شاید برای همه ما پیش آمده باشد زمانی که عصبانی هستیم و یا خسته، به ما پیشنهاد می‌دهند که دمنوش بنوشیم. در میان این پیشنهادها، دمنوش گل گاو زبان در صدر قرار می‌گیرد. این امر بی‌دلیل نیست. اگر ما بدانیم که دمنوش گل گاو زبان چه خواصی دارد، خودمان به طور خودکار و روزانه از این دمنوش می‌نوشیم. در این مطلب از مجله بارجیل قصد داریم تا خواص گل گاو زبان و فواید آن را از نمایی نزدیک‌تر بررسی کنیم.

طبع گل گاوزبان چیست؟

گل گاوزبان گیاهی با گل‌های ارغوانی و خواص دارویی است که از نظر طب سنتی ایرانی مزاج گرم و مرطوب دارد. چای گل گاوزبان مسهل صفرا بوده و سوختگی و نفخ را خوب می‌کند. همچنین برای درمان بیماری‌های مالیخولیایی، بهبود حنجره و سینه، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، سنگ کلیه و مثانه عالی است.

چوب صندل سفید به‌عنوان اصلاح کننده گل گاوزبان تجویز می‌شود. اگر طبع گرمی دارید یا از فشار خون بالا رنج می‌برید و می‌خواهید از خاصیت گل گاوزبان بهره‌مند شوید، دمنوش این گیاه را با لیمو یا عسل به‌عنوان اصلاح کننده مصرف کنید. یادتان باشد خاصیت گل گاوزبان به همراه بادرنجبویه و بید مشک چندین برابر می‌شود.

طبع گل گاو زبان

خواص گل گاو زبان در طب سنتی

در طب سنتی، خواص سنبل الطیب و گل گاوزبان شبیه به یکدیگر است. خواص گل گاو زبان در طب سنتی تا حدی اثبات شده و از آن برای مصارف مختلف استفاده می‌کنند. طبیبان سنتی معتقدند این گل دارای خاصیت آرام بخش، ضد تشنج، گشادکننده عروق و افسردگی قلب است و از آن برای درمان بیماری‌های عصبی، بیماری‌های کلیوی، ناراحتی‌های گوارشی، مشکلات پوستی و دیابت استفاده می‌شود. همچنین تصفیه کننده خون، ضد اسپاسم، محرک غدد فوق کلیوی، مقوی قلب و عروق، نرم کننده مجاری تنفسی، خلط آور و ملین است. علاوه بر این گیاه، چای سبز هم خواص زیادی برای سلامتی دارد که در مطالب قبلی سایت می‌توانید درمورد آن مطالعه کنید.

خواص گل گاو زبان در طب سنتی

گل گاو زبان برای افسردگی

همان‌طور که می‌دانید امروزه افراد در شبانه روز با استرس و موقعیت‌های استرس‌زای زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل ممکن است خونسردی خود را از دست بدهند و این مشکل عوارض دیگری مانند بی‌خوابی، بدخلقی و بی‌حوصلگی را به دنبال داشته باشد. اما گل گاو زبان یک آرامش بخش و درمان خانگی استرس محسوب می‌شود. با استفاده از مصرف گل گاو زبان دیگر در شرایط استرس زا مشکلی نخواهید داشت و شب‌ها به آرامی می‌خوابید.

اثرات ضد درد و ضد استرس گل زبان، در چندین مدل حیوانی امتحان شده و نتایج خوبی داشته‌اند. همچنین عصاره و دمنوش آن در برابر آسیب‌های مغزی و اختلالات مربوط به مغز اثر محافظتی دارند. طبق تحقیقات، این گیاه می‌تواند در برابر اختلالات شناختی ناشی از بیماری‌های عصبی نیز تاثیر داشته باشد.

جالب است بدانید که دمنوش گل گاو زبان از انواع نوشیدنی‌های گرم است که در درمان بیماران مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط، اختلال وسواس فکری و اختلال اضطراب فراگیر موثر است. در ضمن، عصاره گل زبان می‌تواند برای درمان بیماری آلزایمر مفید باشد.

