به نظرتان بهترین تنقلات برای میان وعده کدامند؟ خوراکی‌های صنعتی چرب و شور، آجیل‌های متنوع یا میوه‌های خشک‌شده. تابه‌حال به امتحان کردن یک مدل تنقلات جدید فکر کرده‌اید؟ اگر طرز تهیه عدس برشته یا برنجک را دیده باشید یا یکبار این خوراکی­ها را امتحان کرده باشید، قطعا با این مدل خوردنی­های منحصربه‌فرد آشنا هستید.

وقتش رسیده که مصرف خوراکی‌های مضر را کنار بگذارید و کمی به فکر سلامتی‌تان باشید. آجیل‌ها و میوه‌های خشک‌شده خوشمزه مواد مغذی و ویتامین‌های مفید را به بدنتان می‌رسانند؛ اما عدس برشته حتی از این مواد غذایی هم غنی‌تر است.

عدس منبع غنی آهن است و کم‌خونی را درمان می‌کند. همچنین عدس سرشار از فیبر است؛ بنابراین کسانی که در رژیم غذایی به سر می‌برند؛ حتما باید این ماده غذایی را در برنامه‌شان داشته باشند. چون خوردن عدس هم جلوی اشتهای کاذب را می‌گیرد و هم برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست مفید است.

برای اینکه بتوانید هر روز عدس بخورید و از مصرف آن لذت ببرید؛ باید طرز تهیه عدس برشته را یاد بگیرید. مطمئن باشید که این خوراکی به‌اندازه‌ای خوشمزه است که؛ میان وعده‌های دیگر را کلا کنار می‌گذارید.

در این مقاله قرار است روش تهیه عدس برشته را یاد بگیریم که می‌توان آن را از انواع میان‌وعده‌های رژیمی حساب کرد؛ و خواص آن را با هم مرور کنیم.

موارد لازم برای تهیه عدس برشته

عدس               ۳۵۰ گرم

روغن               یک قاشق غذاخوری

نمک                به مقدار لازم

آب                 به میزان لازم

مراحل و طرز تهیه عدس برشته در فر

طرز تهیه عدس برشته مانند همه خوراکی­های دیگر راه و روش خودش را دارد. اگر به فر دسترسی دارید، می‌توانید عدس برشته را با کمک آن آماده کنید. در ادامه طرز تهیه عدس برشته در فر را برایتان آورده‌ایم.

مرحله اول:

عدس را به مدت یک شب در آب خیس دهید. سپس آن را آبکش کرده و آب عدس را دور بریزید.

مرحله دوم:

عدس‌های خشک‌شده را با روغن مخلوط کنید. سپس آن‌ها را درون سینی فر چرب شده بریزید.

مرحله سوم:

فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. پس از گرم شدن فر سینی را درون آن بگذارید.

مرحله چهارم:

حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه زمان لازم است تا عدس‌ها بپزند و خوب ترد شوند.

مرحله پنجم:

در این مرحله عدس‌ها را از درون فر در بیاورید و به آن نمک اضافه کنید. سپس خوب عدس‌ها را هم بزنید تا نمک به همه مواد برسد.

مرحله ششم:

اجازه بدهید عدس‌ها سرد شوند. سپس عدس برشته را درون ظرف مورد نظرتان بریزید. میان وعده جذاب شما آماده است و هر وقت بخواهید می‌توانید آن را نوش جان کنید.

نکات تکمیلی طرز تهیه عدس برشته در فر

  • اگر می‌خواهید عدس‌ها به سینی فر نچسبند؛ باید زیر آن‌ها از ورق روغنی یا فویل آلومینیومی استفاده کنید. استفاده از فویل باعث می‌شود که عدس‌ها زودتر برشته شوند.
  • اگر وقت کافی برای خیس دادن عدس‌ها ندارید می‌توانید آن‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه بپزید. سپس عدس‌ها را خشک کرده و برشته کنید.
  • می‌توانید ادویه‌ها دلخواهتان را هم به عدس برشته اضافه کنید.
  • برای خوش‌طعم شدن عدس برشته می‌توانید به آن یک قاشق آبلیمو اضافه کنید.
  • مراحل و طرز تهیه عدس برشته با کمک قابلمه و گاز

درصورتی‌که به فر دسترسی ندارید، می‌توانید به شیوه سنتی عدس برشته را آماده کنید. در ادامه طرز تهیه عدس برشته با کمک قابلمه و گاز را برایتان آورده‌ایم.

