هنگامی که به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا هستید، یکی از اولین توصیه‌های پزشک این است که مایعات بیشتری بنوشید. در حالی که آب و سایر نوشیدنی‌ها برای بهبودی شما بسیار مهم هستند، اما بسیاری از مردم برای مبارزه با بیماری خود به دمنوش روی می‌آورند. این دمنوش های سرماخوردگی اگر به صورت گرم مصرف شوند، گلو را تسکین می‌دهند.

در حالی که ممکن است فکر کنید همه دمنوش ها برای کمک به سرماخوردگی یا آنفولانزا مناسب هستند؛ اما اینطور نیست. برخی از دمنوش ها خواصی دارند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و میکروب‌های بد را از بین می‌برد. اگر این دمنوش‌ها را به طور مداوم مصرف کنید، در مدت کوتاه بیماری شما رفع می‌شود. البته به خاطر داشته باشید که دمنوش به هیچ وقت جایگزین داروهای تجویز شده برای کمک به بیماری شما نیست. شما باید این دمنوش ها را به همراه داروهایی که دکتر برایتان تجویز کرده، میل کنید.

ما پیش‌تر ساده ترین نوشیدنی های گرم مخصوص پاییز و زمستان را به شما معرفی کرده‌ایم و در این مطلب قصد داریم به توضیح بهترین دمنوش برای سرماخوردگی بپردازیم.

انواع دمنوش برای سرماخوردگی و سرفه کدامند؟

تحقیقات علمی ثابت کردند دمنوش‌ها سیستم ایمنی را ارتقا می‌دهند و در مواجهه با مشکلاتی که در بخش‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم بسیار مؤثر هستند. آن‌ها نه تنها در برخی موارد، مؤثرتر از داروهای تجویزی بودند بلکه به سیستم بدن کمک می‌کنند تا هرگونه مخاطی را که باعث ناراحتی فرد می‌شود، از بین ببرند. در ادامه انواع دمنوش برای سرماخوردگی را بررسی خواهیم کرد.

درمان سرماخوردگی

چای عسلی

چای عسل چیز عجیب و غریبی نیست و ترکیب آب گرم با عسل است. این نوشیدنی علائم سرفه و سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان دادند عسل یک سرکوب کننده طبیعی سرفه است و تولید مخاط را کاهش می‌دهد و به کاهش شدت و مدت سرفه کمک می‌کند. افزودن چند قطره عسل به چای گیاهی مورد علاقه‌تان نیز باعث شل شدن خلط، تسکین درد و سرفه می‌شود.

خوب است بدانید، دمنوش‌های مبتنی بر لیمو، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان زیادی خواهند داشت. تحقیقات نشان می‌دهند ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از شما در برابر علائم آنفولانزا محافظت می‌کند.

چای سنجد

گیاه سنجد به دلیل داشتن پلی فنول‌های بسیار، سرشار از آنتی‌اکسیدان است. میوه این گیاه، توانایی کوتاه کردن مدت زمان ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را دارد. برای تهیه دمنوش آن، باید ۱۰ گرم سنجد خشک شده، ۱۰ گرم گل ختمی خشک شده، ۱۰ گرم نعناع خشک شده را در ۵۰۰ میلی لیتر آب جوش بریزید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و در نهایت آن را با مقداری عسل میل کنید.

دمنوش زنجبیل، لیمو و عسل برای سرماخوردگی

مقداری عسل، لیم و زنجبیل برای دمنوش

وقتی صحبت از دمنوش مناسب سرماخوردگی می‌شود، حتما باید به ترکیب زنجبیل، لیمو و عسل اشاره کنیم. به همین دلیل، لیست بهترین دمنوش های ترکیبی برای درمان سرماخوردگی را با معرفی این دمنوش شروع می‌کنیم.  

لیمو سرشار از ویتامین C است. ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. این موضوع در هنگام سرماخوردگی باعث کاهش التهاب و تورم در بدن می‌شود. همچنین دارای اسیدیته طبیعی است که به تجزیه مخاط کمک می‌کند.

از طرفی، زنجبیل حاوی یک ترکیب فعال زیستی به نام جینجرول است که به عنوان بخش دارویی قوی زنجبیل شناخته شده است. زنجبیل به شما کمک می‌کند تا سموم بدن خود را دفع کنید که در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا مفید است. در ضمن، این گیاه قدرتمند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و التهاب نیز کمک می‌کند و یکی از انواع دمنوش‌های مناسب لاغری است.

