همیشه از کودکی از فواید انواع آجیل برای افزایش هوش و رشد بدن شنیده‌ایم، ولی باید بدانید که آجیل‌ها برای تک تک عضوهای بدن مفید هستند. یکی از این اعضا، کبد است و شاید اطلاع دقیقی از آن نداشته باشیم. خواص آجیل برای کبد زیاد است و در بهبود بیماری‌ها و پیشگیری از مشکلات کبدی فواید فراوانی دارن.

بنابراین اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده که آیا آجیل برای کبد خوب است؟ در ادامه این مطب همراه مجله بارجیل باشید تا به طور مفصل به این سوال پاسخ دهیم.

آیا آجیل برای کبد مضر است؟

کبد یکی از مهمترین عضوهای بدن است که وظایف مهمی را بر عهده دارد و باید با رژیم غذایی مناسب از چرب شدن آن و بیماری‌های دیگر جلوگیری کنیم. متاسفانه برخی از مردم فکر می‌کنند که چربی موجود در آجیل باعث بیماری‌های کبدی می‌شود  و برخی نگران ارتباط بین آجیل و کبد چرب هستند. ولی اصلا اینطور نیست، مغزهای آجیل حاوی انواع مواد مفید و ضروری برای بدن هستند و به همین دلیل می‌توان عنوان خوراکی برتر را به آنها داد. برخی از این مواد برای کبد بسیار مفید هستند و به همین دلیل مصرف آنها معمولا به افرادی که به ناراحتی کبد دچار هستند، توصیه می‌شود.

مغزها یکی از بهترین خوراکی‌های طبیعی محسوب می‌شوند، چراکه با ذائقه ما بسیار هم‌خوانی داشته و پرورش و نگهداری از آنها برای ما بسیار راحت است. زیرا پوست سختی داشته و درختان بلند آنها ریشه‌های عمیق دارند و به همین جهت از سموم و آلودگی‌ها در امان هستند. همین موضوع باعث مشخص شدن اهمیت آجیل برای دستگاه گوارش می‌شود، زیرا آلودگی‌های زیادی ندارند و گوارش را دچار مشکل نمی‌کنند.

از سوی دیگر سموم و آلودگی‌ها مستقیما با کبد در ارتباط هستند، زیرا کبد عضوی از بدن است که مسئول خنثی کردن سموم موجود در جریان خون است. در افرادی که دچار ناراحتی کبد هستند، ممکن است قابلیت دفع سموم بدن آنها دچار نقص گردیده باشد. در کنار خطرات مربوط به سموم و مواد آلوده، مغزها سرشار از مواد مفیدی از قبیل پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم غیراشباع نیز هستند.

بهترین مغزها و آجیل برای سلامت کبد کدامند؟

۱٫ بادام برزیلی

مقداری بادام برزیلی در ظرف بر روی میز

بادام برزیلی منبع مناسبی از پروتئین، مس، نیاسین، منیزیم، فیبر، ویتامین E و سلنیم محسوب می‌شود. بادام برزیلی شاید بهترین منبع سلنیم در تمام خوراکی‌ها باشد و هر یک تا دو دانه آن برای تامین نیاز روزانه بدن به این ماده کافی است. عنصر سلنیم برای افراد دچار به ناراحتی کبدی بسیار ارزشمند است، زیرا از خواص آنتی‌اکسیدانی برخوردار می‌باشد که در مقابله با آسیب به سلول‌های کبدی مفید است، سلول‌های ضدسرطان را فعال کرده، سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و انعطاف‌پذیری بافت‌ها را تقویت می‌کند که همه این موارد برای کبد سالم ضروری هستند.

۲٫ گردو

خواص مغز گردو برای کبد زیاد است، زیرا گردو آمینواسید آرجینین دارد و در دفع سم آمونیاک از بدن به کبد کمک می‌کند. گردو همچنین سرشار از گلوتاتیون و اسیدهای چرب امگا ۳ نیز است که هر دو در سم‌زدایی کبدی نقش مؤثر دارند. در ضمن گردو جزو بهترین آجیل ها برای کاهش وزن نیز محسوب می‌شود.

۳٫ پکان

مقداری مغز پکان در کاسه بر روی میز بر روی میز

پکان حاوی انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین‌های E و A، اسید فولیک، کسیم، منیزیم، مس، فسفر، پتاسیم، منگنز، ویتامین‌های گروه B و فلز روی است. پکان از این جهت متمایز است که مقادیر بالایی از ویتامین E از نوع گاما-توکوفرول دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که با مصرف پکان، میزان گاما-توکوفرول در بدن دوبرابر می‌شود و اکسیداسیون مضر کلسترول بد در خون را تا ۳۳ درصد کاهش می‌دهد که ابزار مناسبی در مبارزه با بیماری کبد چرب به شمار می‌آید.

