بر کسی پوشیده نیست که چای محبوب‌ترین نوشیدنی در سراسر جهان است. از طرفی، از سال‌های بسیار دور در ایران و جهان، مردم دمنوش های گیاهی و انواع چای را برای فواید سلامتی مصرف می‌کنند. دمنوش‌ها را معمولا به خاطر خواص آرامش‌بخش آنها می‌شناسیم، ولی جالب است بدانید که فواید زیادی برای پوست و مو نیز دارند.

انواع نوشیدنی‌های گرم به شما کمک می‌کند که پوستی سالم داشته باشید، در ادامه مطلب همراه وبلاگ بارجیل باشید و با بهترین دمنوش ها برای پوست آشنا شوید.

دمنوش برای پاکسازی پوست

خانمی در حال خندیدن با پوستی سالم و شفاف
  • بادرنجبویه: بادرنجبویه به عنوان یک عامل سم‌زدای عالی شناخته می‌شود که نه تنها سیستم بدن شما را پاک می‌کند، بلکه باعث پاکسازی پوست شما نیز می‌شود. دمنوش بادرنجبویه به شما کمک می‌کند از شر آکنه خلاص شوید. شما می‌توانید این دمنوش را خنک کنید و روزانه روی صورت خود بمالید.
  • چای ماچا: چای ماچا به عنوان یکی از بهترین چای‌های جهان شناخته می‌شود. این دمنوش که به‌طور معمول رنگ سبز دارد، سرشار از کلروفیل است که به عنوان یکی از منابع ایده‌آل آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود و به سم‌زدایی پوست شما کمک می‌کند.

بهترین دمنوش برای چروک صورت

خانمی در حال نشان دادن چروک پیشانی خود
  • چای سبز: ویژگی‌های چای سبز متفاوت است. یکی از آن‌ها این است که باعث جلوگیری از خطراتی می‌شود که آفتاب برای پوست به وجود می‌آورد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد و پوست را زودتر پیر کند. کاتچین‌های موجود در چای سبز، پلی فنول‌های قوی‌‌ای هستند که می‌توانند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند و در نتیجه آسیب پوست را کاهش دهند، از اشعه ماورا بنفش محافظت کنند و از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که این کاتچین‌های قدرتمند، سلول‌های در حال مرگ پوست را احیا می‌کنند و سلول‌های جدید سالم را ارتقا می‌دهند. شما می‌توانید انواع آجیل برای چاقی صورت را هر روز میل کنید و در هفته چندین بار چای سبز بنوشید، تا پوستی سالم داشته باشید.
  • چای قرمز: این دمنوش به لطف سوپراکسید دیسموتاز، با علائم پیری مبارزه می‌کند. همچنین، دارای آنتی اکسیدان‌های قوی است که برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و کاهش خطوط ریز روی صورت مفید است.
  • چای سفید: پوست ما حاوی آنزیم‌هایی به نام متالوپروتئینازهای ماتریکس (MMP) است که کلاژن را در پوست تجزیه می‌کند و با افزایش، سن افزایش می‌یابد. چای سفید از افزایش سطوح MMP، از کاهش سطح کلاژن و الاستین جلوگیری می‌کند. کلاژن و الاستین هر دو برای سلامت پوست ضروری هستند و از چین و چروک جلوگیری می‌کنند.

دمنوش برای پوست چرب

خانمی با پوست چرب در حال نگاه کردن به کف دست خود
  • نعنا فلفلی: دمنوش نعنا فلفلی یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای صورت محسوب می‌شود. منتول موجود در نعناع فلفلی با کند کردن تولید چربی و تشویق به گردش سلولی باعث می‌شوند که این دمنوش انتخابی عالی برای پوست چرب باشد. این فرآیند سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و پوست شما را دائما درخشان نگه می‌دارد.شما از نعنا فلفلی می‌توانید در درست کردن چای مراکشی هم استفاده کنید.

دمنوش برای پوست خشک

  • چای ترش: این گیاه قرن‌هاست که به عنوان یک ماده اصلی برای سلامت بدن، پوست و مو استفاده می‌شود. به این دلیل که چای ترش مصرف آب را در بدن افزایش می‌دهد و منبعی عالی برای سم‌زدایی نیز محسوب می‌شود. همچنین، حاوی خواص آبرسانی است که باعث کاهش پوسته پوسته شدن، خشکی و خارش پوست می‌شود.

