اگر عاشق قهوه هستید و دل‌تان می‌خواهد هر روز این نوشیدنی خوشمزه را میل کنید، ممکن است از روش های رایج دم کردن قهوه خسته شده باشید. بنابراین ما در این مطلب قصد داریم انواع دم آوری قهوه با محبوب‌ترین ابزارها را توضیح دهیم. بدون شک در اینجا می‌توانید خاص ترین راه های تهیه قهوه را مطالعه کنید. بنابراین تا انتهای مقاله همراه مجله بارجیل باشید.

انواع دم آوری قهوه

به طور کلی، چند نوع روش اصلی تحت عنوان طرز دم آوری قهوه وجود دارند. ابزارهای مختلفی هم عرضه شده‌اند که بر اساس عملکرد خود، در تقسیم‌بندی این روش‌ها قرار می‌گیرند. ما نیز در این بخش ابتدا انواع دم آوری قهوه را توضیح می‌دهیم و سپس ابزارهای دم آوری قهوه و طرز استفاده از آنها را بررسی می‌کنیم. انواع دم آوری قهوه شامل موارد زیر می‌شوند:

1. طرز دم آوری قهوه با تکنیک فشار

رایج‌ترین روشی که مردم برای دم کردن قهوه از آن استفاده می‌کنند، تکنیک فشار است. در این روش آبی که تا نزدیک به نقطه جوش گرم شده است، با فشار از قهوه آسیاب شده عبور می‌کند. هرچه مقدار فشار بیشتر باشد، عصاره‌گیری بهتر انجام می‌شود.

2. طرز دم آوری قهوه با روش غوطه وری

در این روش، دانه‌های آسیاب شده قهوه را در آب غوطه ور می‌کنند و پس از مدتی عصاره قهوه استخراج می‌شود. معمولا قهوه‌هایی که به این شکل دم می‌شوند، باید فیلتر شوند تا تفاله آنها از بین برود.

3. طرز دم آوری قهوه با تکنیک ریزش متمرکز یا چکه‌ای

در این روش دم کردن قهوه، آب با دمای مشخص از بالا و به صورت دایره‌ای ریخته می‌شود. در ابزارهایی که از این راه استفاده می‌کنند، فیلتری وجود دارد که قهوه را فیلتر می‌کند و سپس، قهوه عصاره‌گیری شده از بخش انتهایی فیلتر خارج می‌شود. در این روش حتما باید به نوع ریزش آب و نسبت آب به قهوه دقت کنید. جهت آشنا شدن با دانه‌های قهوه و کسب اطلاعات بیشتر درباره آن، پیشنهاد می‌کنیم مطلب همه چیز درباره قهوه را مطالعه کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

یک عدد اسپرسو ساز خانگی و چند فنجان قهوه

قصد داریم این مطلب را با اسپرسو، یعنی محبوب ترین قهوه در جهان شروع کنیم. اگر به دنبال بهترین روش درست کردن قهوه اسپرسو هستید، باید بدانید که این قهوه از طریق دستگاه اسپرسو ساز خانگی یا موکاپات درست می‌شود. پس قبل از هر چیز با توجه به بودجه خود، یک دستگاه تهیه کنید. موکاپات قیمت ارزانی دارد؛ ولی دستگاه‌های اسپرسو گران‌تر هستند و نوع حرفه‌ای‌تر آنها برای کافه‌ها استفاده می‌شود.
برای درست کردن اسپرسو کافی است که آب با فشار زیاد از میان قهوه آسیاب شده عبور کند. در دستگاه اسپرسوساز، ابتدا باید مخزن آب را پر کنید. پرتافیلتر دستگاه را حتما پس از هر بار استفاده تمیز کنید. پرتافیلتر قطعه‌ای از دستگاه اسپرسوساز است که پودر قهوه را در آن می‌ریزند. برای قهوه تک شات، حدود 7 گرم پودر را داخل این بخش بریزید و آن را با تامپر فشرده کنید. تامپر برای کوبیدن قهوه استفاده می‌شود. حالا هد گروپ را روش کنید تا اگر از عصاره‌گیری قبلی قهوه مانده است، پاک شود. سپس پرتافلتر را به هد گروپ وصل کنید. پس از روشن کردن دستگاه، دکمه شات گرفتن را بزنید تا قهوه شما حاضر شود. برای تهیه اسپرسو می‌توانید قهوه رست شده را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. در ضمن، می‌توانید پس از مطالعه رست قهوه در خانه، دانه‌ها را خودتان آماده کنید.
طعم و مزه اسپرسو: دارای طعم اسیدی، تلخ و خامه‌ای
دمای ایده‌ال: 90 الی 96 درجه سانتی‌گراد
زمان لازم برای عصاره‌گیری: 25 الی 35 ثانیه
میزان کافئین: دارای بالاترین کافئین
اندازه سرو: 25 گرم معادل یک شات کوچک