عسل یک سرکوب کننده طبیعی سرفه است. همچنین توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را بهبود می‌بخشد و خطر تب را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر به فکر دمنوش برای تب و سرماخوردگی هستید، این دمنوش بهترین انتخاب است. شیرینی طبیعی عسل، ترشی لیمو  و طعم تند زنجبیل را متعادل می‌کند.  

طرز تهیه دمنوش زنجبیل، لیمو و عسل

این دمنوش را می‌توانید به صورت گرم یا سرد درست کنید. برای تهیه دمنوش سرد، ابتدا کمی زنجبیل تازه را پوست بگیرید، آن را به طور نازک برش دهید و داخل شیشه بریزید. سپس لیمو را نازک برش دهید و به شیشه اضافه کنید. در آخر به اندازه‌ای عسل اضافه کنید که روی زنجبیل و لیمو را بپوشاند.

درب شیشه را محکم ببندید، در یخچال بگذارید و اجازه دهید حداقل ۶ ساعت بماند. این مخلوط، آبکی شده و تبدیل به شربت می‌شود. اما معمولا هنگام گلو درد، دمنوش گرم بهتر است. بنابراین می‌توانید زنجبیل را به همراه آب داخل قوری ریخته تا کمی جوش آید. سپس به آن لیمو و عسل اضافه کنید. اما آب آن نباید خیلی داغ باشد.

دمنوش دارچین و تقویت سیستم ایمنی

یک فنجان چای و چند عدد چوب دارچین

دمنوش دارچین برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما عالی است. این دمنوش می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع عوامل بیماری‌زا کمک کند. دارچین می‌تواند از رشد و گسترش باکتری‌هایی از جمله سالمونلا و کاندیدا آلبیکنس جلوگیری کند. این چای دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند به دفع باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان و همچنین سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند، کمک کند.

طرز تهیه دمنوش دارچین برای سرماخوردگی

برای تهیه این نوشیدنی، به یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر دارچین یا یک تکه چوب دارچین، 1 قاشق چای‌خوری عسل و 1 فنجان آب نیاز دارید.

ابتدا باید پودر دارچین (یا چوب دارچین) را به آب جوش اضافه و خوب مخلوط کنید. به مدت 5 دقیقه بگذارید دم بکشند. سپس ترکیب به دست آمده را در فنجان بریزید و همراه با عسل بخورید.

علاوه بر این، راه‌های مختلفی برای درست کردن آن وجود دارند، روشی دیگر این است که مقداری دارچین آسیاب شده یا چوب دارچین را در چای خود بریزید. برای دریافت بهترین نتیجه، پیشنهاد می‌شود در زمان سرماخوردگی هر روز دمنوش دارچین مصرف کنید. ما پیش‌تر درباره خواص عناب برای سرماخوردگی و سیستم ایمنی صبحت کرده‌ایم، شما می‌توانید به این دمنوش چند عناب اضافه کنید تا خاصیت آن بیشتر شود.

دمنوش دارچین

طرز تهیه دمنوش بابونه برای سرماخوردگی

دمنوش بابونه یکی از معروف‌ترین دمنوش‌ها در جهان است و به آرام بخش بودن آن شناخته می‌شود. بابونه در قرون وسطی، توسط یونانیان و رومیان باستان به عنوان درمانی برای بیماری‌های گوارشی و اختلالات خواب استفاده می‌شد. امروزه، این گیاه به عنوان درمان طبیعی برای سرماخوردگی است. از طرفی، مزایای تقویت سیستم ایمنی دمنوش بابونه در طب سنتی و مدرن به خوبی ثابت شده است. خواص گرم‌کنندگی بابونه، گلو درد را تسکین می‌دهد و خواص ضد باکتریایی آن، عوامل سرماخوردگی یا آنفولانزا را از بین می‌برد.

از خاصیت بابونه برای سرماخوردگی غافل نشوید. برای تهیه این دمنوش نیاز به ۳ قاشق گل بابونه خشک شده، ۴ قاشق آب‌لیمو و کمی عسل دارید.

  • اول باید گل بابونه را در قوری بریزید.
  • آب جوش را اضافه کنید.
  •    ۱۰ دقیقه بگذارید دم بکشد.
  • آب‌لیمو را به همراه عسل درون قوری بریزید و نوش جان کنید.

روش دیگر جهت درست کردن دمنوش ساده بابونه این است که، ابتدا گل‌های بابونه را در آب گرم بشویید و خشک کنید. البته شما می‌توانید بابونه را به صورت تازه یا خشک شده هم استفاده کنید. آب را در یک کتری بریزید و روی اجاق گاز بجوشانید. گل بابونه را داخل کتری بریزید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش شما آماده است.