گل گاو زبان و فشار خون

یک دستگاه فشار خون

گل گاو زبان یکی از بهترین دمنوش‌ها برای حفظ تعادل فشار خون محسوب می‌شود. این نکته بیشتر راجع به افراد دارای فشار خون پایین صدق می‌کند و افراد دارای پرفشاری خون باید در مصرف دمنوش گل‌گاوزبان به تنهایی، احتیاط کنند. گل گاو زبان آنتی آکسیدان‌های زیادی دارد که از طریق آن‌ها موجب بهبود گردش خون می‌شود. البته، پسته خام بهترین تنظیم کننده فشار خون است که می‌توانید آن را به همراه دیگر آجیل های تنظیم کننده فشار خون، به طور روزانه مصرف کنید و دمنوش گل گاو زبان را هم در برنامه خود بگنجانید تا این‌ها در کنار هم باعث کنترل فشار خون شما شوند. همچنین خواص چای ترش نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

گل گاو زبان و تپش قلب

همانطور که عنوان شد، گل گاو زبان یک آرام بخش طبیعی است که تاثیر زیادی در کاهش استرس و اضطراب دارد. در نتیجه، می‌تواند تپش قلب را نیز کاهش دهد. در ضمن، گل گاو زبان حاوی آنتی اکسیدان پلی فنل است که نقش مهمی در سلامت انسان دارد و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد.

رادیکال‌های آزاد علت بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، پیری، بیماری‌های عصبی، تصلب شرایین، سرطان، التهاب و اختلالات متابولیک محسوب می‌شوند. آنتی اکسیدان ها در مقابل رادیکال‌های آزاد واکنش نشان می‌دهند و خواص اکسیداتیو آنها که باعث آسیب دیواره سلولی و سایر اثرات مضر می‌شود را خنثی می‌کنند. در نتیجه علاوه بر کاهش تپش قلب، دمنوش گل گاو زبان مانع از گرفتگی عروق کرنر قلب نیز می‌شود.

خواص گل گاو زبان برای سرماخوردگی

فردی در حال سرفه کردن

انواع مختلفی از دمنوش برای سرماخوردگی وجود دارد. گل گاوزبان سرشار از ویتامین C و فلاونوئیدها است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. از طرفی، تسکین درد و ضد التهاب بودن از دیگر خواص گل گاوزبان به حساب می‌آید که در درمان سرماخوردگی و گلو درد مفید است. همچنین، آسم و برونشیت را می‌توان با این گیاه درمان کرد. طب سنتی معتقد است که گل گاو زبان می‌تواند تب بالا را کاهش دهد. در ضمن، یکی از خواص به لیمو نیز درمان گلو درد است. بنابراین اگر دچار سرماخوردگی و گلو درد شدید، این دو گیاه در کنار هم به درمان هر چه سریع‌تر شما کمک می‌کنند.

گل گاوزبان برای سرفه

تابه‌حال از گل گاوزبان برای سرماخوردگی استفاده کردید؟ گل گاوزبان در طب سنتی برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند سرفه، آسم، برونشیت و گلودرد استفاده می‌شود. در قدیم اعتقاد داشتند این گیاه دارای خواصی است که به تسکین سرفه با کاهش التهاب، تسکین سوزش، شل شدن مخاط و تقویت ایمنی کمک می‌کند.

براساس برخی از مطالعاتی که درباره خواص گل گاوزبان برای سرماخوردگی انجام شد، عصاره یا روغن این گیاه علائم آسم را بهبود می‌بخشد و نیاز به دارو را کاهش می‌دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید اثربخشی و ایمنی گل گاوزبان مورد نیاز است. ممکن است این گیاه با برخی داروها یا گیاهانی که بر سیستم تنفسی یا لخته شدن خون تأثیر می‌گذارند تداخل داشته باشد؛ پس قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

خواص گل گاو زبان برای دیابت

افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با بهره‌گیری از خواص گل گاو زبان، به بهبود بیماری خود کمک کنند. این دمنوش باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می‌شود. البته دمنوش‌های مختلفی می‌توانند برای دیابت مفید باشند. کافیست بسته انواع دمنوش ها را خریداری کنید و در هفته آنها را میل کنید تا دیابت شما کنترل شود. همچنین برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود جایگزین‌های قند در کنار دمنوش خود استفاده کنند. یکی از دلایل ابتلا به دیابت افزایش وزن است که می‌توانید به کمک خواص چای سبز برای لاغری این عارضه را درمان کنید.

