پسته از جمله آجیل‌های خوشمزه‌ای است که از قلب آسیا و خاورمیانه به عمده‌ی نقاط جهان صادر می‌شود و کشور ما هم یکی از تولیدکنندگان بزرگ این خوراکی خوشمزه است. اما انتخاب پسته مرغوب حتی برای ما که در مرکز پسته‌ی دنیا زندگی می‌کنیم هم کار ساده‌ای نیست.

تنها مزیت این دانه‌های خوراکی خوش‌رنگ، طعم خوب آنها نیست بلکه فواید زیادی برای سلامتی هم دارند. آنها با داشتن پروتئین، چربی‌های مفید، ویتامین B6 و آنتی‌اکسیدان به سلامت بخش‌های مختلفی از بدن کمک می‌کنند که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • کمک به سلامت روده با تقویت باکتری‌هی مفید آن
  • تقویت رگ‌های خون و بهبود سلامت آن‌ها
  • کمک به کاهش کلسترول بد
  • کمک به کاهش فشار خون

انتخاب یک پسته‌ی خوب در بین انواع بسیار مختلف موجود در بازار، فوت‌وفن‌هایی دارد که بارجیل به عنوان یک فروشگاه آجیل با سابقه در این زمینه آنها را به شما معرفی می‌کند.

۸ نکته انتخاب پسته مرغوب 

پسته‌ها انواع متفاوت و نژادهای مختلفی دارند، شاید ما دانش زیادی درباره‌ی پسته نداشته‌باشیم؛ اما چیزی که در مورد همه‌ی پسته‌های ایرانی اصیل ثابت است طعم خوب آن‌هاست اما شما هم احتمالا به‌عنوان یک مشتری، همیشه در انتخاب پسته با چالش روبه‌رو هستید. در این متن بارجیل یک راهنما برای خرید پسته‌‌های مرغوب به شما پیشنهاد می‌دهد. این راهنما کمک می‌کند تا بتوانید پسته‌ی بد را از خوب تشخیص دهید و خرید بهتری داشته باشید و یا از خرید خوب خود اطمینان پیدا کنید.

