چای مراکشی یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در مراکش است که امروزه در تمام دنیا از جمله ایران، سرو می‌شود. طعم این چای نه تنها خیلی مطبوع و دلپذیر است، بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد. شما می‌توانید این چای را در هر ساعتی از شبانه‌روز میل کنید و از آن لذت ببرید.

در این مطلب همراه وبلاگ بارجیل باشید تا ابتدا خواص چای مراکشی را توضیح دهیم و سپس مضرات آن را به اشتراک بگذاریم.

چای مراکشی چیست؟

چای مراکشی نوعی چای باروتی است که یک جزء نوشیدنی‌های گرم محسوب می‌شود و با نعناع یا نعناع فلفلی درست می‌شود. برگ‌های چای مورد استفاده در اینجا چای سبز است که آن را به صورت گلوله‌های گرد کوچک در می‌آورند. قدمت این چای به صدها سال پیش برمی‌گردد. چای مراکشی با نام دیگری همچون مثل چای نعناع مغربی نیز شناخته می‌شود.

بر اساس شواهد، اولین بار در اواخر قرن هفدهم یا اوایل قرن هجدهم این چای سرو شد و ظاهرا از مداخله پادشاه بریتانیا به وجود آمده است. ماجرا از این قرار است که او در ازای آزادی شهروندان بریتانیایی اسیر، چای را برای سلطان مولای اسماعیل فرستاد.

مراکشی‌های آن زمان از نوشیدنی‌هایی مانند چای مریم گلی و چای نعنا لذت می‌بردند. سپس این مواد را باهم ترکیب کردند و در نهایت چای نعناع مراکشی درست شد. امروزه مراکش یکی از بزرگترین واردکنندگان چای سبز است و علاوه بر آن، چای مراکشی نیز در جهان طرفداران زیادی دارد.

محتویات چای مراکشی چیست؟

همانطور که گفتیم، چای مراکشی از چای سبز و نعنا و گاهی نعنا فلفلی تشکیل می‌شود. هر چه برگ‌های خشک چای سبز کوچک‌تر و فشرده‌تر باشند، کیفیت چای مراکشی بالاتر است. این برگ‌ها به همراه نعناع فراوان، بافت اصلی چای مراکشی را به وجود می‌آورند. اما مراکشی‌ها فقط از نعناع برای افزودن عطر به چای استفاده نمی‌کنند، بلکه برخی گیاهان دیگر مانند مریم گلی، لیمو، شمعدانی و آویشن نیز را برای افزوردن عطر به چای استفاده می‌شوند.

خواص چای مراکشی چیست؟

  1. برطرف کننده مشکلات تنفسی

مواردی مثل آلرژی، عفونت، گرفتگی بینی و سنگینی قفسه سینه می‌توانند مشکلات تنفسی زیادی به همراه داشته باشند. خوشبختانه، چای نعناع منتول دارد و یک ضد التهاب، ضد اسپاسم و ضد درد شناخته می‌شود که مجاری تنفسی را تسکین می‌دهد. یک فنجان چای مراکشی ممکن است دقیقا همان چیزی باشد که فرد برای رفع سرفه‌های خود به آن نیاز دارد.

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن
عکسی فانتزی از یک فرد در حال مبارزه با ویروس ها

خواص چای مراکشی با مولتی ویتامین‌های موجود در کابینت شما برابری می‌کند. هر فنجان از این چای مقداری فلوراید، کلسیم، منیزیم، مس و سلنیوم دارد که همگی عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. این مواد معدنی ضروری می‌توانند قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌های فرصت‌طلب که در صورت کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن شما، مشتاقانه منتظر فرصت حمله هستند را از بین ببرند. بنابراین با نوشیدن این چای و بدون نیاز به قرص، می‌توانید مواد معدنی ضروری برای بدن را دریافت کنید.

  1. مفید برای سلامت قلب

اگر در مورد ویتامین‌های B اطلاع داشته باشید، می‌دانید که ویتامین B3 خواص درمانی منحصر به فردی دارد. چای نعناع سرشار از ویتامین B3 (معروف به نیاسین) است که باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود. علاوه بر این، چای نعناع مراکشی حاوی اسید فولیک است که سطح هموسیستئین بدن شما را تنظیم می‌کند، اسید آمینه‌ای که در صورت وجود بیش از حد آن می‌تواند باعث بیماری قلبی شود.

