یک فنجان نوشیدنی گرم پاییزی و زمستانه، چیزی است که در فصول سرد شما را حسابی گرم می‌کند و به شما انرژی می‌بخشد. انواع نوشیدنی های گرم زیادی وجود دارند که شما می‌توانید در منزل درست کنید و نیازی نیست برای مصرف آنها حتما به کافه بروید. کافیست آنها را مخلوط کنید و یک نوشیدنی گرم پاییزی داشته باشید.

ما نیز در ادامه این مطلب انواع نوشیدنی با طبع گرم برای زمستان و نوشیدنی های گرم را به شما معرفی می‌کنیم. همراه وبلاگ بارجیل باشید.

نوشیدنی های ساده و خوشمزه برای زمستان

نوشیدنی‌های گرم برای لذت بردن از فصل پاییز و زمستان لازم و ضروری هستند. آن‌ها بهترین گزینه برای ساعاتی محسوب می‌شوند که در حال استراحت یا گپ زدن با دوستانتان هستید، زیر پتو رفتید و فیلم می‌بینید، خاطرات روزهای خوب گذشته را به یاد می‌آورید و یا در پایان زمستان مشتاقانه منتظر عید نوروز هستید.

شیر زردچوبه

یک لیوان پر شیر زردچوبه روی یک پارچه

یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های داغ «شیر زردچوبه» نام دارد که به «شیر طلایی» معروف شده است. زردچوبه یک ادویه زرد رنگ است که کورکومین دارد. شیر زردچوبه فواید زیادی برای سلامتی دارد، زیرا زردچوبه حاوی آنتی اکسیدان، خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است. شیر زردچوبه که یک نوشیدنی خواب‌آور در شب نیز هست، برای دیابتی‌ها و مبتلایان به بیماری‌های قلبی هم فواید زیادی دارد. این ترکیب در عین حال منجر به سلامت قلب، استخوان‌ها و پوست می‌شود.

خواص شیر زردچوبه

از خواص بی‌نظیر این نوشیدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر زردچوبه برای کاهش التهاب و درد مفاصل به‌ویژه افراد مبتلا به آرتریت خوب است. کورکومین موجود در این نوشیدنی زمستانی التهاب را کاهش می‌دهد و از آسیب رسیدن به غضروف‌ها جلوگیری می‌کند.
  • می‌تواند حافظه و عملکرد مغز را بهبود ببخشد؛ زیرا کورکومین با عبور از سد خونی مغزی از سلول‌های مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. این ماده قادر است پروتئینی که باعث رشد و یادگیری مغز می‌شود را افزایش دهد.
  • این نوشیدنی گرم ایرانی، سیستم ایمنی را تقویت کرده و از عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. در واقع کورکومین هم سیستم ایمنی را تعدیل می‌کند و هم با باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها مبارزه می‌کند.
  • شیر زردچوبه گلودرد و سرفه را تسکین می‌دهد.
  • این نوشیدنی تولید صفرا را تحریک کرده و از آسیب کبدی جلوگیری می‌کند. به همین علت باعث بهبود هضم و عملکرد کبد می‌شود.
  • شیر زردچوبه نفخ، گاز و یبوست را تسکین می‌دهد و از عوارض دیابت مانند آسیب عصبی و بیماری کلیوی جلوگیری می‌کند.
  • این نوشیدنی خوشمزه و مفید به کاهش سطح قند و کلسترول خون کمک می‌کند. همچنین حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و از تجمع چربی در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.
خواص شبر زردچوبه

شیر بادام

ممکن است برخی از شما در کودکی شیر بادام مصرف کرده باشید. اکثر مادرها این نوشیدنی گرم پاییزی را برای کودکان خود درست می‌کنند. برای تهیه آن کافیست بادام له شده را به آب گرم اضافه کرده و مدتی روی حرارت قرار دهید.

یک لیوان شیر بادام

این نوشیدنی سرشار از ویتامین E، پتاسیم، منیزیم و سایر مواد مغذی ضروری است. برای طعم بیشتر می‌توانید مقداری هل و زعفران را نیز به مخلوط خود اضافه کنید. پیشنهاد می‌شود برای مفید و سالم‌تر بودن، به نوشیدنی خود شکر اضافه نکنید یا از شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل عسل استفاده کنید.

چای ماسالا

چای ماسالا

موادی مثل دارچین، میخک، زنجبیل و فلفل، باعث تولید گرما در بدن می‌شوند. از این‌رو، آنها یکی از مواد مفید برای تهیه نوشیدنی های مفید زمستانی به حساب می‌آیند. اگر همه این مواد را با هم مخلوط کنید، یک معجون گرم خوب به نام چای ماسالا خواهید داشت که می‌توانید آن را با شیر بنوشید. این نوشیدنی به رفع سرماخوردگی، سرفه و گرفتگی بینی کمک زیادی می‌کند.

