انگور یکی از میوه‌هایی است که خواص فراوان و شگفت انگیزی برای بدن دارد و برخی آن را میوه بهشتی نیز می‌نامند. انگور انواع مختلفی دارد که گاهی در طعم و ظاهر متفاوت هستند. یکی از پرکاربردترین آنها، انگور فخری است که به صورت میوه، آبغوره و کشمش استفاده می‌شود.

ما در ادامه به طور کامل درباره خواص انگور فخری و آبغوره و کشمش آن توضیح می‌دهیم. همراه وبلاگ بارجیل باشید.

انگور فخری چیست؟

چند خوشه انگور فخری سبز روی درخت

انگور فخری از ارقام درختان انگور بومی ایرانی است و دانه‌های درشت دارد. یکی از خصوصیات انگور فخری، پربازده بودن آن هست و همچنین عمری طولانی دارد. عمر اقتصادی این درخت نزدیک به ۶۰ سال است. میوه نهال انگور فخری، به رنگ زرد با دانه‌های کوچک و بزرگ و طعم شیرین است. میوه آن در اواسط تیر می‌رسد. نهال انگور فخری مناسب مناطق گرمسیر است و نهال آن در مقابل گرمای ۴۰ درجه مقاومت دارد.  

انگور فخری یکی از ارقام دانه درشت است که ارزش غذایی فراوان دارد و به طور معمول در فصل زمستان به صورت آجیلی مصرف می‌شود. این نوع انگور در شهریور می‌رسد و برداشت آن تا مهرماه ادامه دارد. در ضمن، به علت قند زیاد دارای ارزش خوراکی فراوان است و جایگزین مناسبی برای قند محسوب می‌شود. انگور فخری به رنگ های سیاه، سفید و قرمز در بازار عرضه می‌شود. 

انگور فخری گرم است یا سرد؟

طبع انگور فخری گرم است و طبع انگور عسگری سرد است. اگر مزاج‌ شما گرم است انگور‌های زرد و سبز رنگ مصرف کنید و اگر طبع‌تان سرد است، باید انگور قرمز و سیاه مصرف کنید. افراد گرم‌ مزاج باید در خوردن انگور‌های قرمز احتیاط کنند.

جدول ارزش غذایی انگور فخری
در هر ۱۰۰ گرم انگور رسیده
فسفر: ۰/۴ میلی گرم
آهن: ۰/۴ میلی گرم
سدیم: ۳ میلی گرم
پتاسیم: ۱۷۵ میلی گرم
مواد قندی: ۲۰ گرم
کلسیم: ۱۲ میلی گرم
ویتامین آ: ۱۰۰ میلی گرم
ویتامین ب: ۲ ۰/۰۳ میلی گرم
ویتامین ث: ۴ میلی گرم

خواص انواع انگور فخری

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

انگور فخری سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث می‌شود تا در مقابل بیماری‌ها مقاومت بیشتری داشته باشید.

2. مفید برای کبد

عکسی فانتزی از بدن انسان و کبد پر رنگ شده با رنگ قرمز

انگور فخری، محرک اعمال کبدی است. در مادرانی که به ناچار باید از شیرخشک برای تغذیه کودک استفاده کنند، اگر آب انگور را به همراه شیر خشک به نوزاد بدهند، از عوارض شیر خشک بر روی کبد کودک پیشگیری می‌شود. در طب سنتی خود آب انگور یک جایگزین خوب برای شیر مادر است.

3. تامین انرژی بدن

انگور حرارت بدن را تامین می‌کند و از این نظر مانند گوشت عمل می‌کند. در واقع یک منبع انرژی عالی برای بدن محسوب می‌شود.

4. کمک به سیستم گوارش

عکس کامل از سیستم گوارش انسان

با خوردن انگور معده کاملا تخلیه می‌شود، ادرار زیاد می‌شود و ترشحات صفرا به حالت اعتدال در می‌آیند. از طرفی انگور فخری یبوست را هم برطرف می‌کند. بنابراین، خوردن انگور به زنان باردار هم بسیار توصیه می‌شود. چون افراد در حاملگی خیلی بیشتر مستعد یبوست می‌شوند.

5. خون ساز

اگر دچار کمبود آهن هستید یا فرزندتان به کم خونی دچار است، انگور فخری را حتما در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. زیرا انگور فخری آهن زیادی دارد و می‌تواند برای این بیماری بسیار مفید باشد.