مرحله اول:

عدس را بشویید. سپس عدس‌ها را روی یک پارچه نخی بگذارید تا آبشان به‌طور کامل کشیده و خشک شوند.

مرحله دوم:

یک لیوان را تا نیمه پر از آب کنید. یک قاشق غذاخوری نمک درون آب بریزید؛ و خوب هم بزنید تا نمک حل شود.

مرحله سوم:

یک قابلمه نسبتا بزرگ انتخاب کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و عدس‌های خشک‌شده را درون آن بریزید.

مرحله چهارم:

عدس‌ها را مرتب هم بزنید تا برشته شوند و رنگ آن‌ها مایل به قهوه‌ای شود.

مرحله پنجم:

آب نمک را به عدس‌ها اضافه کنید؛ و تفت دادن عدس‌ها را ادامه دهید. آب عدس‌ها که کشیده شد؛ عدس برشته خوشمزه شما آماده است.

نکات طرز تهیه عدس برشته با کمک قابلمه و گاز

  • می‌توانید آب نمک را به صورت قاشق قاشق به عدس‌های بوداده اضافه کنید. با این روش تردی عدس‌ها بیشتر می‌شود.
  • می‌توانید برای سرخ کردن عدس‌ها از یک قاشق غذاخوری روغن استفاده کنید.
  • می‌توانید ادویه‌های دلخواهتان را در مرحله آخر به عدس برشته اضافه کنید.

کالری و مواد مغذی موجود در عدس برشته

به نظرتان کالری عدس برشته زیاد است؟ چه مواد مغذی و ویتامین‌هایی در این ماده غذایی وجود دارند؟ برای اینکه خواص عدس برشته را بشناسید، باید بدانید عدس حاوی چه موادی است!

در این قسمت قرار است درباره میزان مواد مغذی و کالری عدس اطلاعات کسب کنیم.

کالری و مواد مغذی موجود در یک فنجان عدس پخته (۱۹۸ گرم):

  • کالری: ۲۳۰
  • کربوهیدرات: ۳۹٫۹ گرم
  • پروتئین: ۱۷٫۹ گرم
  • چربی: ۰٫۸ گرم
  • فیبر: ۱۵٫۶ گرم
  • تیامین:۲۲ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن
  • نیاسین: ۱۰ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B6: 11 درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن
  • فولات یا ویتامین B3: 90 درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن
  • اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5: 13 درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن
  • آهن: ۳۷ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن
  • منیزیم: ۱۸ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن
  • فسفر: ۳۶ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن
  • پتاسیم: ۲۱ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن
  • روی: ۱۷ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن
  • مس: ۲۵ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن
  • منگنز: ۴۹ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

خواص عدس برشته

اگر سلامتی‌تان برایتان مهم است و می‌خواهید همیشه بدنی سالم داشته باشید، حتما باید عدس را در برنامه غذایی‌تان جا دهید. حالا که طرز تهیه عدس برشته را به‌عنوان یکی از تنقلات خوشمزه یاد گرفتید، وقت آن است که با خواص بی‌انتهای این ماده غذایی هم آشنا شوید.

۱٫ عضله سازی و تولید ماهیچه

دیدن بدن‌های عضلانی ورزشکاران وسوسه‌تان می‌کند که اندامتان را شبیه آن‌ها کنید. برای این کار به مصرف پودرهای پروتئین رو آورده‌اید! آیا میدانید که این پودرها چقدر برای بدن ضرر دارند؟ ما راه بهتری برای عضله سازی نشانتان می‌دهیم. عدس برشته را به‌عنوان میان وعده مصرف کنید؛ و بدنی عضلانی و قوی بسازید. حتما می‌پرسید چطور؟

جالب است بدانید که عدس سرشار از پروتئین است و اسیدهای آمینه اساسی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. به همین خاطر مصرف این ماده غذایی همراه با ورزش می‌تواند فرآیند عضله سازی و چربی سوزی را چند برابر کند.

۲٫ بهبود عملکرد قلب

عدس حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر محلول در آب است. به همین خاطر مصرف این ماده غذایی موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شود. با کاهش میزان کلسترول، رگ‌های بدن باز می‌شوند؛ و خطر حمله قلبی کاهش پیدا می‌کند.

