پکان، برادر گردو با خواص متفاوت

پکان میوه‌ای بومی قاره آمریکا است. کلمه پکان در زبان محلی به معنای میوه‌ای است که برای شکستن آن به سنگ نیاز می‌باشد. این محصول در بازار با نام پکان، پکانوس، گردوی آمریکایی، گردوی یونانی و … موجود است. پکان ظاهری مشابه گردو داشته و سرشار از انواع مواد مغذی و ضروری برای سلامتی است. در کنار چربی‌های سالم و مفید، پکان حاوی انواعی از مواد معدنی مفید نیز می‌باشد.

مزایای پکان برای سلامتی

طعم کره‌ای پکان ناشی از چربی موجود در آن است. با وجود بالا بودن میزان چربی در پکان ولی جای نگرانی وجود ندارد زیرا این چربی از نوع سالم و مفید بوده و در کنار مواد مغذی دیگر موجود در پکان می‌تواند کاهش وزن را تسهیل کرده و احتمال بیماری‌های  قلبی را کاهش دهد. در ادامه انواع فواید ناشی از این مواد مغذی و چربی‌های سالم پکان را معرفی می‌کنیم.

مطالب مرتبط: چطور میوه خشک درست کنم؟ بهترین روش‌ها برای نگهداری میوه‌های فصلی جذاب

کمک به حفظ انرژی بالا در بدن و کاهش وزن

برخلاف ایده‌های رایج در مورد چربی در رژیم غذایی، کمبود چربی اصولاً برای بدن مفید نمی‌باشد. یکی از دلایل این امر آن است که حذف چربی منجر به ایجاد حس گرسنگی و افزایش اشتها می‌شود. برای مثال چربی‌های سالم موجود در پکان تولید هورمون گرهلین در بدن را کاهش می‌دهند. بالا بودن این هورمون در خون منجر به ایجاد حس اضطراب و افزایش شدید اشتها می‌شود.

علاوه بر غنی بودن از چربی‌های مفید، پکان سرشار از منگنز است که یکی از مزایای متعدد آن، کمک به کاهش وزن می‌باشد. البته دلیل این خاصیت منگنز کاملاً مشخص نیست ولی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این عنصر در کنار عناصر کمکی دیگر می‌تواند به کاهش وزن در افراد دچار اضافه وزن بسیار مفید باشد.

یکی از این عناصر کمکی، عنصر مس است که به وفور در پکان یافت می‌شود. مس در بیش از ۵۰ واکنش آنزیمی دخیل است که مسئول حفظ سطح بالای سوخت و ساز در بدن و تولید آدنوسین تری‌فسفات می‌باشد. آدنوسین تری‌فسفات یک مولکول پیچیده می‌باشد که انرژی موردنیاز بسیاری از سلول‌های بدن را تأمین می‌کند. علاوه بر مس، ویتامین B1 موجود در پکان نیز در تولید این مولکول نقش دارد.

جلوگیری از آسیب ناشی از اکسایش

پکان مانند انواع خوراکی‌های دیگر که سرشار از چربی‌های مفید هستند، از ظرفیت آنتی‌اکسیدان بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به آنکه بسیاری از مشکلات تغذیه‌ای و محیطی به بدن آسیب اکسایشی وارد می‌نمایند، مصرف مواد مغذی سرشار از آنتی‌اکسیدان بسیار توصیه می‌شود. آسیب ناشی از اکسایش، معمولاً عامل بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری قلبی و بسیاری بیماری‌های دیگر است که جهش ژنتیکی در آنها نقش دارد.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پکان منبع غنی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها ازجمله فنول‌ها، تانین‌ها، فلاونوئیدها و اسیدهای فنولی است.

کمک به افزایش سلامتی قلب

با توجه به میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در پکان، مواد مغذی موجود در پکان یکی از ارکان رژیم غذایی مفید برای قلب می‌باشند. پکان مانند مغزهای دیگر از خاصیت کاهش فشار خون سیستولی در بیماران غیردیابتی برخوردار است. پژوهش‌های دیگری نیز نشان داده‌اند که مصرف پکان چربی موجود در جریان خون را کاهش داده و احتمال افزایش کلسترول در خون را کمتر می‌کند. به‌علاوه، ویتامین B1 موجود در پکان برای عملکرد صحیح قلب ضروری است. در مجموع، مصرف منظم مغزهایی مانند پکان از سرعت بسیاری بیماری‌های فرسایشی به ویژه بیماری قلبی می‌کاهد.