دمنوش بابونه برای سرماخوردگی

معرفی بهترین دمنوش برای گلو درد

وقتی گلویتان درد می‌کند هیچ چیز بهتر از یک فنجان چای گیاهی گرم نیست. در حالی که گرما به‌تنهایی سوزش گلو را کاهش می‌دهد، اما برخی از گیاهان به‌ویژه زمانی که گلوی شما گرفته و درد می‌کند مؤثرتر هستند. اکثر دمنوش‌های گیاهی به‌طور طبیعی ضد میکروب هستند. یعنی به بدن کمک می‌کنند تا با باکتری‌ها یا ویروس‌هایی که باعث گلودرد و سرماخوردگی شدند مبارزه کند. در ادامه چند مورد از بهترین دمنوش‌ها برای گلو درد را معرفی می‌کنیم.

انواع دمنوش برای گلودرد

دمنوش شیرین بیان

معمولاً مردم شیرین بیان را به خاطر طعم خوب و شیرینش می‌شناسند. در حالی که عصاره این گیاه قرن‌ها در درمان‌های گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از خواص مهم آن «درمان گلودرد» است. عناصر موجود در شیرین بیان به مبارزه با ویروس‌ها کمک می‌کنند و علاوه بر خواص ضد التهابی، یک مسکن طبیعی هستند.

دمنوش مولین

این گیاه قدیمی، برای درمان گلو درد بسیار مفید است. مولین از صدها سال پیش در درمان‌های سنتی استفاده می‌شد و اغلب برای درمان بیماری‌های تنفسی به کار می‌رود. این گیاه بهترین دمنوش برای گلو درد است و خواص تسکین دهنده‌ دارد.

دمنوش مولین

  دمنوش زردچوبه

در طب آیورودا، زردچوبه به دلیل خواص ضدالتهابی‌اش بسیار معروف است. این دمنوش مخصوص سرماخوردگی، بسیار مفید است.؛ نه تنها به تسکین گلودرد کمک می‌کند، بلکه یک آنتی‌اکسیدان قوی است و خواص ضد میکروبی دارد. یعنی به بدن در مبارزه با عفونت‌ها و بهبود سریع‌تر کمک می‌کند.

  دمنوش زنجبیل

خواص زنجبیل یکی از شناخته‌شده‌ترین داروهای گیاهی برای گلودرد است. یک مطالعه کوچک نشان داد، زنجبیل در کاهش خطر ابتلا به التهاب لوزه مؤثر است. این دمنوش سرماخوردگی، دارای ترکیبات فعالی است که به مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کنند. زنجبیل با دفاع از بدن شما، روند بهبودتان را سرعت می‌بخشد. ترکیبات موجود در این گیاه، ضد التهاب هستند و گلو درد را خوب می‌کنند. برای تهیه این دمنوش به ۳۰ گرم ریشه زنجبیل، ۱۰ گرم چوب دارچین، ۲۰ عدد عناب و مقداری آب جوش نیاز دارید.

  • اول باید زنجبیل را رنده کنید و هسته عناب‌ها را بگیرید.
  • تمام مواد را درون قوری بریزید.
  • آب جوش را به آن‌ها اضافه کنید.
  • حدود ۱۰ دقیقه اجازه دهید، بجوشد و ۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد.
دمنوش زنجبیل

چای سبز

چای سبز به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، انتخابی مناسب برای کسانی است که می‌خواهند سالم بمانند. این چای برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها عالی است و گلو درد را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای درباره تأثیر چای سبز بر بیمارانی که بعد از عمل، به دلیل لوله‌ای که برای کمک به تنفسشان در حین جراحی استفاده شده و دچار گلو درد می‌شوند، صورت گرفت

. این مطالعه نشان داد کسانی که تحت درمان با چای سبز قرار گرفتند، نسبت به افرادی که فقط آب مصرف کردند، گلو درد خیلی کم‌تری داشتند. اگر شما به دلیل این عارضه احساس بی‌حالی و کمبود انرژی می‌کنید؛ پس حتماً این جوشانده سرماخوردگی را درست کنید تا سریع خوب شوید.

دمنوش آویشن

آویشن کاربردهای زیادی در آشپزخانه ایرانی دارد، اما ارزش آن فراتر از طعم دادن به غذاها است. این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی است؛ به همین علت به‌عنوان یک داروی قوی در برابر عفونت‌هایی که باعث گلودرد می‌شوند عمل می‌کند. آویشن یک داروی سنتی برای درمان سرفه است. مطالعات نشان می‌دهند بیمارانی که سرفه می‌کردند و شربت آویشن خوردند، نسبت به سایر بیماران سریع‌تر خوب شدند. از آنجایی که گلودرد با سرفه بدتر می‌شود، پس حتماً این دمنوش سرماخوردگی را امتحان کنید.