  1. برطرف‌کننده مشکلات گوارشی

هنگامی که مشکلات معده ایجاد می‌شوند، مردم سریعا به دنبال قرص می‌روند. اما چای نعناع مراکشی ممکن است راه‌حل مناسبی برای مشکلات گوارشی باشد. منتول موجود در آن می‌تواند ماهیچه‌های روده را شل کند و در نتیجه، گرفتگی معده را کاهش دهد. علاوه بر این، نعنا برای کاهش احساس تهوع که ممکن است ناشی از عفونت‌های گوارشی، بیماری‌های مزمن یا بارداری (تهوع صبحگاهی) باشد، مفید است.

  1. تسکین‌دهنده ذهن و اعصاب

همه ما در زندگی مدرن دچار استرس می‌شویم و این موضوعی تقریبا غیر قابل اجتناب است. ولی با برخی از شیوه‌ها مانند نوشیدن چای مراکشی می‌توانیم آن را کنترل کنیم. این چای را به ویژه زمانی که با برگ‌های چای سبز دم کرده باشید، حاوی آمینو اسیدی به نام ال تیانین است. ترکیب چای مراکشی سطح گابا (GABA) را افزایش می‌دهد. گابا یک انتقال‌دهنده عصبی است که باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود.

6. حفاظت از سلامت دهان و دندان

ما به شما نمی‌گوییم که مسواک و خمیر دندان خود را کنار بگذارید، اما یادتان باشد که نعنا دارای خواص ضد میکروبی قوی است. مصرف چای نعناع مراکشی به این عوامل ضد میکروبی اجازه می‌دهد تا باکتری‌هایی که می‌توانند باعث بیماری لثه شوند را از بین ببرند.

  1. مفید برای پوست

داشتن پوستی زیبا و شفاف، یکی دیگر از خواص چای مراکشی محسوب می‌شود. برای بسیاری از افراد، شرایطی مانند آکنه آزاردهنده است و می‌تواند بر اعتماد به نفس فرد تاثیر بگذارد. خوشبختانه، نعناع می‌تواند تولید بیش از حد سبوم که باعث بروز آکنه می‌شود را کاهش دهد. اگر به طور منظم به بهداشت پوست صورت خود برسید و چای مراکشی را به طور مدام بنوشید، پوستی شفاف‌تر و درخشان‌تر خواهید داشت.

  1. کمک به کنترل وزن

شاید از این موضوع خیلی تعجب نکنید، زیرا دمنوش های گیاهی اکثرا برای کنترل وزن مفید هستند و چای نعنا مراکشی هم یکی از آنها محسوب می‌شود. این چای حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام کاتچین است که به کاهش چربی شکم و بهبود سطح تری‌گلیسیرید کمک می‌کند. رژیم غذایی صحیح و برنامه ورزشی همچنان مورد نیاز هستند، اما چای مراکشی می‌تواند مکملی باشد که به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

  1. متعادل کردن هورمون‌ها

از آنجایی که چای مراکشی حاوی نعناع است، به کاهش هورمون‌های مردانه و افزایش هورمون‌های زنانه‌ی لازم برای تخمک‌گذاری مانند هورمون لوتئینیزه‌کننده، هورمون محرک فولیکول و استرادیول کمک می‌کند. از این رو، به تعادل هورمون‌ها و سطح انسولین کمک می‌کند.

  1. کمک به داشتن خواب راحت
مردی خوابیده در تخت خواب

متاسفانه بسیاری از افراد از بی‌خوابی، ناتوانی مزمن در به خواب رفتن، خواب ماندن یا داشتن خواب باکیفیت رنج می‌برند. از آنجایی که مراکشی‌ها آن را با چای سبز به جای چای سیاه تهیه می‌کنند، چای نعناع مراکشی یک نوشیدنی تقریبا بدون کافئین است. بنابراین فواید زیادی برای خوابیدن فراهم می‌کند و شما را بیدار نگه نمی‌دارد. بسیاری از افراد چای مراکشی را به عنوان یک چای ضد استرس می شناسند که حاوی خواص ضد التهابی برای آرامش بدن، تشویق به خواب و بهبود کیفیت کلی خواب است.

مضرات چای مراکشی چیست؟

با اینکه تا اینجا از خواص چای مراکشی گفتیم، ولی زیاده‌روی در نوشیدن آن نیز می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد. برخی از جدی‌ترین عوارض آن عبارتند از:

  • سردرد
  • ضربان قلب نامنظم و تپش قلب
  • صدای زنگ در گوش
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال یا یبوست

البته عوارض جانبی فوق تقریبا نادر هستند. با این حال، اگر این مشکلات را تجربه کردید، باید با یک پزشک مشورت کنید.

منابع:

tea culture of the world

the spruce eats