خواص پکان

کاهش التهاب در بدن

بسیاری از عملکردهای بدن به میزانی از التهاب به‌عنوان مکانیزم دفاعی بدن در مقابل سلول‌های آسیب دیده متکی هستند. با این وجود، التهاب مزمن در صورت خارج شدن کنترل آن از دست بدن، با ایجاد جهش در سلول‌ها و فشار آوردن به ارگان‌های بدن منجر به بروز بیماری‌های زیادی می‌شود. عوامل زیادی در بدن منجر به این التهاب می‌شوند ولی رادیکال‌های آزاد یکی از مهمترین آنها می‌باشند. آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد دیگری که خاصیت مقابله با این رادیکال‌ها را دارند در پکان به وفور یافت می‌شوند. سوپراکسید دیسموتاز یکی از آنزیم‌های کنترل‌کننده توزیع رادیکال‌های آزاد است که تولید آن نیازمند منگنز می‌باشد. منگنز یکی از عناصری است که به وفور در پکان یافت می‌شود.

مس موجود در پکان نیز از خاصیت ضدالتهاب به‌ویژه در درمان درد و سفتی ناشی از آرتروز برخوردار است. به همین دلیل افزودن پکان و خوراکی‌های سرشار از مس به رژیم غذایی جهت تخفیف عوارض آرتروز بسیار توصیه می‌شود.

پکان از جمله مغز‌هایی است که خواص بسیار زیادی برای بدن به همراه دارد. اگر علاقه‌مند هستید که به طور کلی با خواص مغز‌ها بیشتر آشنا شوید به مقاله مرتبط زیر مراجعه کنید:

مطالب مرتبط: خواص مغز‌ها برای بدن چیست؟

جلوگیری از کاهش تراکم استخوان ناشی از پوکی استخوان در بانوان

منگنز، مس و روی موجود در پکان در کنار مواد معدنی دیگر برای درمان عوارض ناشی از پوکی استخوان مفید هستند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این مواد معدنی با افزایش تراکم استخوان و کاهش سرعت از دست رفتن تراکم استخوان جهت درمان پوکی استخوان بسیار مفید هستند.

کمک به بهبود عملکرد مغز و حفظ آن در اوج

بسیاری از مواد معدنی و مغذی موجود در پکان به عملکرد مناسب مغز کمک می‌کنند. برای مثال کمبود ویتامین B1 در بدن منجر به بروز اختلال مغزی سندرم ورنیک-کورساکف می‌شود و با مصرف پکان می‌توان به تأمین این ویتامین کمک کرد.

مس عنصر دیگری است که وجود آن برای عملکرد مناسب مغز ضروری می‌باشد. مس با اثرگذاری بر مسیرهای مربوط به دوپامین و گالاکتوز در مغز و همچنین با مقابله با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به مغز می‌تواند احتمال بروز بیماری‌هایی از قبیل پارکینسون و آلزایمر را بسیار کاهش دهد.

واکنش‌های سینپسی مغز اتکای بالایی به عنصر منگنز دارند. عنصر منگنز در افزایش سرعت این واکنش‌ها و سیگنال‌های مغزی دخیل است. کمبود منگنز با اختلالات روحیه‌ای، مشکل در تمرکز، ناتوانی در یادگیری، ناراحتی ذهنی و احتمالاً حملات صرع ارتباط نزدیکی دارد. با توجه به وفور این ترکیبات و مواد در پکان جای تعجب نیست که پکان و مغزهای دیگر را غذای مغز می‌دانند.

کمک به درمان دیابت

با وجود کمبود پژوهش در این زمینه تاکنون ثابت شده است که افزودن خوراکی‌های غنی از منگنز مانند پکان‌ در مدیریت عوارض ناشی از دیابت مفید است. افزایش سطح منگنز در بدن با افزایش ترشح انسولین و بالا رفتن تحمل در برابر گلوکز در ارتباط است.

نحوه و موارد مصرف پکان

پکان مانند گردو از طعم لذیذ و بافت دلپذیری برخوردار است و به همین دلیل در دستور تهیه بسیاری از غذاها کاربرد یافته است. پکان خام را می‌توان مانند گردو به تنهایی یا به‌صورت طعم‌دار به عنوان تنقلات مصرف نمود. پکان بافت کره‌ای دارد ولی طعم آن بسیار شیرین و مطبوع است. به همین دلیل می‌توان از آن در دستور تهیه کارامل‌ها، پای‌ها، باقلوا و کیک‌های اسفنجی استفاده نمود. مغز خردشده پکان را همچنین می‌توان بر روی دسرها، بستنی و غیره پاشید.

از پکان به صورت گسترده در تهیه شیرینی‌ها، بیسکوئیت‌ها و کیک‌ها استفاده می‌شود. از مغزها در تهیه کره پکان استفاده می‌شود که می‌تواند جایگزین مناسبی برای کره معمولی باشد.

منابع: webmd | goodhousekeeping