طرز تهیه قهوه موکاپات

شما می‌توانید اسپرسو را علاوه بر دستگاه، با استفاده از موکاپات درست کنید. برای این کار ابتدا آب سرد را در مخزن زیرین موکاپات (تا زیر سوپاپ) بریزید. سپس پودر قهوه را در سبد میانی موکاپات ریخته و سطح آن را صاف کنید. لازم به ذکر است نیازی به فشرده کردن پودر قهوه در سبد موکاپات نیست. پس از صاف کردن پودر قهوه، قسمت بالایی موکاپات را روی قسمت پایینی آن ببندید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید. پس از بالا آمدن کامل قهوه در مخزن بالایی، قهوه آماده مصرف است
طعم و مزه قهوه موکاپات: طعم و مزه تند و مرکباتی، عطر گرم و دلپذیر
دمای ایده‌آل: 93 درجه سانتی‌گراد
مقدار کافئین: دارای کافئین نسبتا برابر اسپرسو
اندازه سرو: 20 الی 22 گرم قهوه و یک فنجان آب

طرز تهیه قهوه فرانسه یا دمی

با دم آوری درست قهوه فرانسه، می‌توانید یک نوشیدنی رقیق و پرطرفدار داشته باشید. قهوه فرانسه به روش‌های مختلفی درست می‌شود که استفاده از دستگاه و فرنچ پرس دو نوع رایج هستند. هنگام استفاده از دستگاه قهوه ساز فرانسه، ابتدا آب را داخل مخزن بریزید. اگر دستگاه شما فیلتر قهوه دارد، می‌توانید از همان استفاده کنید؛ ولی اگر به این فیلتر مجهز نبود، به یک فیلتر کاغذی احتیاج دارید. حالا قهوه فرانسه آسیاب شده را به فیلتر قهوه اضافه کنید و سبد را داخل دستگاه قرار دهید و آن را روشن کنید. سپس عصاره قهوه کم‌کم از دستگاه خارج می‌شود.
طعم و مزه قهوه فرانسه: دارای تلخی و غلطت کمتر نسبت به قهوه اسپرسو
دمای ایده‌آل: 96 درجه سانتی‌گراد
زمان عصاره‌گیری: 3 تا 5 دقیقه
میزان کافئین: دارای کافئین پایین‌تر نسبت به اسپرسو
اندازه سرو: 280 الی 400 گرم معادل تقریبا یک ماگ بزرگ

طرز تهیه قهوه فرنچ پرس

فردی در حال فشار دادن فرنچ پرس

همانطور که گفتیم، برای تهیه قهوه فرانسه از فرنچ پرس نیز استفاده می‌شود و به همین دلیل به آن قهوه با فرنچ پرس هم می‌گویند. برای درست کردن این نوشیدنی، قهوه آسیاب شده را در فرنچ پرس بریزید و آب تقریبا جوش را تا جایی که قهوه کاملا پوشانده شود، اضافه کنید. پس از ۱۵ الی ۳۰ ثانیه توقف، مابقی آب را بر روی قهوه بریزید و دو بار با قاشق آن را هم بزنید سپس درب فرنچ پرس را روی قهوه ساز قرار دهید، ولی اهرم را به سمت پایین پرس نکنید و فشار ندهید؛ 3 الی 5 دقیقه صبر کنید. برای زمان غوطه وری بیشتر قهوه در فرنچ پرس، حجم قهوه کمتر با درجه آسیاب درشت‌تر، پیشنهاد می‌شود.
پس از گذشت این زمان، اهرم را به آرامی و با فشار کم به سمت پایین فرنچ پرس فشار دهید. پس از فیلترشدن و پرس شدن کامل، قهوه دم آوری شده را در لیوان بریزید و سرو کنید.
طعم و مزه قهوه فرنچ پرس: کاکائویی و شکلاتی
دمای ایده‌آل: 92 تا 96 درجه سانتی‌گراد
زمان عصاره‌گیری: 3 تا 5 دقیقه
مقدار کافئین: دارای کافئین نسبتا بالا
اندازه سرو: 15 گرم قهوه و 225 میلی لیتر آب

