ماکادمیا یکی از میوه‌های بومی کشور استرالیا محسوب می‌شود که در نواحی استوایی و تحت استوایی آن می‌روییده ولی امروزه در بسیاری از نقاط جهان کشت می‌شود. مغز ماکادمیا ظاهری شبیه به فندق دارد ولی طعم و بافت آن لطیف‌تر می‌باشد. به همین دلیل به ماکادمیا فندق استرالیای نیز می‌گویند. به علت آنکه کشت ماکادمیا نسبت به مغزهای دیگر جدیدتر بوده و هنوز در بازار رواج گسترده‌ای نیافته است، فقط ۱ درصد از تولید مغزهای دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. با این وجود خواص و فواید ماکادمیا با مغزهای دیگر برابری کرده و از برخی جهات برتر نیز می‌باشد.

خواص ماکادمیا

مزایای ماکادمیا برای سلامتی

ماکادمیا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی مانند ویتامین A، آهن، ویتامین‌های B، منگنز و فولات در کنار پروتئین، چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع می‌باشد. این مواد مفید عامل فواید متعدد ماکادمیا می‌باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مفید برای قلب

ماکادمیا سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است که به کاهش کلسترول کمک کرده و سطح تری‌گلیسیرید در خون را کاهش داده و با این کار احتمال گرفتگی عروق را کاهش می‌دهد. روغن مغز ماکادمیا از سلامت قلب حمایت می‌کند. با توجه به گفته‌های انجمن قلب آمریکا “AHA” چربی‌های تک غیراشباع می‌توانند سطح کلسترول بد را کاهش دهند و این اتفاق به نوبه خود خطر حمله قلبی و سکته مغزی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

خواص ماکادمیا

مقابله با بیماری‌ها

ماکادمیا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید است که از طریق محافظت از سلول‌ها در مقابل سموم موجود در محیط، از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها با نابود کردن رادیکال‌های آزاد در بدن از آن در مقابل بیماری محافظت می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دریافت آنتی‌اکسیدان از طریق مصرف مغزهایی مانند ماکادمیا می‌تواند احتمال وقوق بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد.

علاوه بر انواع مواد مفید موجود در ماکادمیا، انواع مواد گیامایه موجود در آن نیز فواید فراوانی برای سلامتی به همراه دارند. اسیدهای فنولیک، مواد فلاونویید و استیلبن به تأمین آنتی‌اکسیدان‌های ضدسرطان کمک می‌کنند. به همین دلیل مغزهایی مانند ماکادمیا یکی از بهترین گزینه‌ها برای مبارزه با سرطان جهت افزودن به رژیم غذایی هستند. مصرف آجیل برای کبد چرب هم فواید مختلفی دارد که نمی‌توان از آن غافل شد. 

کمک به کاهش وزن

چربی‌های سالم و مفید موجود در ماکادمیا اشتها را کاهش می‌دهند. به‌علاوه، ماکادمیا حاوی اسید پالمیتولیک است که از خاصیت افزایش سوخت‌وساز چربی برخوردار است. مصرف این ماده به‌نوبه خود چربی ذخیره شده در بدن را کاهش می‌دهد. انواع چربی‌ها و مواد مفیدی که در ماکادمیا وجود دارند این امکان را فراهم می‌آورند که با مصرف فقط تعدادی از آنها، اشتها از میان رفته و احساس سیری نمایید.

علاوه بر این موارد، ماکادمیا حاوی فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده است. فیبر موجود در ماکادمیا احساس سیری ایجاد کرده و کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در آن به کمک دستگاه گوارش آمده و احساس‌ گرسنگی شدید را برطرف می‌کنند. شواهدی نیز از اثر مثبت مصرف ماکادمیا بر سندرم متابولیک در دست است که نیازمند پژوهش‌های بیشتر است.

کمک به دستگاه گوارش

گاهی این سوال پیش می‌آید ماکادمیا یافندق خودمان را انتخاب کنیم؟ باید به این نکته اشاره کرد که ماکادمیا حاوی هر دو نوع اصلی فیبر یعنی فیبر قابل حل در آب و فیبر غیر قابل حل در آب است. این دو نوع فیبر هم‌زمان با ایجاد احساس سیری، به هضم صحیح نیز کمک می‌نمایند. مس فراوان موجود در ماکادمیا نیز جذب بهینه آهن را بهبود بخشیده و به واکنش‌های آنزیمی در بدن کمک می‌کند.

