میوه‌ها را می‌توان آبنبات طبیعت دانست زیرا علاوه بر طعم لذیذ و خواص فراوان، مزه شیرین آنها ناشی از قند طبیعی است. متأسفانه اخیراً در مورد مفید بودن میوه‌ها بحث درگرفته است زیرا قند طبیعی موجود در آنها که ترکیبی از ساکاروز، فروکتوز و گلوکز است با قند فراوری‌شده موجود در قند و شکر حاصل از فراوری چغندر و نیشکر اشتباه گرفته می‌شود. البته خوشبختانه این بحث‌ها به مرور در حال برطرف شدن هستند و سالم بودن قند طبیعی موجود در میوه‌ها هر روز بیشتر اثبات می‌شود.

با وجود تمام این بحث‌ها ولی نشان داده شده است که منجمد کردن میوه‌ها، خواص آنها را حفظ می‌کند و همچنین مناسب بودن میوه‌های خشک به‌عنوان تنقلات درصورت اجتناب از زیاده‌روی در مصرف آنها نیز اثبات شده است. با این تفاسیر، به وضعیت میوه‌های خشکی که به روش فریز خشک شده‌اند نگاهی می‌اندازیم و بررسی می‌کنیم که روش فریز درای برای خشک کردن میوه‌ها چه تأثیری بر طعم، مواد مفید موجود در آنها و موارد دیگر دارد. حتی فریز کردن روشی مؤثر برای نگهداری طولانی مدت آجیل هم هست.

میوه خشک فریز درای چیست و روش تولید آن چگونه است؟

روش فریز درای برای خشک کردن میوه‌ها بسیار منحصر به فرد است زیرا در این روش میوه‌ها تحت فرایند تصعید قرار می‌گیرند در حالی که در روش‌های معمولی خشک کردن میوه، فرایند تبخیر رخ می‌دهد. در روش فریز درای، میوه‌ها را پس آماده‌سازی بر روی سینی‌هایی داخل فریز‌های خاص قرار داده و تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر سرد می‌کنند. سپس با قرار دادن میوه‌ها در محیط عاری از هوا با فشار خلأ، ۹۹% آب منجمد موجود در میوه‌ها بودن مایع شدن به بخار تبخیر شده و از میوه‌ها خارج می‌شود. در این فرایند هیچگونه گرمایی به میوه‌ها داده نمی‌شود. به این ترتیب میوه تغییرشکل زیادی نمی‌دهد و مواد و ویتامین‌های مفید موجود در آن بیشتر حفظ می‌شوند.

یکی از موقعیت‌هایی که استفاده از میوه خشک کمک بسیاری به بدن انسان می‌کند استفاده از آن به هنگام کوه‌پیمایی است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع به مقاله متبط زیر مراجعه کنید:

مطالب مرتبط: بهترین میوه‌های خشک به هنگام کوه‌پیمایی

مواد مفید موجود در میوه‌های خشک به روش فریز درای چه تفاوتی با میوه‌های خشک معمولی دارند؟

مشخص است که بهترین گزینه برای دریافت مواد مفید از میوه‌ها، مصرف آنها به‌صورت تازه است ولی در بسیاری مواقع به‌علت تغییر فصل یا دور بودن محل کشت برخی میوه‌ها به محل مصرف آنها، دریافت آنها به‌صورت تازه ممکن نیست. به این ترتیب مصرف میوه‌های خشک و میوه‌های خشک فریز درای بهترین گزینه هستند. درواقع مصرف میوه‌های منجمد یا میوه‌های خشک فریز درای ممکن است از مصرف میوه‌های تازه نیز بهتر باشد زیرا در بسیاری از موارد این میوه‌ها در فصل کشت و بلافاصله پس از برداشت منجمد شده و خواص آنها حفظ می‌شود در حالی که میوه‌های تازه در مسیر جابجایی یا در صورت قرار داده شدن در سردخانه مقداری از مواد مفید خود را از دست می‌دهند.

به‌علاوه، میوه‌هایی که به روش‌های معمولی از قبیل حرارتی یا آفتابی خشک شده و ۷۵ تا ۹۵ درصد آب خود را از دست می‌دهند، اکثر ویتامین‌های خود را از دست می‌دهند در حالی که میوه‌های خشک فریز درای، جز ویتامین C که در آب محلول است باقی مواد مفید خود را حفظ می‌کنند. همچنین طعم میوه‌های خشک فریز درای بسیار غلیظ‌تر نیز هست.

مزایای دیگر مصرف میوه‌های خشک فریز درای

استفاده از میوه‌های خشک فریز درای از مزایای دیگری علاوه مواد مفید موجود در آنها نیز برخوردار هستند برای نمونه:

طعم

میوه‌ها معمولاً از مزه‌های بسیار غنی برخوردار هستند و روش فریز درای در خشک کردن آنها یکی از بهترین روش‌ها جهت حفظ و حتی تقویت این طعم است.

زمان نگهداری

ازلحاظ تئوری، میوه‌های خشک فریز درای را می‌توان تا سالها در محیط مناسب به دور از رطوبت و گرما یا سرمای شدید نگهداری نمود. علت این امر ناچیز بودن آب موجود در آنها است که علاوه بر افزایش طول مدت نگهداری از میوه‌های خشک فریز درای، وزن آنها را کاهش می‌دهد.

جابجایی

نه‌تنها میوه‌های خشک فریز درای جای کمی را در انبار اشغال می‌کنند بلکه وزن بسیار کمی هم داشته و به راحتی قابل حمل‌ونقل هستند. درنتیجه استفاده از آنها در مسافرت بسیار مناسب است.

مطالب مرتبط: اهمیت افزودن میوه خشک به رژیم غذایی روزانه

آیا میوه‌های خشک قند بیشتری نسبت به میوه تازه دارند؟

ادعایی که قند موجود در میوه‌های خشک بیشتر از میوه تازه است، ادعای غلطی است. قند موجود در میوه‌ها تحت هیچ فرایند خشک‌سازی افزایش نمی‌یابد و برای نمونه قند موجود در یک زردآلوی تازه با قند موجود در دو برگه زردآلو (یک زردآلوی خشک شده) برابر است. تنها موردی که تغییر می‌یابد، وزن میوه است که در فرایند خشک‌سازی کاهش می‌یابد، پس میزان قند میوه در واحد وزن آن با خشک شدن افزایش می‌یابد.

در اینجا مسئله این است که با خشک شدن میوه، مصرف آن ساده‌تر شده و ممکن است تعداد بیشتری مصرف شود و درنتیجه قند بیشتری وارد بدن گردد. برای مثال مصرف بیست دانه کشمش راحت‌تر از مصرف بیست دانه انگور است ولی میزان قند هردو برابر است پس باید در مصرف میوه خشک اندکی مراعات شود.

موارد مصرف میوه‌های خشک فریز درای

میوه‌های خشک شده به روش فریز درای بسیار مشابه میوه‌های تازه بوده و کاربردهای آنها تقریباً یکسان است. علاوه بر مصرف جداگانه به‌عنوان تنقلات، میوه‌های خشک فریز درای را می‌توان برای نمونه به اسموتی‌ها اضافه کرده، به سالادها افزوده یا در تهیه شیرین‌ها به کار برد.

طعم متفاوت میوه خشک بارجیل

برای داشتن یک تجربه شگفت انگیز از خرید میوه خشک و آجیل کافیست به سایت بارجیل مراجعه و محصولات دلخواه خود را در کوتاهترین زمان و با بهترین قیمت سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

منابع: marthastewart | ncbi.nlm