تقریبا همه ما از فواید نارگیل برای سلامتی مطالبی را می‌دانیم، اما چند نفر از خواص نارگیل خشک اطلاع دارید؟ ما نارگیل خشک را گاهی در دسرهای خود استفاده می‌کنیم، گاهی هم آن را به طور خام استفاده می‌کنیم و یا در سالاد. به هر طریقی که استفاده می‌کنیم، بهتر است از خواص نارگیل خشک شده بیشتر اطلاع داشته باشیم و آن را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. این ماده خواص زیادی دارد و بسیاری از بیماری‌ها را از ما دور می‌کند. بنابراین، اگر واقعا خواهان یک زندگی سالم و بدون خطر هستیم،نارگیل خشک را در سبد غذاییمان بگنجانیم. چرا؟ با این مطلب در مجله بارجیل همراه باشید تا به طور کامل از خواص نارگیل خشک آگاه شوید!

خواص نارگیل خشک برای عموم مردم چیست؟

سرشار از فیبر

نارگیل سرشار از فیبر غذایی است و ۶۱ درصد فیبر را تامین می‌کند. فیبر نارگیل باعث می‌شود گلوکز به شکل کندتری آزاد شود و در صورت تبدیل آن به انرژی، گلوکز را به سلول منتقل می‌کند.

سلامت قلب

یک قلب قرمز فانتزی و گوشی پزشکی روی زمینه آبی رنگ

ما پیش‌تر درباره اهمیت افزودن میوه خشک به رژیم غذایی صحبت کرده‌ایم و گفته‌ایم که میوه‌ خشک برای سلامت قلب مفید است. یکی از مهم‌ترین خواص نارگیل خشک نیز مربوط به سلامت قلب است. شاید بدانید که بدن مردان به ۳۸ گرم فیبر غذایی نیاز دارد، در حالی که بدن زنان به ۲۵ گرم فیبر احتیاج دارد. با مصرف نارگیل خشک، مقدار مورد نیاز فیبر غذایی را دریافت خواهید کرد و می‌توانید تمام مشکلات مربوط به قلب را در حد متعادل نگه دارید.

بهبود عملکرد مغز

دلتان می‌خواهید باهو‌ش‌تر باشید؟ پس از همین امروز نارگیل خشک را در رژیم غذایی خود قرار دهید. با گنجاندن نارگیل در رژیم غذایی خود، پیشرفت هر بیماری وحشتناکی مانند آلزایمر را کاهش دهید. در ضمن شما می‌توانید پودر نارگیل را با مقداری آجیل مخلوط کرده، یا با شیر ترکیب کنید تا خواص آن برای بهبود عملکرد مغز چندین برابر شود.

تقویت ایمنی

عکسی فانتزی از یک انسان در حال دور کردن ویروس ها با دست خود

وقتی صحبت از سیستم ایمنی می‌شود، اکثر مردم به خواص سنجد، زنجبیل و … فکر می‌کنند. اما جالب است بدانید که افزایش ایمنی یکی از اصلی ترین خواص نارگیل خشک محسوب می‌شود. فقط کافیست نارگیل خشک را در رژیم غذایی خود بگنجانید و قدرت ایمنی خود را قوی‌تر کنید.

سلنیوم پروتئین‌هایی تولید می‌کند که باعث کاهش بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند. مصرف نارگیل به صورت خام می‌تواند به درمان برخی از بدترین و مقاوم‌ترین بیماری‌ها مانند عفونت گلو، برونشیت، عفونت ادراری، کرم نواری و … کمک کند. ترکیب غنی اسید لوریک، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک موجود در نارگیل باعث شده تا این خوراکی خواص ضدمیکروبی داشته باشد. درواقع با باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های مضر مبارزه می‌کند. بنابراین مصرف آن باعث پیشگیری از عفونت‌ها و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

کاهش کم خونی

زنان پس از یک سن خاصی دچار کم خونی می‌شوند. این به دلیل کمبود آهن است و احتمالا مشکلات شدید سلامتی را در پی دارد. نارگیل خشک که سرشار از آهن است، می‌تواند به شما در پیشگیری از کم خونی کمک کند. کافی است نارگیل خشک را در برخی از وعده‌های غذایی خود اضافه کنید و خودتان پس از مدتی تفاوت را ببینید. در ضمن، برخی از کودکان نیز به کمبود آهن دچار هستند، با خرید آجیل و ترکیب کردن آن با نارگیل خشک، می‌توانید به کمبود آهن بدن فرزندتان کمک کنید. 

