در شهرهای شمالی ایران که قدم برمی‌داریم، عطر و رنگ زیبای میوه‌های نارنجی‌رنگ کوچکی، توجه همه را به سمت خود جلب می‌کند. میوه کامکوات، میوه‌ای کوچک با پوست نازک و طعم ترش و شیرین، از خانواده‌ مرکبات است که بیشتر در شهرهای شمالی ایران می‌روید. این میوه غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها، در عطر و طعم بی‌نظیرش زبانزد است. در مجله بارجیل این بار به سراغ میوه کامکوات و خواص شگفت‌آور آن در سلامت بدن رفته‌ایم. همچنین اگر عاشق عطر و طعم این میوه زیبا هستید اما نمی‌دانید روش مصرف آن چگونه است، در انتهای همین مطلب هم با چند دستور خوشمزه از کامکوات همراهتان خواهیم بود.

کامکوات چیست ؟

کامکوات یکی از کوچکترین اعضای خانواده مرکبات بوده و اندازه‌ای کمی بزرگ‌تر از دانه انگور دارد ولی اگر آن را به دهان بگذارید طعم ترش و شیرین آن شما را شگفت‌زده می‌کند. اصالت این میوه که در ایران به آن پرتقال تزئینی نیز گفته می‌شود به منطقه شرق و جنوب آسیا بازگشته و معنی کلمه کامکوات در زبان چینی پرتقال طلایی است. اولین بار این محصول در کشور چین پرورش داده شده است ولی امروزه در کشورهای متعددی یافت می‌شود. میوه کامکوات از این جهت با مرکبات دیگر تفاوت دارد که پوست آن شیرین است ولی گوشت آبدار آن ترش‌مزه می‌باشد.

کامکوات روش‌های مصرف مختلفی دارد. با این حال یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، مصرف آن به‌صورت میوه خشک است. اگر بدانید چطور میوه خشک درست کنیم؟ می‌توانید این میوه دوست‌داشتنی را برای مدت طولانی در خانه نگهداری کرده و از مصرف آن در طول سال لذت ببرید.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم کامکوات

پیش از آنکه به سراغ خواص میوه کامکوات برویم، بد نیست ارزش غذایی این میوه جذاب را بدانیم. اطلاعات زیر برای 100 گرم کامکوات (تقریبا 5 عدد) محاسبه شده است.

  • کالری: 71 کالری
  • چربی کل : 0.860 گرم
  • کربوهیدرات : 15.90 گرم
  • پروتئین : 1.88 گرم
  • قندها : 9.36 گرم
  • کربوهیدرات خالص : 9.4  گرم
  • کلسیم : 62.00 میلی گرم
  • مس : 0.10 میلی گرم
  • آهن : 0.86 میلی گرم
  • منیزیم : 20.00 میلی گرم
  • فسفر : 19.00 میلی گرم
  • پتاسیم : 186.00 میلی گرم
  • سدیم : 10.00 میلی گرم
  • روی : 0.17 میلی گرم
  • آب : 80.85 گرم

ویتامین ها

  • ویتامین B1 : 0.037 میلی گرم
  • ویتامین B2 : 0.090 میلی گرم
  • ویتامین B3 : 0.429 میلی گرم
  • ویتامین B6 : 0.036 میلی گرم
  • ویتامین B9 : 17.00 میکروگرم
  • ویتامین C : 43.9 میلی گرم
  • ویتامین E : 0.15 میلی گرم
  • ویتامین A : 15.00 میکروگرم
درخت کامکوات

انواع خواص میوه کامکوات برای بدن

یکی از ویژگی‌های قابل ‌توجه کامکوات و خواص میوه خشک میزان ویتامین C و فیبر بالای موجود در آن است. در واقع فیبر موجود در کامکوات بسته به وزن آن از اکثر میوه‌های دیگر بیشتر است. کامکوات همچنین حاوی مقادیر کمتری از ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، آهن، منیزیم، پتاسیم، مس و روی نیز هست. دانه‌ها و پوست کامکوات که خوراکی نیز هستند حاوی مقداری چربی امگا ۳ می‌باشند.