تقویت استخوان‌ها

ماکادمیا منبع مناسبی از عناصر فسفر، منگنز و منیزیم محسوب می‌شود که هر سه برای سلامت استخوان و دندان‌ها ضروری بوده و در انتقال و جذب مواد مفید در آنها نقش دارند.

نقش کلسیم در تشکیل استخوان و دندان شناخته‌شده است. از سوی دیگر منگنز در ذخیره بافت استخوان در مکان‌های موردنیاز در بدن کمک می‌کند تا استخوان‌ها با افزایش سن مستحکم باقی بماند. موضوع دیگر آن است که بیماری کلیه بر قابلیت بدن در جذب کلسیم و منگنز اثرگذار بوده و منجر به بیماری استخوانی می‌شود. منگنز موجود در ماکادمیا می‌تواند هم‌زمان با کمک به استحکام استخوان‌ها، با بیماری کلیوی نیز مبارزه کند.

حفظ مغز و دستگاه عصبی در شرایط بهینه

مس، ویتامین B1، منیزیم و منگنز موجود در ماکادمیا در تشکیل مواد انتقال‌دهنده‌ پیام‌های عصبی دخیل هستند. این مواد در برقراری ارتباط میان سلول‌های مغزی نقش اساسی دارند. از سوی دیگر ماکادمیا سرشار از اسید اولئیک و پالمیتولئیک است که در سلامت مغز و محافظت از سلول‌های عصبی مؤثر هستند. درنتیجه مصرف ماکادمیا می‌تواند در عملکرد سالم مغز مفید باشد.

علاوه بر موارد بالا، ماکادمیا حاوی امگا-۹ است. این ماده از فواید متعددی برای مغز برخوردار است. برای مثال مصرف امگا-۹ در بهبود روحیه، تقویت حافظه و اجتناب از بیماری‌های عصبی بسیار مفید است.

علاوه بر میوه‌های خشک مانند ماکادمیا، انواع مغز‌های آجیل‌ها هم خواص بسیاری برای تقویت حافظه انسان دارند.

کاهش التهاب مزمن و عوارض آرتروز

اسیدهای چرب امگا-۶ از فوایدی برخوردارند ولی اغلب مصرف آن بیش از میزان نیاز است. وقتی میزان امگا-۶ در بدن بالا رود، می‌تواند منجر به افزایش التهاب در بدن شود. التهاب عامل ریشه‌ای بسیاری از بیماری‌ها مانند آرتروز، سرطان، بیماری قلبی، دیابت و غیره است.

مطابق پژوهش‌ها، مصرف ماکادمیا از بروز بیماری آرتروز رماتیسمی جلوگیری می‌نماید. این بدان معناست که افزودن ماکادمیا به رژیم غذایی گزینه مناسبی برای درمان تکمیلی بیماری آرتروز محسوب می‌شود.

خواص ماکادمیا چیست؟

ماکادمیا به فندق استوایی شهرت دارد. از آنجایی که خواص مغز ماکادمیا بسیار زیاد است، مصرف فندق و ماکادمیا را می‌توان به عنوان راز افزایش طول عمر در نظر گرفت. در این بخش سعی کردیم در ادامه شاخص‌ترین و بارزترین خواص آن‌ را به اختصار برشماریم:

خواص مغز ماکادمیا
  • ارزش غذایی: ماکادمیا منبعی غنی از مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر و مواد معدنی از قبیل مس، منیزیم، و آهن است. این ویژگی‌ها آن را به یک ماده غذایی مفید تبدیل کردند. به همین دلیل مصرف ماکادمیا و فندق برای کودکان نیز توصیه شده است.
  • چربی‌های سالم: مغز بادام ماکادمیا دارای چربی‌های سالم است. این چربی‌ها به سلامتی قلب و عروق کمک می‌کنند.
  • آهن: یکی از خواص روغن ماکادمیا، داشتن مقادیر قابل توجهی آهن است که باعث تأمین نیازهای بدن و جلوگیری از کم‌خونی می‌شود.
  • افزایش انرژی: این میوه به دلیل دارا بودن کربوهیدرات‌ها و چربی‌های سالم، به افزایش سطح انرژی در بدن کمک می‌کند.
  • حفظ وزن: یک از قابل‌توجه‌ترین خواص مغز ماکادمیا «حفظ وزن و تناسب اندام» است. این مغز به دلیل ارتقاء احساس سیری و تأمین انرژی طولانی مدت، به کنترل وزن کمک می‌کند.
تناسب اندام با ماکادمیا
  • اثرات آنتی‌اکسیدانی: ماکادمیا خواص زیادی دارد و به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی‌فنل‌ها است که با آسیب‌های اکسایشی در بدن مقابله می‌کند.
  • روغن ماکادمیا برای پوست: فندق ماکادمیا حاوی ویتامین E است؛ پس سلامتی پوست و موها را حفظ می‌کند.

