در صنعت آجیل و خشکبار، بسته بندی اصولی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید رعایت شود تا در تجارت خود به موفقیت برسید. بسته بندی باکیفیت نه تنها بر بازاریابی شما تاثیر دارد، بلکه حفاظت از تازگی و خراب نشدن محصول را تضمین می‌کند. مخصوصا این روزها که سفارش اینترنتی انواع آجیل بسیار باب شده، بسته بندی باکیفیت و منحصر به‌فرد، بیشتر از قبل اهمیت پیدا می‌کند.

آجیل فروشی اینترنتی بارجیل از بهترین و باکیفیت ترین بسته بندی ها برای محصولات خود استفاده می‌کند. بنابراین در ادامه به شما می‌گوییم که چرا بسته بندی مواد غذایی مهم است و انواع بسته بندی آجیل و خشکبار که در بارجیل نیز ارئه می‌شوند را معرفی می‌کنیم. همراه وبلاگ بارجیل باشید.

اهمیت بسته بندی مواد غذایی در سلامت بدن

سازمان جهانی بهداشت بیماری‌های ناشی از غذا را این‌گونه تعریف می‌کند: بیماری‌هایی که عفونی یا سمی هستند و در اثر ورود غذا به بدن ایجاد می‌شوند. ممکن است همه افراد در دوره‎ای از زندگی خود از چنین بیماری‌هایی رنج ببرند.

غذا به عنوان منبع تولید انرژی در بدن، در صورت آلوده شدن می‌تواند منشا بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های گوارشی و مسمومیت‌های غذایی در انسان باشد. مسمومیت غذایی یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین مشکلات بهداشت عمومی در جهان امروز است که فشار زیادی بر زندگی انسان وارد می‌کند. معمولا این آلودگی به دلیل تهیه، نگهداری و حمل نادرست مواد غذایی ایجاد می‌شود.

بنابراین محافظت از غذا از تولید تا مصرف بسیار مهم است. عوامل زیادی باعث کاهش ارزش غذا می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به فساد میکروبی، از دست دادن برخی خواص مانند ویتامین‌ها و … اشاره کرد. نکات مختلفی برای نگهداری آجیل برای طولانی مدت وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

بسته بندی یکی از راه های حفظ بهداشت مواد غذایی است. زیرا بسته بندی علاوه بر جلوگیری از ورود میکروارگانیسم‌ها به مواد غذایی، از تماس خریدار و دستکاری مواد غذایی نیز جلوگیری می‌کند. معمولا بسته بندی، از غذا در برابر نفوذ عناصر خارجی محافظت می‌کند و اجازه نمی‌دهد خواص داخلی مواد غذایی از بین رود.

در ابتدا هدف از بسته بندی، حفظ محصولات غذایی فصلی بود. اما با رشد جوامع، نیاز به انتقال محصولات تولید شده در منطقه‌ای خاص به منطقه دیگر احساس شد. پس باید برای حفاظت از سلامت بدن، انواع بسته بندی جدیدی را ارائه می‌کردند. بنابراین مهمترین هدف در بسته بندی مواد غذایی، افزایش ماندگاری محصول و محافظت از مواد غذایی در برابر فساد و اکسیداسیون داخلی و خارجی است.

آجیل نیز یکی از مهمترین موا غذایی است که به راحتی می‌تواند دچار آلودگی شود. این آلودگی یا از طریق تماس دست افراد ایجاد می‌شود یا در اثر قرارگیری در برابر اکسیژن به وجود می‌آید. بنابراین بسته بندی خشکبار را باید جدی گرفت و محصول را در طولانی مدت و بدون بسته بندی مناسب رها نکرد. بسته بندی گردو، بسته بندی پسته و خیلی از مغزهای دیگر با حساسیت بالایی همراه است و باید به فکر بهترین بسته بندی برای آن باشید.

