با شنیدن به لیمو ممکن است برخی فکر کنند که این خوراکی نوعی از مرکبات است. اما به لیمو یک گیاه دارویی محسوب می‌شود که امروزه مخصوصا دمنوش و چای آن کاربردهای فراوانی دارد. در طب سنتی به خواص به لیمو اشاره‌های فراوانی می‌شود و توصیه می‌کنند که این گیاه مفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

بنابراین در این مطلب قصد داریم به خواص به لیمو و طرز تهیه چای و دمنوش آن بپردازیم. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

به لیمو چیست؟

با وجود اینکه گیاه به لیمو بومی آمریکای جنوبی است، اما به دلیل اثرات و خواص دارویی قدرتمندی که به عنوان یک افزودنی غذایی دارد، در کشورهای مختلفی مانند ایران کشت می‌شود. این گیاه بوته‌ای چند ساله است و رایحه لیمویی قوی دارد که با لمس برگ‌ها و گل‌های آن تشدید می‌شود. این درختچه می‌تواند 2-3 متر ارتفاع داشته باشد و دارای گل‌های کوچک بنفش و سفید است. در ابتدا به لیمو به عنوان افزودنی غذا و طعم دهنده برای غذاهایی مثل مرغ و ماهی و همچنین سالاد، سس، مربا و نوشیدنی‌های مختلف استفاده می‌شد. ولی امروزه به عنوان یک گیاه دارویی محبوب طرفداران زیادی دارد و توصیه می‌شود از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید.

خواص به لیمو برای سلامتی بدن

خواص به لیمو برای کاهش وزن

در حالی که چای سبز اغلب برای کسانی که رژیم دارند پیشنهاد می‌شود، اما دمنوش به لیمو که جزء نوشیدنی‌های گرم محسوب می‌شود نیز برای این ویژگی موثر است. هر وعده مصرف آن تنها 2 کالری دارد و با ترکیب غنی از ترکیبات ارگانیک، بر روی کاهش وزن تاثیر می‌گذارد. طبق یک مطالعه، دمنوش به لیمو با تاثیر بر هورمون‌های خاصی که اشتها را کنترل می‌کنند، باعث کاهش اشتها می‌شود. دمنوش های زیادی برای کاهش وزن مفید هستند، مثلا چای سبز یکی از آنهاست. بنابراین اگر می‌خواهید سریع‌تر وزن کم کنید، انواع دمنوش ها را سفارش دهید و زودتر به هدف خود برسید.

خواص به لیمو برای تقویت عضلات

یک متر، دو دمبل، یک سیب سبز، یک بطری آب و یک کاسه برگ به لیمو

این یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد چای به لیمو است و اغلب در چای‌های ساده نمی‌توانید آن را پیدا کنید. هنگامی که از به لیمو به عنوان یک مکمل ورزشی استفاده می‌کنید، آنتی‌اکسیدان‌های آن آسیب وارد شده به عضلات در طول تمرین را کاهش می‌دهند. در ضمن، این کار را بدون اینکه به رشد توده عضلانی و افزایش استقامت آسبی برسد، انجام می‌دهد. همین خاصیت باعث می‌شود که دمنوش به لیمو به یک نوشیدنی عالی برای قبل یا بعد از تمرین تبدیل شود.

خواص به لیمو برای کاهش التهاب

التهابات مفصل و جراحات هر دو می‌توانند بر مفاصل و تحرک ما تاثیر نامناسب بگذارند. با افزایش سن یا زمانی که آسیب می‌بینیم، مفاصل ما دائما مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به راحتی بهبود پیدا نمی‌کنند. به لیمو به طور مستقیم با کاهش درد مفاصل و بهبودی سریع‌تر آسیب‌های مرتبط با مفاصل مرتبط است. زیرا این گیاه در خود سطوح چشمگیری از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی را جای می‌دهد.

 

خواص به لیمو برای سیستم ایمنی

عکسی فانتزی از تقویت فردی در حال دور کردن میکروب ها با دست

استرس اکسیداتیو، عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن است که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و انسان را دچار بیماری‌های مزمن می‌کند. تحقیقات نشان داده است که به لیمو با کاهش سطح استرس اکسیداتیو و سلامت کلی بهتر بدن ارتباط دارد.

خواص به لیمو برای هضم غذا

دمنوش به لیمو دارای خواص تسکین دهنده خاصی است که به طور سنتی در فرهنگ‌های مختلف برای تسکین مشکلات معده و سو هاضمه استفاده می‌شود. این داروی گیاهی ممکن است دارای خواص بالقوه ضد اسپاسم باشد که می‌تواند به آرام کردن معده و از بین بردن گرفتگی و نفخ کمک کند و مانع از ایجاد مشکلات گوارشی شود. همانطور که قبلا ذکر شد، دمنوش به لیمو با تاثیر بر هورمون‌های خاص اشتها را تنظیم می‌کنند.