دمنوش آویشن

دمنوش مریم گلی، تسکین دهنده درد گلو

برخی افراد مریم گلی را در باغچه خود می‌کارند و از آن به عنوان چاشنی غذاها استفاده می‌کنند. اما این گیاه از نظر دارویی نیز خواص فراوانی مثل  قابلیت ضد عفونی کننده و ضد باکتری دارد. بنابراین قرن‌هاست که به عنوان دمنوش برای سرماخوردگی و گلو درد، سرفه و التهاب دهان استفاده می‌شود. در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا، می‌توانید آن را با زنجبیل، لیمو و عسل ترکیب کنید تا گلوی شما را تسکین دهد.

یک فنجان دمنوش مریم گلی و چند عدد گیاه مریم گلی

آب و زنجبیل را به یک کتری کوچک اضافه کنید تا بجوشد. مریم گلی را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بر روی حرارت کم قرار بگیرد و دم بکشد. کتری را از روی حرارت بردارید، دمنوش را در یک لیوان صاف کرده و یک تکه لیمو و مقداری عسل را به آن اضافه کنید تا مزه‌دار شود.

معرفی دمنوش برای آبریزش بینی

به جای اینکه تسلیم یک حال رنج آور و عذاب دهنده شوید، بهتر است با انتخاب یک دمنوش برای آبریزش بینی به این مشکل پایان دهید. دمنوش‌ها خواص درمانی متنوعی دارند و به بدن کمک می‌کنند تا تعادل خود را حفظ کند. در ادامه چند پیشنهاد خوب و مؤثر برای درمان آبریزش بینی داریم.

درمان آبریزش بینی

   چای بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاه خوشبو، با طراوت و کافئین دار است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. این دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی عالی است. همچنین به دلیل خواص ضد قارچی و ضد میکروبی، به شادابی و سلامتی شما کمک می‌کند و سرشار از ویتامین C است.

  چای زغال اخته

زغال اخته بیشتر به‌عنوان یک میان وعده خوشمزه تابستانی شناخته می‌شود، اما به عنوان یک افزودنی خوشمزه به چای هم مصرف می‌شود که آبریزش بینی را متوقف می‌کند. زغال اخته سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است به همین علت التهابات را کاهش می‌دهد. این میوه کوچک از نظر فوایدی که برای سلامتی دارد بسیار قوی است و یک فنجان چای ترکیب شده با آن خیلی سریع سرماخوردگی را خوب می‌کند.

   چای نعنا

همه ما چای نعناع را دوست داریم. از لحاظ علمی ثابت شده این چای عوارض جانبی تب یونجه را کاهش می‌دهد. این گیاه، التهاب مجاری بینی را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا هوا در سیستم تنفسی شما جریان پیدا کند. به لطف خواص عالی نعناع، خیلی زود احساس کسالتتان از بین خواهد رفت. در چای مراکشی پرخاصیت نیز از نعنا استفاده می‌شود که مصرف آن می‌تواند برای درمان این بیماری موثر باشد.

دمنوش نعنا

دمنوش گزنه برای رفع آبریزش بینی

یکی از بخش‌های اذیت‌کننده سرماخوردگی، آبریزش بینی است. اما انواع دمنوش‌هایی وجود دارند که به رفع این مشکل کمک می‌کنند. در بدن نوعی آنتی‌بادی است که به سلول‌ها می‌گوید هیستامین آزاد کنند و این باعث افزایش تولید مخاط و التهاب می‌شود.

دمنوش گزنه حاوی آنتی هیستامین است که التهاب بینی را کاهش می‌دهد و جلوی آبریزش را می‌گیرد. دمنوش گزنه هم مانند دمنوش‌های دیگر درست می‌شود و کافیست مقداری از آن را داخل آب در حال جوش بریزید تا دم بکشد. بهتر است این دمنوش را با کمی عسل میل کنید.

دمنوش گزنه

با بهترین دمنوش تب بر قوی آشنا شوید

در حالی که ممکن است فکر کنید خواص انواع چای‌ برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا یکسان هستند، اما این‌طور نیست! برخی از چای‌ها و دمنوش‌ها حاوی خواصی هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و میکروب‌های بد را از بین می‌برند. اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان، تب و بیماری شما خوب شود پس حتماً استفاده از دمنوش مناسب تب را جدی بگیرید. در این بخش قرار است چند مورد از بهترین آن‌ها را معرفی کنیم:

  دمنوش پونه

پونه گیاهی دارویی از خانواده نعناع است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و تب را کاهش می‌دهد. پونه خاصیت آرام بخش و تسکین دهنده دارد و سردرد، سرفه، گلودرد و سینوزیت را خوب می‌کند. برای تهیه دمنوش پونه ۱۰ گرم پونه را در ۲۵۰ میلی لیتر آب جوش بریزید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و به همراه عسل یا شکر مصرف کنید.