آبلیمو گرم

یک لیوان آبلیمو و چند عدد لیمو ترش

لیمو از خانواده مرکبات است و ویتامین C زیادی دارد که به تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات، یکی از خواص لیموترش این است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این نوشیدنی به دفع سموم از بدن شما کمک می‌کند. آب لیموی داغ یکی از بهترین نوشیدنی‌های گرم برای روزهای سرد زمستانی است که نوشیدن آن در اول صبح توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید از مقداری عسل برای متعادل کردن طعم نوشیدنی استفاده کنید.

نوشیدنی دارچین

یک لیوان نوشیدنی دارچین و چوب دارچین

دارچین ادویه‌ای است که معمولا به غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود تا کمی طعم به آنها ببخشد. این ادویه فواید دارویی قوی مانند خواص آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی دارد. همچنین برای قلب بسیار مفید است و به کاهش قند خون کمک می‌کند.

دارچین را می‌توان برای تهیه انواع نوشیدنی با شیر و بدون شیر برای فصل سرد استفاده کرد. فقط کافیست شیر را گرم کنید و دارچین را به آن اضافه کنید. راه دیگر برای تهیه نوشیدنی گرم با دارچین، دم کردن دارچین با آب است. در ضمن، یکی از خواص دمنوش لمونگرس نیز ضد التهاب بودن و خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. بنابراین شما می‌توانید این دمنوش را به صورت داغ در زمستان میل کنید و لذت ببرید.

  دمنوش لبو و دارچین

دمنوش لبو و دارچین بهترین نوشیدنی گرم است که از ترکیب آب جوشیده + لبو خشک + چوب یا پودر دارچین به دست می‌آید. این دمنوش خواص و فواید زیادی برای سلامت بدن دارد. برخی از این خواص عبارت‌اند از:

دمنوش لبو و دارچین
  • کاهش استرس و افسردگی: لبو خشک حاوی مقادیر زیادی «ملاتونین» است. این هورمون مسئولیت تنظیم ساعت بیولوژیک بدن و خواب را بر عهده دارد. ملاتونین باعث آرامش ذهن و رفع اضطراب می‌شود. همچنین دارای ترکیبات ضد التهابی و ضد افسردگی است که خلق و خو را بهبود می‌بخشد.
  • بهبود گردش خون و قلب: لبو خشک حاوی پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن است. این مواد برای تعادل فشار خون و عضلات قلب ضروری هستند. لبو خشک حاوی فلاونوئیدهایی است که از اترواسکلروز (سخت شدن رگ‌های خونی) جلوگیری می‌کند. دارچین هم باعث کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید (چربی خون) می‌شود.
  • تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت‌ها: لبو خشک حاوی ویتامین C، رسوراترول، کورسیتین و پروانتولیدین است. این ترکیبات ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس هستند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان عفونت‌های تنفسی، گلودرد، زخم دهان، التهاب پستان، عفونت مجاری ادراری و عفونت‌های قارچی پوست می‌شوند. دارچین حاوی ترکیبات ضد عفونی است و به کشتن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در دهان، گلو، ریه و معده کمک می‌کند.
  • کنترل قند خون و دیابت: لبو خشک به دلیل داشتن «فیبر» جذب قند از غذا را کاهش داده و شما را برای طولانی مدت سیر نگه می‌دارد.
  • لاغری و چربی سوزی: لبو خشک حاوی «پکتین» است. پکتین باعث افزایش متابولیسم (سوزاندن کالری) و کاهش اشتها می‌شود. دارچین نیز با افزایش دمای بدن و تحریک سوزاندن چربی‌های ذخیره شده در بدن به کاهش وزن کمک می‌کند. البته انواع نوشیدنی‌ها برای لاغری وجود دارند که در مطالب قبلی به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

شیر تازه

مصرف شیر در زمستان را جدی بگیرید؛ زیرا این نوشیدنی طبع گرم و تر دارد. شیر به‌عنوان یک غذای کامل شناخته می‌شود. نوشیدن شیر تازه برای رشد و تقویت بدن، افزایش قدرت جسمانی و ذهنی، تقویت استخوان‌ها، پیشگیری از کم خونی، درمان سوختگی‌ها، افزایش اشتها، کاهش استرس و اضطراب، تقویت سیستم ایمنی و … خوب است. معمولاً فراموش می‌کنیم در بین بهترین نوشیدنی‌های گرم نام «شیر» را بیاوریم اما از حالا به بعد آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. شیر به‌صورت گرم یا سرد، همراه با عسل یا حتی بدون هرگونه ماده افزودنی قابل مصرف است.

