انجیر خشک از طریق خشک کردن انجیر زیر نور آفتاب یا از طریق فرایندهای خشک کردن دیگر تهیه می‌شود. میوه انجیر بسیار لطیف و حساس بوده و بیش یک یا دو هفته پس از برداشت دوام نمی‌آورد. از این رو انجیر مدت بسیار کمی در سال و فقط در نواحی خاصی مانند خاورمیانه موجود است. از گذشته جهت حل این مشکل، انجیر را خشک می‌کردند تا امکان نگهداری آن در تمام طول سال فراهم شود و امروزه نیز انجیر خشک از نواحی کشت آن به تمام دنیا صادر می‌شود. خبر خوب در مورد انجیر خشک آن است که نه تنها با خشک کردن انجیر خواص و فواید آن کاهش نمی‌یابد بلکه بیشتر نیز می‌شود و کالری موجود در آن کاهش می‌یابد. برای مثال یک انجیر تازه دارای ۳۰ کالری انرژی بوده ولی یک انجیر خشک ۲۰ کالری انرژی دارد. در ادامه به مهم‌ترین فواید انجیر خشک برای سلامتی اشاره می‌کنیم:

مزایای انجیر خشک برای سلامتی

انجیر خشک سرشار از مواد معدنی و مذی فراوانی است که برای عملکرد سالم بدن بسیار ضروری هستند. حتی دیابتی‌ها هم می‌توانند انجیر خشک را جایگزین مواد قندی کنند. یکی از مزایای اصلی انجیر این است که به‌طور طبیعی یک غذای بدون چربی و بدون کلسترول است. این میوه منبع عالی موارد زیر است:

  • ویتامین A
  • ویتامین سی
  • کلسیم
  • آهن
  • پتاسیم
  • منیزیم

سلامتی پوست

خواص میوه خشک بسیار است. انجیر خشک هم حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین‌های E و C و کلسیم است که همگی می‌توانند در تقویت سلامت پوست مفید باشند. این مواد مغذی می‌تواند به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و با دفع رادیکال‌های آزاد، تخریب ناشی از آنها در بدن را کاهش دهند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند با آسیب زدن به سلول‌ها و بافت‌های بدن باعث ایجاد چین و چروک، لکه‌ها و عارضه‌های دیگر بر روی پوست شوند. به‌علاوه مواد مغذی موجود در انجیر خشک می‌توانند با افزایش انعطاف پوست، ظاهر جوان‌تری برای مدت طولانی‌تر به آن ببخشند. شما می‌توانید برای سلامتی پوستتان از خواص انجیر خشک سیاه نیز بهره‌مند شوید.

 

مزایای انجیر خشک برای سلامتی

تراکم استخوان

طیف متنوعی از مواد معدنی موجود در انجیر خشک می‌توانند در حفظ تراکم استخوان بسیار مؤثر باشند. با افزایش سن، بدن مواد معدنی را از استخوان‌ها به بیرون می‌کشد که منجر به تضعیف استخوان‌ها و افزایش ریسک ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. میوه‌های خشکی مانند انجیر می‌توانند با تأمین این مواد معدنی مانند کلسیم، سرعت فرایند پوکی استخوان را کاهش دهند.

انجیر منبع خوبی از مواد معدنی دوستدار استخوان ازجمله کلسیم، منیزیم و فسفر است؛ به‌ویژه غنی از کلسیم است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که انجیر حاوی 3.2 برابر کلسیم بیشتر از سایر میوه‌ها است. پتاسیم موجود در آن به مقابله با دفع ادراری کلسیم که به دلیل رژیم غذایی پرنمک ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. این به نوبه خود به حفظ کلسیم در استخوان‌ها کمک کرده و درنتیجه ممکن است خطر پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

فشار خون

شما می‌توانید به‌راحتی و با دانستن طرز تهیه میوه خشک خانگی آن را در خانه درست کنید. انجیر خشک می‌تواند با وجود مقادیر قابل‌توجهی از پتاسیم در آن به کاهش فشار خون کمک کند. پتاسیم یک عامل انبساط عروق است یعنی می‌تواند فشار وارده بر رگ‌ها و سرخرگ‌ها را کاهش داده و درنتیجه خطر بروز عوارض قلب و عروقی مانند حمله قبلی، سکته مغزی و گرفتگی عروق را کاهش دهد.

دستگاه ایمنی بدن

ویتامین C یکی از اجزای کلیدی سیستم ایمنی بدن است چراکه می‌تواند باعث تحریک رشد گلبول‌های سفید خون شده و دفاع بدن را در مقابل انواع عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زای خارجی تقویت کند. آنتی‌اکسیدان‌های فراوان دیگر موجود در انجیر خشک نیز می‌توانند بار کاری دستگاه ایمنی بدن را به مراتب کاهش دهند.

