کارکنان با انگیزه، کلید موفقیت شرکت شما هستند. یافتن راه‌هایی برای ایجاد انگیزه در کارکنان نه تنها می‌تواند بهره‌وری و کارایی را بهبود بخشد، بلکه می‌تواند محیط کار مثبت‌تر و جذاب‌تری ایجاد کند. بخشی از انگیزه دادن به کارمندان شما، تعادل رهبری، ایجاد اعتماد و حمایت از اهداف شخصی و حرفه‌ای کارکنان است. اما در کنار تمامی این‌ها، باید به کارمندان نشان دهید که به آنها اهمیت می‌دهید.

در این مقاله، در مورد اهمیت افزایش انگیزه به کارمندان صحبت می‌کنیم و به این سوال می‌پردازیم که چگونه به کارمندان انگیزه بدهیم؟

چرا انگیزه دادن به کارکنان مهم است؟

انگیزه چیزی است که کارکنان را به مشارکت کامل در کار خود و الهام گرفتن برای دستیابی به نتایج سوق می‌دهد. وقتی کارکنان انگیزه داشته باشند، به احتمال زیاد با خوشحالی سر کار حاضر می‌شوند، آماده مقابله با چالش‌های جدید هستند و بهترین تلاش خود را می‌کنند. این سطح از تعامل و انرژی، منجر به بهره‌وری بالاتر و تمایل به یافتن راه‌حل‌های خلاقانه‌تر برای سخت‌ترین مشکلات شما می‌شود.

انگیزه دادن به کارکنان باعث می‌شود تا سریع‌تر و موثرتر به اهداف شرکت برسند و همچنین به اهداف شغلی خود دست یابند. زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که از فرصت‌های خود در محل کار نهایت استفاده را ببرند. افزایش مشارکت در هنگام کار بر روی پروژه‌ها، می‌تواند به آنها کمک کند تا مجموعه مهارت‌های خود را گسترش دهند و ارتباطات بهتری با همکاران برقرار کنند. یک شرکت کارآمدتر و کارکنان متعهدتر نیز می‌توانند نیازهای مشتری را بهتر برآورده کنند و برای شرکت سود بیشتری خواهند داشت.

انگیزه دادن به کارکنان باعث می‌شود تا سریع‌تر و موثرتر به اهداف شرکت برسند و همچنین به اهداف شغلی خود دست یابند. زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که از فرصت‌های خود در محل کار نهایت استفاده را ببرند. افزایش مشارکت در هنگام کار بر روی پروژه‌ها می‌تواند به آنها کمک کند تا مجموعه مهارت‌های خود را گسترش دهند و ارتباطات بهتری با همکاران برقرار کنند. یک شرکت کارآمدتر و کارکنان متعهدتر نیز می‌توانند نیازهای مشتری را بهتر برآورده کنند و برای شرکت سود بیشتری خواهد داشت.

راه های انگیزه دادن به کارمندان

به عنوان یک مدیر یا رئیس، تعدادی از تکنیک‌های انگیزشی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای انگیزه دادن به کارمندان خود استفاده کنید. با این حال، هر کارمند انگیزه‌های متفاوتی دارد. این بدان معنی است که شما باید به انگیزه‌های فردی هر کارمند توجه کنید و بر آن تمرکز داشته باشید. هنگامی که درک بهتری از شخصیت هر فرد داشته باشید، تیم قوی‌‌تری دارید و می‌توانید از ترکیب کردن مناسب تکنیک‌های زیر برای دستیابی به بهترین نتایج استفاده کنید:

  1. شفاف باشید

شفافیت در محل کار به کارمندان کمک می‌کند تا احساس کنند که بخشی مهم از شرکت هستند. یک نقشه‌ی راه برای تیم خود ارائه دهید که چشم انداز شرکت را برای رشد کسب و کار در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده نشان می‌دهد. شفاف بودن در مورد اهداف سازمانی می‌تواند با کمک به کارکنان در شناخت و دانستن چگونگی انجام نقش خود در شرکت، در آنها انگیزه ایجاد کند. در نتیجه، کارمندان مشاهده می‌کنند که سخت‌کاری آنها به دستاوردهای شرکت کمک می‌کند.

ارائه یک مسیر شغلی روشن راه دیگری برای ایجاد انگیزه در کارکنان است. زمانی را با هر یک از کارمندان خود برنامه‌ریزی کنید تا در مورد اهداف فردی آنها و نحوه رشد آنها با شرکت اطلاعات کسب کنید. سپس، راه‌هایی را مشخص کنید که به آن‌ها کمک می‌کند در نقش فعلی‌شان موفق باشند و مهارت‌های مناسب را برای پیشرفت در نقش بعدی توسعه دهند.

