با این حال تا صد سال قبل، این میوه فقط به‌صورت وحشی یافت می‌شد تا آنکه گونه‌هایی از آن مورد کشت قرار گرفتند. امروزه مقبولیت بلوبری در حال افزایش بوده و اکنون از آن در ۴۰۰۰ محصول از مواد غذایی گرفته تا محصولات آرایشی استفاده می‌شود. با توجه به آنکه شواهد مربوط به خواص بلوبری در حال افزایش هستند، بدون شک شاهد افزایش مقبولیت آن در آینده نیز خواهیم بود. در ادامه به بررسی برترین خواص این محصول خواهیم پرداخت:

فواید بلوبری

مزایای بلوبری برای سلامتی

بلوبری یکی از غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و رنگ جذاب آن نیز گواه این موضوع است. به‌علاوه، این میوه سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن نیز می‌باشد. مجموع مواد مفید موجود در بلوبری آن را به یک خوراکی بسیار مفید برای بدن تبدیل کرده است. مهم‌ترین خواص بلوبری به قرار زیر هستند.

آنتی‌اکسیدان فراوان

در جواب این سؤال که آنتی‌اکسیدان‌ چیست؟ باید گفت که آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که با رادیکال‌های آزاد مضر مبارزه کرده و فواید متعددی به همراه دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها نه‌تنها از آسیب به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند، بلکه با بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت نیز مبارزه می‌کنند.

بلوبری یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدان است. از میان آنتی‌اکسیدان‌ها، بلوبری منبع غنی از ترکیبات فنولی، فلاونوئیدها و آنتوسیانین‌ها می‌باشد که در کنار لوتئین از سلامت چشمان نیز پشتیبانی می‌کنند.

کمک به مبارزه با سرطان

پژوهش‌های اخیر قابلیت‌های متعدد بلوبری در مبارزه با انواعی از سرطان را مشخص کرده‌اند. برای نمونه پژوهش‌ها نشان می دهند که مصرف بلوبری می‌تواند در مبارزه با غده‌های سرطان سینه مفید باشد. پژوهش‌های دیگر، این قابلیت بلوبری در مبارزه با سرطان‌هایی مانند سرطان معده، پروستات و روده را نیز نشان می‌دهند.

کمک به کاهش وزن

با نگاهی به مواد مفید موجود در بلوبری می‌توان دریافت که چرا مصرف این محصول می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد. بلوبری یک میوه کم‌کالری است و در عین حال مثل خواص انواع میوه خشک‌ها میزان بالایی فیبر در خود دارد. فیبر سرعت حرکت در مسیر دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد و با این کار مدت احساس سیری و بی‌اشتهایی را افزایش می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف بلوبری می‌تواند در کاهش حجم چربی ناحیه شکم نیز مفید باشد. افزودن بلوبری به رژیم غذایی سالم همراه با ورزش و فعالیت فیزیکی کافی می‌تواند در کاهش وزن بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد.

تقویت سلامت مغز

فوائد بلوبری

یکی از قابل‌توجه‌ترین فواید بلوبری قابلیت آن در بهبود سلامت مغز است. برخی از پژوهش‌ها به این نکته اشاره دارند که مصرف بلوبری می‌تواند مانند خواص آجیل‌ها در تقویت حافظه و درک مفید باشد. پژوهش‌ها نشان‌دهنده بهبود قابلیت درک در کودکان و تقویت حافظه در سالمندان با مصرف بلوبری هستند. همچنین با توجه به میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در بلوبری، با مصرف آن امکان صدمه ناشی از رادیکال‌های آزاد به مغز نیز کاهش می‌یابد.

التیام التهاب

با وجود آنکه التهاب در بدن، واکنش طبیعی سیستم دفاعی در مقابل بیماری‌ها و آسیب‌ها می‌باشد ولی ریشه بسیاری از بیماری‌ها از قبیل سرطان، بیماری قلبی و حتی افسردگی نیز محسوب می‌شود.

به لطف میزان بالای آنتی‌اکسیدان، بلوبری از قابلیت بسیار بالایی در مبارزه با التهاب برخوردار است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف بلوبری به کاهش چندین نشانگر التهاب در بدن کمک می‌کند.

بهبود گوارش

با توجه به میزان بالای فیبر در بلوبری، مصرف آن می‌تواند عملکرد دستگاه هاضمه را تنظیم نموده و سلامت آن را افزایش دهد. فیبر در دستگاه گوارش هضم نمی‌شود و با بهبود حرکت در مسیر روده‌ها می‌تواند در درمان یبوست مؤثر باشد. مصرف بلوبری در کنار آب کافی، ورزش مناسب و خوراکی‌های پرفیبر دیگر مانند سبزیجات، بنشن، مغزها و دانه‌ها به تنظیم دستگاه گوارش شما و عملکرد مناسب آن کمک می‌کند.

افزایش سلامت قلب

شکی نیست که سلامت قلب در سلامت کلی بدن نقش کلیدی دارد. قلب مسئول پمپاژ خون در بدن و رساندن مواد ضروری و اکسیژن به اعضای آن جهت زنده ماندن و رشد آنها می‌باشد. متأسفانه بیماری گرفتگی عروق قلبی یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ در دنیا محسوب می‌شود. تری‌گلیسیرید بالا، بالا رفتن کلسترول و افزایش فشار خون تعدادی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی هستند که با فشار آوردن به قلب آن را مجبور به فعالیت بیشتر می‌کنند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف بلوبری می‌تواند در کاهش برخی عوامل ابتلا به بیماری قلبی مفید باشد. برای نمونه نشان داده شده است که مصرف روزانه بلوبری منجر به کاهش فشار خون و سختی دیواره عروق می‌شود. پژوهش‌های دیگر نیز نشان داده‌اند که مصرف بلوبری در کنار کاهش فشار خون، سطح کلسترول بد یا کلسترول LDL را نیز در خون کاهش می‌دهد.

نحوه و موارد مصرف بلوبری

با توجه به فاصله زیاد میان مراکز کشت بلوبری و نقاط مختلف جهان، مصرف بلوبری به صورت خشک گزینه مناسبی برای بهره‌مندی از مزایای این میوه محسوب می‌شود؛ چراکه با وجود آنکه فرایند خشک سازی کمی از مواد مفید موجود در بلوبری را کاهش می‌دهد ولی اکثر این مواد در بلوبری خشک حفظ شده و قابل‌استفاده می‌باشند. شما می‌توانید با دانستن طرز تهیه میوه خشک، میوه تازه بوبری را تهیه کرده و آن را خشک کنید.

با توجه به طعم شیرین و لذیذ بلوبری، می‌توان از آن به‌تنهایی و به‌عنوان تنقلات مفید استفاده نمود. طعم شیرین بلو‌بری به‌معنای آن است که جایگزین مناسبی برای شکر محسوب شده و می‌تواند نقش شیرین‌کننده غیرمضر در بسیاری از دستورهای تهیه خوراکی‌ها را ایفا نماید. برای نمونه بلوبری خشک را می‌توان به ماست یا شیر اضافه کرده یا از آن در تهیه اسموتی‌ها بهره برد. ظاهر جذاب بلوبری آن را به گزینه مناسبی برای تزئین مواد خوراکی نیز تبدیل می‌کند. از بلوبری می‌توان در تهیه کیک و شیرینی‌ها مانند کشمش استفاده نمود.

با نگهداری آن در مکان‌های خشک، خنک و به‌ دور از نور آفتاب و در ظروف دربسته جهت محافظت در مقابل رطوبت می‌توان عمر نگهداری بلوبری خشک را افزایش داد.

منابع: bbcgoodfood | healthline