فواید گل گاو زبان برای پوست و مو

عصاره برگ گل گاوزبان، یک ترکیب نرم کننده برای پوست‌های خشک است که خارش پوست را کاهش می‌دهد. اگر آب برگ گل گاوزبان را به مقدار مساوی با آب مخلوط کنید، برای کاهش خشکی، خارش پوست و درمان جوش عصبی مفید است. استفاده از روغن گل گاو زبان روی پوست سر، بسیاری از مشکلات پوست سر و مو مانند شوره را کاهش می‌دهد. برای زیبایی صورت خود، می‌توانید مطلب دمنوش برای سفتی صورت را نیز مطالعه کنید و انواع دمنوش را به همراه گل گاو زبان برای جوانی صورت خود بنوشید.

خواص گل گاو زبان برای زنان

خانمی در حال نوشیدن دمنوش گل گاو زبان

نامنظمی پریودی یکی از مسائل گریبانگیر برای زنان است. این امر خیلی از اوقات به دلیل رژیم غذایی و سبک زندگی نامناسب پیش می‌آید. در همین نقطه است که یکی دیگر از خواص گل گاو زبان آشکار می‌شود. جالب است بدانیم  که دمنوش گل گاو زبان این اختلال را در بدن درمان می‌کند و سیکل قاعدگی شما را عادی می‌کند. در ضمن یکی دیگر از فواید و خواص گل گاو زبان، کاهش دردهای دل و کمر در دوران قاعدگی است.

خواص گل گاوزبان برای رحم

خاصیت گل گاوزبان را برای درمان علائم قاعدگی و یائسگی، بهبود باروری جدی بگیرید. محققان بر این باورند این گل دارای خواصی است که بر رحم تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، باعث تحریک انقباضات رحمی، افزایش جریان خون و متعادل کردن هورمون‌ها می‌شود. البته آن‌ها هشدار می‌دهند که ممکن است اثرات نامطلوبی روی رحم مانند ایجاد خونریزی رحم، سقط جنین یا زایمان زودرس داشته باشد؛ بنابراین استفاده از آن بدون مشورت اولیه با پزشک توصیه نمی‌شود.

آیا مصرف گل گاو زبان به زنان باردار توصیه می‌شود؟

 توجه داشته باشیم که گل گاو زبان همیشه مناسب نیست. به خصوص در دوران حاملگی! مصرف گل گاو زبان در دوران بارداری به دلیل داشتن آلکالوئیدها می‌تواند به جنین آسیب برساند. در ضمن، برای زنان شیرده و نوزاد آنها مضر است. زنان باردار باید از مصرف بی‌رویه دمنوش‌های گیاهی در دوران بارداری خودداری کنند.

خواص گل گاو زبان برای عفونت ادرار

از دیگر فواید گل گاوزبان می‌توان از ادرار آور بودن آن نام برد. زیرا سدیم و پتاسیم بالایی دارد که به همین دلیل ادرار آور است. افزایش دفعات ادرار به دفع عفونت کمک می‌کند و افراد متبلا به این عفونت می‌توانند از خواص آن بهره ببرند. از طرفی، گل گاو زبان برای بهبود التهاب، تورم کلیه‌ها و درمان بی‌اختیاری ادرار مفید است.

خواص گل گاو زبان برای اعصاب

به گفته یک روانشناس مشهور بین‌المللی، این روزها تقریباً 70 درصد از مردم روزهای خود را با استرس سپری می‌کنند. این اتفاق بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد و عملکرد طبیعی مغز را مختل می‌کند. در نتیجه برای تقویت اعصاب و ایجاد آرامش روحی بهتر است از دمنوش‌های آرام بخش مانند انواع گل گاوزبان استفاده کنید. این گیاه برای استرس حکم یک داروی شفابخش را دارد.