طرز تهیه قهوه ترک

برای درست کردن قهوه ترک لازم است از جذوه قهوه جوش یا شیر جوش استفاده کنید. به تعداد افراد، چند فنجان آب سرد یا آبی که به دمای محیط رسیده است را داخل قهوه جوش بریزید. پودر قهوه ترک را همراه با شکر (به میزان دلخواه) ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. به تعداد هر فنجان، 1 قاشق غذاخوری قهوه بریزید. بعد از اینکه حباب روی قهوه ایجاد شد، سپس فوم روی قهوه را برداشته و درون فنجان بریزید. بعد از آن قهوه را به آرامی از کنار، داخل فنجان مورد نظر بریزید. در این صورت فوم بر روی قهوه جای می‌گیرد و طعمی خاص به آن می‌بخشد.
طعم و مزه قهوه ترک: طعم بسیار پررنگ و قوی (در صورت استفاده نکردن از شکر) و دارای بویی شبیه به آجیل
دمای ایده‌آل: آب با دمای 60 درجه سانتی‌گراد
زمان عصاره‌گیری: 3 تا 5 دقیقه
میزان کافئین: دارای کافئین بالا (نسبتا برابر با اسپرسو)
اندازه سرو: یک کاپ آب (50 میلی لیتر)

طرز تهیه قهوه وی 60

ابزار قهوه وی 60

شاید تا به حال قهوه‌سازهای مخروطی را دیده باشید. در واقع نام آنها همان وی 60 است. در این روش دم آوری، قهوه از طریق یک فیلتر کاغذی که داخل ظرف مخروطی قرار می‌گیرد، با استفاده از نیروی جاذبه استخراج می‌شود.
در این روش باید فیلتر کاغذی را بروی V60 قرار دهید و آن را روی سرور یا لیوان بگذارید. سپس مقداری از آب داغ را روی فیلتر کاغذی بریزید تا همه بخش‌های آن را خیس کند. در پایان، آب داخلِ سرور را خالی کنید. سپس برای هر نفر، ۱۵ گرم پودر قهوه را داخل فیلتر کاغذی بریزید. حالا مقداری آب داغ را آرام آرام روی پودر قهوه بریزید. حدود 250 میلی‌لیتر آب داغ را به‌صورت دورانی روی پودر قهوه و تا بالای سطح V60 اضافه کنید. حدود ۲.۵ تا ۳ دقیقه اجازه دهید تا قهوه از فیلتر عبور کند. سپس آن را داخل سرور بریزید.
طعم و مزه قهوه وی 60: طعم خاص و واضح نسبت به سایر روش های دم آوری قهوه
دمای ایده‌آل: ترجیحا 64 درجه سانتی‌گراد
زمان عصاره‌گیری: ۲.۵ تا ۳ دقیقه
میزان کافئین: نزدیک به قهوه فرانسه و تقریبا برابر با قهوه کالیتا ویو و کمکس
اندازه سرو: 10 الی 15 گرم برای 240 الی 250 میلی لیتر آب

طرز تهیه قهوه ایروپرس

فردی در حال دم آوری قهوه با ایروپرس

ایروپرس یکی از بهترین قهوه سازهای دستی است که طرز استفاده ساده‌ای دارد. شما می‌توانید این دستگاه کوچک را به راحتی حمل کنید. برای دم آوری درست قهوه، فیلتر را داخل درپوش ایروپرس قرار دهید و به آرامی آب داغ را روی آن بریزید. سپس درپوش و فیلتر را روی محفظه دم آوری قرار دهید. محفظه را بر روی ماگ یا ظرف مورد نظر خود بگذارید. قهوه آسیاب شده را به آن اضافه کنید و حواستان باشد که قهوه به داخل درزها نریزد. حدود 30 میلی‌لیتر آب را با حرکت دورانی بر روی قهوه بریزید. آب را به صورت یکنواخت روی همه قهوه بریزید و 30 ثانیه زمان دهید تا قهوه بشکفد. شکفتن قهوه بخشی طبیعی از فرآیند انواع دم ‌آوری است؛ زمانی که آب داغ به قهوه برخورد می‌‌کند و باعث می‌‌شود گازها فورا آزاد شوند، شکفتن رخ می‌دهد.
شما باید تا خط چهارم محفظه را از آب پر کنید. مخلوط را 10 بار هم بزنید و سپس اجازه دهید ایروپرس برای 2 دقیقه بماند. پیستون را به آرامی و با سرعت ثابت فشار دهید؛ باید تا زمانی که یک صدای هیس مانند شنیدید، فشار را ادامه دهید؛ دقت کنید در این مرحله همه آب باید عبور کرده باشد. این مقدار برای درست کردن قهوه دارک است؛ ولی اگر به قهوه آمریکانو علاقه‌مند هستید، کمی بیشتر آب اضافه کنید. نکته مهم این است که دمای آب مناسب دستگاه ایروپرس، 80 درجه سانتی‌گراد است.
طعم و مزه قهوه ایروپرس: نرم و شیرین با تلخی و اسیدیته کم
دمای ایده‌آل: 80 درجه سانتی‌گراد
زمان عصاره گیری: 2 تا 3 دقیقه
مقدار کافئین: تقریبا برابر با کالیتا ویو و کمتر از اسپرسو
اندازه سرو: 15 گرم قهوه و 200 میلی لیتر آب در حال جوش

