بدن شما برای بسیاری از قابلیت‌های اساسی خود به عنصر سلنیم وابسته است. این قابلیت‌ها طیفی شامل باروری تا مبارزه با عفونت‌ها را دربرمی‌گیرند. میزان سلنیم موجود در غذاهای مختلف به میزان سلنیم موجود در خاک محل کشت آنها بستگی دارد. باران، تبخیر آب، آفت‌کش‌ها و اسیدی بودن خاک نیز در میزان سلنیم موجود در آن مؤثر هستند. این موارد سبب می‌شوند که کمبود سلنیم در برخی نواحی جغرافیایی شایع‌تر از نقاط دیگر باشد.

سلنیم در کنار عنصر ید برای عملکرد صحیح غده تیروئید ضروری بوده و بنابر برخی پژوهش‌ها در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد و سرطان نیز از بدن محافظت می‌کند. سلنیم با کمک به بازیافت ویتامین C در بدن، محافظت از سلول‌ها را تقویت می‌نماید. به‌علاوه، عنصر سلنیم با عنصر جیوه واکنش داده و بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که می‌تواند در دفع جیوه از بدن مفید باشد.

با توجه به موارد مذکور، مصرف رژیم غذایی حاوی میزان کافی از سلنیم جهت سم‌زدایی از بدن و کاهش فشار وارده بر اعضای بدن از قبیل کبد و تیروئید ضروری است. کمبود سلنیم ممکن است به ضعف سیستم ایمنی، ناباروری در مردان و زنان، خستگی، ابهام ذهنی، ضعف عضلانی، ریزش مو و نقص در تیروئید منجر شود. در صورت کمبود طولانی مدت سلنیم ممکن است بدن مبتلا به بیماری هاشیموتو شود که در آن سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می‌کند.

از سوی دیگر مصرف بیش از اندازه سلنیم نیز منجر به عوارضی از قبیل ریزش مو و اسهال می‌شود. از این رو، میزان توصیه شده برای مصرف سلنیم در روز ۵۵ میکروگرم تعیین شده است.

خوشبختانه بسیاری از مغزها و دانه‌ها معمولاً حاوی مقادیر مناسبی از عنصر سلنیم هستند و با گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه خود می‌توانید به‌راحتی کمبود سلنیم را جبران نمایید.

مطالب مرتبط: خواص باورنکردنی فیبر و بهترین منابع آن

بهترین منابع تأمین عنصر سلنیم در میان مغزها و دانه‌ها

در ادامه به معرفی و رده‌بندی بهترین مغزها و دانه‌ها از لحاظ تأمین نیاز روزانه بدن به عنصر سلنیم پرداخته و میزان سلنیم دریافتی با مصرف ۵۰ گرم از آنها را ارائه می‌دهیم.

۱- بادام برزیلی

بادام برزیلی بهترین منبع تأمین سلنیم نه تنها در میان مغزها و دانه‌ها بلکه در میان تمام خوراکی‌ها و مواد غذایی می‌باشد. مصرف ۵۰ گرم بادام برزیلی می‌تواند ۱۷۰۰ درصد یا ۱۷ برابر نیاز روزانه بدن به این عنصر را تأمین کند. به دلیل میزان بالای سلنیم در بادام برزیلی، مصرف مقادر زیاد آن توصیه نمی‌شود. متخصصین علوم تغذیه اظهار می‌کنند که مصرف چند دانه بادام برزیلی در روز برای تأمین نیاز بدن به این عنصر کفایت می‌کند. علاوه بر سلنیم، بادام برزیلی منبع مناسبی از عناصر مس، منیزیم، فسفر و منگنز و ویتامین‌هایی مانند ویتامین B1 و ویتامین E نیز می‌باشد.

۲- دانه چیا

دانه چیا که بومی منطقه آمریکای شمالی است عموماً در کنار ذرت کشت و مصرف می‌شده است. مصرف ۵۰ گرم دانه چیا می‌تواند ۵۰ درصد نیاز روزانه بدن به عنصر سلنیم را برطرف نماید. علاوه بر سلنیم، از خواص دانه چیا این است که منبع مناسبی از عناصر مس، آهن، منگنز، فسفر و کلسیم و ویتامین‌هایی مانند ویتامین B3 و ویتامین B1 نیز می‌باشد.

۳- تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان که یکی از تنقلات سالم محسوب شده و به‌خوبی شناخته شده می‌باشد، یکی از منابع خوب تأمین نیاز بدن به عنصر سلنیم می‌باشد. مصرف ۵۰ گرم مغز تخمه آفتابگردان ۴۷ درصد نیاز روزانه بدن به این عنصر را تأمین می‌کند. در کنار سلنیم، تخمه آفتابگردان منبع مناسبی از عناصر مس، منگنز، فسفر و روی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین B6، ویتامین B1 و ویتامین E نیز می‌باشد.

۴- کنجد

کنجد که از دیرباز در آشپزی و طب سنتی کاربرد گسترده داشته است، منبع مناسبی ازعنصر سلنیم تلقی می‌شود. مصرف ۵۰ گرم کنجد می‌تواند ۳۲ درصد نیاز روزانه بدن به سلنیم را تأمین نماید. به‌علاوه، کنجد منبع مناسبی از عناصر کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و روی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین B6 و ویتامین B1 نیز می‌باشد.

اهمیت عنصر سلنیم

۵- بادام هندی

بادام هندی منبع مناسبی از عنصر سلنیم بوده و مصرف ۵۰ گرم از آن، ۱۸ درصد نیاز روزانه بدن به این عنصر را تأمین می‌نماید. علاوه بر سلنیم، بادام هندی حاوی عناصر مس، آهن، منگنز و فسفر و ویتامین‌هایی مانند ویتامین E و ویتامین K نیز می‌باشد.

۶- نارگیل خشک

نارگیل خشک به صورت پودر نارگیل، نارگیل چیپسی و غیره، یک منبع مناسب دیگر از عنصر سلنیم محسوب شده و مصرف ۵۰ گرم از آن ۱۸ درصد نیاز روزانه بدن به این عنصر را تأمین می‌نماید. این محصول همچنین منبع مناسبی از عناصر مس، منگنز و آهن نیز محسوب می‌شود.

برترین مغرها و دانه ها

۷- تخمه کدو، بادام زمینی، پسته و گردو

تخمه کدو، بادام زمینی، پسته و گردو نیز اگرچه از میزان بالای عنصر سلنیم برخوردار نبوده ولی مقدار موجود از عنصر سلنیم در آنها می‌تواند نقش مکمل مناسبی در رژیم غذایی ایفا نماید. مصرف ۵۰ گرم از تخمه کدو، بادام زمینی، پسته و گردو در روز می‌تواند به‌ترتیب ۹، ۸، ۷ و ۵ درصد نیاز روزانه بدن به این عنصر را تأمین نماید.

منابع: ro.co | healthline