کنترل دیابت

تجهیزات کنترل دیابت و یک نارگیل نصف شده

نارگیل ترشح انسولین و استفاده از گلوکز خون را بهبود می‌بخشد. همچنین با تاثیر مثبت بر هورمون‌های کنترل قند خون، دیابت را نیز کنترل می‌کند. این میوه آرژنین بالایی دارد و برای عملکرد سلول‌های پانکراس که هورمون انسولین را برای تنظیم سطح قند خون آزاد می‌کند، مهم است. محتوای فیبر بالای نارگیل می‌تواند به کند کردن هضم و بهبود مقاومت به انسولین کمک کند تا از این طریق قند خون را کاهش دهد.

کمک به مشکلات گوارشی

همان‌طور که می‌دانید در خواص درمانی عناب آورده شده است که تا حد زیادی به مشکلات گوارشی کمک می‌کند. نارگیل خشک نیز مانند عناب به پیشگیری از مشکلات گوارشی مانند یبوست، زخم اثنی عشر و بواسیر کمک می‌کند. از آنجایی که نارگیل خشک شده هیچ عارضه‌ای ندارد، می‌تواند برای افراد در هر سنی استفاده شود. نارگیل برای هضم سریع و سایر علائم مرتبط با اختلالات گوارشی و روده مفید است. از جذب مواد مغذی و مواد معدنی پشتیبانی می‌کند و همچنین استفراغ و حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از آرتریت

یکی از خواص پودر نارگیل خشک را می‌توان در جلوگیری از بیماری‌های مفصل و آرتریت مشاهده کرد. با مصرف روزانه نارگیل خشک از پوکی استخوان و … پیشگیری کنید. نارگیل خشک دارای مواد معدنی زیادی است که به قوی نگه داشتن بافت‌های همبند شما کمک می‌کند.

افزایش انرژی

یک خانم و کودک پر انرژی در حال پریدن در منزل جلوی مبل

نارگیل با سوزاندن چربی به افزایش انرژی کمک می‌کند. تری گلیسیریدهای موجود در نارگیل در ۲۴ ساعت اول مصرف، انرژی را تا ۵ درصد افزایش می‌دهند و در دراز مدت باعث کاهش وزن می‌شوند. همچنین برای کاهش درد ناشی از گرسنگی مفید است. افرادی که به طور مداوم از محصولات نارگیل استفاده می‌کنند، توانایی قوی‌تری دارند تا چندین ساعت غذا نخورند و هیچ اثری از افت قند نداشته باشند. همچنین عملکرد سالم تیروئید را تقویت کرده و به تسکین علائم خستگی مزمن کمک می‌کند.

خواص پودر نارگیل

پودر نارگیل محصولی است که از گوشت داخلی نارگیل (پوسته داخلی سفید رنگ نارگیل) تهیه می‌شود و به‌صورت پودر خشک شده در بازار موجود است. این محصول به دلیل ترکیبات مغذی و خواص بهداشتی خود به‌عنوان یک مکمل غذایی شناخته می‌شود و در تهیه غذاها و نوشیدنی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از فواید آن را برای شما ذکر می‌کنیم:

  • کالری نارگیل خشک بالا است.
  • انرژی بخش است.
  • از قلب محافظت می‌کند.
  • ضد التهاب و ضدعفونی کننده است.
  • باعث لاغری می‌شود.
  • خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.
  • به کاهش استرس روی پانکراس و سیستم‌های آنزیمی کمک می‌کند که این موضوع خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.
  • به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند و همچنین باعث سلامت مغز می‌شود.
  • با ۵٫۲ میکروگرم سلنیوم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
نوشیدن شیره نارگیل