طریقه مصرف گل گاو زبان برای اعصاب

یک قوری و یک فنجان دمنوش گل گاو زبان

درست کردن دمنوش گل گاو زبان برای اعصاب کار سختی نیست. شما می‌توانید کمی گل گاو زبان را به تنهایی با آب روی شعله قرار دهید، پس از چند دقیقه آن را با شیرین‌کننده‌های دیگر میل کنید. در ضمن، می‌توانید گل گاو زبان را با چاشنی‌های دیگر ترکیب کنید که شامل موارد زیر می‌شوند:

1. دمنوش گل گاو زبان و لیمو

وقتی آب به جوش آمد، یک یا دو حلقه لیمو خشک را به همراه گل گاو زبان اضافه کنید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. می‌توانید آن را با خرما یا مقداری نبات بنوشید. طبع لیمو سرد و خشک است و به تعادل گرمی گل گاو زبان کمک می‌کند.

2. دمنوش گل گاو زبان با سنبل الطیب

برای تهیه گل گاو زبان و سنبل الطیب باید از نسبت 2 به 1 استفاده کرد و مقدار سنبل الطیب کمتر باشد. سنبل الطیب، طبع گرم و خشک دارد و رطوبت گل گاو زبان را متعادل می‌کند. این گیاه مانند گل گاوزبان، خاصیت آرام بخش دارد و در درمان بی‌خوابی موثر است. در ضمن، گل گاو زبان و سنبل الطیب هر دو به عنوان دمنوش های لاغری محسوب می‌شوند و می‌توانید جهت کاهش وزن، آنها را با هم ترکیب کنید.

بررسی خواص عرق گل گاوزبان

عرق گل گاوزبان از دم کردن برگ‌ها و گل‌های خشک آن به دست می‌آید. خواص عرق گل گاوزبان شامل درمان افسردگی، استرس، اضطراب، بی‌خوابی، سرفه، تنگی نفس، سینه پهلو، تب، دیابت، پوست خشک و جوش و… می‌شود. این عرق به‌صورت خالص یا با شیرین کننده‌های مختلف مانند عسل، نبات، خرما و… قابل مصرف است. برای اینکه از خواص بی‌نظیر این گیاه استفاده کنید، عرق آن را صبح زود یا شب قبل از خواب بخورید.

برگ گل گاوزبان چه خواصی دارد؟

برگ‌های تازه و خشک شده این گیاه دارای خواص درمانی زیادی هستند. به‌عنوان‌مثال، برای درمان جوش و خارش پوست باید برگ‌های خشک آن را با مقدار مساوی آب رقیق کنید و روی پوست صورت بمالید. همچنین برای تسکین سینه پهلو و سرفه، دم کرده آن را بخورید. طرز دم کردن گل گاوزبان خیلی راحت است. برای دم کردن گل گاو زبان باید دو قاشق سوپ خوری از آن را در دو فنجان آب جوش بریزید و به مدت ده دقیقه صبر کنید تا آماده شود.

برگ گل گاو زبان

خوردن گل گاو زبان قبل از خواب چه تاثیری دارد؟

گل گاو زبان حاوی گاما لینولئیک اسید (GLA) و ملاتونین است که به ترتیب اثرات ضدالتهابی و آرام‌بخش دارند. خوردن دمنوش این گیاه قبل از خواب کمک می‌کند آرام شوید و سریع‌تر بخوابید. در نظر داشته باشید که گل گاو زبان حاوی آلکالوئیدهای پیرولیزیدین است. احتمال دارد این ترکیبات سمی به کبد آسیب برسانند و سلامتی شما را به چالش بکشند. بنابراین از مصرف آن در مقادیر زیاد و به مدت طولانی خودداری کنید.

گل گاو زبان قبل از خواب

بهترین زمان مصرف گل گاوزبان

بر اساس منابع مختلف، بهترین زمان مصرف گل گاوزبان حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از دم کشیدن و بهترین بازه زمانی برای بهره‌مندی از فواید گل گاوزبان، بعد از مصرف شام است. البته شما باید با توجه به نیاز و شرایط خود یک زمان مناسب را انتخاب کنید.

مضرات گل گاو زبان چیست؟

اگرچه دمنوش گل گاو زبان دارای خواص بسیار زیادی است، اما نباید از عوارض گل گاوزبان در طولانی مدت یا در دوزهای بالا غافل شد. در ادامه تاثیر منفی این گیاه در موارد مختلف را بررسی می‌کنیم.