خواص روغن ماکادمیا را بشناسید

روغن ماکادمیا روغنی سالم است که مردم برای پخت و پز و یا به دلیل خواص متعددش، برای سلامت قلب، مو و پوست استفاده می‌کنند. روغن ماکادمیا سرشار از مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب مفید و پتاسیم است. شما می‌توانید روغن ماکادمیا را جایگزین روغن‌های دیگر کنید. طعم ملایم آن باعث شده تا آن انتخاب خوبی برای غذاهای مختلف باشد. از فواید روغن ماکادمیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

روغن ماکادمیا

2.     آنتی‌اکسیدان‌ها

روغن این مغز شبیه فندق، یک منبع آنتی‌اکسیدانی است. به گفته مرکز ” National Center for Complementary and Alternative Medicine” رادیکال‌های آزاد در بدن باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند. این اتفاق ممکن است در پیری زودرس و ایجاد تعدادی از بیماری‌ها از جمله سرطان نقش داشته باشد. مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها به مقابله با این رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

روغن ماکادمیا سرشار از اسید اولئیک است. اسید اولئیک به‌عنوان یک اسید چرب غیراشباع دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. مطالعه‌ای در سال 2016 روی موش‌ها انجام شد که نشان داد مصرف مکمل‌های اسید اولئیک به محافظت در برابر اثرات استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. سایر مطالعات معتبر هم نشان دادند مصرف اسید اولئیک می‌تواند اثر مفیدی بر سرطان و بیماری‌های التهابی و خود ایمنی داشته باشد. با این حال تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته‌ها نیاز است.

3.     ویتامین E

ویتامین E یکی از مهم‌ترین فواید ماکادمیا است. روغن ماکادمیا، حاوی موادی به نام «توکوترینول» است که بخشی از خانواده ویتامین E به حساب می‌آید. منابع علمی معتبر نشان می‌دهند ویتامین E و توکوترینول‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که از انسان در برابر سرطان و انواع دیگر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و عصبی محافظت می‌کنند.

4.     روغن ماکادمیا برای مو

بسیاری از افراد معتقدند روغن ماکادمیا برای مو مفید است و به تقویت آن کمک می‌کند. آن‌ها بر این باور هستند که روغن این مغز مانند روغن زیتون برای مو مناسب است و می‌توان مقدار کمی از آن را مستقیماً روی موها مالید و منتظر نتایج خارق‌العاده آن ماند. این گفته‌ها کاملاً درست است فقط توصیه می‌شود قبل از آبکشی موها، روغن برای مدت کوتاهی روی سر بماند. از فواید ماکادمیا برای مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت مو
  • صافی مو
  • درخشندگی مو
  • کنترل بهتر و راحت‌تر مو
خواص روغن ماکادمیا برای مو

5.     روغن ماکادمیا برای پوست

روغن ماکادمیا جزو اصلی بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است. اما آیا فرد می‌تواند روغن خالص را مستقیماً روی پوست بمالد؟ در پاسخ باید بگوییم که ابتدا روغن را روی ناحیه کوچکی از پوستتان آزمایش کنید. اگر چه روغن ماکادمیا به‌طورکلی بی‌خطر است، اما ممکن است برخی از افراد پس از استفاده مستقیم از آن، دچار جوش شوند. افرادی که به آجیل آلرژی دارند بهتر است در مصرف ماکادمیا یا روغن آن بیشتر احتیاط کنند. روغن ماکادمیا یک عنصر رایج در محصولات مراقبت از پوست محسوب می‌شود.