آبغوره فخری چیست؟

یک لیوان آبغوره و یک خوشه انگور فخری

غوره، میوه نارس انگور است و آبغوره فواید زیادی برای بدن دارد. در میان انواع غوره‌ها، غوره فخری از سایرین بهتر و مرغوب‌تر محسوب می‌شود. طبع غوره سرد است و به علت داشتن اسیدهای آلی نظیر اسید اسکوربیک، اسید تارتاریک و اسیدهای آلی دیگر، هم به صورت غذا و هم به عنوان دارو مصرف می‌شود.

خواص آبغوره فخری

1. مفید برای دهان و لثه

از آنجایی که آبغوره محتوی ویتامین C است، می‌تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها که ناشی از کمبود این ویتامین است را کاهش دهد. از طرفی، در طب سنتی قرقره کردن آبغوره برای درمان ورم گلو بسیار عالی است. همچنین آبغوره می‌تواند برای درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه نیز مفید باشد.

2. صفرابر

آبغوره صفرابر است و به دفع زردی کمک می‌کند و می‌تواند باعث تقویت کبد شود.

3. درمان درد پا و کمر

مردی دست زده به دیوار و در حال دست گذاشتن روی کمر خود به دلیل درد داشتن

4. کاهش تب و حرارت

این چاشنی خاصیت کاهش حرارت بدن و رفع عطش را هم دارد، که بدین جهت در موارد تب و سل ریوی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

5. حفظ سلامت سیستم گوارش بدن

آبغوره خاصیت اشتها آور و قابل هضم دارد که برای رفع اختلالات روده و معده مفید است. استفاده از آبغوره به دلیل خواص ضد یبوست آن در ضد عفونی کردن روده توصیه می‌شود.

6. کاهش وزن

برخی از افراد دارای اضافه وزن، در رژیم خود مصرف آبغوره به صورت ناشتا را قرار می‌دهند. البته باید بدانید که مصرف ناشتا و طولانی مدت آبغوره به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند و موجب ایجاد زخم معده شود. پس در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید و با یک پزشک مشورت نمایید.

7. هضم راحت غذا

آبغوره با افزایش اسید معده باعث هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می‌شود. همچنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذای خود کمک بگیرند.

8. از بین برنده کرم معده و روده

آبغوره به خاطر ترکیبات ضد عفونی کننده، معده و روده را پاک می‌کند و در دفع کرم روده نیز بسیار موثر است.

9. خاصیت قاعده آوری

برای درمان قاعدگی یا پریود نامنظم می‌توان آبغوره مصرف نمود. مصرف آبغوره در دختران جوان باعث جلو افتادن دوره بلوغ و قاعدگی می‌شود.

10. مفید برای پوست

برای حفظ تعادل PH پوست در حالت اسیدی می‌توان از خواص دارویی ترشی‌های طبیعی مثل آبلیمو و آبغوره استفاده کرد. هنگام مصرف باید این مواد رقیق شوند، در غیر اینصورت باعث تحریک پوست می‌شوند.

11. درمان دیابت

مصرف روزانه آبغوره در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله دیابت بسیار مفید است.

کشمش فخری چیست؟

کشمش، نوع خشک شده انگور است. به همان تناسب که انواع مختلفی از انگور وجود دارد، همان مقدار هم کشمش در بازار پیدا می‌شود. کشمش ها فواید زیادی دارند. از انواع مختلف آن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کشمش فخری
  • کشمش سبز قلمی
  • کشمش مویز
  • کشمش تیفی

در ضمن، کشمش‌ها در دو نوع متفاوت هم تولید می‌شوند که عبارتند از:

  • صنعتی
  • سنتی

در نوع صنعتی که بیشتر ما در بسته بندی‌ها در فروشگاه‌های مختلفی می‌بینیم، شرکت‌های گوناگونی انگورها را خشک کرده و یا این که از تاکستان‌ها خریداری می‌کنند و به بازار عرضه می‌دارند. آنها از روش خاصی برای خشک کردن خشکبار استفاده می‌کنند که به آن خشکبار تیزابی می‌گویند. اما در نوع سنتی، کشمش به صورت طبیعی خشک می‌شود. کشمش فخری که به صورت طبیعی خشک شود، خواص بیشتری دارد.