انجیر خشک و دیابت

هرکسی که به دنبال کنترل قند خون است، چه به دلیل ابتلا به دیابت یا بیماری دیگری باشد، باید به این سه ماده مغذی توجه کند: چربی، فیبر، پروتئین. هضم هر سه این مواد مغذی بیشتر از قند طول می‌کشد؛ بنابراین وقتی آن‌ها را همزمان با قند مصرف می‌کنیم، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بدن شما قند را هضم کند و این بدان معناست که ما کمتر شاهد افزایش سریع قند خون، خواهیم بود.

انجیز خشک و دیابت

هر وعده انجیر خشک بسته به نوع انجیر خشکی که می‌خواهید بخورید، حاوی 19 تا 26 گرم قند است. این قندی است که به‌طور طبیعی وجود دارد و به‌طور مصنوعی به آن اضافه نشده است. قند طبیعی با مجموعه‌ای از مواد مغذی مفید دیگر مانند فیبر؛ همان‌طور که در بالا اشاره کردیم همراه است. به‌عنوان مثال، هر وعده انجیر خشک 4 گرم فیبر نیز دارد.

بنابراین، به یاد داشته باشید هر بار که انجیر می‌خوریم، بهتر است انجیر خشک خوشمزه خود را با یک منبع پروتئین ویا چربی (به یاد داشته باشید: انجیر حاوی فیبر است) را برای یک تعادل خوشمزه و سازگار با قند خون ترکیب کنیم. علاوه بر انجیر خشک، تاثیر چهارمغز بر کنترل بیماری دیابت نیز غیرقابل چشم‌پوشی است که در مقالات قبلی می‌توانید در این باره مطالعه کنید.

روش مصرف انجیر خشک برای کنترل دیابت

انجیر خشک خردشده با گردوی خام بهترین روش مصرف این میان‌وعده برای افراد مبتلا به دیابت است. تحقیقات نشان دادند که مصرف مداوم آجیل و میوه‌های خشک ممکن است هم با پیشگیری از دیابت نوع 2 و هم با مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط باشد. همچنین می‌توانید انجیر خشک را همراه با ماست یونانی ساده نیز مصرف کنید.

انجیر خشک بهترین راه برای شیرین کردن طبیعی ماست ساده برای یک صبحانه عالی یا یک میان وعده انرژی‌زا است. شما می‌توانید توت خشک برای بیماری دیابت را نیز به همین روش استفاده کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. علاوه بر موادر گفته شده، افراد دیابتی می‌توانند برای کنترل بیماری خود مصرف انجیر خشک در کنار چای و دمنوش را جدی بگیرند و از قندهای مصنوعی پرهیز کنند.

بیماری‌های مزمن

بیماری‌های مزمن و التهاب گریبان بسیاری از افراد را گرفته‌اند ولی با افزایش میزان مواد معدنی، ویتامین‌ها و به ویژه آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن می‌توان اثر مخرب اکسیداسیون ناشی از رادیکال‌های آزاد و عوامل دیگر در بدن را کنترل کرده و از بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و آرتروز رماتیسمی جلوگیری کرد.

سلامت دستگاه گوارش

انجیر خشک از سطح بالایی از هر دو نوع فیبر خوراکی برخوردار است. دو نوع اصلی فیبر خوراکی شامل فیبر قابل حل در آب و فیبر غیر قابل حل در آب می‌شوند. هر دو نوع فیبر در سلامت دستگاه گوارش ضروری هستند. برای نمونه فیبر غیر قابل حل در آب در جلوگیری از یبوست مؤثر بوده و فیبر قابل حل در آب برای جلوگیری از اسهال و همچنین کاهش اشتها و کاهش سطح کلسترول بد در بدن مفید است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که فیبر خوراکی موجود در میوه‌های خشک می‌تواند کلسترول اضافی موجود در دستگاه قلب و عروق را کاهش داده و از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی و رسوب پلاک و درنتیجه گرفتگی عروق محافظت کند. علاوه بر میوه‌های خشک، مغزها و آجیل‌ها نیز برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید هستند. 

فواید انجیر خشک برای یبوست

مصرف انجیر اغلب برای تغذیه و تقویت روده توصیه می شود. زیرا به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد به‌عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند. فیبر موجود در آن‌ دارای خواص پرو‌بیوتیک است، باکتری‌های روده را تغذیه می‌کند و محیط سالم روده را بهبود می‌دهد که درنتیجه سلامت گوارش را تضمین می‌کند.