دمنوش گیاه زوفا

زوفا (Hysoppus officinalis) یک گیاه گل‌دار از خانواده نعناع است که برخلاف طعم تلخش، برگ‌ها و گل‌های آن رایحه شیرینی دارند. در گذشته از زوفا به‌عنوان طعم دهنده غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شد؛ در حالی که زوفا خواص درمانی زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال، ضد عفونت، ضد التهاب، ضد سپتیک، ضد اسپاسم، ضد تب، خلط آور، قابض، مقوی قلب، مقوی عصب، مقوی معده، ضد نفخ، ضد نقرس، ضد رماتیسم، ضد سیاتیک و … است.

برای تهیه دمنوش زوفا باید ۵ تا ۱۰ گرم از برگ‌های خشک شده آن را در ۲۵۰ میلی لیتر آب جوش بریزید. سپس بعد از حدود یک ربع آن را صاف کنید و به تنهایی یا همراه با یک افزودنی شیرین بخورید.

دمنوش تب بر

   دمنوش گیاه پنجه گربه

گیاه پنجه گربه که با نام علمی “tomentosa Uncaria” شناخته می‌شود به دلیل داشتن خارهای خمیده در بدنه گیاه به پنجه گربه تشبیه شده است. این گیاه از گروه گیاهان بالارونده است و در منابع آمده مردم آمریکای جنوبی و مرکزی برای رهایی از گرسنگی، تشنگی و خستگی از شیره آن نوشیده و از آن در آشپزی استفاده می‌کردند.

قسمت‌های مورد استفاده گیاه پنجه گربه «پوسته داخلی و ریشه‌اش» است، اما ساقه آن هم به دلیل داشتن ماده‌ای به نام «آلکالوئید» خواص ضد سرطانی، تقویت کننده سیستم ایمنی، کاهش التهاب، تسکین درد، کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته شدن خون، درمان عفونت‌های قارچی، بهبود عملکرد کلیوی و کبد و … دارد.

برای تهیه این دمنوش مخصوص سرماخوردگی باید ۵ تا ۱۰ گرم از پوست خشک شده پنجه گربه را با کمی آب جوش درون قوری بریزید و نیم ساعت منتظر بمانید تا دم بکشد. مصرف این نوشیدنی تا 3 بار در روز بلامانع است اما ترجیحاً ابتدا با یک متخصص مشورت کنید تا دچار آلرژی نشوید.

   دمنوش اکسینه آ

گیاه اکسینه آ یا “Echinacea” دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت و با عفونت‌ها و ویروس‌ها مقابله می‌کند. برخی از فواید دمنوش اکسینه آ عبارت‌ است از:

  • کاهش مدت زمان و شدت تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و سایر علائم سرماخوردگی و آنفولانزا
  • پیشگیری از بروز عفونت‌های تنفسی و مسیر ادراری
  • تسکین التهابات پوست، لثه، گوش و حلق
  • بهبود زخم‌های پوست، سوختگی‌ها، خارش‌ها و ناراحتی‌های پوست

برای تهیه دمنوش اکسینه آ باید ۱ تا ۲ قاشق چای خوری از آن را درون قوری بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد؛ سپس آن را میل کنید.

  دمنوش انگور کولی

این گیاه ضد التهاب، ضد باکتری، ضد قارچ، خلط آور و تب بر است. دمنوش انگور کولی نه تنها تب، سرفه، گلودرد، سینوزیت، آسم و عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد، بلکه التهابات مفصل، رماتیسم، آرتریت و گرفتگی عضلات را کم‌تر می‌کند. این گیاه کاهش دهنده استرس، اضطراب، افسردگی است و بی‌خوابی را درمان می‌کند.

  دمنوش گیاه ریش بز

گیاه ریش بز دارای موادی به نام «آلکالوئیدهای افدرین» است. این مواد تأثیرات فیزیولوژیک و فارماکولوژیک متعددی بر بدن انسان دارد. مهم‌ترین خواص درمانی ریش بز عبارت است از:

  • گیاه ریش بز باعث تحریک سمپاتیک نروس سیستم عصبی مرکزی شده و ضربان قلب، فشار خون، تنفس و دمای بدن را افزایش می‌دهد. این اثرات به کاهش تب و بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کنند.
  • این گیاه باعث گشاد شدن عروق خونی و رفع انقباضات عضلات می‌شود.
  • ریه را صاف می‌کند.
  • جریان هوا را در راه‌های تنفسی بهبود می‌بخشد.
  • برای درمان آسم، برونشیت، سینوزیت و آلرژی‌های تنفسی مفید است.
  • عملکرد دستگاه گوارش را بهتر می‌کند.

