراکه منجر به تقویت خواص آن نیز می‌شوند. در کشورهای دیگر مصرف بادام‌زمینی به‌صورت کره‌ی بادام‌زمینی که همان خمیر بادام‌زمینی برشته است نیز بسیار رواج دارد. از روغن بادام‌زمینی می‌توان به‌عنوان جایگزینی سالم برای روغن‌های دیگر استفاده نمود.

سخن آخر
ما در این مطلب به طور کامل درباره مواد مغذی و مزایای بادام زمینی برای بدن صحبت کردیم. شما می‌توانید این آجیل خوشمزه را هر روز مصرف کنید و از فواید آن بهره ببرید. در ضمن، برای تهیه بادام زمینی مرغوب کافیست وارد سایت بارجیل شوید و انواع بادام زمینی را با بهترین قیمت به طور آنلاین سفارش دهید.

منابع: webmd.com | eatingwell.com

آیا بادام زمینی چاق کننده است؟

بادام زمینی حاوی پروتئین بالا است و باعث می‌شود زودتر احساس سیری کنید، بنابراین در لاغری مفید است. البته باید آن را در حد متعادل مصرف کنید تا باعث چاقی شما نشود.