فیبر بالای کامکوات سبب می‌شود تا با مصرف آن سریع‌تر احساس سیری کنید ولی در عین حال این میوه از کالری کمی برخوردار است که برای افرادی که نگران افزایش وزن خود هستند خوراکی ایده‌آلی محسوب می‌شود. شما می‌توانید میوه خشک کامکوات را همین الان از وبسایت فروشگاهی بارجیل سفارش دهید.

خواص کامکوات برای دیابت

جالب است بدانید در میان خوراکی‌های مناسب برای افراد دیابتی، میوه کامکوات یکی از بهترین‌ آن‌هاست. این میوه مرکباتی سرشار از فیبر است که برای بیماران دیابتی نوع 1 و 2 ضروری به‌شمار می‌آید. چرا که هضم و جذب قند غذا را کند کرده و به مدیریت دیابت کمک می‌کند.

علاوه‌بر این، میوه کامکوات با قند و سدیم کم، تنها 0.1 گرم چربی و کلسترول صفر یک میانوعده عالی برای مبتلایان بیماری دیابت به‌شمار می‌آید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از مصرف کامکوات تازه یا میوه خشک کامکوات در طول روز خود را محروم نکنید. اگر مجذوب این میوه هیجان‌انگیز شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا سری به مطلب دانستنی‌های جالب درباره میوه خشک بزنید و پس از آن برای افزودن کامکوات به رژیم غذایی روزانه خود، از دکتر متخصصتان مشورت بگیرید.

کامکوات؛ سرشار از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی دیگر

کامکوات سرشار از ترکیبات گیاهی از قبیل فلاونوئید‌ها، استرول‌های گیاهی و روغن‌های اسانسی است و میزان این ترکیبات مفید در پوست آن بیشتر از گوشت کامکوات است. این ترکیبات گیاهی از خاصیت ضدالتهاب برخوردارند که در مقابل بیماری قلبی و سرطان از بدن محافظت می‌کنند. استرول‌های گیاهی موجود در کامکوات ساختار شیمیایی مشابه کلسترول دارند و با مصرف آنها، از جذب کلسترول در بدن ممانعت شده و سطح کلسترول در خون کاهش می‌یابد.

روغن‌های اسانسی موجود در کامکوات رایحه‌ای بر روی دستان شما و در محیط اطراف پخش می‌کنند. این ترکیبات علاوه بر بوی مطبوع، از قابلیت آنتی‌اکسیدان نیز برخوردار هستند. با مصرف کامکوات از آنجایی که تمامی این ترکیبات مفید در کنار یکدیگر مصرف می‌شوند، خواص آن‌ها افزایش نیز می‌یابد زیرا این ترکیبات با تعامل با یکدیگر خواص مفید دیگری نیز پیدا می‌کنند.

میوه کامکوات در کاسه

خواص ضد سرطانی میوه کامکوات

در طب سنتی کشورهای منطقه آسیای شرقی، از کامکوات جهت درمان سرماخوردگی، سرفه و التهابات دیگر دستگاه تنفسی استفاده می‌شود. علم پزشکی مدرن ثابت کرده است که برخی ترکیبات موجود در کامکوات از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می‌کنند. کامکوات یکی بهترین منابع ویتامین C محسوب می‌شود و ترکیبات گیاهی دیگری نیز در کامکوات وجود دارند که برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ترکیبات گیاهی موجود در کامکوات از قابلیت فعال‌سازی سلول‌های ایمنی با نام سلول‌ها کشنده طبیعی برخوردار هستند. این نوع از سلول‌ها از بدن در مقابل عفونت‌ها محافظت کرده و در نابودی سلول‌های سرطانی نیز مفید هستند. در کامکوات نوعی ترکیب گیاهی از دسته کاروتن‌ها با نام بتا-کریپتوکسانتین وجود دارد که به تحریک سلول‌های کشنده طبیعی کمک می‌کند. پژوهش‌ها بر روی افرادی که بالاترین میزان دریافت بتا-کریپتوکسانتین را داشته‌اند نشان می‌دهند که احتمال ابتلا به سرطان ریه در این افراد ۲۴% کمتر از افراد دیگر است.