طرز تهیه قهوه کمکس

کمکس یکی از دستگاه‌های قهوه ساز دستی است که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. نحوه تهیه قهوه با کمکس، به این شکل است که ابتدا باید فیلتر کاغذی را روی دستگاه تنظیم کنید تا دهانه آن را پوشش دهد. بعد از شستن فیلتر، روی آن مقداری آب جوش بریزید و پس از چند ثانیه آب را از درون دستگاه خارج کنید. با این کار هم طعم کاغذی فیلتر از بین می‌رود و هم دستگاه گرم می‌شود.
پس از تخلیه آب، قهوه آسیاب شده را روی فیلتر بریزید و سپس آب در حال جوش را اضافه کنید؛ به طوری که روی همه قسمت‌های قهوه را بپوشاند. سپس کمی صبر کنید و آب باقی مانده را به صورت چرخشی یا دورانی روی پودر قهوه بریزید. حدود ۳:۳۰ الی ۴ دقیقه صبر کنید تا عصاره‌گیری قهوه انجام شود. نوشیدنی نهایی در گوی پایینی تشکیل می‌شود. بعد از دم آوری، فیلتر کاغذی را به همراه تفاله قهوه دور بیاندازید.
طعم و مزه قهوه کمکس: پاک و متعادل
دمای ایده‌آل: 95 سانتی‌گراد
زمان عصاره‌گیری: 3.5 تا 4.5 دقیقه
میزان کافئین: نسبتا برابر با قهوه فرانسه
اندازه سرو: برای هر 3 کاپ مقدار 20 گرم قهوه

طرز تهیه قهوه کالیتا ویو

فردی در حال درست کردن قهوه کالیتا ویو

یکی دیگر از انواع قهوه‌سازها، کالیتا ویو است که قیمت خیلی زیادی هم ندارد. بنابراین افراد زیادی جهت تنوع بخشیدن به نحوه دم کردن قهوه خود، این وسیله را خریداری می‌کنند. ابتدا فیلتر کاغذی را با آب داغ خیس کرده و آن را داخل کالیتا ویو قرار دهید. حدود 15 گرم قهوه را درون فیلتر کالیتا ویو بریزید. سپس 25 گرم آب با دمای تقریبا بین 90 تا 96 را به آن اضافه کنید. 30 ثانیه صبر کنید و 75 گرم دیگر آب بریزید. دوباره 30 ثانیه دیگر صبر کنید و باز هم 75 گرم دیگر آب بریزید. پس از گذشت 30 ثانیه آخر، 50 گرم آب اضافه کنید. در این فرآیند 200 گرم آب مصرف می‌شود و 90 ثانیه طول می‌کشد. منتظر بمانید تا تمام قطره‌ها خارج شوند؛ قهوه شما آماده نوشیدن است.
طعم و مزه قهوه کالیتا ویو: دارای عطر چوب و ته مزه تلخ، ولی ملایم و تمیز
دمای ایده‌آل: 90 تا 96 درجه سانتی‌گراد
زمان عصاره‌گیری: حدود 90 ثانیه
میزان کافئین: دارای کافئین کمتر از اسپرسو
اندازه سرو: 50 گرم پودر قهوه در 200 گرم آب

سخن آخر
ما در این مطلب به طور کامل انواع روش های دم آوری درست قهوه را توضیح دادیم. امیدواریم پس مطالعه آن بتوانید یک نوشیدنی خوش عطر و طعم برای خود تهیه کنید. در ضمن، شما می‌توانید انواع دانه قهوه را با بهترین کیفیت و قیمت، از بارجیل تهیه کنید. تمامی محصولات با بهترین بسته‌بندی و در سریع‌ترین زمان برای شما ارسال می‌شوند.

منبع: تیم مدیریت و کنترل کیفی محصولات بارجیل