انواع چای برای نوشیدنی های گرم زمستانه

انواع چای برای زمستان

چای سفید

این نوع چای در مقایسه با چای‌های دیگر دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان و کمترین میزان کافئین است. با توجه به اینکه فرآیندهای متداول تهیه چای سیاه رعایت نمی‌شود، رنگ سفید در آن غالب است.

چای سبز

همه ما شنیده‌ایم که خواص چای سبز برای بدن زیاد است و جزو انواع دمنوش برای پوست و مو محسوب می‌شود. علاوه بر این، نوشیدن چای سبز برای روزهای سرد سال نیز بسیار مناسب است. برای تهیه این چای با بخار دادن، آنزیم‌های موجود در برگ سبز چای را غیرفعال می‌کنند. بنابراین، برگ‌های چای سبز حاوی پلی فنول یا آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای سیاه هستند و خواص درمانی بیشتری دارند. نوشیدن چای سبز به طور روزانه میزان اثربخشی آن را بالا می‌برد. اگر به دنبال لاغری هستید، از چای سبز به عنوان دمنوش لاغری هم یاد شده‌است.

چای سیاه

محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع چای در جهان، چای سیاه است. این چای به دلیل داشتن کافئین، برای رفع خستگی و خواب آلودگی مفید است. یک فنجان چای سیاه حدود 60 میلی‌گرم کافئین دارد و می‌تواند به شما مقداری انرژی بدهد.

چای مراکشی

چای مراکشی نوعی چای باروتی است که با نعناع یا نعناع فلفلی درست می‌شود. طعم این چای نه تنها خیلی مطبوع و دلپذیر است، بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد. شما می‌توانید این چای را در هر ساعتی از شبانه‌روز میل کنید و از آن لذت ببرید.

لیست نوشیدنی‌های گرم

اکنون می‌خواهیم انواع نوشیدنی گرم که با کم‌ترین وسایل و تجهیزات در خانه درست می‌شود را به شما معرفی کنیم. این نوشیدنی‌های خوشمزه همراه خوبی در این دوران برای شما خواهند بود به شرطی که با کم‌ترین میزان قند و شیرینی مصرف شوند.

1.     دمنوش میوه‌ای

اگر به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های میوه‌ای علاقه دارید، چای میوه‌ای یک گزینه کم کالری و خوب برای شما است. این نوع دمنوش‌ها خواص زیادی برای سلامتی دارند که شما می‌توانید به عنوان مثال، خواص چای ترش را در مطالب قبلی ما مطالعه کنید. دو روش برای تهیه این دمنوش های گرم وجود دارد:

  • روش اول استفاده از میوه‌های تازه است. در این روش میوه‌های دلخواه خود را بشویید و خرد کنید. سپس آن‌ها را در یک قابلمه با آب جوش بریزید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بگذارید تا دم بکشند. به مخلوط میوه‌ها شکر، عسل، نعناع، دارچین یا هر طعم دهنده دیگری که دوست دارید را اضافه کنید. سپس چای را از صافی عبور داده و در لیوان‌ها بریزید و نوش جان کنید.
چای میوه ای
  • در روش دوم از میوه‌های خشک استفاده می‌شود. شما باید میوه‌های تازه‌ای که خودتان خشک کردید یا از بازار خریدید را در قوری بریزید و آب جوش را به آن‌ها اضافه کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا چای شما دم بکشد؛ سپس هر کدام از ادویه‌های گرم برای چای که مطابق میلتان است را به آن اضافه کنید.

2.     دمنوش نعناع تازه

در میان نوشیدنی‌های زمستانی، چای نعنا همیشه جایگاه ویژه‌ای دارد. این چای نه تنها کالری کمی دارد، بلکه ازنظر طب سنتی به هضم غذا هم کمک می‌کند. برای تهیه آن، باید یک مشت برگ نعناع را بشویید و ریز کنید؛ سپس آن‌ها را درون قوری کوچکی بریزید و آب جوش را به آن‌ها اضافه کنید. از دیگر دمنوش‌های پرطرفدار ایرانی، دمنوش پرخاصیت گل گاو زبان است که فواید بی‌نظیری دارد و به همین روش درست می‌شود.