خواص نارگیل برای زنان

نارگیل خشک، خام یا ارگانیک منبع طبیعی فیبر بوده و سرشار از الکترولیت‌ها است. نارگیل به بهبود هضم، جلوگیری از یبوست و تامین نیاز روزانه فیبر خانم‌ها کمک می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به‌عنوان یک خانم می‌توانید از این خوراکی به جای اسکراب بدن، صابون دست یا شامپو هم استفاده کنید! جالب‌ترین فواید نارگیل خشک برای خانم‌ها عبارت‌اند از:

1.     فواید نارگیل برای کاهش وزن

اگر می‌پرسید که آیا میوه خشک باعث چاقی می‌شود خوب است بدانید، نارگیل خشک شده یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های لاغری در هند است و کمک می‌کند به‌طور طبیعی به اهداف کاهش وزن خود برسید. این خوراکی، یک میان وعده کم چرب است. همچنین شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد و یک میان وعده ایده آل برای افرادی محسوب می‌شود که مبتلا به دیابت هستند.

لازم به ذکر است که نارگیل خشک شده سالم‌تر از نارگیل تازه است. این خوراکی چربی اشباع شده، کلسترول و سدیم ندارد. به همین دلیل به افرادی که به دنبال کاهش وزن یا افزایش مصرف فیبر هستند، توصیه می‌شود آن را امتحان کنند. اگر می‌خواهید میان وعده‌ای سالم داشته باشید و سیر بمانید، خوب است همیشه مقداری نارگیل خشک با خود داشته باشید. همچنین یک میان وعده عالیب رای بعد از تمرین است. زیرا الکترولیت‌های طبیعی دارد که هیدراتاسیون را بازیابی کرده و ذخایر گلیکوژن را پس از ورزش مجدداً پر می‌کند.

خواص نارگیل برای کاهش وزن

2.     فواید نارگیل خشک در دوران بارداری

زنان باردار یا شیرده باید از نارگیل برشته شده خشکی که با شیر نارگیل تازه مخلوط می‌شود، استفاده کنند. نارگیل به دلیل داشتن فیبر بالا بهترین مکمل برای زنان باردار است و از یبوست آن‌ها جلوگیری می‌کند. این خوراکی عاری از کلسترول است و به کاهش فشار خون بالا که برای زنان باردار و نوزادان مضر است، کمک می‌کند. نارگیل خشک مقدار زیادی مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی دارد که برای رشد کودک ضروری است. اسیدهای چرب امگا 3 و 6، کلسیم، سدیم و پتاسیم مهم‌ترین مواد معدنی هستند که به‌وفور در نارگیل خشک یافت می‌شوند.

3. خواص نارگیل خشک برای زیبایی پوست

نارگیل خشک منبع عالی از مواد مغذی مانند ویتامین C و ویتامین E است که برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست ضروری هستند. این خوراکی به شما کمک می‌کند تا پوستی درخشان داشته باشید. نارگیل نه تنها به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان، با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند بلکه باعث پاک‌سازی پوست و رفع لکه‌ها و چین و چروک می‌شود.

روغن نارگیل خشک به تغذیه‌ی خوب پوست کمک می‌کند. اگر به‌طور مرتب از این روغن به عنوان ماسک استفاده کنید، رطوبت صورت شما افزایش یافته و پوست‌تان سفیدتر می‌شود. در ضمن، نارگیل خشک به درمان آفتاب سوختگی و پوست تیره بسیار کمک می‌کند. اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، فورا از روغن نارگیل خشک استفاده کنید.