فواید میوه کامکوات برای لاغری

ترکیبات گیاهی موجود در کامکوات از قابلیت مبارزه با چاقی و بیماری‌های مربوط به آن از قبیل بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ برخوردار هستند. دانشمندان با مطالعه اثر عصاره پوست کامکوات (که سرشار از ترکیبات فلاونوئید است) بر موش‌ها توانسته‌اند این پدیده را اثبات کنند. در این پژوهش‌ها دانشمندان متوجه شدند که در صورت وجود چربی بالا در رژیم غذایی، می‌توان میزان افزایش وزن را با مصرف کامکوات تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش داد. در این پژوهش‌ها همچنین ثابت شده است که با مصرف کامکوات، سطح قند ناشتا، کلسترول بد و تری‌گلیسیرید‌ها در خون بسیار کاهش می‌یابد.

اگر مایلید اثرگذاری کامکوات برای لاغری را به حد اعلای آن برسانید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار این میوه مرکباتی جذاب، ادویه دارچین را نیز به رژیم غذایی روزانه خود بیفزایید. ما در مقاله خواص دارچین | هر آنچه باید راجع به دارچین بدانید درباره تاثیر دارچین بر لاغری بیشتر صحبت کرده‌ایم. شما می‌توانید این ادویه جذاب را از بارجیل خریداری کرده و برای تهیه انواع مربا یا نوشیدنی کامکوات استفاده کنید.

روش های مصرف کامکوات ؛ چگونه کامکوات را مصرف کنیم؟

بهترین راه بهره‌مندی از خواص کامکوات، مصرف آن به صورت کامل است. به‌خصوص که طعم شیرین آن‌ها ناشی از پوست و طعم ترش ‌آن‌ها ناشی از گوشت کامکوات است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که کامکوات را به‌تنهایی به‌عنوان تنقلات و به‌صورت کامل مصرف کنند چرا که طعم شیرین و ترش آن به این صورت در دهان مخلوط شده و طعم جذابی پدید می‌آورد. در کنار مصرف جداگانه کامکوات به‌عنوان تنقلات می‌توان از آن در تهیه مربا، سالاد، ساندویچ، کیک و شیرینی، دسرها و دمنوش استفاده کرد. ما در ادامه همراه شما هستیم تا دو دستور خوشمزه برای مصرف کامکوات را در کنار هم بیاموزیم.

 طرز تهیه مربای کامکوات

مربای کامکوات یک مزه عالی و متفاوت برای صبحانه و میان‌وعده‌های شما است. برای تهیه این مربای خوش عطر و طعم فقط به نیم کیلو میوه کامکوات و موارد زیر نیاز خواهید داشت.

مواد لازم برای تهیه مربای کامکوات

  • میوه تازه کامکوات: 500 گرم
  • شکر: 500 گرم
  • آب: به میزان کافی
  • آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری
  • گلاب: 1 قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین: یک تکه کوچک
  • زعفران: به میزان لازم
  • خلال پسته: 100 گرم
  • هل: به مقدار لازم

