شب یلدا طولانی‌ترین شب سال است و برای ایرانیان اهمیت زیادی دارد. از آن‌جایی که در این شب خورشید در دورترین فاصله از خط استوا قرار دارد، بنابراین زمستان در نیمکره شمالی و تابستان در نیمکره جنوبی آغاز می‌شود. شاید برخی از مردم فکر کنند که شب یلدا فقط در ایران و کشورهای همسایه ما برگزار می‌شود، ولی جالب است بدانید حتی کشوری مثل اسکاتلند هم شب یلدا دارد! البته هر کشور یلدا را با توجه به فرهنگ خود برگزار می‌کند و برخی از آنها بسیار جذاب هستند.

بنابراین در این مقاله همراه وبلاگ بارجیل باشید تا اطلاعاتی درباره شب یلدا در خارج از ایران را با شما به اشتراک بگذاریم.

تاریخچه شب یلدای باستانی

گذشتگان می‌دانستند که از روز اول زمستان، روزها طولانی‌تر و شب‌ها کوتاه‌تر می‌شوند. علاوه بر این، آنها تاریکی را نمادی از شر می‌دانستند. در واقع اولین صبح بعد از یلدا را روز پیروزی خورشید و روشنایی بر تاریکی و نیروهای شیطانی می‌دانستند و آن را در شب جشن می‌گرفتند. همانطور که گفتیم، شروع فصل زمستان فقط به ایران محدود نمی‌شود. برخی دیگر از مناطق جهان نیز این شب زیبا را جشن می‌گیرند و همه آنها به استقبال زمستان می‌روند و این شب را طبق سنت خود برگزار می‌کنند.

شب یلدا در پاکستان چگونه جشن گرفته می شود؟

پاکستانی‌ها طبق آداب و رسوم قدیمی خود در شب یلدا دعا و نیایش می‌کنند. مردها  مراسم استحمام زمستانی را انجام می‌دهند، به این صورت که تکه‌ای نان به دست می‌گیرند و روی سرشان آب می‌ریزند. این حمام به صورت ایستاده انجام می‌شود و از صبح تا ظهر آخرین روز پاییز ادامه دارد. زنان و دختران نیز مراسم سنتی استحمام را انجام می‌دهند و سپس آتش افروزی، جشن و شادی و خوردن شکمبه بز برگزار می‌شود.

شب یلدا در افغانستان چگونه جشن گرفته می شود؟

وقتی صحبت از یلدای خارجی می‌شود، باید حتما از کشور افغانستان هم صحبت کنیم. زیرا شب یلدای مردم افغانستان تقریبا شبیه به مراسم ایران است. مردم سفره یلدا را می‌چینند و بر روی آن میوه‌ها و آجیل‌های خوشمزه قرار می‌دهند. ترکیبات آجیل یلدا آنها نیز تقریبا مانند ما ایرانی‌ها است. انار و هندوانه دو میوه اصلی سفره محسوب می‌شوند که رنگ قرمز آنها نماد سرخی خورشید است.

مردم باید این شب را در کنار بزرگترهای خانواده بگذرانند و اوقات خوشی داشته باشند. یلدا در بلخ نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مردم شب زنده‌داری و شعرخوانی می‌کنند. در مزارشریف، هر ساله فرهنگ دوستان در شمال افغانستان این شب را بر اساس آداب و رسوم خود جشن می‌گیرند.

شب یلدا در تاجیکستان چگونه جشن گرفته می شود؟

جشن یلدای 7000 ساله ایرانی در کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان نیز برگزار می‌شود. در تاجیکستان مردم فارسی زبان دور سفره یلدا جمع می‌شوند و برای تزئین سفره از انار، هندوانه و تنقلات استفاده می‌کنند. همچنین جدیدترین تزئینات شب یلدا را هم انجام می‌دهند تا سفره زیباتری داشته باشند. یکی دیگر از آداب این شب، درست کردن دسرهای خوشمزه به شکل موجودات زنده است. بسیاری از بزرگان روستا دیوارهای پنجره را با پوستین می‌پوشانند، آن‌ها را روی سقف‌های چرمی آویزان می‌کنند و در بخشی از حیاط گندم می‌پاشند. همچنین در این شب مراسم گرفتن فال هم انجام می‌دهند.

شب یلدا در انگلیس چگونه جشن گرفته می شود؟

افراد در راهپیمایی با ساعت های پلاستیکی بزرگ

در 26 سال گذشته، مراسم عجیبی در شب 21 دسامبر، در برایتون انگلیس برگزار می‌شود که مصادف با شب یلدای ایرانی است. در این شب، یک راهپیمایی باشکوه با فانوس و هر چیزی که نور داشته باشد، صورت می‌گیرد. در این مراسم، فانوس‌هایی به شکل ساعت وجود دارند و قبل و بعد از راهپیمایی سوزانده می‌شوند. برخی از افرادی که در این راهپیمایی شرکت می‌کنند، لباس‌هایی به شکل ساعت می‌پوشند و نماد این حرکت گذشتن زمان در شب طولانی اول زمستان است.