خواص کشمش فخری

1. رفع مشکلات گوارشی با کشمش فخری

عکس فرضی از سیستم گوارش یک فرد روی بدن او

فواید کشمش برای سلامتی بسیار است. کشمش مملو از فیبرهای غذایی نامحلول است که آن را به یک ملین طبیعی تبدیل می‌کند و حرکت روده را بهبود می‌بخشد. بنابراین کشمش یبوست و همچنین سایر مشکلات گوارشی مانند درد شکم، سندرم روده تحریک پذیر، گاز و نفخ را تسکین می‌دهد.

2. افزایش وزن

همیشه همه به دنبال کاهش وزن نیستند. افرادی نیز هستند که دلشان می‌خواهد به شیوه‌ای سالم کمی وزن اضافه کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، کشمش می‌تواند بهترین دوست شما باشد. کشمش فخری سرشار از فروکتوز و گلوکز است و به شما انرژی زیادی می‌دهد. همچنین به شما کمک می‌کند وزن خود را افزایش دهید، بدون اینکه کلسترول بد در سیستم شما افزایش یابد.

3. کشمش فخری و پیشگیری از سرطان

کشمش به دلیل وجود کاتچین فواید ضد سرطانی دارد. کاتچین‌ها دارای ترکیبات پلی فنلی و ترکیبات آنتی اکسیدان هستند که می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک زیادی بکند.

4. کنترل فشار خون

چند ععد کشمش و دستگاه فشار خون عقربه ای

استرس و عادات غذایی ما می‌توانند منجر به نوسانات فشار خون شوند. کشمش محتوای پتاسیم بالایی دارد و پتاسیم یک گشادکننده عروق طبیعی است که رگ‌های خونی ما را شل می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه فشار خون بالا را تسکین می‌دهد. همچنین فیبر غذایی موجود در کشمش، سفتی رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و فشار خون را بهبود می‌بخشد که به نوبه خود خطر ابتلا به فشار خون را کم می‌کند.

5. تقویت ایمنی بدن با کشمش فخری

در سال‌های اخیر و بعد از شیوع کرونا، همه مردم به فکر بالا بردن ایمنی بدن خود افتادند. از این‌رو، کشمش به یکی از خوراکی‌های مهم در رژیم غذایی روزانه تبدیل شده است. علاوه بر کشمش فخری، انواع کشمش‌های دیگر مانند کشمش سبز هم دارای مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین ترکیبات دیگر مانند آنتی اکسیدان و پلی فنول را در خود جای می‌دهند.  

همه این‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در سیستم بدن ما، تثبیت آنها و جلوگیری از آسیب به سلول‌ها کمک می‌کنند. این سلول‌ها از جمله گلبول‌های سفید خون، ستون فقرات سیستم ایمنی بدن ما را تشکیل می‌دهند.

6. بهبود دیابت

وسایل کنترل دیابت و کشمش فخری سبز و سیاد

اگر با افراد دارای دیابت زندگی می‌کنید، شاید شنیده باشید که می‌گویند کشمش برای دیابت خوب نیست. اما کشمش برای دیابت نه تنها بد نیست، بلکه فواید زیادی هم دارد. کشمش دارای شاخص گلیسمی نسبتا پایین است و فیبر و آنتی ‌اکسیدان دارد که همگی به کنترل قند خون کمک می‌کنند. بنابراین افراد دیابتی می‌توانند از کشمش به عنوان جانشین قند استفاده کنند 

7. کشمش فخری به داشتن خواب راحت‌تر کمک می‌کند

به دلایل متعدد، کمبود خواب آرام می‌تواند سلامت روحی و جسمی شما را از بین ببرد و چه چیزی بهتر از این است که چیزی خوشمزه برای حل مشکلات خواب خود میل کنید؟ کشمش فخری به دلیل وجود یک ماده مغذی ضروری مانند آهن برای درمان بی خوابی کاملا مفید است. همانطور که همه ما می‌دانیم، آهن یک ماده معدنی حیاتی است که نه تنها تولید هموگلوبین را افزایش می‌دهد، بلکه متابولیسم را بهبود می بخشد، اکسیژن را حمل می‌کند، ایمنی را بالا می‌برد و خواب بهتری را تضمین می‌کند

منابع: healthline | realfruitpower