کرونا ویروس ناشناخته‌ای است که این روزها دنیای ما را به خود درگیر کرده‌است. با وجود تمام پیشگیری‌ها و رعایت پروتوکل‌ها ممکن است که به آن دچار شویم و در چنین موقعیتی سیستم ایمنی بدن ما خط مقدم جنگ با این ویروس است که بهتر است از قبل آن را برای چنین روزی آماده کرده باشیم. از آنجایی که تغذیه ما نقش مهمی در سلامت و بهبود عملکرد بخش‌های مختلف بدن دارن، در ادامه بارجیل ۴ ماده غذایی مفید برای مقابله با کرونا را به شما معرفی می‌کند.

آشنایی با ۴ ماده غذایی مفید برای مقابله با کرونا

هر روز عادت‌های غذایی به طور مستقیم بر میزان محافظت بدن در برابر عفونت ها و سموم تأثیر می گذارند. متأسفانه ، همه افراد به اندازه کافی سبزیجات و میوه و آجیلی که برای سلامت سیستم ایمنی بدن نیاز است را، دریافت نمی کنند. سیستم ایمنی بدن به تعادل مواد معدنی و ویتامین ها بستگی دارد. مواد غذایی که می‌خوریم بدن ما را تشکیل می‌دهند، اگر قصد دارید از ویتامین‌ها و مواد غذایی برای تجهیز سیستم ایمنی بدن‌تان در مقابل کرونا استفاده کنید، پیشنهاد می‌دهیم تا آخر این متن همراه ما باشید. استفاده از این مواد غذایی یک قدم فراتر از «بهتر است مصرف کنید» است. در واقع هر کسی باید به کمک مواد غذایی خوب، سیستم ایمنی بدنش را تقویت کند، به‌خصوص افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند.

مطالب مرتبط: چطور آجیل و خشکبار رو ضد عفونی کنیم؟ مفید و خواندنی

۱٫ویتامین C و ویتامین E

ویتامین C همیشه به عنوان تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی معروف بوده و قهرمان این روزهای کرونایی به شمار می‌رود پس حضورش در بین ۴ ماده غذایی مفید برای مقابله با کرونا عجیب نیست. اما یک دلیل علمی که بهتر است بدانید: وقتی بدن شما در معرض یک عفونت و التهاب قرار می‌گیرد دچار وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو می‌شود. این اتفاق منجر به تولید رادیکال‌های آزادی می‌شود که دیواره‌ی سلولی را سوراخ می‌کنند. با آسیب این دیواره محتویات به بافت‌ها نشت می‌کنند و التهاب افزایش می‌یابد. اما ویتامین‌های C و E از سلول در برابر این رادیکال‌های آزاد حمایت می‌کنند.

این مواد را در چه غذاهایی می‌توان یافت؟ مرکباتی مثل پرتقال و لیمو و نارنگی، کیوی، بروکلی، آجیل و مغزهای مختلف، سبزیجات با برگ‌های ضخیم و بزرگ مثل اسفناج

۲٫ویتامین A

ویتامین A یک ماده‌ی مغذی است که برای حفظ بینایی، تقویت رشد و نمو و محافظت از بافت پوششی و یکپارچگی مخاط در بدن بسیار مهم است و به دلیل نقش اساسی در تقویت عملکرد سیستم ایمنی، به عنوان یک ویتامین ضد التهاب شناخته شده است. این ویتامین نه تنها به تقویت خط مقدم بدن شما، یعنی پوست در برابر ویروس‌ها کمک می‌کند، همچنین یک ماده اصلی برای ساخت آنتی‌بادی‌هایی است که برای مقابله با پاتوژن‌های تولید شده توسط ویروس به کار می‌روند.

این مواد را در چه غذاهایی می‌توان یافت؟ آجیل‌ها و دانه‌های خوراکی، میوه‌های خشکی مثل برگه زردآلود، زرده تخم‌مرغ، غلات کامل و حبوبات

مطالب مرتبط: آجیل بوداده یا خام، کدام یک سالم‌تر است؟

۳٫زینک، آهن و سلنیوم

بدن ما برای رشد سلول‌های سیستم ایمنی به زینک، آهن و سلنیوم نیاز دارد و دقیقا به همین دلیل این مواد هم بین گروه ۴ ماده غذایی مفید برای مقابله با کرونا قرار گرفته‌اند. روی و سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان خوب هستند و به برطرف کردن برخی از آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کنند. آهن به سلول‌های سیستم ایمنی در شناسایی و از بین بردن پاتوژن‌ها کمک می‌کند و باعث از بین بردن عوامل بیماری زا می‌شود. روی هم به حفظ یکپارچگی پوست و غشاهای مخاطی کمک می کند.