معرفی انواع دمنوش برای بدن درد سرماخوردگی

اگر مریض هستید یک فنجان از چای‌های زیر را برای خودتان درست کنید تا سریع خوب شوید. تجربه ثابت کرده این چای‌ها به طرز فوق‌العاده‌ای سرماخوردگی و عوارض ناشی از آن، مانند بدن درد را خوب می‌کنند.

  چای ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی حاوی «موسیلاژ» است و گلوی تحریک شده را آرام می‌کند. در سال 2020 محققانی که در حال بررسی اثرات ریشه گل ختمی بودند متوجه شدند این گیاه دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. از حالا به بعد به جای اینکه به خاطر طعم خوب گل ختمی آن را مصرف کنید، به خاطر خواص فوق‌العاده‌اش آن را بخورید تا سلامت بمانید. علاوه بر این، دمنوش گل گاو زبان هم به دلیل خواص آرام‌بخشی که دارد می‌تواند بدن درد ناشی از سرماخوردگی را تسکین دهد.

چای سیاه

چای سیاه دردهای شما را تسکین می‌دهد. این چای ضد آنفولانزا است و به کاهش التهاب و دردهای بدن که همراه با سرماخوردگی و آنفولانزا است کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند استفاده روزانه از چای به کاهش میزان آنفولانزا و به حداقل رساندن یا کوتاه کردن مدت زمان علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. این نوشیدنی حاوی «کاتچین» است و باکتری‌های بیماری زا را در همان مرحله اول از بین می‌برد.

خواص دارویی چای

عطر چای، مجاری تنفسی شما را باز کرده و سرفه‌هایتان را کاهش می‌دهد. چای سیاه را با آب جوش بین 200 تا 212 درجه فارنهایت دم کنید. اجازه دهید برگ‌های چای سه تا پنج دقیقه دم بکشند. هر چه چای بیشتر دم بکشد، طعم آن بیشتر می‌شود. برای طعم دادن و تقویت خواص ضد التهابی چای سیاه، می‌توانید یک چوب دارچین به آن اضافه کنید. شما می‌توانید همراه با چای سیاه کمی چای ترش هم مصرف کنید و خواص چای ترش بهره‌مند شوید.

چای سفید

چای سفید لطیف‌ترین چای دنیا است و طعم شیرینی دارد. برگ‌های آن کم‌ترین فرآوری ممکن را دارند و یک گزینه عالی و تأثیرگذار برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند. چای سفید مانند چای سبز و سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیباتی است که به مبارزه با علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

کاتچین‌ها و اسیدهای آمینه موجود در چای سفید مانع از تکثیر پاتوژن‌های مضر می‌شوند. دقت داشته باشید که آب خیلی جوش طعم این چای را خراب می‌کند. بهترین روش برای دم کردن چای سفید، استفاده از آب بین 150 تا 170 درجه فارنهایت است.

انواع دمنوش عفونت گلو چیست؟

عفونت گلو به علت عدم بهداشت شخصی، عفونت باکتریایی یا ویروسی، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های خنک یا استفاده نادرست از سیگار و الکل بروز می‌کند. درمان عفونت گلو به کمک داروهای شیمیایی، آنتی‌بیوتیک‌ها یا روش‌های سنتی، مقل استفاده از انواع دمنوش امکان پذیر است.

   طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی

برای تهیه این دمنوش به ۱۲ عدد عناب، آب ولرم و چند قطره آب‌لیمو نیاز دارید.

  • اول باید عناب‌ها را شسته و هسته‌شان را خارج کنید.
  • بعد عناب‌ها را خرد کنید و درون قوری بریزید.
  • آب ولرم را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید؛ سپس ۱۵ دقیقه بگذارید دم بکشد.
  • کمی آب‌لیمو به آن اضافه کنید.
  • دمنوش شما آماده است.
دمنوش سرماخوردگی

دمنوش میوه به برای سرماخوردگی

برای تهیه این دمنوش به مقداری میوه به خشک یا تازه، چند قطره عصاره نعناع فلفلی، عسل به مقدار لازم و آب جوش نیاز دارید.