دمنوش برای لک صورت

عکس زوم شده لک های صورت یک خانم
  • دمنوش اولانگ: اگر کاهش چین و چروک و لکه‌های تیره صورت هدف شماست، خمیر دمنوش اولانگ را روی صورت خود بمالید. آنتی اکسیدان‌های موجود در آن به حذف سموم از پوست شما کمک می‌کند و در نتیجه لکه‌های پیری را کاهش می‌دهد.
  • چای ماچا: شما می‌توانید این چای را دم کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس به طور منظم روی صورت پاشید تا پوستی تمیز و بدون لک داشته باشید.

بهترین دمنوش برای مو

حال که درباره بهترین دمنوش ها برای پوست گفتیم، خوب است که تعدادی از دمنوش‌های مناسب مو را هم معرفی کنیم:

  • چای سبز: برای استفاده از خواص دمنوش چای سبز برای مو، می‌توانید چای سبز را دم کرده و سپس به عنوان شستشو دهنده مو استفاده کنید. تانن موجود در چای به موها درخشندگی می‌بخشد. هنگامی که چای سبز با آب لیمو ترکیب می‌شود، به کاهش شوره سر کمک می‌کند. علاوه بر این، تانن موجود در این چای می‌تواند موهای شما را درخشان کند و باعث کاهش مشکلات خشکی پوست سر شود.
  • چای بابونه: اگر به دنبال روشی طبیعی برای روشن کردن موهای خود هستید، شستن موها با چای بابونه یکی از بهترین گزینه‌ها است و موهای شما را دو درجه روشن می‌کند. برای این کار می‌توانید کمی بابونه را در آب داغ خیس کنید، سپس آن را با آب لیمو مخلوط کنید و به مدت 5 تا 10 دقیقه روی موهای خود بمالید. علاوه بر این، می‌توانید از دمنوش بابونه به عنوان یک شامپو و نرم‌کننده طبیعی نیز استفاده کنید.
  • چای گل رز: این گیاه با داشتن ویتامین‌های A، B3، C و E، به تحریک رشد مو کمک می‌کند و منجر به سالم بودن پوست سر می‌شود.
  • دمنوش اسطوخودوس: این دمنوش ریزش مو را درمان می‌کند و شوره سر را نیز از بین می‌برد.
  • دمنوش نعنا: نعناع پوست سر شما را تحریک می‌کند و با تقویت و بهبود گردش خون، باعث رشد سریع‌تر مو می‌شود.
  • دمنوش گل قاصدک: آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، بیوتین و کلسیم موجود در این دمنوش باعث تقویت موها و رشد سالم مو می‌شوند.

دمنوش برای پوست و جوش

صورت یک مرد با جوش
  • دمنوش گل یاس: کمتر فردی وجود دارد که مجذب بوی یاس نشود، ولی این گل خوشبو فواید زیادی برای بدن دارد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی این گیاه باعث می‌شود که سیستم ایمنی شما سالم‌تر باشد. از طرفی، رگ‌های خونی را شل و گشاد می‌کند تا منبع خون غنی با تمام مواد مغذی را به سمت پوست بیاورد. در نتیجه، می‌تواند از علائم پیری جلوگیری کند، به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند و باعث بهبود بیماری‌های پوستی مانند آکنه، می‌شود.
  • دمنوش چای قرمز: چای قرمز هزاران سال است که در آفریقای جنوبی استفاده می‌شود و می‌تواند انواع بیماری‌های پوستی را درمان کند. تصور می‌شود که فلاونوئیدهای موجود در رویبوس با پاتوژن‌های ناخواسته مبارزه می‌کنند و از بروز اگزما و آکنه جلوگیری می‌کنند.
  • دمنوش نعنا فلفلی: خواص ضد التهابی موجود در نعناع می‌تواند به کاهش قرمزی ناشی از آکنه کمک کند. در ضمن، خواص ضد عفونی کننده آن به جلوگیری از تجمع باکتری‌هایی که می‌توانند منافذ را مسدود کنند، کمک می‌کند.

دمنوش برای سفت شدن پوست صورت

خانمی میانسال در حال نگاه کردن به صورت خود در آینه
  • چای بنفشه وحشی: این دمنوش برای سفت شدن صورت فواید زیادی دارد. جهت درست کردن این دمنوش، 30 گرم از این گیاه خشک شده را در آب سرد بخیسانید. سپس آن را برای 15 دقیقه در نیم لیتر آب دم کنید. پس از صاف کردن، 2 تا 4 فنجان از آن را قبل از هر وعده غذایی بنوشید. این باعث سفت شدن صورت شما می‌شود و از کدر شدن آن جلوگیری می‌کند.

منابع: mbsf | bluenectar