میوه‌های خشک نه‌تنها تنقلات لذیذی برای همراه داشتن در زمان پیاده‌روی و کوهپیمایی محسوب می‌شوند، بلکه از خواص و فوایدی نیز برای این گونه فعالیت‌ها برخوردارند. برای نمونه ترکیبات فنولی موجود در پوست سیب از پوست در مقابل اشعه مضر فرابنفش در نور خورشید محافظت کرده و پتاسیم موجود در موز برای عملکرد مناسب عضلات بدن ضروری است. میوه‌های خشک حاوی انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از قبیل ویتامین‌های A، B، C و کلسیم، آهن و منیزیم بوده و سرشار از فروکتوز هستند که نوعی قند و عامل شیرین بودن میوه‌ها است. برخلاف قندهای مصنوعی، فروکتوز در کنار فیبر موجود در میوه طوری عمل می‌کند که تجزیه آن در دستگاه گوارش آهسته بوده و منجر به جهش قند خون نمی‌شود و انرژی خود را به آهستگی آزاد می‌کند و از خواص میوه خشک محسوب می‌شود. البته در کنار میوه خشک، مواد مغذی دیگری برای ورزشکاران وجود دارد. مثلا بادام زمینی و گردو از بهترین آجیل‌ها برای بدنسازی محسوب می‌شوند.

خرید میوه خشک

پتاسیم، آهن و تمرین

کوهنوردان به‌علت خارج شدن پتاسیم از عضلاتشان در حین کوهپیمایی و دفع آن از بدنشان نیازمند مقدار بیشتری پتاسیم هستند. در صورت احساس بد و حالت تهوع و نیز ابتلا به اسهال، اقدام به تأمین پتاسیم بیشتر برای بدن بسیار ضروری بوده و کمبود پتاسیم در بدن منجر به گرفتگی عضلانی، خستگی و نامنظمی ضربان قلب می‌شود.

از طرف دیگر، مصرف خوراکی‌های فراوری شده که مملو از سدیم هستند (مانند نودل) نیاز بدن به پتاسیم را بالا می‌برد زیرا پتاسیم و سدیم در کنار یکدیگر تعادل آب بدن را حفظ می‌کنند و اگر سدیم در بدن بالا رود، پتاسیم نیز باید بالا برود. متأسفانه پتاسیم در خوراکی‌های فراوری شده بسیار کم پیدا می‌شود و نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا نیز اغلب منبع مناسبی از پتاسیم نیستند. بهترین منبع پتاسیم برای شما، میوه‌ها هستند و مصرف میوه‌های خشکی مانند موز، کشمش و خرما می‌تواند برای تأمین پتاسیم موردنیاز بدن بسیار مفید باشد. البته که مغزهای آجیل، هم منبع غنی از پتاسیم محسوب می‌شوند.

آهن نیز عنصر ضروری دیگری برای کوهنوردان است و با وجود آنکه میوه تازه معمولاً منبع غنی از آهن محسوب نمی‌شود ولی با خشک کردن آن، آهن موجود در آن غلیظ شده و درنتیجه می‌توان گفت که میوه خشک منبع خوبی از عنصر آهن است. ویتامین C موجود در میوه خشک نیز برای جذب آهن ضروری بوده و از این نظر مفید است.

چه میوه‌های خشکی برای کوهنوردی مناسب هستند؟

سیب

بسته به روش خشک کردن سیب، بافت آن ممکن است لواشکی (خشک کردن با گرما) بوده یا ترد (فریز درای) باشد. طعم سیب خشک به نوع آن وابسته است و ممکن است شیرین یا ترش باشد. با توجه به فراوانی سیب ممکن فواید و خواص آن از قلم بیفتند ولی فیبر، ترکیبات فلاونوئیدی و آنتی‌اکسیدان‌های آن نباید فراموش شوند.

مصرف سیب خشک شده با پوست آن بهتر است زیرا پوست سیب نیز حاوی ترکیبات مفید می‌باشد.

خواص میوه خشک

کشمش

وقتی انگور خشک می‌شود حجم خود را از دست داده و کوچک می‌شود و بافت آن نیز لواشکی می‌شود و البته با از دست رفتن آب انگور و غلیظ شدن قند موجود در آن، طعم آن نیز شیرین‌تر می‌شود. آهن که یک ماده معدنی ضروری برای انتقال اکسیژن در خون است در انگور به وفور یافت می‌شود و ازآنجایی که کشت انگور در ایران بسیار وسیع است، دسترسی به انواع کشمش بسیار راحت است. حجم کم و فواید کشمش نسبت به کالری موجود در آن، کشمش را به گزینه عالی برای کوهپیمایی بدل کرده است.

موز

معمولاً موزهای شیرین را به‌صورت حلقه حلقه خشک کرده و گاهی از پودر آن در تهیه اسموتی‌ها بهره گرفته می‌شود. موز یک ضداسید طبیعی است و با تحریک سلول‌هایی که مسئول تولید لایه مخاطی محافظ معده در مقابل اسید هستند، از دستگاه گوارش محافظت می‌کند. موز همچنین حاوی ماده پکتین است که نوعی فیبر قابل حل در آب محسوب می‌شود و مصرف آن می‌تواند به تنظیم عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. از همه مهمتر، موز منبع عالی پتاسیم است که برای تنظیم تعادل مایعات بدن، عملکرد عضلات و ریتم صحیح قلب ضروری می‌باشد.

آلو

خواص آلو خشک بسیار است. آلو منبع بسیار مناسبی برای تامین ‌ویتامین و مواد معدنی لازم بدن است. این مواد مغدنی عبارت‌اند از ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B2، ویتامین، B3، ویتامین B6، پتاسیم، مس، منگنز، منیزیم فسفر.

خرما

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع خرما در سراسر جهان است و اکثر خرماهای تولیدی آن به سه دسته نرم (مضافتی)، نیمه خشک (زاهدی) و خشک (پیارم) دسته‌بندی می‌شوند. نان خرما که در نواحی بیابانی ایران طبخ می‌شود، عمر نگهداری بالایی دارد و نوعی غذا برای تأمین انرژی در مواقع اضطراری محسوب می‌شود.

خرمای خشک منبع عالی از پتاسیم تلقی می‌شود و با وجود آنکه معمولاً به‌تنهایی مصرف نمی‌شوند ولی به تنهایی نیز بسیار شیرین و لذیذ هستند.

انبه یا آناناس

انبه که طعم آن چیزی میان آناناس و هلو است منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C محسوب می‌شود. آناناس نیز حاوی ماده‌ای به نام بروملین بوده که از فواید فراوانی برای سلامتی برخوردار است. از این خواص می‌توان به کاهش التهاب، کاهش رشد تومورها و جلوگیری از لختگی خون اشاره کرد.

منابع:blog.outdoorherbivore | ridestore