این مواد را در چه غذاهایی می‌توان یافت؟  دانه‌ها و آجیل‌ها، گوشت، غذاهای دریایی، مرغ، حبوبات و غلات کامل.

ویتامین‌های گروه B

این گروه ویتامین‌ها عمدتا از طریق مواد غذایی به‌دست می‌آیند. ویتامین B به گروهی از هشت ویتامین شامل ویتامین تیامین (B1) ، ریبوفلاوین (B2) ، نیاسین (B3) ، اسید پانتوتنیک (B5) ، پیریدوکسین (B6) ، بیوتین (B7) ، اسیدفولیک (B9) و کوبالامین (B12)  اشاره دارد که در هنگام شناخت اولین نشانه‌های بیماری‌زا در بدن، به اولین پاسخ برای مقابله با این عوامل کمک می‌کنند.

این مواد را در چه غذاهایی می‌توان یافت؟  انواع مغزهای آجیل، حبوبات، سبزیجات با برگ‌های بزرگ و سبز مثل اسفناج، میوه‌ها، گوشت و مرغ.

مطالب مرتبط: فواید آلو برقانی برای سلامت؛ دلایلی که شما را خوردن این خشکبار تشویق می‌کنند!

آجیل‌ و مغزهای آن در درمان کرونا

فواید مغزهای لذیذ آجیل بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات زیادی در دنیا بر اساس دانه‌ها و مغزها انجام شده‌اند و همه بر این موضوع توافق دارند که آجیل به سلامتی بخش‌های زیادی از بدن کمک می‌کند. در واقع علاوه‌بر طعم خوب، همین فواید یکی از دلایل محبوبیت آن‌ها هستند و آن‌ها را به تنقلاتی لذیذ اما مفید تبدیل کرده‌اند.

اما این مغزها می‌توانند در درمان کرونا هم مفید واقع شوند و ۴ ماده غذایی مفید برای مقالبه با کرونا که پیش‌تر ذکر شدند، در دانه‌های زیادی پیدا می‌شوند. برای مثال:

  1. گردوها شامل ویتامین C هستند.
  2. بادام مقادیر زیادی از ویتامین E را شامل می‌شود.
  3. پسته علاوه بر ویتامین‌های گروه B دارای ویتامین C و A هم می‌باشد.
  4. بادام زمینی سرشار از ویتامین‌های گروه B است.
  5. میوه‌های خشک منبع خوبی برای ویتامین‌های زیادی مانند ویتامین A هستند.

تغذیه‌ی ما نقش مهمی در مقابله با کرونا دارد

به‌جز ۴ ماده غذایی مقید برای مقابله با کرونا، موضوع مهم بعدی، توجه به تغذیه سالم و رژیم غذایی صحیح در این دوران است. با توجه به اینکه این روزها برخی از تفریحات محدود شده‌اند و زمان بیشتری در خانه گذرانده می‌شود، ممکن است بنا به دلایل مختلف به سمت تغذیه نامناسب برویم. با به‌خاطر سپردن این نکات و رعایت آن‌ها می‌توانیم تغذیه‌ی سالم‌تری داشته باشیم.

  • مراقب زیاده‌روی در خوراک خود باشیم، گاهی وقت‌ها ممکن است این افراط به دلایل روحی مانند استرس یا بی‌حوصلگی رخ بدهد.
  • اگر میل زیادی به مواد غذایی شور دارید، به‌جای چیپس و پفک دنبال گزینه‌های سالم‌تر باشید، برای مثال آجیل‌های طعم‌دار گزینه‌های خوبی هستند.
  • غذاهای خانگی و مغذی بخوریم و استفاده از غذاهای آماده، نیمه‌آماده و هر آنچه که مواد نگهدارنده دارد را کاهش دهیم.
  • به جای مصرف اسنک‌های شیرین، به سراغ مواد طبیعی شیرین برویم، برای مثال میوه‌های خشک.

منابع: goodrx | healthline