وقتی صحبت از کشمش و دیابت می‌شود، نظرها بسیار متفاوت است. گاهی افراد فکر می‌کنند که کشمش به دلیل طبیعی بودن، هیچ قندی ندارد و می‌توانند هر مقداری که می‌خواهند از آن میل کنند، بدون اینکه آسیبی به بدن آنها برسد. در عوض، برخی دیگر معتقدند که به هر حال شیرینی موجود در آن هم حکم همان شکر را دارد و برای بدن مضر است.
بنابراین ما در این مطلب قصد داریم به این شک‌ها پایان بدهیم و به طور مفصل درباره اینکه کشمش برای دیابت مضر است یا مفید، صحبت کنیم. در ادامه همراه مجله بارجیل باشید.

شاخص گلیسمی چیست؟

قبل از این‌که درباره مضرات یا فواید کشمش برای دیابتی‌ها حرف بزنیم، باید بدانیم که معیار سنجش افزایش یا کاهش قند خون در بدن چیست. این معیار به‌عنوان شاخص گلیسمی شناخته می‌شود. شاخص گلیسمی در واقع معیاری است که نشان می‌دهد، پس از مصرف کربوهیدرات‌ها چقدر قند درون بدن آزاد می‌شود. طبق این شاخص، کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، باید مواد غذایی و میوه‌های دارای شاخص قند پایین را مصرف کنند. چون تنها در این صورت است که می‌توان قند خون بدن را کنترل کرد و جلوی افزایش آن را گرفت.

 آیا دیابتی‌ها می‌توانند کشمش بخورند؟

اغلب میوه‌ها به دلیل وجود فیبر، دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند؛ اما شاخص گلیسمی کشمش و میوه‌های شیرین بالاتر است و در رده مواد غذایی با شاخص گلیسمی متوسط قرار می‌گیرند. به همین خاطر سوالی که اغلب دیابتی‌ها دارند این است که: «آیا می‌توانم کشمش بخورم یا نه؟»
جواب این سوال مثبت است. البته مثبت بودن جواب این سوال به معنی اجازه مصرف بی‌حدومرز کشمش نیست! حواستان باشد که کشمش از انگور درست می‌شود. انگور هم یکی از میوه‌های شیرین حاوی قند طبیعی است؛ بنابراین مصرف بیش از حد کشمش می‌تواند قند خونتان را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.
به‌طورکلی، در هر دو قاشق غذاخوری کشمش حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات وجود دارد؛ بنابراین موقع انتخاب کشمش باید کربوهیدرات آن را هم به‌عنوان بخشی از کربوهیدرات مجاز روزانه‌تان در نظر بگیرید. با این گفته‌ها، درست است که نمی‌توانید روی این ماده غذایی به‌عنوان یک وعده اصلی حساب کنید؛ اما کشمش می‌تواند یک میان وعده جذاب و انرژی‌زا برایتان باشد. فواید کشمش برای بدن زیاد هستند و نباید بدون دلیل از آنها چشم‌پوشی کنید.
در ضمن، باید بدانید که قند موجود در کشمش بسیار بالاتر از قند موجود در انگور است. چون انگور در طول فرآیند خشک‌کردن مقدار زیادی آب از دست می‌دهد؛ بنابراین در فصل‌هایی که انگور تازه وجود دارد، بهتر است آن را به جای کشمش نوش جان کنید. ما نیز پیش‌تر درباره انگور فخری صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مصرف کشمش روی تنظیم قند خون تاثیر دارد؟

مقداری آجیل و کشمش و دستگاه فشار خون

افرادی که روی مضرات کشمش برای دیابت تاکید دارند؛ تنها به میزان قند قابل‌توجه آن اشاره کرده‌اند. درصورتی‌که تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف کشمش به کنترل گلیسمی بعد از هر وعده غذایی کمک می‌کند. محققان برای این آزمایش ۱۰ نفر را که متشکل از شش زن و چهار مرد بود انتخاب کردند. افرادی شرکت‌کننده در آزمایش دو روز در وعده صبحانه کشمش مصرف می‌کردند و دو روز نان سفید. سپس محققان بعد از دو ساعت میزان قند خون آن‌ها را اندازه می‌گرفتند.

این تحقیق به مدت هشت هفته انجام‌شده و نتیجه آن غافلگیرکننده بود! نتایج آزمایش نشان می‌داد که میزان گلوکز در بدن شرکت‌کنندگان پس از مصرف کشمش به میزان قابل‌توجهی کمتر از زمانی بود که آن‌ها نان سفید مصرف کرده بودند. مطابق این تحقیق و مطالعات مشابه؛ محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف کشمش می‌تواند در پاسخ گلیسمی بدن تاثیر مثبتی داشته باشد. بنابراین کشمش می‌تواند جانشین قند برای دیابتی‌ها باشد.

چرا کشمش برای افراد دیابتی مفید است؟

به نظرتان مضرات کشمش برای دیابت بیشتر است یا فواید آن؟ وقتش رسیده کمی هم درباره مزایای کشمش برای سلامتی بدانید. کشمش یکی از تنقلات کم‌کالری است که ارزش غذایی بالایی دارد. در ادامه کالری کشمش و مواد مغذی و ویتامین موجود در آن را برایتان آورده‌ایم. با دانستن این نکات بهتر می‌توانید درباره مصرف این ماده غذایی تصمیم بگیرید.