3.     شکلات داغ

هات چاکلت

چه کسی می‌گوید شما نمی‌توانید شکلات داغ در خانه درست کنید؟! شکلات داغ یکی از خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌های داغ است که طعم ملایم و بافت کرمی دارد. برای تهیه این نوشیدنی باید دستورالعمل زیر را اجرا کنید:

  •      ¾ فنجان پودر قند، ½ فنجان پودر کاکائو، 85 گرم شکلات چیپسی تلخ و شیرین خرد شده، 2 قاشق چای خوری نشاسته ذرت، یک هشتم قاشق چای خوری نمک ریز و 1 قاشق چای خوری وانیل را ترکیب کنید.
  •      برای تهیه هات چاکلت 1 فنجان شیر کامل را به جوش آورید و 3 قاشق غذاخوری از مخلوط شکلات داغی که آماده کردید را اضافه کنید.
  •      آن‌ها را به مدت یک یا دو دقیقه دائماً هم بزنید.
  •      نوشیدنی را داخل لیوان بریزید و کمی خامه به آن اضافه کنید.

معرفی نوشیدنی‌های با طبع گرم

مصرف نوشیدنی‌هایی که طبع گرم دارند خواص زیادی به بدن انسان می‌رسانند که عبارتند از:

  • به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند
  • از بروز بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند
  • باعث بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی در بدن می‌شوند
  • خستگی و سردرد را کاهش می‌دهند
  • حرارت بدن را تنظیم می‌کنند
  • دردهای عضلانی و مفصلی را کاهش می‌دهند
  • از اضافه وزن جلوگیری می‌کنند

 در ادامه قرار است بهترین نوشیدنی‌های با طبع گرم را با هم بشناسیم.

دمنوش اسطوخودوس

در صدر لیست نوشیدنی‌های طبع گرم «دمنوش اسطوخودوس» را داریم. این دمنوش از برگ‌های گیاه اسطوخودوس که طبع گرم و خشکی دارد، تهیه می‌شود. دمنوش اسطوخودوس برای آرامش اعصاب، تقویت حافظه، درمان سرماخوردگی و تب، تقویت معده و کبد، رفع نفخ و گاز معده و روده، کاهش فشار خون و قند خون و از بین بردن التهاب وباکتری عالی است.

 برای تهیه آن، یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده یا چند شاخه تازه اسطوخودوس را در قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا دمنوش شما دم بکشد؛ سپس آن را با عسل یا شکر بخورید.

چای اسطوخودوس

  دمنوش هل

مصرف این نوشیدنی با طبع گرم برای زمستان فوق‌العاده خواهد بود. هل طبع گرم و خشکی دارد و مخصوص افراد سرد مزاج است. دمنوش هل به تقویت قلب، رفع سرفه و برونشیت و تقویت حافظه کمک خواهد کرد و ضد اسپاسم، ضد نفخ، ضد عفونت و ضد قارچ است. برای تهیه این دمنوش باید ۵ گرم هل را در هاون بکوبید و با ۲۵۰ میلی لیتر آب بجوشانید؛ سپس آن را صاف کرده و با عسل نوش جان کنید.

  دمنوش زعفران

دمنوش زعفران

زعفران با گل‌های بنفش خود در منطقه قاینات خراسان کشت می‌شود و طبع گرم و خشکی دارد. زعفران، هم به‌عنوان یک ادویه در آشپزی و هم به‌عنوان یک دارو در درمان بسیاری از بیماری‌ها قابل استفاده است. نوشیدن دمنوش زعفران برای تقویت اعصاب، خلق و خو، خلاقیت، حافظه، قلب، کبد، کلیه، پروستات، قدرت جنسی، خلاص شدن از سموم بدن، پایین آوردن فشار خون توصیه می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی با طبع گرم مقدار کمی زعفران را با نبات در قوری بریزید و یک فنجان آب جوش را به آن‌ها اضافه کنید. ۳۰ دقیقه صبر کنید تا نوشیدنی شما دم بکشد.

انواع نوشیدنی گرم با قهوه

ما پیش‌تر انواع نوشیدنی با شیر و قهوه را معرفی کرده‌ایم و برای آشنایی با این نوشیدنی‌ها پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. اما به طور خلاصه در اینجا چند نوشیدنی گرم با قهوه را معرفی می‌کنیم. به نظر می‌رسد لیست انواع نوشیدنی گرم با قهوه بی‌پایان است. اما برای اینکه کار را برای شما ساده‌تر کنیم محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم با قهوه که ترکیبی از دانه‌های قهوه، شیر و شکر هستند را برای شما در ادامه آوردیم.

قهوه سیاه (Black Coffee)

قهوه سیاه به‌عنوان رایج‌ترین نوع نوشیدنی قهوه، طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد. اکثر افراد حداقل یک بار هم که شده خودشان این نوشیدنی را در خانه درست کردند؛ بدون آنکه نامش را بدانند. قهوه سیاه معمولاً بدون افزودنی سرو می‌شود، اما شما می‌توانید بر حسب ذائقه خودتان آن را با کمی نبات، عسل و … شیرین کنید.