  • تکه‌های به را درون قوری بریزید تا آغشته به آب جوش شوند.
  • حدود ۵ دقیقه بگذارید دم بکشد؛ سپس عصاره نعناع فلفلی و عسل را به آن اضافه کنید.

  دمنوش به لیمو برای سرماخوردگی

دمنوش به لیمو

مصرف شربت به لیمو برای سرماخوردگی ساده‌ترین راه ممکن است که باید امتحان کنید. برای آشنایی با خواص به لیمو می‌توانید به مطالب قبلی ما سر بزنید. مواد لازم برای درست کردن این دمنوش شامل چند برگ به خشک شده، چند قطره عصاره لیمو، عسل به مقدار لازم و آب جوش می‌شود.

  • قوری را آبجوش کنید.
  • برگ به را در قوری بریزید.
  •      ۵ دقیقه منتظر بمانید تا دمنوش‌تان دم بکشد؛ سپس عصاره لیمو و عسل را هم به آن اضافه کنید.

طرز تهیه جوشانده بادام برای سرماخوردگی

جوشانده بادام یکی از داروهای خانگی و مؤثر برای درمان سرماخوردگی است که خاصیت ضد سرفه و خلط آور دارد. برای تهیه این دمنوش به 100 گرم بادام خام، ۵۰۰ میلی لیتر آب، ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری آرد برنج احتیاج دارید.

  • ابتدا باید بادام‌ها را در آب جوش بیندازید و بعد از ۱۵ دقیقه پوست آن‌ها را بگیرید.
  • بادام‌های پوست کنده را کاملاً له کنید.
  • آرد برنج، بادام سابیده، شکر یا نبات را با آب سرد مخلوط کنید و روی شعله قرار دهید.
  • شما باید تا زمان به جوش آمدن مدام آن را هم بزنید.
  • در آخر معجون داغ را درون لیوان بریزید و با کمی عسل شیرین کنید.

این جوشانده را صبح و شب به صورت گرم بخورید تا زود خوب شوید.

انواع دمنوش ترکیبی برای سرماخوردگی

علاوه بر انواع دمنوش‌هایی که تا اینجا معرفی کردیم، می‌توانید چند مورد از آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا به صورت همزمان از خواص چند گیاه بهره‌مند شوید. در اینجا چند مورد از این نوشیدنی‌های ترکیبی را معرفی کرده‌ایم.

طرز تهیه دمنوش بابونه و دارچین

بابونه خشک شده را در یک فنجان بریزید. به آن آب جوشیده اضافه کنید. ۳ دقیقه زمان برای دم کشیدن لازم است. اگر از لیوان‌های مخصوص دمنوش استفاده می‌کنید، درب آن را بگذارید تا بابونه و دارچین به خوبی طعم خود را پس دهند. بر حسب ذائقه‌تان مقداری عسل یا آبلیموی تازه داخل آن بریزید تا خوش طعم‌تر شود. در مرحله آخر، دارچین را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه دمنوش بابونه و عناب

ابتدا عناب‌ها را بشویید و خشک کنید. هسته‌ عناب‌ها را خارج کنید و داخل یک قوری بریزید. قوری را با آب جوش پر کنید و ۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد. جوشانده عناب شما حاضر است. این دمنوش طعم شیرینی دارد و احتیاجی به افزودن عسل نیست. در انتها بابونه‌ها را به آن اضافه کرده و نیم ساعت صبر کنید تا آماده شود. این دمنوش را نیم ساعت قبل از خواب بخورید تا زود خوب شوید.

خواص دمنوش گزنه و دارچین

۲۰ عدد عناب، ۳۰ گرم ریشه زنجبیل تازه، ۱۰ گرم چوب دارچین، ۱.۵ لیتر آب را در یک قوری بزرگ بریزید و بگذارید دمنوش شما به مدت نیم ساعت خوب دم بکشد. سپس محتویات قوری را از صافی رد کرده و گزنه را به آن اضافه کنید. مجدداً نیم ساعت منتظر بمانید. دمنوش سرماخوردگی شما آماده است. بهتر است آن را با شیرینی کم میل کنید.

با معروف‌ترین دمنوش سرماخوردگی در طب سنتی آشنا شوید!

در اینجا چند دمنوش معروف و محبوب در طب سنتی را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع دمنوش برای سرماخوردگی

دمنوش مریم گلی با شیرین بیان و ریشه گل ختمی

مواد لازم:

  • ۱۰ گرم مریم گلی
  • ۱۰ گرم شیرین بیان
  • ۱۰ گرم ریشه گل ختمی
  • آب جوش به مقدار لازم

قوری را پر از آب جوش کرده و مواد را درون آن بریزید. حدود ۱۰ دقیقه بگذارید بجوشد؛ سپس با کمی عسل آن را میل کنید. این دمنوش خواص فوق‌العاده‌ای دارد و حتی در زمانی که دچار سرماخوردگی نشدید هم قابل استفاده است.