حواص روغن ماکادمیا برای پوست

برخی افراد ادعا می‌کنند که استفاده از روغن ماکادمیا روی پوست، فواید زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال، به مرطوب‌سازی و جلوگیری از چین و چروک و آسیب‌های پوستی کمک می‌کند. شواهد به دست آمده تا حد زیادی این مزایا را تأیید می‌کنند.

ویتامین E موجود در روغن ماکادمیا دارای خواص زیادی است. به‌عنوان‌مثال به‌راحتی جذب می‌شود و با مرطوب کردن پوست، مانع از خشکی آن می‌شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید به DNA پوست افراد آسیب می‌رساند. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از ویتامین E روی پوست، می‌تواند از این آسیب جلوگیری کند.

تذکر: توجه داشته باشید که استفاده از روغن ماکادمیا به‌طور مستقیم روی پوست ممکن است منافذ را مسدود کند و منجر به جوش‌های آکنه‌ای شود.

6.     روغن ماکادمیا برای حجم‌دهی موها

روغن ماکادمیا حاوی چربی‌های غیراشباع تک و چندگانه است که به تغذیه و تقویت ساقه و ریشه مو کمک می‌کند. این چربی‌ها باعث می‌شوند موهای نازک و ضعیف، حجم و فر بیشتری پیدا کنند. این روغن حاوی ویتامین E، پروتئین، منگنز و روی است که باعث‌ترمیم و حفاظت از پوست سر و مو می‌شود. این مولکول‌ها برای لطافت و درخشندگی موهای خشک، زبر و شکسته عالی هستند.

روغن ماکادمیا با فلاونوئیدها، فنول‌ها، تانین‌ها و سلنیوم‌های خود دارای خصوصیات ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری است. این ترکیبات باعث می‌شوند پوست سر سالم و تمیز بماند و خطر ابتلا به شوره، التهابات یا عفونت‌های پوست سر کاهش یابد. به‌منظور استفاده از روغن ماکادمیا برای حجم دهی توصیه می‌شود چند قطره از آن را با شامپو یا نرم کننده خود مخلوط کنید و به‌صورت منظم روی پوست سرتان ماساژ دهید؛ سپس آن را با آب بشویید. شما می‌توانید چند قطره از روغن ماکادمیا را بعد از شستشو روی سرتان بزنید و با حوله خشک کنید.

نحوه و موارد مصرف ماکادمیا

ماکادمیا در تمام طول سال در بازار موجود است. این محصول به اشکال متنوعی مانند بدون پوست، با پوست، برشته، طعم‌دار و غیره موجود است. ماکادمیای داخل پوست را بهتر است در مکان خشک و خنک نگهداری نمود. با این کار مدت نگهداری آن تا چندین ماه افزایش می‌یابد. از سوی دیگر بهتر است مغزهای بدون پوست را در محفظه‌ دربسته نگهداری نموده و در یخچال قرار داد تا از فاسد شدن آن اجتناب شود.

معمولاً بر روی پوست خارجی ماکادمیا در کارخانه شیاری ایجاد می‌شود تا شکستن پوست آن راحت‌تر انجام شود. علت این امر آن است که پوست ماکادمیا سخت‌ترین در میان تمام مغزها بوده و شکستن آن با ضربه قوی منجر به خرد شدن مغز لطیف آن می‌شود. با وجود این شیار می‌توان در خانه با استفاده از فندق‌شکن معمولی به‌راحتی پوست ماکادمیا را جدا کرد.

ماکادمیا را می‌توان به صورت خام، برشته یا طعم‌دار به‌تنهایی و به‌عنوان تنقلات مصرف کرد. همچنین می‌توان به‌راحتی به دستور تهیه غذاهای شیرین اضافه نموده و یا به‌صورت خردشده بر روی سالاد، دسرها یا شیرینی‌ها پاشید. از رنده ماکادمیا یا قطعات درشت آن در تزئین دسرها و بستنی‌ها می‌توان استفاده نمود. از ماکادمیا به‌صورت گسترده به بیسکوییت‌ها، شیرینی‌ها و کیک‌ها استفاده می‌شود. کره ماکادمیا بسیار لذیذ بوده، فاقد گلوتن و غنی از پروتئین می‌باشد.

منابع: healthline | bbcgoodfood