خواص به لیمو برای کاهش تب

در طب سنتی آمریکای جنوبی، این دمنوش را برای تحریک عرق کردن استفاده می‌کنند. زیرا به لیمو برای رفع تب و تسریع التیام افرادی که از بیماری‌های التهابی رنج می‌برند، مفید است.

خواص به لیمو برای پوست

خانمی نشسته پشست میز و با پوست صورت پوشیده از ماسک زیبایی و یک آینه

افراد زیادی از روغن به لیمو برای تغذیه پوست خود استفاده می‌کنند، زیرا در شادابی پوست تاثیر زیادی دارد. شما می‌توانید در هنگام حمام، از عطر و بوی فوق العاده آن برای پوست خود بهره ببرید. علاوه بر این، خواص ضدالتهابی دمنوش به لیمو می‌تواند برای کاهش برخی بیماری‌های پوستی مفید باشد. به عنوان مثال، مشکلات مربوط به اگزما ممکن است با استفاده از این گیاه کاهش پیدا کنند. همچنین، به لیمو قادر به مبارزه با عفونت‌های پوستی است.

خواص به لیمو برای اضطراب

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در به لیمو نیز می‌تواند بر تعادل هورمونی بدن تاثیر بگذارد. اگرچه این اثر چشمگیر نیست، اما به عنوان یک نوشیدنی آرام‌بخش شناخته شده است. به لیمو برای افرادی که ناراحتی‌های عصبی یا استرس مزمن دارند، تجویز می‌شود، زیرا می‌تواند ذهن و بدن را آرام کند.

خواص به لیمو برای گلو

برای کاهش ناراحتی ناشی از احتقان تنفسی و گلودرد، می‌توانید از برگ به لیمو استفاده کنید. علاوه بر این، به لیمو به عنوان خلط آور به پاکسازی سیستم تنفسی کمک می‌کند. همچنین، باعث کاهش سوزش گلو و درمان برونشیت می‌شود.

خواص به لیمو برای بهبود خواب

مردی درزا کشیده در تخت با دستان باز

دمنوش لیمو ممکن است به افراد مبتلا به مشکلات خواب کمک کند. طبق یک مطالعه، افرادی که قبل از رفتن به رختخواب به لیمو مصرف کردند، نسبت به دیگران توانایی بهتری برای به خواب رفتن داشتند و کیفیت خواب آنها بالاتر بود.

خواص به لیمو برای سلامت روان

عطر و بوی به لیمو ممکن است به بهبود تمرکز و افزایش تمرکز شما کمک کند. برای رایحه درمانی می‌توانید از اسانس آن استفاده کنید. علاوه بر این، می‌تواند به آرامش ذهن شما و دفع استرس و اضطراب کمک کند.

خواص به لیمو برای کبد

به لیمو ماده‌ای به نام لیمونن دارید که بدن را سم‌زدایی و چرب‌زدایی می‌کند. این ماده متابولیسم چربی‌ها را افزایش داده و از تجمع آنها در کبد جلوگیری می‌کند. برای بهره بردن مزایای به لیمو برای کبد چرب، کافی است یک قاشق چای خوری برگ به لیمو را به یک قوری آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید 20 دقیقه دم بکشد. سپس چند قطره لیمو را اضافه کنید و با عسل شیرین کنید، سپس بنوشید.

چه کسانی نباید دمنوش به لیمو بخورند؟

به لیمو برای بیشتر افراد ایمن است، اما می‌تواند در برخی دیگر باعث آلرژی و حساسیت پوستی شود. از طرفی به لیمو کلیه‌ها را تحریک می‌کند، به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر دچار بیماری‌های کلیوی هستید، از مصرف آن خودداری کنید.

آیا دمنوش به لیمو برای خانم‌های باردار مجاز است؟

تا زمانی که این دمنوش را به طور متعادل مصرف کنید، در زمان بارداری هیچ آسیبی به شما نمی‌رسد. این گیاه سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند به زنان باردار کمک کند. دمنوش به لیمو معمولا برای تعدیل فشار خون خانم‌های باردار توصیه می‌شود. البته مقدار مجاز مصرف این دمنوش، در حدود یک فنجان است و مصرف بیشتر می‌تواند بر سلامت جنین تاثیرگذار باشد.

آیا دمنوش به لیمو برای خانم‌های باردار مجاز است؟

به طور کلی پیشنهاد می‌شود هنگام مصرف چای گیاهی در دوران بارداری احتیاط کنید. برخی از دمنوش‌ها، از جمله ریشه شیرین بیان و چای مریم گلی، می‌توانند عوارض نامطلوبی در زنان باردار ایجاد کنند. اما در مورد دمنوش به لیمو چطور؟ این دمنوش احتمالا خطرات زیادی نخواهد داشت، تا زمانی که به طور کنترل شده آن را مصرف کنید. با این وجود، اگر هر گونه نگرانی یا شک دارید، حتما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:

webmd

tofillo