انواع بسته بندی های آجیل و خشکبار

۱٫ قوطی فلزی

یک قوطی فلزی بارجیل بر روی میز

این روزها انواع مختلفی از ظروف برای بسته بندی میوه خشک و آجیل به کار می‌روند. ظروفی از جمله: ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف، قوطی فلزی، ظروف شیشه‌ای آجیل و جعبه‌های مقوایی. اما در بین این‌ها، قوطی فلزی از مزایای بیشتری برخوردار است.

قوطی های فلزی مات هستند و اجازه نمی‌دهند نور خورشید روی محتویات داخل آنها تاثیر بگذارد. علاوه بر این، فلز قوی است و می‌تواند مواد را از آسیب محافظت کند. ظروف فلزی دارای مهر و موم ضد هوا هستند و با استفاده از آنها می‌توانید از ماندگاری آجیل برای مدت زمان بیشتری اطمینان حاصل کنید.

برخی از مواد بسته بندی، با گذشت زمان خراب می‌شوند. به عنوان مثال، کاغذ نازک می‌شود و در اثر رطوبت ممکن است از بین برود. ولی به دلیل استحکام و سختی فلز، می‌توانید قوطی‌ها را به سرعت و بدون هدر رفتن محصول جابه‌جا کنید.

دوام بالای فلز به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی بتوان آجیل را در ماشین نگهداری و حمل کرد و هیچ مشکل فیزیکی برای آن محصول به وجود نیاید. در ضمن وزن آنها کمتر از ظروف شیشه‌ای است و مشتری می‌تواند راحت‌تر آن را حمل کند. قوطی های فلزی بارجیل تمام این ویژگی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند و همچنین دوستدار محیط هستند. در ضمن این قوطی ها جزو بهترین انواع بسته بندی خشکبار صادراتی محسوب می‌شوند.

۲٫ پاکت بسته بندی

دو پاکت کاغذی زیپ دار و پنجره دار آجیل حاوی مغز و خلال پسته

پاکت بسته بندی خشکبار معمولا از جنس مقوا و گاهی از جنس آلومینیوم است. برخی از این پاکت‌ها یک زیپ کیپ دارند که باعث می‌شود تا درب آن راحت‌تر باز و بسته شود و هوا به داخل پاکت نفوذ نکند. اضافه کردن یک دسته به پاکت باعث می‌شود بسته‌بندی کمی متفاوت و خاص‌تر به نظر برسد. همچنین این دسته‌ها قابلیت آویزان کردن بسته‌بندی در مغازه‌ها را دارند و در نتیجه آن را بیشتر در معرض دید مشتریان قرار می‌دهد.

بعضی از انواع بسته بندی خشکبار بر روی خود به اصطلاح پنجره دارند. این پنجره شیشه‌ای مانند اجازه می‌دهد مشتری محصول را مشاهده کرده و کیفیت آن را ببیند. این بسته بندی یک انتخاب عالی برای برندها و مشاغل جدید است. از آنجایی که آنها جدید هستند و افراد زیادی برندشان را نمی‌شناسند، می‌توانند با نشان دادن کیفیت محصول، مشتریان را جذب کنند.

یکی از دلایل اهمیت خرید آجیل به شکل آنلاین، بسته بندی با کیفیت شرکت‌های آنلاین است. زیرا مردم دوست ندارند آجیل خود را به صورت فله‌ای و داخل پلاستیک معمولی بخرند. پس اگر شما یک بار پاکت فلزی مرغوب برای خریدار خود ارسال کنید، او به مشتری ثابت فروشگاه شما تبدیل خواهد شد.

