در یک مهمانی‌ای که خوش می‌گذرد، برای افراد تیزبین و نکته‌سنج آنچه که به چشم می‌آید، ظروف پذیرایی است. اما تنها این‌گونه افراد نیستند که شیفته ظروف پذیرایی هستند. همه ما عاشق زیبایی هستیم و همچنین هر چیزی که کاربردی هم داشته باشد، دیگر چه بهتر! اما ظروف پذیرایی انواعی دارد که  اگر آن‌ها را بشناسیم، هم لذت ما از آن‌ها دو چندان می‌شود و هم می‌توانیم یک پذیرایی دقیق و درجه‌یک از مهمانانمان داشته باشیم. اما ظرف پذیرایی چیست و انواع آن کدام است؟ اگر شما هم به دنبال جواب این پرسش هستید، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان این مطلب را از دست ندهید!

ظرف پذیرایی چیست؟

ظروف پذیرایی نوعی ظروف غذاخوری هستند که برای ارائه و سرو غذا و مواد خوراکی از آنها استفاده می‌کنیم. این ظروف پذیرایی می‌توانند بشقاب بوفه، آجیل‌خوری، بشقاب شام، بشقاب مخصوص سالاد یا بشقاب دسر باشند. هر نوع ظرف غذاخوری وظیفه مخصوص به خودش را دارد. علاوه بر این، امروزه از چندین ظرف پذیرایی استفاده می شود. به همین دلیل است که بهتر است، انواع و همچنین عملکرد آنها را بشناسیم.

بررسی انواع ظروف پذیرایی

۱-ظروف پذیرایی برای پیش‌غذا

بشقاب پیش غذا در اندازه های مختلف موجود است که از 17 سانتی متر شروع می شود. اکثر بشقاب های پیش غذا دارای نوک منحنی هستند. با این حال، آنها تورفتگی ندارند. بشقاب های پیش غذا نیز شبیه بشقاب های نان و کره هستند. تنها تفاوت این است که یک بشقاب پیش غذا کمی بزرگتر از بشقاب نان و کره است. از این بشقاب می توانید برای سرو پنیر و میوه استفاده کنید.

۲- ظرف پذیرایی برای شام

ظرف پذیرایی برای شام یک نوع بشقاب سرو است که برای غذاهای اصلی استفاده می شود. اندازه یک بشقاب شام معمولاً ۲۷ تا ۳۰ سانتی متر است. معمولاً بعد از سالاد، بشقاب شام پرمصرف ترین بشقاب در طول یک وعده غذایی است. به همین دلیل است که برای مهمانانمان جذاب به نظر می‌رسد که در یک ظرف پذیرایی شیک غذا بخورند.

۳-ظرف پذیرایی سالاد، مشابه ظرف غذاخوری

احتمالا شما هم متوجه شده اید که بشقاب های شام و بشقاب های سالاد چه قدر بسیار شبیه به هم هستند. بشقاب سالاد ظرف مخصوص سرو سالاد است. با شکل گرد و دو اندازه متفاوت مشخص می شود. اندازه بزرگ حدود 22 سانتی متر و اندازه کوچک تقریباً 20 سانتی متر است.

۴- به ظرف پذیرایی سس بیش‌تر توجه کنیم

معمولاً در مهمانی های رسمی، هنگام شام  یک جا سسی زیبا ذهن ما را مشغول به خودش می‌کند.  شکل قایقی مانندش بسیار گیرا و شیک است. کاربرد جا سسی سهل الوصول کردن ریختن سس بر روی سالاد و غذاها می‌باشد. و همین ظرافت می‌تواند مهمانی ما را جلوه‌ایی متفاوت بدهد.

۵- آجیل‌خوری، یک تمایز ویژه

پس از شام یا پیش از شام، خوردن آجیل حسابی به ما قوت قلب می‌دهد و بیان ما را شیرین‌تر می‌کند. حال اگر آجیل ما در یک آجیل‌خوری زیبا سرو شود که چه بهتر. آجیل خوری‌ها هم شیشه‌ایی هستند و هم کریستال. جا آجیلی چوبی نیز زیبایی مخصوص به خودش را دارد و یک ظرف پذیرایی لوکس و مدرن به حساب می‌آید. از آجیل‌خوری‌های آسان‌ریز بارجیل دیدن کرده‌اید؟ نه؟ پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا نگاهی به آن‌ها بیندازید.

۶- از قید سوپ‌خوری به همین راحتی نگذریم!