زنان هندی قرن‌ها از نارگیل خشک برای حذف سلول‌های مرده و نشان دادن پوستی شاداب و به‌عنوان یک لایه بردار و ماسک ملایم برای بازسازی سلولی استفاده می‌کردند. نارگیل خشک در هند به‌عنوان کاریو پیلای شناخته می‌شود و یک ماده عالی برای پوست است. این خوراکی کمک می‌کند تا پوست صاف، نرم و لطیف شود.

تاثیر نارگیل در زیبایی پوست

     4. فواید نارگیل خشک برای مو و ناخن

نارگیل خشک یک ماده طبیعی و قدرتمند است که خشکی را از بین می‌برد، باعث سلامت موها می‌شود و روتینی است که زیبایی، درخشندگی و حجم دهندگی موها را به ارمغان می‌آورد. یکی از خواص قابل توجه نارگیل خشک شده نقش آن در تأمین مواد مغذی ضروری و رطوبت است که باعث سلامت پوست، مو و ناخن‌های شما می‌شود. محتوای موجود در آب نارگیل درخشش و سلامت را به موهای شما بر می‌گرداند.

این خوراکی، اسید لوریک طبیعی و اسیدهای چرب دارد. کالری نارگیل خشک نسبتاً بالا است و استفاده از آن منجر به افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود و فولیکول‌های مو را سالم می‌کند. پروتئین و چربی‌های سالم در نارگیل موهای شما را برای همیشه ضخیم و درخشان نگه می‌دارد.

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید نارگیل خشک، کمک به درمان شوره سر است و باعث می‌شود تا موهایی براق، تمیز و زیبا داشته باشید. برای این کار ابتدا نارگیل خشک را رنده کنید و به صورت پودر دربیاورید. سپس پودر آن را فشار دهید و عصاره آن را که به صورت مایع است، به تمام موهای خود بمالید. این کار را تا مدتی به طور مرتب انجام دهید تا شوره سر شما به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

خواص نارگیل برای مردان

بسیاری از مردم از فواید بی‌شماری که نارگیل خشک می‌تواند به‌طور خاص برای مردان فراهم کند، بی‌اطلاع هستند. در ادامه شما را با این فواید آشنا خواهیم کرد.

1.     سطح تستوسترون سالم را افزایش می‌دهد

مطالعات نشان دادند که نارگیل خشک شده به ارتقای سطح سالم تستوسترون در مردان کمک می‌کند. تستوسترون به‌عنوان یک هورمون مهم برای سلامت مردان، مسئول رشد عضلات، تراکم استخوان و تنظیم میل جنسی است. سطوح پایین تستوسترون منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی مانند کاهش سطح انرژی، ضعف عضلانی و کاهش سلامت جنسی می‌شود. گنجاندن نارگیل خشک شده در یک رژیم غذایی منظم به ارتقای سطح سالم تستوسترون کمک می‌کند.

خواص نارگیل برای مردان

2.     سلامت ویژه برای قلب و عروق مردان

نارگیل خشک شده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در مردان کاهش می‌دهد. فیبر بالا در نارگیل خشک به کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که به‌عنوان کلسترول بد شناخته می‌شود، کمک می‌کند . همچنین سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را که به‌عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شود، افزایش می‌دهد. کاهش سطح LDL و افزایش سطح HDL باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین می‌شود.

3.     عملکرد شناختی را تقویت می‌کند

این خوراکی در بهبود عملکرد شناختی مردان مفید است. سطوح بالای تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (MCTs) موجود در نارگیل انرژی فوری به مغز می‌دهد. این افزایش انرژی، عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد و تمرکز و هوشیاری را در حین انجام فعالیت‌های روزانه آسان‌تر می‌کند.

نارگیل خشک و تاثیرش بر عماکرد شناختی

4.     کمک به هضم

نارگیل خشک از سلامت گوارش در مردان حمایت می‌کند. فیبر بالای موجود در آن حرکات روده و دفع مواد زائد را آسان‌تر می‌کند، روده را سالم نگه می‌دارد و به‌طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند IBS، کولیت یا بیماری کرون را کاهش می‌دهد.