طرز تهیه مربای کامکوات

  1. میوه‌های کامکوات را از وسط نصف کرده و هسته آن را در بیاورید. همچنین اگر می‌خواهید یک مربای کامکوات مجلسی داشته باشید، می‌توانید به کمک یک سیخ چوبی هسته را بیرون آورده و شکل کامل میوه را حفظ کنید.
  2. یک قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. کامکوات را به آب درحال جوشیدن اضافه کنید و بعد از ده دقیقه از آب خارج کرده و داخل آب سرد بریزید. این مرحله را سه بار انجام دهید تا تلخی میوه کاملا گرفته شود.
  3. یک قابلمه دیگر بردارید و آن را روی حرارت قرار دهید. سپس دو لیوان آب درون آن ریخته و صبر کنید تا به جوش آید. سپس شکر را به آب اضافه کنید و اجازه بدهید شکر حل شود.
  4. در یک ظرف جدا هل و زعفران را دم کنید و کنار بگذارید.
  5. آبلیمو، گلاب و دارچین و کامکوات­ها را درون قابلمه بریزید و اجازه بدهید تا مربا جا بیفتد و غلیظ شود. سپس هل و زعفران را به آن اضافه کنید.
  6. پس از آماده شدن مربا خلال پسته را به آن اضافه کنید. سپس صبر کنید تا مربا کامکوات سرد شود و آن را درون ظرف‌های شیشه‌ای بریزید و در یخچال قرار دهید.
  7. چهار ساعت به مربا در یخچال استراحت بدهید. پس از این زمان، مربای کامکوات شما آماده مصرف است.
مربای کامکوات

طرز تهیه ترشی کامکوات

طرز تهیه ترشی کامکوات، حتی از مربای آن هم ساده‌تر است. برای تهیه این ترشی خوشمزه و مجلسی، موارد زیر را تهیه کنید و سپس به سراغ دستور تهیه ترشی کامکوات در ادامه همین مطلب بروید.

مواد لازم برای تهیه ترشی کامکوات

  • میوه تازه کامکوات: 1 کیلو
  • سرکه سفید: 1 لیتر
  • شکر: 100 گرم
  • نمک: به میزان لازم

طرز تهیه ترشی کامکوات

  1. ابتدا طبق روشی که آموختیم، هسته کامکوات‌ها را جدا کنید. اگر مایلید ترشی کامکوات حلقه ای داشته باشید، پس از جداکردن هسته، آن را به اندازه‌های یکسان برش بزنید.
  2. یک ظرف بزرگ را پر از آب سرد کنید و کامکوات‌ها را در آن بریزید. به مدت یک شبانه روز، آب ظرف را هر چند ساعت یک بار عوض کنید.
  3. پس از 24 ساعت، کامکوات‌ها را در یک قابلمه آب درحال جوش بریزید و برای 5 دقیقه بجوشانید. سپس در آبکش ریخته و زیر آب سرد بگیرید تا میوه شکل خود را از دست ندهد. این مرحله را دو بار تکرار کنید و اجازه دهید میوه خنک شود.
  4. یک لایه کامکوات، یک لایه شکر و نمک و یک لایه سرکه بریزید. این کار را انقدر تکرار کنید تا ظرف پر شود. دقت داشته باشید که نمک خیلی کمی بریزید تا شور نشود. کاربرد نمک در این ترشی فقط بیرون‌کشیدن طعم دلپذیر میوه است.
  5. در ظرف را به‌خوبی ببندید و اجازه دهید یک ماه در دمای معمولی استراحت کند تا جا بیفتد.
یک شیشه ترشی کامکوات

میوه کامکوات؛ یک میوه زمستانی ترش و شیرین استثنایی

کامکوات یا پرتقال زینتی، یک میوه ترش و شیرین هیجان‌انگیز است که بیشتر در شهرهای شمالی کشور ما کشت می‌شود. در این مطلب از مجله بارجیل با بخشی از خواص بی‌شمار کامکوات آشنا شدیم؛ از تاثیر مطلوب آن بر بیماری‌های خود ایمنی بدن تا افزودن کامکوات به رژیم غذایی برای کاهش وزن. همچنین در انتهای همین مطلب دو دستور خوشمزه مربی کامکوات و ترشی کامکوات یاد گرفتیم.

آیا شما می‌توانید روش مصرف دیگری برای میوه کامکوات به ما معرفی کنید؟ دستور پخت خانگی و خوشمزه خود از کامکوات را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Healthline | Webmd