میزان کالری و مواد مغذی موجود در کشمش (در هر ۴۵ گرم):

  • کالری: ۱۲۹
  • پروتئین: ۱٫۴۲ گرم
  • چربی‌ها: ۰٫۱۱ گرم
  • کربوهیدرات: ۳۴٫۱۱ گرم
  • شکر: ۲۸٫۰۳ گرم
  • فیبر غذایی: ۱٫۹ گرم
  • ویتامین C: یک میلی‌گرم
  • کلسیم: ۲۷ میلی‌گرم
  • آهن: ۰٫۷۷ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۱۵ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۳۲۰ میلی‌گرم
  • فسفر: ۴۲ میلی‌گرم
  • سدیم: ۱۱ میلی‌گرم

مزایای مصرف کشمش

مقداری کشمش

اگر همیشه مضرات کشمش برای دیابت برایتان مهم بوده است و به همین خاطر این خوراکی خوشمزه را از سبد غذایی‌تان حذف کرده‌اید، این قسمت از مقاله برای شما نوشته شده است. برخی از فواید آن عبارت‌اند از:  

  • کاهش اشتهای کاذب و بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • افزایش تراکم استخوان‌ها
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن و حفظ تعادل آب در بدن
  • درمان کم‌خونی
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان
  • کاهش التهاب‌­ها و عفونت‌ها در بدن

کدام نوع کشمش قند کمتری دارد؟

با اینکه کشمش می‌تواند جایگزین قند باشد، ولی افراد مبتلا به دیابت باید بدانند که کدام از انواع کشمش قند کمتری دارد. زیرا میزان قند موجود در برخی از آنها زیاد است و مصرف زیاد می‌تواند باعث ایجاد مشکل در افراد متبلا به دیابت شود. بعضی از انواع کشمش که قند کمتری دارند، عبارت‌اند از:

1. کشمش سایه خشک
این کشمش یکی از انواع پرطرفدار کشمش محسوب می‌شود و برای دیابت مناسب است. این نمونه به رنگ سبز بوده و رنگ آن به هیچ وجه تغییر نمی‌کند. انگور عسگری یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین انگورهایی است که برای تولید انگور سایه خشک استفاده می‌شود

2. تیزابی
این نوع کشمش با استفاده از تیزاب خشک می‌شود و جزء خشکبار تیزابی محسوب می‌شود. شاید این ماده کمی بو و کیفیت کشمش را کاهش دهد، اما برای دیابتی‌ها اصلا مضر نیست. رنگ آن تقریبا قهوه‌ای است که به دلیل آنکه آن را با روغن تیزاب تهیه می‌کنند، ممکن است سطح چربی داشته باشد.

آیا کشمش برای دیابت بارداری مضر است؟

خانم باردار دارای قند خون

دیابت بارداری وضعیتی است که در آن زنان باردار سطح گلوکز خونشان افزایش می‌یابد. این بیماری مشابه دیابت نوع 2 است، با این تفاوت که پس از تولد کودک برطرف می‌شود. به طور کلی میزان قند موجود در کشمش بالا است. بنابراین افرادی که دچار دیابت بارداری شده‌اند، باید از مصرف آن خودداری کنند.

ایا کشمش سبز قند دارد؟

میوه‌ها به دلیل دارا بودن فیبروفروکتوز، شاخص گلیسمی یا همان قند پایینی دارند. اما شکمش سبز از نظر قند در رتبه متوسط قرار می‌گیرد. البته این مشکل به معنای حذف کشمش از رژیم غذایی نیست، بلکه باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.

قند خرما بیشتر است یا کشمش؟

به طور کلی قند موجود در خرما بیشتر از کشمش است. به طور مثال می‌توانیم بگوییم که در هر 100 گرم خرما، 66.5 گرم قند وجود دارد. اما میزان قند در 100 گرم کشمش، حدود 59 گرم است.

مضرات کشمش

با اینکه کشمش برای بدن مفید است، ولی برخی مواقع می‌تواند ضررهایی هم داشته باشد. برای مثال، مصرف زیاد کشمش می‌تواند باعث افزایش فیبر محلول شود. فیبر بیش از حد ممکن است باعث ناراحتی‌های گوارشی مانند گرفتگی عضلات، گاز و نفخ شود. حتی شاید برخی افراد دچار اسهال شوند. از طرفی، زمانی که بدن کشمش را هضم می‌کند، فروکتوز زیادی آزاد شده و در صورتی که بخشی از فروکتوز هضم نشود، نهایتا بدن فرد دچار نفخ می‌شود. در ضمن، مصرف زیاد کشمش می‌تواند وزن را افزایش دهد و این برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند، مشکل‌ساز می‌شود.

با مصرف کشمش سالم بمانید

ما در این مقاله فواید کشمش را آوردیم و گفتیم که تحقیقات نشان داده که کشمش می‌تواند قند خون افراد دیابتی را به حد نرمال نزدیک کند؛ بنابراین بهتر است به‌جای تمرکز کردن روی مضرات کشمش برای دیابت، کمی هم به فواید آن فکر کنید و خودتان را از خوردن آن محروم نکنید. البته موقع مصرف کشمش حتما باید اعتدال را رعایت کنید. چون زیاده‌روی در مصرف هر ماده غذایی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای بدن داشته باشد. به علاوه، در صورت ابتلا به دیابت، بهتر است برای خوردن کشمش با پزشک مشورت کنید.

کشمش برای دیابت خوب است یا نه؟

کشمش فاقد چربی، چربی اشباع شده یا کلسترول است و مواد مغذی تقویت‌کننده فراوانی برای بدن دارد. بنابراین برای دیابتی‌ها گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. اما باید دیابتی‌ها آن را به حد اعتدال مصرف کنند، زیرا مصرف بیش از اندازه باعث افزایش قند خون می‌شود.

کشمش برای دیابت ضرر دارد؟

اگر کشمش در حد اعتدال مصرف شود، برای دیابت ضرری ندارد. اما از آنجایی که شاخص گلیسمی آن متوسط است، مصرف زیاد کشمش می‌تواند قند خون را بالا ببرد.

منابع:

healthline

ncbi