  1. طعم پسته 
    از مهم‌ترین و اولین نکات در خرید پسته، طعم آن است و این همان چیزی است که اکثرا باعث تفاوت قیمت در انواع مختلف آجیل می‌شود. انتخاب در بین انواع مختلف، بستگی به ذائقه دارد، زیرا هر نوع پسته از کله‌قوچی تا احمد آقایی، طعم منحصربه‌فردی دارد و یا بین بین پسته اکبری و احمد آقایی تفاوت وجود دارد. اما هر کسی می‌تواند پسته‌ی نم گرفته، خراب، تلخ یا کهنه را تشخیص دهد. چیزی که حتی تجربه آن یکی از هر ۱۰۰ عدد می‌تواند لذت پسته خوردن را از بین ببرد. نکات بعدی در مجموع کمک می‌کنند تا از تجربه‌ی ناخوشایند پسته‌های بدمزه در امان بمانید.
  2. اندازه پسته
    اندازه از نکاتی است که شاید خیلی از افراد آن را نشانه‌ی کیفیت و اصالت بدانند. معمولا پسته‌هایی مانند نوع اکبری بزرگتر و کشیده‌تر هستند اما این نشان از کیفیت آنها نیست. بسیاری از افراد هستند که پسته‌های فندقی که حتی کوچکتر هستند را از لحاظ طعم می‌پسندند. پس اگر تا امروز ملاک شما برای سنجش کیفیت و اصالت، اندازه بوده، بهتر است آن را کنار بگذارید و سراغ نکات مهم‌تر و اساسی‌تر بروید.
  1. ظاهر پسته‌ها
    در انتخاب پسته مرغوب ظاهر می‌توند نکات مهمی را به شما نشان دهد. اگر پوست پسته‌ها شکسته یا ترک خورده باشند، آن‌ها گزینه مناسبی نیستند. لک‌های قهوه‌ای روی پوست پسته هم از دیگر نکاتی هستند که نشان از کیفیت پایین دارند. در مورد این موضوع به‌خصوص برخی از فروشنده‌های غیرمعتبر اقدام به رنگ کردن پوست‌ها با رنگ‌های غیر طبیعی می‌کنند که می‌تواند تاثیرات نامطلوبی روی سلامتی انسان بگذارد. برای سنجش می‌توانید روی پسته دست بکشید، یا از دستمال مرطوب استفاده کنید تا متوجه شوید رنگ پوست طبیعی است یا خیر.
    از سایر نکاتی که باید به آن توجه کنید ظاهر مغز است. مغز چروک، سیاه و خشکیده نمی‌تواند نماینده‌ی طعم خوبی برای پسته باشد.
  2. مغز پسته
    از قدیم همیشه یکی از نشانه‌های طعم خوب پسته، خندان بودن آن است. خندان بودن به معنی مشخص بودن مغز است. در واقع وقتی پسته به اندازه‌ی کافی رسیده باشد، پوسته شکافته شده و مغز نمایان می‌شود. پسته‌هایی که رسیده باشند مغز بزرگتری دارند، خوش‌طعم‌تر هستند و شکاندن آن‌ها هم ساده‌تر است. مشتی از پسته‌ها را در دست بگیرید و کمی تکان دهید، اگر صدای زیادی از برخورد مغز با پوسته را می‌شنوید این به معنی کوچک بودن مغز است. این پسته‌ها خیلی اوقات در ابتدا بسته هستند و طی عملیاتی به پسته‌های خندان تبدیل می‌شوند، که این عملیات در اکثر مواقع روی طعم اصلی مغزها هم تاثیر می‌گذارد.
  1. یک‌دست بودن پسته‌ها
    نگاهی به پسته‌های درون آجیل کنید، اگر یک اندازه و یک‌دست باشند، این نشانه‌ای از مرغوبیت آن‌هاست. جدای از این که قیمت انواع مختلف پسته متفاوت است و ممکن است نوع ارزان‌تری در بین پسته‌ها مخلوط شده باشد، گاهی اوقات تفاوت در اندازه نشان می‌دهد که پسته‌های تازه و کهنه با هم مخلوط شده‌اند.
  2. بسته‌بندی پسته
    شاید عادت به خرید آجیل فله‌ای داشته باشید، اما این نکته را مد نظر قرار دهید که در انتخاب پسته مرغوب، پسته‌های بسته‌بندی شده گزینه‌ی بهتری هستند. زیرا تولید کننده‌ی آن‌ها مشخص و معتبر است.
    بسته‌بندی مناسب امکان نگهداری را برای شما هم راحت‌تر می‌کند. استفاده از بسته‌نبدی‌های در دار باعث می‌شود تا بتوانید برای زمان بیشتری آجیل تازه داشته باشید.
  3. فروشنده پسته
    آجیل‌های طعم‌دار محبوب‌تر از انواع خام هستند، اما با توجه به تمام نکاتی که ذکر شد، تشخیص کهنگی و نم در آجیل‌های طعم‌دار شده سخت‌تر است. در اینجا بهتر است به فروشنده‌ پسته اعتماد کنیم. آجیل‌فروشی‌ها برای خرید پسته مناسب‌تر هستند. فرقی ندارد این فروشگاه آجیل آنلاین باشد یا فیزیکی، اما کسی که با نام و اعتبار خود کار می‌کند، برای حفظ آن هم تلاش می‌کند. قطعا تجربه‌ی خرید از یک آجیل فروشی بهتر از تجربه‌ی خرید آجیل از یک سوپرمارکت، یا یک فروشگاه اینترنتی همه‌چیز فروشی است. به علاوه مجموعه‌ای که به‌صورت تخصصی در زمینه‌ی آجیل فعالیت دارد، عموما به آجیل‌های بهتر، مرغوب‌تر و تازه‌تر دسترسی دارد.

منابع: taher-co | sunnylandfarms