گزافه نیست اگر بگوییم آش رشته یکی از محبوب ترین و قدیمی‌ترین غذا‌های ایرانی است که شیفتگان بسیاری زیادی دارد. به همین دلیل است که پای ثابت نذری‌های ایرانی‌ها آش رشته است. آش رشته یک وعده غذایی مناسب است برای شب‌های ماه رمضان و محرم. پر بیراه نیست اگر بگوییم بیش از 200 نوع آش وجود دارد که محبوب‌ترین آن آش رشته می‌باشد. اما آش نذری بدون شک معروف‌ترین این آش‌ها است. درست کردن آش نذری در عین اینکه بسیار ساده است ظریف نیز می‌باشد. در این مطلب مجله بارجیل قصد داریم تا به طرز تهیه آش رشته نذری خوشمزه و فوت و فن آن برای 100 نفر بپردازیم.

طرز تهیه آش رشته نذری

مواد لازم برای تهیه آش رشته

مواد لازم برای آش رشته نذری 100 نفره
نخود: 1 کیلوگرم
لوبیا چیتی: 2 کیلو
عدس: 3 کیلو
سبزی آش: 10 کیلو
ماش: 1 کیلو
پیاز داغ: 2 کیلو
سیر داغ: 2 کیلو
رشته آشی: 10 کیلو
آرد: 500 گرم
نعنا: 500 گرم
نمک، کشک، فلفل و زردچوبه: میزان لازم

طرز تهیه آش رشته نذری مرحله به مرحله

آش رشته نذری خوشمزه

1- قابلمه و مسائلش!

قابلمه را تا نیمه پر آب کرده و روی شعله گاز قرار می‌دهیم تا به جوش بیاید. به آب در حال جوش، حبوبات را اضافه کنیم. این کار باعث می‌شود تا آب از حالت قل قل خارج شود. در این مرحله در قابلمه را بر روی قابلمه می‌گذاریم تا آب و حبوباتمان دوباره به جوش آید.

2- ماهیتابه، نعنا وسیر؛ یک مرحله مهم!

در ابتدای این مرحله نیاز است بر روی یک ماهیتابه سرد، 3 قاشق غذاخوری روغن بریزیم. می‌توانیم حتی با روغن کم‌تری نیز این کار را انجام دهیم. سپس مقداری از پیاز‌ها و سیر‌های سرخ‌شده و نعنا را به ماهیتابه اضافه می‌کنیم. در این مرحله نیاز است تا به مخلوط نعنا و سیرمان نیز میکس آرد و ادویه را اضافه کنیم.

3- موادمان را خوب هم بزنیم

در این مرحله ترکیبی که در مرحله پیشین درست کردیم را به مدت دو دقیقه روی حرارت هم بزنیم. این کار را باید تا زمانی که بوی خامی مواد از بین برود ادامه دهیم. به خصوص بوی خامی زردچوبه و آرد. هنگامی که دوباره قابلمه به جوش آمد، سبزی آش را اضافه می‌کنیم. دقت داشته باشیم که قبل از اضافه کردن سبزی آش کمی هم نمک به موادمان اضافه نماییم. اضافه کردن نمک به آب باعث می‌شود که رنگ سبزی پس ندهد و رنگش پخش نشود.

4-مواد ماهیتابه و قابلمه را ترکیب کنیم

در این مرحله نیاز است که مواد تهیه شده در ماهیتابه را به مواد در قابلمه خود اضافه کنیم. نیاز است حداقل به مدت 20 دقیقه این مواد روی حرارت قرار بگیرند. وقتی که آش کاملا جا افتاد و رنگ درست خودش را گرفت، نوبت به اضافه کردن رشته آش می‌رسد. رشته آش هم باید به مدت 20 الی 30 دقیقه بر روی حرارت بپزد تا سفت نباشد و همینطور زیاد هم شل نشود. نیاز است در این مرحله حواسمان به خوبی به رشته آشی‌مان باشد.

5- کشک و پیاز داغ؛ نه صرفا جهت تزیین

خب! به مرحله آخر رسیدیم. در این مرحله ترکیب آرد و پیاز داغ‌مان را به آش اضافه می‌کنیم. همچنین برای هر چه بیش‌تر خوشمزه شدنش کشک را به آش خود اضافه می‌کنیم. دقت کنیم که زیاد از حد هم کشک اضافه نکنیم چرا که آش ما ممکن است شور شود. از پیاز داغ و نعنای سرخ‌شده می‌توانیم برای تزیین روی آش خود استفاده کنیم. حالا آش ما آماده است! فقط کافی است تا نوش جان کنیم!

نکات طلایی پخت آش رشته نذری

پخش آش رشته نذری

1-اگر می‌خواهیم که آش رشته ما شل نشود، باید حواسمان به حرارتی که به آن می‌دهیم باشد. حرارت مناسب برای پخت آش مستقیم است تند. همین مورد ساده مانع از شل شدن آش ما می‌شود!
2- بسیار بهتر است که نخود و لوبیا خود را اجازه دهیم تا بین 12 تا 24 ساعت قبل از پخت اصلی خیس بخورد. حتما نیاز است تا در این مدت 2 بار آب نخود و لوبیا عوض شود. این کار هم باعث می‌شود لوبیا و نخود ما بهتر بپزد و هم باعث می‌شود دل درد نگیریم.
3- اگر می‌خواهیم نعنا داغ به آش اضافه کنیم باید بسیار دقت کنیم. چرا که نعنا داغ زیاد در آش باعث می‌شود تا آش ما تلخ شود.
4- برای جلوگیری از سیاه شدن آش رشته نذری باید حتما دقت کنیم که آب لوبیا و نخودمان را بگیریم. آب نخود و لوبیا باعث تیرگی آش رشته نذری ما می‌شود. اگر حس کردیم آب آش ما کم است از آب جوشیده‌شده استفاده کنیم.
5- ادویه‌های طلایی که می‌توانیم به اش رشته اضافه کنیم و آن را خوشمزه کند، زعفران، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر و نعنا، نمک و زردچوبه است. این ادویه‌ها باعث هرچه خوشمزه‌تر شدن آش رشته ما می‌شود.
6- شاید ما دوست داشته باشیم که آش لعاب‌دار میل کنیم. ایرادی ندارد! در این صورت نیاز داریم که مقداری اسفناج به آش اضافه کنیم و یا حتی جو پرک.
7- برای هرچه شفاف‌تر شدن رنگ سبزی‌های اش رشته خود نیاز است تا در قابلمه را بر روی آن قرار بدهیم.
8- هنگام پختن مواد آش‌مان اجازه دهیم تا با ملایمت بجوشد.

آش نذری؛همان عنصر خاطره انگیز که دلمان می‌خواهد

امیدواریم که از این مطلب مجله بارجیل لذت برده باشید و یک آش رشته نذری خوشمزه بپزید و میل کنید. یک آش نذری خوشمزه علاوه بر اینکه سالم است می‌تواند خاطره‌انگیز نیز باشد. درست کردن آش، چه برای نذری چه به عنوان یک وعده غذایی برای خانواده، همانی است که می‌تواند جمع ما را گرم‌تر کند. به خصوص در خانواده‌های ایرانی! امیدواریم که این مطلب مجله بارجیل نیز سهمی در این جمع دلگرم کننده شما داشته باشد.