شیردهی

مصرف دمنوش گل گاوزبان در شیردهی معمولاً توصیه نمی‌شود. ترکیبات آلکالوئید موجود در برگ و گل این گیاه ممکن است وارد شیر مادر شود و برای کودک خطرناک باشد. سندرم نوزاد آبی یک اختلال خونی نادر در نوزادان است که باعث آبی شدن پوست می‌شود. احتمال دارد این مشکل به دلیل خوردن گل گاوزبان باشد که نیترات زیادی دارد و نوزادان نمی‌توانند نیترات‌ها را به خوبی هضم کنند.

مشکل کبدی

گل گاوزبان دارای مقادیر کمی آلکالوئیدهای پیرولیزیدین است؛ به همین علت در صورت مصرف طولانی مدت ممکن است به کبد آسیب برساند.

مشکل کبدی

خون‌ریزی

احتمال دارد مصرف نادرست دمنوش یا روغن گل گاوزبان باعث خون‌ریزی شود.

داروها

شاید گل گاوزبان روی برخی داروها تأثیر بگذارد و نحوه عملکرد آن‌ها را تغییر دهد. گاهی اوقات این اتفاق باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی می‌شود.

سایر عوارض جانبی

از عوارض جانبی رایج مصرف گل گاوزبان می‌توان به اسهال، سردرد، حالت تهوع، دل درد یا گرفتگی عضلات اشاره کرد.

آلرژی

شاید شما به گل گاوزبان حساسیت داشته باشید و با مصرف آن دچار واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش، آبریزش بینی، خستگی ناگهانی، سرگیجه، مشکل در تنفس یا تورم گلو شوید.

گل گاوزبان می‌تواند همان گمشده‌ایی باشد که پیدا شده

در این مطلب سعی کردیم که از فواید و خواص گل گاو زبان بگوییم. درست است که این دمنوش کمی تلخ است، اما خواص متعدد و بی‌نظیری که دارد می‌تواند بر تلخی‌اش بچربد. ضمن این که می‌توان آن را با کمی عسل و یا توت خشک میل کنید و لذت بیش‌تری ببرید. اگر شما هم به دنبال کمی آرامش بیش‌تر در این روزهای پر از استرس هستید، دمنوش گل گاو زبان می‌تواند همان تکه گمشده‌ایی باشد که به دنبالش بودید. با اضافه کردن این دمنوش به نوشیدنی های روزانه‌تان هم سلامتی و هم آرامش بیش‌تری را به زندگی خود هدیه دهید. چه چیزی در زندگی مهم‌تر از کمی آرامش بیش‌تر؟!

گل گاو زبان فشار خون بالا می‌برد یا پایین؟

گل گاو زبان فشار را بالا می‌برد، بنابراین افرادی که فشار آنها پایین است، می‌توانند برای کنترل فشار خون خود آن را مصرف کنند. البته ترکیب کردن آن با گیاهان دیگر می‌تواند باعث کاهش فشار خون هم شود که در این صورت باید آن را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

گل گاوزبان برای چی خوبه؟

مصرف این گیاه برای مشکلاتی مانند فشار خون، ضعف اعصاب، پوست و مو، بیماری‌های زنان و… مفید است.

آیا گل گاوزبان در بارداری ضرر دارد؟

بله این گیاه به دلیل داشتن آلکالوئید به جنین آسیب می‌رساند.

دمنوش گل گاوزبان با چی خوبه؟

شما می‌توانید این گیاه را با گزینه‌های دیگر مانند به لیمو یا سنبل الطیب مخلوط کنید.

گل گاوزبان را شب بخوریم یا روز؟

برای بهره‌مندی از خواص آرام‌بخش گل گاو زبان بهتر است دمنوش آن را در شب و بعد از شام مصرف کنید.

عرق گل گاوزبان برای چی خوبه؟

این داروی گیاهی می‌تواند برای رفع استرس، فشار خون، بیخوابی، دیابت، تب و… موثر باشد.

منابع:

National Center for Biotechnology Information

Complementary Medicine Journal Arak University

biomedres.us