5. جلوگیری از ناباروری در مردان

در حالی که برای افراد زیادی خواص نارگیل خشک در بارداری زنان ثابت شده است، اما افراد کمتری درباره خواص آن برای درمان ناباروری مردان اطلاع دارند. در واقع این افسانه نیست و شکل خشک شده نارگیل دارای مواد معدنی است که می‌تواند از ناباروری در مردان جلوگیری کند. علم پزشکی این موضوع را آزمایش کرده و شواهد قابل قبولی را ارائه کرده است. با مصرف نارگیل خشک، در بدن سلنیوم تولید می‌شود و از ناباروری در مردان جلوگیری می‌کند.

خواص نارگیل خشک در طب سنتی کدامند؟

  • نارگیل در دفع سرماخوردگی و بلغم و درمان بیماری‌هایی مانند کم خونی، فلج، جنون، فراموشی و … موثر است.
  • یکی از خواص خوردن نارگیل خشک این است که مصرف آن ضعف کبد را برطرف می‌کند.
  • افراد مسن با افزایش سن سرد مزاج و خشک می‌شوند و نارگیل برای رفع آن بسیار مفید است.
  • یکی دیگر از خواص میوه خشک نارگیل در طب سنتی، مفید بودن آن در تسکین درد مثانه و سرماخوردگی است.
  • یکی دیگر از فواید نارگیل جلوگیری از عفونت ادراری است.
  • نارگیل خشک یک خوشبو کننده مناسب برای دهان محسوب می‌شود.
  • قوای جنسی را تحریک می‌کند و مایع منی افزایش می‌دهد.

مضرات نارگیل خشک چیست؟

تنها عارضه جانبی مهمی که می‌توان به عنوان مضرات نارگیل خشک برشمرد، خطر ابتلا به آلرژی غذایی است. اگر به نارگیل یا هر یک از محصولات جانبی آن حساسیت دارید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. البته افراد عادی هم باید دوز مناسب را رعایت کنند تا مشکلی پیش نیاید. این افراد هر هفته فقط باید حدود ۲۰۰ گرم نارگیل خشک مصرف کنند.

به علاوه، بیماران دیابتی، افرادی که به راحتی وزن اضافه می‌کنند، افراد مبتلا به تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی عروقی و …، باید مصرف نارگیل خشک شده را به حداقل برسانند، زیرا باعث بدتر شدن وضعیت بدن آن‌ها می‌شود.

مضرات آب نارگیل

درکنار تمام فواید و خواص نارگیل، متخصصان یک‌سری مضرات نیز برای شیره این میوه عنوان کرده‌اند که شناخت آن‌ها باعث می‌شود در زمان مصرف، زیاده‌روی نکنید. ازجمله مضرات آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از اثرات طولانی مدت آن می‌توان به افزایش سطح پتاسیم در خون اشاره کرد که برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی خطرناک است.
  • اسهال، ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و ضربان قلب نامنظم از معایب و اثرات کوتاه مدت آب نارگیل است.
  • ممکن است با داروهای ضد فشار خون که برای کاهش فشار خون مصرف می‌شوند، تداخل داشته باشد.
  • از عوارض جانبی مصرف آن می‌توان به تعریق، تهوع و استفراغ اشاره کرد.

