مزایای تخمه آفتابگردان برای سلامتی به خوبی شناخته شده است. آنها سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می‌کنند و ظرفیت ما را برای دفع بیماری‌ها بهبود می‌بخشد. اما با این حال، تخمه بد می‌تواند مشکلات سلامتی زیادی را برای بدن به وجود آورد. شاید فکر کنید فقط از رنگ و بو تخمه می‌توان خوب یا بد بودن آن را تشخیص داد.  اما راه های زیادی وجود دارند تا بفهمیم که تخمه‌ای که می‌خواهیم بخریم یا ذخیره کرده‌ایم، خراب نشده و به اصطلاح خوب است.

بنابراین در ادامه این مطلب به شما می‌گوییم چطور تخمه خوب را از تخمه بد تشخیص دهیم و چطور تخمه را نگهداری کنیم. همراه وبلاگ بارجیل باشید.

چرا خوردن تخمه آفتابگردان نامرغوب خطر دارد؟

ابتدا باید بدانید که چرا تخمه آفتابگردان نامرغوب، خطر دارد. تخمه های آفتابگردان پس از اتمام تاریخ انقضا، کیفیت خود را از دست می‌دهند و در نهایت فاسد می‌شوند. این دانه‌ها ممکن است طعم ترش داشته باشند و اگر به درستی نگهداری نشوند، ممکن است حتی کپک بزنند.

اگر چنین دانه‌هایی را بخورید، می‌توانند شما را بیمار کنند. سموم موجود در دانه‌ها اثرات نامطلوبی بر سیستم گوارش شما دارند. بسته به میزان مصرف، ممکن است منجر به گاستریت یا تحریک معده شود. تحریک معده منجر به ایجاد حس حالت تهوع، سو هاضمه، استفراغ یا حتی دفع مدفوع سیاه می‌شود.  

 

راه های تشخیص تخمه بد از تخمه خوب

مقداری تخمه آ،تابگردان در قاشق بزرگ
  1. بوی ترش

بوی ترش و کهنگی شایع‌ترین علامت زمانی است که نشان می‌دهد تخمه های آفتابگردان بد هستند. آنها هنگامی که در معرض رطوبت و نور شدید قرار می‌گیرند، محتوای روغن اکسید می‌شود و رایحه‌های کثیف و کپک‌زدگی ایجاد می‌کند. احتمالا با خوردن دانه‌ها بیمار نخواهید شد، اما بوی آن بسیار وحشتناک خواهد بود.

  1. مزه و طعم بد

معمولا به راحتی نمی‌توان بد بودن تخمه آفتابگردان را سریع و صرفا از طریق بو شناسایی کرد. اگر مطمئن نیستید که دانه‌ها خراب شده‌اند یا خیر، باید حتما آنها را مزه کنید. تخمه های آفتابگردان معمولا طعم ملایم و آجیلی دارند. اگر تخمه‌ای که می‌خرید یا ذخیره کرده‌اید ترش مزه است، نشانه آن است که خراب بد شده‌اند و باید آنها را بیرون بیندازید. تخمه‌های آفتابگردانی که خراب شده‌اند، معمولا طعم تلخ یا حتی اسیدی دارند. این ناشی از درگیر شدن باکتری‌ها با منابع تخمه است. زمانی که آنها را به دقت نگهداری نمی‌کنید، این اتفاق می‌افتد.

  1. رطوبت و کپک

پوست بیرونی تخمه آفتابگردان با قرارگیری در رطوبت و در شرایط نامساعد جوی، متخلخل می‌شود. این موضوع می‌تواند شرایط به وجود آوردن کپک را فراهم کند. در هر دقیقه، کپک به شدت تکثیر می‌شود و اگر رطوبت باشد، در مدت زمان کوتاهی تمام تخمه‌ها دچار کپک می‌شوند. روی تخمه های آفتابگردان کپک زده، می‌توانید کپک و قارچ را ببینید یا بوی آن را استشمام کنید. در ضمن، تا حدودی دچار تغییر رنگ می‌شوند. اگر تخمه آفتابگردان در معرض رطوبت قرار گرفته باشد، پوسته بیرونی نرمی دارد.

در ضمن، ممکن است دانه‌های مرطوب بویی نداشته باشند و شما فقط با بو کردن متوجه نشوید. پس باید مطمئن شوید که بسته‌بندی آفتابگردان طوری بوده که دانه‌ها دچار بخار نشده‌اند. البته، خبر خوب این است که دانه های آفتابگردان به ندرت کپک می‌زنند. با این حال، اگر دستورالعمل‌های ذخیره‌سازی مناسب رعایت نشوند و رطوبت به صورت مخفیانه وارد بسته شود، کپک‌ها قطعا به‌طور ناخواسته رشد می‌کنند و آن موقع کاری از دست شما ساخته نیست.