۳٫ بسته بندی وکیوم

سه عدد بسته بندی وکیوم حاوی پسته

پیش تر به طور مفصل درباره بسته بندی وکیوم در وبلاگ بارجیل صحبت کرده‌ایم. بسته بندی وکیوم بسته بندی پلاستیکی است که در برابر رطوبت و فشار از خود مقاومت دارد. هوای داخل بسته پس از پر شدن با محصول مورد نظر، توسط دستگاه مخصوصی خارج می‌شود. این نوع بسته بندی میوه خشک و آجیل، باعث می‌شود تا در شرایطی غیر از انبار نیز طراوت محصول برای مدت طولانی‌تری حفظ شود و مقاومت آن در برابر عوامل نامطلوب از جمله رطوبت افزایش یابد.

از آنجایی که برخی از مشتریان محصولات را برای مدت طولانی نگهداری می‌کنند یا تمایل دارند آجیل را در سفرهای داخلی و خارجی با خود ببرند، حفظ مقاومت در برابر رطوبت و کیفیت محصول بسیار مهم است. از طریق دسته بندی وکیوم هیچ نوع نگرانی از بابت افت کیفیت وجود نخواهد داشت. زیرا این بسته بندی اجازه می‌دهد تا محصول پس از استفاده توسط مشتری نیز تا مدتی تازه نگه داشته شود.

این پکیج ها نیز به دلیل شفافیت از نظر محدودیت در سفرهای هوایی گزینه‌ی مناسبی هستند. در نتیجه به عنوان بسته بندی خشکبار صادراتی از آنها استفاده می‌شود. در نهایت باید توجه داشت که بسته بندی وکیوم باعث افزایش مقاومت رطوبت و هوا می‌شود و مقاومت زیادی در برابر حرارت ندارد. بنابراین توصیه می‌شود آجیل و خشکبار را در جای خنک نگهداری کنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

تمامی بسته بندی های گفته شده از لحاظ بهداشت هیچ مشکلی ندارند و نمی‌توان به طور دقیق گفت کدام بهداشتی‌تر است. ولی هرکدام مزیت‌هایی دارند که شما می‌توانید هنگام خرید با توجه به نیاز خود آن را انتخاب کنید. همچنین اگر فروشنده هستید، باید با توجه به سلیقه و نیاز مشتری بهترین بسته بندی را ارسال نمایید.

آیا برای بسته بندی آجیل و خشکبار نیاز به مجوز خاصی داریم؟

شما برای دریافت مجوز انواع بسته بندی آجیل و خشکبار باید مجوز بهداشت دریافت کنید. پروانه بهداشتی مجوزی است که طبق آن شرکت‌ها و کارگاه های بسته بندی مختلف مجاز به فروش طیف وسیعی از محصولات غذایی یا آشامیدنی هستند. آنها می‌توانند با توجه به ویژگی‌هایی که مورد تایید وزارت بهداشت هستند، محصولات خود را بسته بندی کنند.

شما باید مجوز یا پروانه تاسیس خود را ارائه دهید. این مجوزی است که توسط اداره نظارت بر مواد غذایی، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صادر شده و جهت ثبت نام تجاری و دریافت برنامه بهره‌برداری از سازمان غذا و دارو، ضروری است.

همچنین باید پروانه بهره برداری خود را ارائه کنید. این مجوز باید از اداره صنعت یا جهاد گرفته شود و در صورت داشتن شرایط لازم و کافی برای تجهیزات و دستگاه بسته بندی مواد غذایی، به شما تاییدیه داده می‌شود. در اینجا مهم است که دستگاه بسته بندی آجیل و خشکبار کیفیت قابل اطمینانی داشته باشد و از بابت سلامت و بهداشت، هیچ مشکلی دیده نشد. همچنین با دریافت این مجوز یعنی شرکت شما با روشهای ضدعفونی کردن آجیل و خشکبار کاملا آشناست و سلامت مشتری به خطر نمی‌افتد.

اولین قدم برای اخذ مجوز بسته بندی آجیل این است که مجوز تاسیس خود را از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت یا انجمن غذا و دارو دریافت کنید و سپس یک مسئول فنی واجد شرایط سازمان را برای نظارت بر کار خود معرفی کنید.

منابع: pouch.me | icapsulepack | turpack