قهوه داغ

اسپرسو (Espresso)

اسپرسو با عبور دادن آب تقریباً در حال جوش از میان دانه‌های ریز آسیاب شده قهوه به دست می‌آید و منجر به تهیه یک نوشیدنی قهوه غلیظ می‌شود. اسپرسو پایه بسیاری از نوشیدنی‌ها در کافی‌شاپ‌ها است و در مقایسه با قهوه دم شده معمولی بسیار قوی‌تر است. برای تهیه نوشیدنی‌های گرمی مثل قهوه لاته معمولا از قهوه اسپرسو استفاده می‌شود.

این قهوه در مقایسه با انواع دیگر، کمی سنگین و غلیظ است. همچنین، کافئین زیادی دارد و بسیار محرک است. تهیه اسپرسو با کیفیت در خانه کار آسانی نیست. برای ساختن آن به مهارت کافی نیاز دارید. اگر دستگاه مخصوص اسپرسو یا موکاپات ندارید، می‌توانید قهوه فوری مصرف کنید.

امریکانو (Americano)

Americano یکی دیگر از انواع نوشیدنی گرم در کافه است که طرز تهیه آسانی دارد. آمریکانو نوعی اسپرسو است که در زمان درست شدن، آب داغ روی آن می‌چکد. این نام در طول جنگ جهانی دوم زمانی که باریستاهای اروپایی برای سربازان آمریکایی مستقر در آنجا آب به اسپرسو خود اضافه کردند به وجود آمد. این نوشیدنی نسبت به اسپرسو طعم لطیف‌تری دارد.

کاپوچینو (Cappuccino)

کاپوچینو نوعی قهوه کلاسیک ایتالیایی است که از اسپرسو، شیر و کف غلیظ درست می‌شود. نام این نوشیدنی، به دلیل شباهت آن به کلاه‌هایی که راهبان کاپوچین می‌پوشیدند، انتخاب شد. درست کردن کاپوچینو نسبتاً آسان است و می‌توانید آن را در خانه هم درست کنید.

موکا (Mocha)

شکلات و قهوه دو خوراکی محبوب در دنیا هستند. به لیست نوشیدنی‌های گرم که نگاه می‌کنیم معمولاً موکا از سایر مدل‌ها طعم شیرین‌تری دارد. موکا مبتنی بر اسپرسو است و با شکلات و خامه ترکیب می‌شود. بنابراین در هر جرعه‌ای که می‌نوشید طعم خوب قهوه و شکلات را حس می‌کنید.

موکا

   فلت وایت (Flat White)

Flat White نوعی نوشیدنی قهوه است که با اسپرسو و شیر درست می‌شود. وقتی اسپرسو و شیر برای تهیه این نوشیدنی ترکیب می‌شوند، طعم خیلی خوشمزه‌ای به وجود می‌آید. اگر از آن دسته افرادی هستید که نوشیدنی‌های شیرین را ترجیح می‌دهند؛ پس خوشحال باشید! زیرا این نوشیدنی قابلیت شیرین شدن را هم دارد.

  Cafe au Lait

Cafe au lait یکی از نوشیدنی‌های گرم کافه است که با قهوه برشته تیره و شیر درست می‌شود. در طرز تهیه آن، شیر معمولاً قبل از اضافه شدن به قهوه گرم شده و کف می‌کند. این نوشیدنی در فرانسه محبوبیت زیادی دارد و اغلب در وعده صبحانه سرو می‌شود.

ماکیاتو (Macchiato)

کلمه ماکیاتو به معنی «خالدار» است. پس اسپرسو ماکیاتو یعنی اسپرسویی که با پاشیدن شیر درست می‌شود. بیشتر کافی‌شاپ‌ها این نوع نوشیدنی را با مقداری شیر کف‌دار درست می‌کنند. ماکیاتو یک نوع قهوه پرطرفدار است که از مخلوط قهوه اسپرسو و شیر بخار داده شده تهیه می‌شود. در ترکیب ماکیاتو معمولا شکر به کار نمی‌رود و به صورت تلخ سرو می‌شود. اگر عاشق نوشیدنی‌های ساده و خوشمزه هستید، حتما یک بار Macchiato را امتحان کنید.

ماکیاتو

قهوه ویتنامی (Vietnamese Coffee)

اگر می‌خواهید روش متفاوتی را برای دم کردن قهوه امتحان کنید پس قهوه ویتنامی یک گزینه عالی است. برای تهیه این نوشیدنی شیر شیرین را درون لیوان بریزید و یک فیلتر قهوه ویتنامی را روی لیوان قرار دهید. سپس به مقدار دلخواه قهوه آسیاب شده را به آن اضافه کنید و آب تقریباً در حال جوش را روی آن بریزید. با این کار یک قهوه خامه‌ای و شیرین خواهید داشت.