۲. دستاوردهای کارکنان و تیم را بشناسید

یک رئیس در حال هدیه دادن به کارمند خود

اگر به تلاش‌های واقعی کارمندان خود توجه کنید، می‌توانید به آنها نشان دهید که برای تلاش‌هایشان اهمیت قائل هستید.  شناخت دستاوردهای افراد و تیم‌ها را تمرین کنید. در حالی که از کل تیم قدردانی می‌کنید، بهتر است که از هر کارمند به طور جداگانه تشکر کنید تا فرد تشویق شود همچنان در نقش خود بهترین عملکرد را داشته باشد. شما می‌توانید برای همه کارمندان یک جشن بگیرید و به آنها نیز پاداش دهید. چنین مشوق‌هایی می‌توانند شامل کارت هدیه، هدایای یادگاری و … باشند.

در ضمن، خوارکی‌های مناسبتی هم گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شوند. برای مثال، در بارجیل پک هدایای سازمانی به فروش می‌رسد و شما می‌توانید در هر نوع مناسبتی انواع آجیل و خشکبار را بنا بر سلیقه خود سفارش دهید و به کارمندان خود هدیه بدهید.


خرید آنلاین پک هدایای سازمانی بارجیل

  1. از کارمندان خود درخواست بازخورد مثبت و سازنده کنید

به کارمندان اجازه بدهید که نظرات و پیشنهادات خود را اعلام کنند. هر چه اعضای تیم راحت‌تر بتوانند افکار صادقانه خود را به اشتراک بگذارند، بیشتر احساس می‌کنند که عنصر مهمی از شرکت هستند.

کارمندان را تشویق کنید تا احساسات خود را در مورد پروژه‌ها یا مشکلات شرکت به اشتراک بگذارند. هنگامی که آنها صحبت می‌کنند، از نزدیک به حرف‌هایشان گوش کنید و با فکر به آنها پاسخ دهید. بازخورد آنها نه تنها می‌تواند به شما کمک کند عملکرد شرکت را بهبود ببخشد، بلکه می‌تواند به کارکنان شما کمک کند تا احساس ارزشمندی و احترام کنند.

  1. سپاسگزاری کنید

بازخورد سازنده مطمئنا در ایجاد یک تیم قوی مهم است، اما گاهی اوقات کارمندان باید ببینند که شما از آنها و کاری که انجام می‌دهند، سپاسگزار هستید. گهگاه کارکنان خود را کنار بکشید و از آنها به خاطر تلاش‌هایشان تشکر کنید. اقداماتی از این دست می‌تواند به آنها کمک کند تا احساس قدرت و انگیزه برای ادامه کارهای سخت را داشته باشند. سپاسگزاری خود را حتی می‌توانید از کلام فراتر ببرید و با یک دسته گل، شکلات یا حتی مقداری خوراکی مانند مخلوط آجیل نشان دهید.

  1. برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیری را ارائه دهید
فردی نشسته روی مبل به همراه لپ تاپ

انعطاف‌پذیری در برنامه می‌تواند یک محرک انگیزشی بزرگ برای کارکنان باشد. می‌توانید به کارمندان اجاز دهید فرصت‌هایی مثل خروج زودتر از شرکت و انجام دور کاری را داشته باشند. البته نیازی نیست همیشه اینطور باشد، ولی باید آنها بدانند که تحت فشار نیستند و می‌توانند گاهی برنامه مخصوص خودشان را داشته باشند.

  1. تعادل کار و زندگی را در اولویت قرار دهید

علاوه بر ارائه برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر، می‌توانید تعادل کار و زندگی سالم را در اولویت قرار دهید تا به کارکنان خود کمک کنید انرژی لازم برای کار سخت را داشته باشند. این را باید بدانید که کارمندان گاهی نیاز دارند که برای بازیابی قدرت ذهنی یا عاطفی خود به سفر بروند. شما می‌توانید با برنامه‌ریزی فعالیت‌های ورزشی، به پرسنل خود نشان دهید که به زندگی آنها در خارج از محل کار نیز اهمیت می‌دهید.

  1. اعتماد و استقلال به وجود آورید

وقتی کارمندان شما احساس می‌کنند که به آنها اعتماد دارید، به احتمال زیاد انگیزه بیشتری برای انجام وظایف خود خواهند داشت. یکی از راه‌های ایجاد چنین اعتمادی این است که به کارمندان خود استقلال بدهید تا بدون نظارت دائمی ایده‌هایشان را آزمایش و دنبال کنند. این استقلال نه تنها می‌تواند خلاقیت را تشویق کند، بلکه نشان می‌دهد که شما به کارمندان خود برای تولید راه حل‌های منحصر به فرد و موثر اعتماد دارید.

8. به کارمندان فرصت هایی برای رهبری بدهید

کارمندی در حال توضیح دادن در جلوی وایت برد

فرصت‌های رهبری به کارکنان مسئولیت‌های بیشتری می‌دهد و می‌تواند آنها را تشویق کند تا با استانداردهای بالاتر، برای موفقیت در نقش خود و رسیدن به اهداف پیشرفت شغلی خود کار کنند. با تغییر کارمندانی که تیم را در یک پروژه خاص هدایت می‌کنند، به همه افراد فرصت رهبری کردن را بدهید.

منابع: squareup | deakinco