تقویت دستگاه عصبی

همان‌طور که اشاره شد انجیر خشک منبع غنی از کلسیم است. وجود کلسیم در بدن علاوه بر تقویت استخوان‌ها برای تقویت دستگاه عصبی و عملکرد ماهیچه‌ها نیز ضروری است. علاوه بر کلسیم، انجیر خشک سرشار از پتاسیم نیز می‌باشد که مانند کلسیم برای عملکرد دستگاه عصبی و ماهیچه‌ها ضروری است.

تقویت آنزیم‌ها

انجیر خشک حاوی مقادیر مناسبی از مس است. مس در تشکیل انوعی از آنزیم‌ها نقش اساسی ایفا می‌کند. این گونه از آنزیم‌ها در تنظیم DNA و تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری هستند. آنزیم‌های متکی به مس در تشکیل عوامل انتقال پیام‌های عصبی نقش داشته و برای تولید کلاژن ضروری هستند. کلاژن نوعی بافت واسطه است که پوست، رگ‌های خونی، اعضای بدن، تاندون‌ها و استخوان‌ها را تقویت می‌کند. آنزیم‌های متکی بر مس دیگری نیز در تولید آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تقریباً تمام سلول‌های بدن نقش دارند.

خواص انجیر خشک برای قلب

فیبر و پتاسیم بالای موجود در انجیر به حذف چربی اضافی از بدن و برداشتن فشار از قلب کمک می‌کند. این می‌تواند به‌شدت به بهبود سلامت قلب شما کمک کند. در کنار این دو عملکرد، انجیر همچنین منبع عالی آنتی‌اکسیدان است که نه تنها رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد، بلکه به کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول بد نیز کمک می‌کند. بنابراین با مصرف این میوه خشک می‌توانید قلب خود را قوی‌تر کنید و مدت طولانی‌تری زنده بمانید. همچنین انجیر مقدار کمی سدیم است. این ماده معدنی حاوی اسیدهای چرب ضروری است که به کاهش فشارخون کمک می‌کند و در حفظ سلامت قلب تاثیرگذار است.

ظرف انجیر خشک

انجیرخشک و سلامت باروری

انجیر از زمان یونان باستان به‌عنوان میوه عشق شناخته و نماد باروری در نظر گرفته می‌شد. این موضوع بعداً مورد تحقیق قرار گرفت و بر اساس محتوای بالای آهن آن، این فرضیه تائید شد. آهن نقش اساسی در کل فرآیند تخمک‌گذاری در زنان دارد. ازطرفی، برای مردان، آهن کم ممکن است بر کیفیت و تحرک اسپرم تأثیر بگذارد. حتی امروزه برای تقویت سلامت باروری معمولاً توصیه می‌شود انجیر همراه با شیر مصرف شود.

خواص انجیر خشک برای کاهش وزن و لاغری

زمانی که قصد کاهش وزن دارید، می‌توانید بین وعده‌های غذایی خود انجیر تازه یا خشک میل کنید تا گرسنگی خود را کاهش دهید. انجیر سرشار از فیبر و پروتئین است و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و از خوردن غذای ناسالم جلوگیری می‌کند. اگر انجیر خشک می‌خورید، ابتدا آن را یک شب در آب خیس کنید. خیساندن، هضم و جذب تمام مواد مغذی را برای بدن ما آسان‌تر می‌کند. از آنجایی که این میوه کالری کمی دارد، حتی لازم نیست نگران تعداد کالری روزانه خود باشید.

کالری انجیر خشک چقدر است؟

یک وعده (100 گرم) انجیر خشک حاوی 249 کالری انرژی است. خوب است بدانید، این اندازه و کالری موجود در انجیر کمتر از خرما، زردآلو خشک یا کشمش است.

روزی چند انجیرخشک بخورم؟

 یک مشت کوچک که حدود 3 تا 5 انجیر خشک بسته به نوع آن می‌شود، 5 گرم فیبر غذایی یا 20 درصد از ارزش روزانه موردنیاز بدن را تأمین می‌کند. ازجمله فواید انجیر خشک می‌توان به اینکه منبع بالای فیبر و حاوی فیبر محلول و نامحلول است، اشاره کرد.

انجیر خشک در ظرف چوبی

انواع روش‌های مصرف انجیر خشک را بشناسید

از انجیر خشک می‌توان به‌عنوان تنقلات لذت برد یا با خیساندن آن در تهیه بسیاری از غذاها و سالاد‌ها مورد استفاده قرار داد. انجیر خشک به‌علت برخورداری از فیبر بالا که آزادسازی قند در دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند می‌تواند جایگزین مناسب برای شیرین‌سازی به‌جای قند و شکر برای افراد دچار دیابت باشد.