نوشیدنی با نسکافه

برخی از مهمترین نوشیدنی های گرمی که می‌توانید با نسکافه درست کنید، عبارت‌اند از:

1. نسکافه با شیر

انتخاب یک نوشیدنی با نسکافه و شیر، روزهای سرد پاییز و زمستان را گرم و مطبوع می‌کند. روش‌های مختلفی برای تهیه نوشیدنی با نسکافه وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها را در ادامه به شما خواهیم گفت. این نوشیدنی با ترکیب شیر، عسل، نسکافه و دارچین، خواص زیادی برای سلامت گلو، رفع سرماخوردگی و آنفولانزا، افزایش انرژی و خلق و خو دارد. برای تهیه آن باید:

  • ۲ لیوان شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا گرم شود.
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود.
  • ۲ قاشق چای خوری نسکافه را به مخلوط شیر و عسل اضافه کنید.
  • ۱/۴ قاشق چای خوری دارچین را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا عطر و طعم دارچین به نوشیدنی منتقل شود.
  • نوشیدنی خود را در لیوان‌های بزرگ ریخته و با مقداری پودر دارچین آن را تزئین کنید.
نوشیدنی با نسکافه

نکته: کالری یک لیوان نسکافه فوری بستگی به مقدار شکر یا شیرین کننده‌ای دارد که به آن اضافه می‌شود. هرچه شیرین کننده بیشتری در آن استفاده شده باشد، کالری آن بیشتر می‌شود. یک لیوان نسکافه فوری حدودا ۹۰ کالری دارد.

2. نسکافه با شیر و خامه

برای تهیه این نوشیدنی خوشمزه، ابتدا شیر را از یخچال خارج کرده و داخل شیرجوش بریزید و اجازه دهید حرارت آن بالا برود. وقتی شیر به 60-70 درجه سانتی‌گراد رسید و قبل از اینکه بجوشد، آن را از روی حرارت بردارید. سپس خامه و نسکافه یا قهوه فوری را در لیوان بریزید و با استفاده از همزن یا کف‌ساز خوب مخلوط کنید. پس از اینکه بافت مواد نرم و کرمی شد، شیر را روی مخلوط بریزید و از نوشیدن آن لذت ببرید. برای تزیین نوشیدنی نیز می‌توانید از شکلات ذوب شده یا پودر کاکائو استفاده کنید تا ظاهر زیباتر و جذاب‌تری به آن ببخشید.

3. محلبی نسکافه

این یک نوشیدنی ترکی است که با استفاده از نسکافه درست می‌شود. برای تهیه آن، ابتدا شیر، نشاسته، پودر نسکافه و شکر را در قابلمه بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید. بعد از اینکه مخلوط این مواد غلیظ شد، آن را از روی شعله بردارید و خامه را به مخلوط اضافه کنید و سریع هم بزنید تا خامه کاملا در آن حل شود. سپس دوباره مخلوط را به مدت یک دقیقه حرارت دهید تا مواد کاملا با هم ترکیب شود.
حال مخلوط را از روی شعله بردارید، اجازه دهید تا کمی خنک شود و سپس در لیوان آماده سرو بریزید. بعد از ریختن آن در لیوان، صبر کنید تا نوشیدنی خنک شود و چند ساعت در یخچال قرار دهید تا بافت آن سفت شود. در مرحله بعد باید این نوشیدنی را با موادی مثل خامه فرم گرفته یا کف شیر سرو کنید.

انواع اسموتی پاییزی

اسموتی دارچین و بادام هندی

یک لیوان اسموتی دارچین و بادام هندی با تکه های موز

اسموتی های پاییزی و زمستانی را با مقداری آجیل ترکیب کنید و از طعم آنها لذت ببرید. انواع آجیل مانند بادام هندی، مقدار مناسبی آنتی اکسیدان و اسید چرب امگا 3 دارند که با ترکیب کردن شیر، مزایای زیادی را فراهم می‌کنند. طبع این اسموتی گرم است و در روزهای سرد زمستانی در بدن شما تولید گرما می‌کند. برای درست کردن آن، شیر، بادام هندی، ماست، موز، پوره کدو تنبل و دارچین را در مخلوط‌کن بریزید.

اسموتی لبو

دو لیوان اسموتی لبو و چند عدد لبو

جدای از طعم جذاب، رنگ زیبای این اسموتی اشتهای هر فردی را برانگیخته می‌کند. اسموتی لبو را می‌توانید زمانی درست کنید که در منزل هیچ ماده مغذی مانند آجیل و شیر ندارید. برای تهیه آن کافیست آب انار، ماست، لبو و عسل را در مخلوط‌کن بریزید. البته به میل خود می‌توانید گریپ فروت هم به این ترکیب اضافه کنید.