بشقاب سوپ خوری یا کاسه سوپ خوری شکلی متفاوت از سایر انواع ظروف پذیرایی دارد. دلیلش این است که از آن برای سرو غذای آبکی مانند سوپ استفاده می‌کنیم. بنابراین فرم آن  اینگونه است که در قسمت بالایی خود دارای یک قوس است تا بتوانیم به راحتی سوپ یا آش را از داخل آن به ظرفی دیگر انتقال دهیم.  اما ذکر این نکته ضروری است که سوپ خوری برای شام های رسمی و غیر رسمی متفاوت است. سوپ خوری‌ها برای مهمانی‌ها رسمی معمولا کوتاه‌تر از مهمانی‌های غیررسمی هستند.

۷- با بشقاب مخصوص دسر آن را خوشمزه‌تر کنیم

ما اغلب بشقاب دسر را هم در ضیافت های رسمی و هم در ضیافت های غیر رسمی پیدا خواهیم کرد. از بشقاب مخصوص دسر می‌توان برای صرف میان‌وعده، پیش‌غذا و دسر استفاده کرد. این کار باعث می‌شود تا آشپزی ما و پذیرایی‌مان بیش‌تر به چشم بیاید و همچنین مهمان‌های ما تجربه بهتری از پیش‌غذا یا دسرشان داشته باشند.

البته یک نکته را در اینجا از قلم نندازیم، آن هم اینکه ظروف پذیرایی متفاوت‌تری از حیث کاربرد نیز وجود دارد اما ما از مهم‌ترین‌هایشان با شما سخن گفتیم. اما ظروف پذیرایی از لحاظ جنس و متریال ساخت چه انواعی دارد؟

ظروف پذیرایی از لحاظ متریال چه قدر تنوع دارد؟

باید بگوییم که خیلی! در زیر به معرفی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم. این بخش را از دست ندهید!

۱-ظرف‌های پذیرایی کریستال

طرفداران ظرف‌های پذیرایی لوکس به خوبی با ظروف پذیرایی کریستال آشنا هستند. این ظروف پذیرایی شفاف و زیبا، منشوری شکل هستند. و اگر کیفیت بالا و اورجینالی داشته باشند نور خورشید به آن‌ها زیبایی دو چندان می‌دهد. مشابه ظرف‌های کریستال ظرف پذیرایی بلوری هم هست که قیمت کم‌تری دارد اما آن هم شفاف است.

۲- چینی اما ایرانی!

ظروف پذیرایی چینی یکی از ظرف‌های پذیرایی است که در ایران بسیار طرفدار دارد و اگر با کیفیت نیز باشند تا سال‌ها در آشپزخانه ما جا خوش می‌کنند. جالب است بدانیم که ایران یکی از تولیدکننده‌های ظروف چینی در سراسر جهان است.

۳-ظروف سرامیکی؛ با دوام و زیبا

سرامیک نوعی نام رایج برای هر ظرفی است که از خاک رس ساخته شده و در اثر حرارت سخت می‌شود. گاهی خاک رس با مقداری آب و مواد دیگر ترکیب می شود. ظروف سرامیکی شکستنی هستند اما در عین حال بادوام و مقاوم در برابر خوردگی هم هستند. معمولاً ظروف سرامیکی با لعاب‌هایی پوشانده می‌شوند که رنگ بیشتری به ظروف می‌بخشد و آن‌ها را زیباتر می‌کند.

۴-ظروف چوبی؛ لذت بردن از هنر مدرن

ظروف چوبی یکی از پرطرفدارترین ظروف پذیرایی در سراسر جهان است که امروزه در دکوراسیون‌های مدرن بسیار استفاده می‌شود. این امر به دلیل زیبایی و مینیمال بودن این ظروف است. شاید ظروف پذیرایی چوبی برای سرو غذا رایج نباشد اما یک آجیل خوری یا قندون از جنس چوب قطعا خاص‌پسندان را راضی می‌کند.

انواع متفاوت و دیگری از ظروف پذیرایی نیز وجود دارد مانند ظروف آرکوپال، ظروف پذیرایی مسی و میناکاری شده و… آنچه که بر شمردیم از رایج‌ترین‌ها و محبوب‌ترین‌های ظرف‌های پذیرایی موجود در بازار است.

تجربه آجیل با ظروف پذیرایی بارجیل

وقتی بارجیل آجیل ارائه می‌کند یا میوه‌خشک و یا هر چیز دیگری به متعلقات محصولاتش هم فکر می‌کند. از آجیل‌خوری‌های بارجیل دیدن کرده‌اید؟ اگر نه پس همین حالا سری به این نوع محصولات بارجیل بزنید!

منابع: taghdisporcelain | delavaa