اگر به فکر تهیه یک نوشیدنی لذیذ برای قبل از خواب هستید، جوشانده انجیر خشک باید اولین انتخاب شما باشد. برای تهیه این نوشیدنی خوشمزه و سالم قبل از خواب کافی است یک لیوان شیر را بجوشانید. 3 عدد انجیر خشک را به آن اضافه کنید. اگر می‌خواهید طعم این نوشیدنی را بیشتر کنید، مخلوط را بجوشانید و 2 تا 3 رشته زعفران نیز به آن اضافه کنید. مخصوصاً در زمستان‌ها این نوشیدنی مواد مغذی موردنیاز بدن شما را تأمین می‌کند. همچنین می‌توانید نوشیدنی را با خیس کردن انجیر در نصف فنجان آب گرم و سپس جوشاندن آن با نصف فنجان شیر رقیق کنید.

انجیرخشک و شیر

در صورت عدم تحمل لاکتوز، می‌توانید انجیر را بجوید و آن را با جایگزین‌های شیر گیاهی مانند شیر سویا، شیر جو دوسر یا شیر بادام بنوشید. به یاد داشته باشید که غلظت ساکارز در انجیر خشک بیشتر از انجیر تازه است که در صورت مصرف بیش از حد ممکن است گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت نباشد.

بهترین زمان برای مصرف انجیر خشک چه موقع است؟

طبق نظر کارشناسان انجیر خشک بهتر است در صبح مصرف شود. مصرف انجیر با معده خالی ممکن است بهترین اثر را بر کاهش وزن و سلامت کلی قلب داشته باشد. علاوه بر این، سرشار از فیبر است و در صورت خوردن با معده خالی به بدن شما در مقابله با یبوست کمک می‌کند.

خواص انجیر خشک در شب

انجیر سرشار از منیزیم است؛ یک ماده معدنی که مستقیماً با بهبود کیفیت و طول مدت خواب مرتبط است. همچنین سرشار از فیبر است؛ بنابراین به شما در جلوگیری از هوس‌های شبانه کمک می‌کند. انجیر همچنین به تنظیم متابولیسم و ​​درنتیجه کاهش اختلالات خواب مانند بی‌خوابی کمک می‌کند.

عوارض مصرف انجیر خشک چیست؟

یکی از مزایای اصلی انجیر نیز می‌تواند به یک جنبه منفی تبدیل شود. انجیر می‌تواند خاصیت ملین داشته باشد، از این رو از آن به‌عنوان یک درمان خانگی برای رفع یبوست استفاده می شود. اما همین عمل ممکن است منجر به اسهال یا سایر مشکلات گوارشی شود، بنابراین مراقب باشید که این میوه خوشمزه را بیش از حد مصرف نکنید.

ویتامین K در کمک به انعقاد خون و همچنین کنترل اتصال کلسیم (در استخوان‌ها و سایر قسمت‌های بدن) نقش دارد. از آنجایی که انجیر دارای سطح بالایی از ویتامین K است، ممکن است پیامد ناخواسته تداخل با داروهای رقیق‌کننده خون داشته باشد. اگر شرایط پزشکی دارید که نیاز به مصرف داروهای رقیق‌کننده خون دارد، بهتر است در مصرف انجیر زیاده‌روی نکنید.

سخن پایانی

انجیرخشک از آن تنقلات خوشمزه‌ای است که در هر روز تابستانی یا زمستانی می‌تواند کام شما را شیرین کند.همان‌طور که در این مقاله هم اشاره شد، انجیر خشک برای سلامتی قلب و عروق، سیستم گوارش، قدرت باروری، پوست و… فواید قابل توجهی دارد. در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا شما را به طور کامل با خواص این میوه خشک مقوی آشنا کنیم تا با مصرف آن در رژیم غذاییتان از فواید انجیر خشک بهره‌مند شوید.

آیا انجیر خشک چاق کننده است؟

انجیر خشک سرشار از انواع مواد مغذی است اما به تنهایی نمی‌تواند باعث افزایش وزن شود. البته به دلیل قند موجود در آن توصیه می‌کنیم از مصرف بیش از حد پرهیز نمایید.

 انجیر خشک چند کالری دارد؟

در هر 100 گرم از این میوه خشک حدود 249 کالری وجود دارد.

چگونه انجیر خشک را نرم کنیم؟

برای نرم کردن انجیر خشک می‌توانید شب تا صبح آن را در آب یا شیر بخیسانید و صبح به صورت ناشتا یا هر زمان دیگری میل داشتید، نوش جان کنید.

با انجیر خشک چی درست کنیم؟

شما می‌توانید این میوه خشک خوشمزه را با شیر مخلوط کنید. همچنین استفاده از ان در ماست یونانی، تهیه کیک و شیرینی و انواع دسر نیز بسیار پرطرفدار است.

منابع: healthline | valleyfig | pharmeasy