طرز استفاده از نارگیل خشک چگونه است؟

  • دسر و کیک: پس از خرد کردن مغز نارگیل خشک شده و فشار دادن آن، مایعی به وجود می‌آید. این ماده با رنگ شیری مشخص و طعم چرب خود، یک ماده محبوب است که می‌توانید آن را به شیر اضافه کنید یا در انواع دسرها و کیک‌ها به کار ببرید. همچنین ترافل نارگیل به همراه کره بادام درختی هم می‌تواند دسر بسیار خوشمزه برای یک عصرانه دلنشین باشد.
  • روغن نارگیل: از نارگیل خشک می‌توان روغن به دست آورد و آن را برای بسیاری از مشکلات بهداشتی، درمان مشکلات پوستی یا برای پخت و پز استفاده کرد.  
  • مربای نارگیل: با پودر نارگیل خشک و پختن آن با شکر، مربای نارگیل خوشمزه‌ای به وجود می‌آید.
  • تزئین دسر و سالاد: پودر نارگیل خشک شده یا تکه شده را نه تنها می‌توانید در داخل دسر استفاده کرد، بلکه برای تزئین روی دسر و سالاد نیز به کار می‌رود.
  • نوشیدنی: آب نارگیل تازه به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه به حساب می‌آید. اما آب نارگیل خشک، طعم سبک‌تری نسبت به نارگیل تازه دارد و اغلب به جای آن مصرف می‌شود یا در نوشیدنی‌های دیگر به کار می‌رود.

طرز تهیه نارگیل خشک چگونه است؟

درست کردن میوه خشک در خانه کار چندان سختی نیست و فقط نیاز به دانستن چند نکته اصلی دارد. برای آشنایی با طرز تهیه میوه خشک نارگیل مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. فر را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتیگراد) گرم کنید.
  2. با استفاده وسیله‌ای مانند دریل، آن را سوراخ کنید. آب نارگیل را در ظرف یا فنجان بریزید. آب آن باید شفاف باشد، در غیر این صورت یعنی نارگیل سالم نیست. در صورت تمایل می‌توانید آب آن را بنوشید یا در دسر استفاده کنید.
  3. نارگیل را مستقیما روی توری فرِ از قبل گرم شده قرار دهید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه گرم کنید.
  4. سپس نارگیل را از فر خارج کرده و در یک حوله بپیچید. انتهای حوله را نگه دارید تا نارگیل ثابت بماند و چند بار با چکش به نارگیل ضربه بزنید تا شکسته شود.
  5. گوشت نارگیل را با یک چاقوی قوی جدا کنید. ممکن است به گوشت آن پوست قهوه‌ای نازک چسبیده باشد. آن پوست را با لایه‌بردار سبزیجات جدا کنید.
  6. دمای فر را به ۲۵۰ درجه فارنهایت (۱۲۱ درجه سانتیگراد) کاهش دهید.
  7. تکه‌های نارگیل را در غذاساز خرد کنید، بر روی سینی فر بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در فر خشک شوند.
  8. سپس اجازه دهید نارگیل خنک شود و آن را به یک ظرف در بسته منتقل کنید. آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

چطور شیر نارگیل درست کنیم؟

یک نصف نارگیل با پوست و یک لیوان شیر نارگیل

طرز تهیه شیر نارگیل بسیار ساده است. فقط باید نارگیل خشک را رنده کنید، کمی آب نارگیل به آن اضافه و مخلوط کنید. البته به جای آب نارگیل می‌توانید کمی آب داغ اضافه کنید تا باهم ترکیب شوند. شیر نارگیل پس از تهیه، ظاهری شبیه به شیر تازه گاو دارد. چرب و معطر است. شیر نارگیل به طور جدا مصرف می‌شود یا در دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیر نارگیل را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید و آن را در عرض ۲ روز مصرف کنید، زیرا ترش می‌شود.  

امیدواریم که این مطلب برای شما مقبول بوده باشد. در این مطلب مجله بارجیل سعی کردیم هر آنچه که باید درباره نارگیل خشک، بدانید را به شما بگوییم.

نارگیل خشک چاق کننده است؟

همان‌طور که در مطلب هم اشاره کردیم، نارگیل خشک نه تنها باعث چاقی نمی‌شود بلکه به کاهش وزن هم کمک می‌کند. فقط باید حواستان باشد که مانند هر خوراکی دیگر، در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و طبق برنامه پیش بروید.

پودر نارگیل را با چی بخوریم؟

شما می‌توانید پودر نارگیل را در شیر مخلوط کنید و نوش جان کنید. همچنین تهیه انواع دسر، کیک و شیرینی با این افزودنی خوشمزه امکان‌پذیر است.

منابع:

movitajuicebar

potsandpans