  1. مداخله حشرات

حشرات از خوردن دانه‌ها لذت می‌برند، در نتیجه وارد بسته تخمه آفتابگردان می‌شوند و تخمه‌ها را می‌خورند. بنابراین، باید از خوردن تخمه‌های آفتابگردان فاسد خودداری کنید. زیرا آنها به باکتری‌ها و ویروس‌های حمل شده توسط حشرات، آلوده هستند. اگر شواهدی از وجود حشرات یافتید، کل تخمه‌ها را دور بیندازید. البته چند حشره، مثلا یک یا دو عدد، ممکن است مشکلی ایجاد نکنند. اما تعدا بیشتر نشانه آن است که دانه‌ها خراب شده‌اند و نباید مصرف شوند.

  1. تاریخ انقضای گذشته

اگر تخمه را بسته‌بندی شده خریداری می‌کنید، حتما به تاریخ روی آن دقت کنید. اگر زمان زیادی از تولید آن گذشته باشد، ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد. در بیشتر مواقع، دانه‌ها ممکن است هیچ نشانه آشکاری از فساد نداشته باشند. اما اگر گرد و خاک داشتند، کدر یا خشک شده به نظر برسند، مطمئنا سالم نیستند و باید دور ریخته شوند.

راه هایی برای نگهداری تخمه آفتابگردان

چهار ظرف شیشه ای پر از تخمه آفتابگردان با پوست

تخمه های آفتابگردان با گذشت زمان خراب می‌شوند و ارزش غذایی خود را به میزان قابل توجهی از دست می‌دهند. نگهداری نادرست آنها می‌تواند باعث شود تا شما نتوانید از فواید آنها برای بدن بهره ببرید. این نکات را برای نگهداری تخمه های آفتابگردان دنبال کنید تا بتوانید دانه‌ها را برای مدت طولانی‌تری تازه و سالم نگه دارید:

۱٫دانه های تازه بخرید

این اولین و مهمترین نکته است. هنگام خرید یک بسته تخمه آفتابگردان، مطمئن شوید که تازه‌ترین دانه‌های موجود را انتخاب کنید. تاریخ چاپ شده روی بسته بندی را بررسی کنید تا متوجه شوید محصول تا چه مدت خوب می‌ماند. اگر دانه‌ها برای مدتی در قفسه فروشگاه بوده باشند، بدون توجه به اینکه آنها را در یخچال قرار می‌دهید یا نه، به احتمال زیاد آنقدر که می‌خواهید دوام نخواهند داشت.

  1. تخمه باید در ظروف دربسته نگهداری شود

یک ظرف دربسته به خشک نگه داشتن دانه‌ها با مانع شدن از ورود رطوبت کمک می‌کند. قوطی فلزی با درب محکم، گزینه مناسبی خواهد بود. اما در واقع، هر ظرف که درب محکمی داشته باشد نیز برای شما مفید است. فقط مطمئن شوید که ظرف پلاستیکی نیست، زیرا دانه‌ها می‌توانند مواد شیمیایی را از پلاستیک جذب کنند و ناسالم شوند. بستن صحیح ظروف نه تنها به جلوگیری از رطوبت کمک می‌کند، بلکه باعث جلوگیری از ورود حشرات می‌شود. همچنین دانه‌ها بوی مواد غذایی مجاور را جذب نمی‌کنند.

  1. هوای اضافی را از بسته خارج کنید

بعد از اینکه یک بسته تخمه آفتابگردان را باز کردید، می‌توانید باقیمانده آن را در بسته اصلی نگهداری کنید. با این حال، قبل از بستن مجدد کیسه، حتما از شر هوای اضافی خلاص شوید. اگر بسته قابل بسته شدن مجدد نیست و باید دانه‌ها را به ظرف دربسته منتقل کنید. مطمئن شوید که ظرف را تا بالای آن پر کنید تا بین درب و دانه‌ها فاصله باقی نماند. هرچه هوای داخل بسته کمتر باشد، دانه‌ها به مدت طولانی‌تری دوام می‌آروند.

  1. دانه‌ها را در یک مکان خنک و خشک قرار دهید

گرما و رطوبت ماندگاری تخمه آفتابگردان را کوتاه می‌کنند. بنابراین به طور کلی انبار یا یخچال بهترین مکان برای نگهداری محصول است. با اینکه، انباری مکانی عالی برای نگهداری کوتاه مدت خواهد بود، اما اگر می‌خواهید دانه‌های عمر طولانی‌تری داشته باشند، آنها را در یخچال یا فریزر قرار دهید.

منابع: ayoubs