۴٫ بادام

کلسیم موجود در بادام با شیر برابری می‌کند و علاوه بر آن حاوی منیزیم، ویتامین E، سلنیم و فیبر فراوان نیز هست. منیزیم یک ماده معدنی اساسی در نرم کردن رگ‌های خونی محسوب می‌شود و در جریان یافتن راحت خون در کبد بسیار ارزشمند است. به‌علاوه، بادام از جهش سریع قند در خون بعد از صرف غذا نیز جلوگیری می‌کند و با توجه به تاثیر این مورد در ایجاد بیماری کبد چرب، مصرف بادام توصیه می‌شود. در ضمن این موضوع بادام را به لیست بهترین مغزهای آجیلی برای دیابت تبدیل می‌کند. یکی از فواید انواع بادام از جمله بادام هندی، کمک به دستگاه گوارش است.

۵٫ بادام زمینی

مقداری بادام زمینی در یک بشقاب روی میز

بادام زمینی از فواید استثنایی برخوردار است، چراکه چربی‌های غیراشباع سالم، استرول‌های گیاهی، ترکیبات رزوراتول، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد. در ضمن بادام زمینی یکی از منابع آجیلی غنی از ویتامین دی محسوب می‌شود. البته با توجه به خطر تشکیل آفولاتوکسین در بادام زمینی، بهتر است از بادام زمینی تازه استفاده شده و از آن در محل‌های خشک و خنک نگهداری نمود.

آیا آجیل برای کبد چرب مضر است؟

یکی از علل کبد چرب، عدم تحرک و تغذیه نامناسب است که معمولا افراد چاق و دیابتی را درگیر می‌کند. اگرچه این اختلال از علائم کبدی نیست، اما پس از مصرف غذاهای سنگین و چرب، احساس درد و سنگینی در سمت راست و بالای شکم خواهید داشت. با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب، این اختلال به راحتی قابل کنترل و درمان است.

شاید برخی افراد تصور کنند که مضرات آجیل برای کبد چرب زیاد است. ولی باید بدانید که آجیل یک غذای طبیعی، مغذی و برتر در رژیم افراد مبتلا به کبد چرب به حساب می‌آید. از طرفی به دلیل سختی پوست و ریشه های عمیق درختانشان، آجیل‌ها عاری از هر گونه سموم و آلودگی هستند. آجیل ها به طور مستقیم بر عملکرد کبد تاثیر دارند و یکی از وظایف آنها دفع سموم است. از طرفی حاوی درصد بالایی از پروتئین، آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های غیراشباع سالم است.

پروتئین‌ها در اختلالات کبدی از نظر سلول‌سازی، ترمیم بافت‌ها و تقویت سیستم ایمنی مفید هستند. آنتی اکسیدان‌ها همچنین برای خنثی سازی رادیکال‌های آزاد مفیدند و چربی‌های غیر اشباع برای اختلالات کبدی استفاده می‌شوند، زیرا از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کنند. پس با توجه به این توضیحات، مصرف آجیل در کبد چرب نه تنها ضرری ندارد، بلکه مفید است.

چه آجیل هایی برای کبد چرب مفید است؟

همانند کبد سالم، بهترین آجیل ها برای کبد چرب بادام برزیلی، گردو و پکان هستند. در ضمن، خواص تخمه آفتابگردان برای کبد را می‌توان در لیست قبل نیز قرار داد. زیرا به هر حال اکثر دانه‌ها و آجیل‌ها خواص و چربی‌های خاصی دارند. اما در کل  بهتر است آجیل بو داده یا خام را به طور متعادل در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از مزایای آنها بهره‌مند شوید. انواع آجیل می‌توانند روند بهبودی مبتلایان به کبد چرب را سرعت ببخشد. اگر شما یا یکی از نزدیکان‌تان به این بیماری مبتلا هستید، حتما باید از این آجیل‌ها استفاده کنید.

خواص فندق برای کبد چرب

درست است که آجیل‌های عنوان شده برای کبد چرب بسیار مفیدند، ولی فندق یکی از معروف‎ترین آجیل‌هایی است که افراد زیادی آن را به عنوان بهترین ماده غذایی برای مبتلایان به این بیماری می‌دانند. یکی از خواص مفید فندق، توانایی آن در سم‌زدایی کبد است. البته قابلیت پاکسازی کبد را نیز دارد و مهم‌تر از همه، به درمان کبد چرب کمک زیادی می‌کند. در ضمن، تحقیقات نشان می‌دهند که عصاره فندق برای پیشگیری و درمان سرطان کبد مزایای فراوانی دارد. البته دقت کنید که مصرف زیادی هر ماده غذایی می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. بنابراین در مصرف فندق تعادل را رعایت کنید.

امیدواریم از این مطلب مجله بارجیل لذت برده باشید. آجیل‌ها نه تنها برای خوشمزه بودنشان بلکه به دلیل سالم بودنشان نیز مورد توجه هستند. به همین دلیل است که طرفداران زیادی دارند. اگر شما هم از طرفداران دو آتشه آجیل‌ها هستید، پس خیلی خوب است که بدانید که مزایای آجیل چیست.

منابع: healthline | ncbi | naturesbest