البته عدس منبعی غنی فولات و منیزیم هم هست. منیزیم جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی را در بدن بهبود می‌دهد؛ و فولات موجب کاهش سطح هموسیستئین در بدن می‌شود. درنهایت، می‌توان گفت که مصرف عدس عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد.

با این گفته حتما متوجه شده‌اید که چرا باید طرز تهیه عدس برشته را یاد بگیرید؛ و این ماده را به‌عنوان یک میان وعده خوشمزه هر روز نوش جان کنید.

۳٫ بهبود عملکرد دستگاه گوارش

حتما شنیده‌اید که عملکرد دستگاه گوارش تا حد زیادی وابسته به مواد غذایی فیبردار است. عدس هم یکی از این مواد غذایی به شمار می‌رود.

فیبر موجود در عدس مانع از بروز یبوست می‌شود. همچنین این ماده غذایی خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و دیورتیکولوزیس را کاهش می‌دهد.

۴٫ تنظیم قند خون بدن

کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند؛ باید حتما طرز تهیه عدس برشته را یاد بگیرند. چون تحقیقات نشان می‌دهد که فیبرهای موجود در این ماده غذایی موجب بهبود فرآیند هضم غذا و تنظیم قند خون در بدن می‌شوند.

در کل، پزشکان توصیه می‌کنند کسانی که به دیابت مبتلا هستند، افرادی که مقاومت به انسولین دارند و افرادی که با مشکل هیپوگلیسمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ حتما عدس را در سبد غذایی روزانه‌شان داشته باشند.

۵٫ کمک به کاهش وزن

کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند همیشه با مشکل انتخاب غذا مواجه هستند. اگر می‌خواهید هم وزن کم کنید و هم مواد مغذی و ویتامین‌ها را به بدنتان برسانید، عدس برشته بهترین میان وعده برایتان است.

این ماده غذایی سرشار از ویتامین، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن است؛ بنابراین بدنتان در طول رژیم غذایی دچار کمبود نخواهد شد. البته فیبر و پروتئین موجود در عدس هم برای کنترل اشتهای کاذب و رسیدن به اندام مناسب کمکتان می‌کند.

۶٫ تامین آهن مورد نیاز بدن

اگر همیشه احساس خستگی دارید و گاهی دچار سرگیجه می‌شوید؛ به‌احتمال زیاد آهم بدنتان کم است. با شنیدن مشکل کمبود آهن، اغلب افراد به مصرف گوشت قرمز و داروهای شیمیایی فکر می‌کنند. درصورتی‌که مواد غذایی گیاهی مانند عدس هم غنی از آهن هستند.

پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه عدس برشته را یاد بگیرید و این ماده غذایی خوشمزه را به‌عنوان تنقلات روزانه مصرف کنید. پس از چند وقت تاثیر معجزه‌آسای عدس روی جبران کمبود آهن بدنتان را خواهید دید!

عوارض جانبی مصرف عدس برشته

زیاده‌روی در مصرف هر ماده غذایی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. این موضوع برای عدس برشته هم صادق است. در ادامه مشکلاتی که احتمال دارد پس از مصرف عدس رخ دهد را برایتان آورده‌ایم.

  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی به دلیل زیاده‌روی در مصرف پروتئین
  • هایپرکالمی یا افزایش میزان پتاسیم موجود در خون
  • واکنش آلرژیک مانند آسم و رینیت
  • احتمال افزایش تولید سنگ صفرا در بدن

سخن آخر

در این مقاله طرز تهیه عدس برشته در فر و روی گاز را برایتان آوردیم. سپس میزان کالری، مواد مغذی و خواص این ماده غذایی را با هم بررسی کردیم. درنهایت عوارض جانبی ناشی از مصرف عدس برشته را برایتان گفتیم.

اگر می‌خواهید بدنی سالم و اندامی ایده آل داشته باشید؛ همین‌الان تمام تنقلات مضری که می‌خورید را کنار بگذارید و عدس برشته را جایگزین آن‌ها کنید. فقط حواستان باشد در مصرف این ماده غذایی اعتدال را رعایت کنید.

درصورتی‌که فکر می‌کنید درست کردن عدس برشته برایتان سخت است؛ می‌توانید گزینه خرید عدس برشته را امتحان کنید. این یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تهیه این تنقلات خوشمزه است.

منبع: thepeskyvegan