اسموتی موز و شکلات

دو لیوان اسموتی شکلات و موز

اگر دلتان می‌خواهد در پاییز و زمستان گرم شوید و در کنار آن انرژی زیادی داشته باشید، این اسموتی را حتما امتحان کنید. برای تهیه آن حدود 1 دقیقه موز، پودر پروتئین، یخ، شیر، کاکائو و شیرین کننده را در مخلوط کن بریزید تا یکدست شود. شما می‌توانید این ترکیبات را بنا به سلیقه خود تغییر دهید. مثلا می‌توانید پروتئین را حذف کنید و شیرین‌کننده را بنا بر علاقه خود از بین شکر، شربت افرا و عسل، انتخاب کنید.

اسموتی چای لاته

اسموتی چای لاته

حتی اگر عاشق چای نباشید، در زمستان این مخلوط شما را جذب خود می‌کند. چنانچه بیرون سرد باشد هم این اسموتی به شما کمک می‌کند تا حسابی گرم شوید. ما پیش‌تر طرز تهیه آیس چای لاته را به طور کامل توضیح داده‌ایم. اما برای تهیه این اسموتی باید مقداری چای دم کرده داغ را با شیر گرم مخلوط کنید. مقداری کره بادام، شیرین کننده و در صورت علاقه، دارچین و زنجبیل به عنوان طعم دهنده به آن اضافه کنید. مواد را داخل مایکروویو قرار دهید تا همگی گرم شوند، سپس آن را میل کنید.

اسموتی زنجبیل

اسموتی زنجبیل

زنجبیل ادویه‌ای گرم است که حرارت بدن را حسابی افزایش می‌دهد. شما با اضافه کردن این ماده غذایی به رژیمتان می‌توانید از خواص زنجبیل بهره‌مند شوید. پیشنهاد می‌شود که اسموتی زنجبیل را اول صبح میل کنید و از مزایای آن بهره بیشتری ببرید. در ضمن، زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است و در زمستان کمک می‌کند که کمتر دچار سرماخوردگی شوید. برای تهیه آن مقداری زنجبیل تازه رنده شده، دارچین، موز یخ زده و شیر را با هم مخلوط کنید. سپس می‌توانید برای تزئین نوشیدنی نیز زنجبیل و دارچین را روی مخلوط داخل لیوان بریزید.

نوشیدنی برای مهمانی‌های زمستان

در اینجا لیستی از انواع نوشیدنی‌های گرم برای حفظ آرامش شما در فصول سرد سال را گرد هم آوردیم؛ تا به‌راحتی بتوانید هر مورد را که دوست دارید انتخاب کنید. برای آموزش نوشیدنی‌های گرم آماده‌اید؟

  ماچا سفید

این نوشیدنی زمستانی، مطمئناً سریع‌ترین راه برای گرم کردن شماست. اساساً نوشیدنی‌های شکلاتی مزایای سلامتی زیادی دارند. از طرف دیگر، ماچا هم به‌عنوان یک نوع چای سبز خواص زیادی برای بدن انسان دارد. برای تهیه شکلات داغ ماچا سفید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • شکلات چیپسی یا شکلات سفید خرد شده و 1 قوطی شیر نارگیل را درون قابلمه بریزید.
  • محتویات قابلمه را هم بزنید تا شکلات‌ها کاملاً آب شوند.
  • در همین حین کمی ماچا را در آب داغ الک کنید و آنقدر آن‌ها را هم بزنید تا کف کنند.
  • شکلات ذوب شده را به مخلوط ماچا اضافه کنید تا یکدست شود.

نوشیدنی شما آماده است.

ماچا سفید

  لاته ادویه کدو تنبل

پاییز بدون لاته ادویه کدو تنبل جذابیتی نخواهد داشت. به محض اینکه این نوشیدنی را می‌خورید، سرما از بدنتان خارج می‌شود. برای تهیه بهترین نوشیدنی گرم سال باید کارهای زیر را به‌دقت انجام دهید:

  • ½ قاشق چای خوری ادویه پای کدو تنبل، 2 قاشق غذاخوری پوره کدو تنبل و 2 قاشق غذاخوری عسل را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید.
  • مواد را هم بزنید تا به نقطه جوش برسند.
  • ½ فنجان شیر و 2 قاشق غذاخوری عصاره وانیل را هم بزنید و بگذارید کمی بجوشد. سپس آن را با احتیاط به مواد دیگر اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کف کند.
  • مخلوط لاته را روی 2 لیوان که هر کدام 1 شات اسپرسو دارند بریزید و روی آن را با خامه و شکلات تزئین کنید.