شب یلدا در آذربایجان چگونه جشن گرفته می شود؟

مردم در آذربایجان نیز به شب یلدا اهمیت زیادی می‌دهند و به فکر تزئینات خلاقانه شب یلدا هستند. آذربایجانی‌ها نیز سفره یلدا پهن می‌کنند و روی آن انار، هندوانه، خوراکی، شیرینی و آجیل می‌گذارند. سپس در پایان جشن، دعای شکر توسط بزرگ خانواده خوانده می‌شود. یکی دیگر از سنت‌های آذربایجان، بداهه نوازی و آواز خوانی است. عاشیق‌ها داستان‌هایی از شب یلدا می‌گویند که مربوط به افسانه‌های دور این کشور است.

شب یلدا در بولیوی، پرو و اکوادور چگونه جشن گرفته می شود؟

شاید با فکر کردن به یلدا در خارج از کشور، اصلا به ذهن‌تان نرسد که سه کشور بولیوی، پرو و اکوادور هم شب یلدا دارند. مردم این سه کشور رسم مشترکی در شب یلدا دارند و آن هم پیچیدن طناب به دور خورشید است. آنها برای اینکه دست‌شان به خورسید برسد، در مراسمی نمادین به بالای کوه می‌روند و با این کار گویی روزها را بلندتر می‌کنند. ارتفاعات ماچو پیچو یکی از معروف‌ترین و باستانی‌ترین مکان‌های پرو است که برای پیچیدن طناب به دور خورشید استفاده می‌شود.

شب یلدا در کره جنوبی چگونه جشن گرفته می شود؟

چند فرد در حال خوردن غذا کره ای

در کره نیز غذایی به اسم سائیلسیم، با برنج و لوبیا قرمز درست می‌شود. آنها در این روز مایع مخصوصی را در اطراف خانه خود می‌پاشند تا ارواح خبیثه و ارواح شیطانی را از خود دور کنند. شاید منشا این امر یک افسانه قدیمی باشد که بر طبق آن در آخرین روز پاییز روح شکارچی برای یافتن طعمه در فصل سرما به خانه روستاییان می‌رود.

شب یلدا در ژاپن چگونه جشن گرفته می شود؟

خوب است بدانید یکی از جالب‌ترین مراسم شب یلدا در خارج، مربوط به کشور ژاپن است. مردم ژاپن در این روز نه تنها برای دفع نیروهای منفی، بلکه برای محافظت از خود در برابر سرمای زمستانی که در راه است، حمام مرکبات می‌گیرند. این حمام به معنی غوطه‌ور شدن در وان مرکبات است، اما اگر امروز می‌خواهید این کار را انجام دهید، کافیست مقداری لیمو پرتقال را داخل وان رها کنید.

شب یلدا در اسکاتلند چگونه جشن گرفته می شود؟

در اسکاتلند مراسمی مانند کاسه زنی نوروز ایرانی‌ها برگزار می‌شود که در آن فردی با موهای بلند مشکی به خانه همسایه می‌رود و هدایایی مانند نمک، نان، نوشیدنی، پودینگ میوه، شیرینی و شکلات می‌گیرد. این مراسم از نیمه شب شروع می‌شود و یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های زمستانی اسکاتلندی‌ها به حساب می‌آید. شما هم می‌توانید برای تارت انار یا ژله انار ویژه شب چله را به عنوان دسر درست کنید و خوراکی‌های متنوع‌تری برای بلندترین شب سال خود تدارک ببینید.

شب یلدا در روسیه چگونه جشن گرفته می شود؟

در روسیه مردم در طولانی‌ترین شب سال دعا می‌خوانند و غذای معمول آنها نان، پنیر و عسل است. آنها با قدم زدن در خیابان‌ها، روشن کردن چراغ‌های رنگارنگ و دادن شیرینی‌های خانگی به یکدیگر در طولانی ترین شب سال به استقبال زمستان می‌روند. شما نیز می‌توانید در ایران هم با طرز تهیه ترافل انار یلدایی آشنا شوید و با این دسر خوشمزه از مهمانان خود پذیرایی کنید.

شب یلدا در هند چگونه جشن گرفته می شود؟

هند یکی از کشورهایی است که در آغاز زمستان جشن بزرگی برگزار می‌کند. جشن معروف هند در آغاز زمستان، دیوالی نام دارد. دیوالی در هند یک جشن پنج روزه است که در سراسر هند جشن گرفته می‌شود و هزاران سال قدمت دارد. در این مدت، مردم روزها و شب‌ها خیابان‌ها و معابر را با چراغ‌ها و فانوس‌ها تزئین می‌کنند، شادی می‌کنند، دعا می‌کنند و به خانه‌های یکدیگر سر می‌زنند.

سوالات رایج درباره یلدا در کشورهای دیگر

  1. شب یلدا در چه کشورهایی جشن گرفته می شود؟

شب یلدا در کشورهای مختلفی مثل پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، بولیوی، کره جنوبی، ژاپن و روسیه برگزار می‌شود.

  1. شب یلدا در انگلیس چگونه جشن گرفته می شود؟

در شب یلدای ایرانی در برایتون، یک راهپیمایی با شکوه برگزار می‌شود که در آن فانوس پر نور به دست می‌گیرند و ساعت‌هایی را در راهپیمایی می‌سوزانند.

  1. شب یلدا در روسیه چگونه جشن گرفته می شود؟

در این شب مردم روسیه دعا می‌خوانند و غذاهایی مثل نان، پنیر و عسل پخش می‌خورند. در ضمن، در خیابان چراغ‌های رنگارنگ روشن می‌کنند و به یکدیگر شیرینی خانگی می‌دهند.

منابع: shahrekado | iransafar