دمنوش گزنه با عسل

مواد لازم:

  • ۱۰ گرم گزنه خشک شده
  • ۵۰۰ میل لیتر آب جوش
  • عسل به میزان دلخواه

گزنه‌ها را در قوری آبجوش بریزید. حدود ۵ دقیقه بگذارید دم بکشد سپس عسل را به آن اضافه کنید. از این دمنوش روزانه ۳ فنجان بخورید. این دمنوش خوشمزه بدن شما را پاک‌سازی و سلامتی‌تان را حفظ می‌کند.

دمنوش گزنه و عسل

دمنوش زعفران با عسل

مواد لازم:

  • ۱۰ گرم زعفران
  • ۵۰۰ میل لیتر آب جوش
  • عسل به میزان لازم

قوری را آبجوش کرده و عسل را درون آن بریزید. بعد از گذشت 5 دقیقه دمنوش خود را درون لیوان ریخته و عسل را به آن اضافه کنید. این دمنوش نه تنها در دوران سرماخوردگی، بلکه در کل فصول سال قابل استفاده است.

آیا قهوه برای سرما خوردگی مفید است؟

با توجه به فواید و مضرات قهوه که ما پیش‌تر در مطلبی جامع درباره آن پرداخته ایم، قهوه برای سرماخوردگی، هم یکسری مزایا و هم معایبی دارد. از مزایای آن می‌توان به افزایش انرژی و سرزندگی، کاهش کسالت و خستگی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش تب و تهوع اشاره کرد. اما گاهی دارای معایبی است، به‌عنوان‌مثال:

  • باعث افزایش التهابات گلو و تحریک گلودرد می‌شود.
  • آب بدن را کاهش می‌دهد.
  • ممکن است تداخل دارویی داشته باشد.
  • باعث بی‌خوابی و کاهش زمان استراحت می‌شود.

بنابراین مصرف قهوه در دوران سرماخوردگی باید با احتیاط و به صورت معقول و متعادل باشد.

کلام پایانی

یکی از مشکلاتی که در فصل‌های سرد سال همه ما حداقل یک بار گرفتارش می‌شویم، سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. راه‌های زیادی برای درمان این بیماری شایع وجود دارد که از بهترین آن‌ها استراحت و مصرف انواع دمنوش‌های گیاهی و خانگی است. در این مقاله هر آنچه که لازم بود درمورد دمنوش‌ها جوشانده‌های مناسب سرماخوردگی بدانید را شرح دادیم.

سوالات متداول

مصرف دمنوش موثر تر است یا جوشانده؟

به طور کلی، جوشانده خاصیت و اثری قوی‌تر از دمنوش گیاهی دارد.

کدام دمنوش به بهبود سریع سرماخوردگی ما کمک بیشتری می کند؟

دمنوش دارچین، دمنوش زنجبیل و لیمو، دمنوش گزنه و دمنوش مریم گلی، بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی محسوب می‌شوند.

برای سرماخوردگی چه دمنوشی خوبه؟

در این مطلب هر آنچه برای سرماخوردگی مفید است را معرفی کردیم که مواردی از قبیل دمنوش بابونه، زنجبیل، زوفا عسلی، چای سبز و… بودند.

زنجبیل برای سرماخوردگی خوب است؟

بله از قدیم الایام از این گیاه برای درمان سرماخوردگی و عفونت گلو استفاده می‌کردند که همراه با عسل می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

چه دمنوشی برای آبریزش بینی خوب است؟

مواردی مانند دمنوش بادرنجبویه، نعنا و زغال اخته می‌توانند در درمان آبریز بینی موثر باشند.

دارچین برای سرماخوردگی خوب است؟

استفاده از دمنوش پودر دارچین یا تکه‌های چوب آن می‌تواند در بهبود سرماخوردگی به شما کمک کند.

چای دارچین برای سرماخوردگی خوبه؟

چای سیاه به دلیل خواص ضدعفونی می‌تواند شما را درمان کند و مصرف آن همراه با دارچین تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

برای درمان سریع سرماخوردگی چه بخوریم؟

دمنوش بابونه، دارچین و عسل و زنجبیل لیمو بیشترین تاثیر را در درمان سریع سرماخوردگی دارند. اما به طور کلی برای درمان با داروهای گیاهی باید صبور باشید.

منابع: alis | passport health | good house keeping