   چای لاته زنجبیل

اگر می‌خواهید از سرماخوردگی و سرفه در روزهای سرد سال دور بمانید، حتماً این درمان قطعی سرماخوردگی را امتحان کنید. در میان انواع نوشیدنی گرم برای زمستان « چای لاته زنجبیل» خواص دارویی بیشتری دارد. برای تهیه این نوشیدنی باید:

  • ½ پیمانه آب، 1 فنجان ماده شیرین کننده به سلیقه خودتان و 1 قاشق زنجبیل را درون ظرف بریزید و صبر کنید تا به جوش آید. وقتی مایع غلیظ شد، زیر گاز را خاموش کنید.
  • برای تهیه لاته باید کمی شیر بادام را گرم کنید و 1 یا 2 قاشق غذاخوری از شربت زنجبیلی که آماده کردید را به آن اضافه کنید.
لاته زنجبیل

چای لاته وانیلی

اگر در میان انواع نوشیدنی‌های داغ به دنبال نوشیدنی می‌گردید که کالری و کافئین پایینی داشته باشد، پس چای لاته وانیلی را امتحان کنید. برای تهیه این چای باید مراحل زیر را گام به گام انجام دهید:

  • 2 فنجان آب، 2 دانه فلفل، 3 میخک کامل، یک هشتم قاشق چای خوری جوز هندی، یک چهارم قاشق چای خوری هل آسیاب شده، یک چهارم قاشق چای خوری زنجبیل آسیاب شده و 1 چوب دارچین را با هم ترکیب کنید.
  • آن‌ها را به مدت 5 دقیقه بجوشانید تا ادویه‌ها طعم بیشتری را آزاد کنند.
  • قابلمه را از روی حرارت بردارید و در یک لیوان بزرگ صاف کنید؛ سپس 2 کیسه چای سیاه را در آب قرار دهید و بگذارید 3 تا 5 دقیقه دم بکشد.
  • 2 قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای و 1 قاشق چای‌خوری عصاره وانیل را با هم مخلوط کنید.
  • یک دوم فنجان شیر را گرم کنید و در چای بریزید.
  • با پاشیدن دارچین روی این نوشیدنی از خوردن آن لذت ببرید.

این نوشیدنی برای مهمانی زمستانی شما عالی خواهد بود.

  چای لاته مورینگا

نوشیدنی‌های گرم خانگی در روزهای سرد برای گرم نگه داشتن بدن ضروری هستند و اگر نوشیدنی حالتی آرام‌بخش و سالم داشته باشند، به سلامت بدن هم کمک می‌کند. مورینگا یک گیاه شفابخش قدیمی است که فواید زیادی دارد؛ به‌عنوان‌مثال تسکین دهنده کم خونی، مشکلات گوارشی، سردرد و درد مفاصل است. طرز تهیه چای لاته مورینگا به شکل زیر است:

  • یک و نیم قاشق غذاخوری پودر مورینگا، 3 فنجان شیر با عصاره بادام هندی، 2 قاشق چای خوری شربت افرا و 2 قاشق چای خوری روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید.
  • آن‌ها را خوب هم بزنید و بگذارید بجوشد سپس از روی حرارت بردارید.
  • مخلوط را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا کف کند.
  • نوشیدنی زمستانی شما آماده است.
لاته مورینگا

کلام پایانی

افراد زیادی طرفدار فصل‌های پاییز و زمستان هستند. اما چیزی که باعث می‌شود بتوانیم از این روزهای سرد پاییزی و زمستان لذت ببریم، یک نوشیدنی گرم است که خستگی را از تنمان بیرون کند. در این مقاله سعی کردیم شما را با محبوب‌ترین و البته پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌های گرم که مناسب پاییز و زمستان هستند، آشنا کنیم.

یک لیوان نسکافه چقدر کالری دارد؟

کالری نسکافه بستگی به این دارد که شما آن را با چه شیرین کنندهایی مصرف می‌کنید. همچنین استفاده از انواع خامه یا شکلات می‌تواند باعث افزایش کالری این نوشیدنی شود.

یک فنجان قهوه چند گرم است؟

برای تهیه یک فنجان (یا همان شات (قهوه اسپرسو، حدود ۷ الی ۱۰ گرم پودر قهوه استفاده می‌شود.

در زمستان در کافه چی بخوریم؟

در این مقاله سعی کردیم تمام نوشیدنی‌های گرم و مناسب فصول سرد را معرفی کنیم تا بتوانید در کافه انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

نوعی نوشیدنی گرم و فوری بدون نیاز به دم کشیدن چیست؟

شما می‌توانید برای تهیه چنین نوشیدنی، از پودرهای آماده نسکافه استفاده کنید.

منابع:

teaforturmeric

.bhf.org

insanelygoodrecipes