کرن بری با رنگ جذاب و وسوسه‌کننده خود، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است و به عنوان میوه خشک در انواع دسرها مصرف می‌شود. اما دمنوش کرنبری هم چیزی از میوه آن کم ندارد و می‌تواند به عنوان گزینه دارویی یا نوشیدنی برای میان وعده محسوب شود. طرز تهیه دمنوش کرنبری خیلی نیست و می‌توانید آن را به صورت داغ یا سرد میل کنید.
ما در این مطلب قصد داریم ابتدا به خواص دمنوش کرنبری بپردازیم و سپس طرز تهیه دمنوش کرنبری را توضیح دهیم. تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

کرنبری چیست؟

کرنبری میوه‌ای کوچک، تقریبا سفت، گرد و قرمز رنگ است که طعمی بین ترش و تلخ دارد. همچنین، درختچه‌ای همیشه سبز است که اگر خوب کشت شود، بیش از صد سال عمر می‌کند. با اینکه امروزه افراد مختلفی اقدام به کاشت کرنبری می‌کنند، ولی این میوه بیشتر در شمال آمریکا و جنوب کانادا رشد می‌کند و به هوای نسبتا سرد نیاز دارد. بومیان آمریکا ابتدا از کرنبری برای غذا، رنگ پارچه و دارو استفاده می‌کردند. اما این روزها کربنری به صورت دمنوش، میوه خشک، میوه تازه، سس، در سالاد و به عنوان آبمیوه مصرف می‌شود.

نام دیگر کرنبری چیست؟

یک کاسه پر کرنبری تازه

خوب است بدانید که خودِ میوه کرنبری، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و چندین نام دارد. معروف‌ترین نام آن، همان کرنبری است و بعد از آن با نام توت خرس شناخته می‌شود. البته برخی افراد کربنری را زغال اخته آمریکایی می‌نامند و برخی تصور می‌کنند که کرنبری و زغال اخته یکسان هستند. اما در واقع آنها در دو گیاه متفاوت می‌رویند و در ظاهر و طعم شبیه به یکدیگر هستند.

مقدار کالری کرنبری خشک چقدر است؟

اطلاعات تغذیه‌ای زیر مربوط به 40 گرم کرنبری خشک است:
• کالری یا انرژی: 123 کیلو کالری
• چربی: 0.4 گرم
• سدیم: 2 میلی گرم
• کربوهیدرات: 33 گرم
• فیبر: 2 گرم
• شکر: 29 گرم
• پروتئین: 0.1 گرم

خواص کرنبری چیست؟

در نگاه اول شاید تصور کنید که کرن بری میوه‌ای کوچک است که فقط به عنوان تنقلات ارزش خوردن دارد. اما همین میوه به ظاهر کوچک، بسیار مفید است و می‌تواند بدن شما را سالم نگه دارد. در این بخش به مهمترین خواص کرنبری می‌پردازیم.

1. کرنبری؛ منبع غنی از آنتی اکسیدان

طبق یک قاعده کلی، هر چیز ترش یا مرکباتِ در طبیعت، دارای مزایای آنتی اکسیدای هستند. این آنتی اکسیدان‌ها، به کنترل وضعیت اکسیداتیو سلول‌های انسانی کمک می‌کنند. با افزایش سن، آسیب‌های ناشی از اشعه‌های خورشید، مواد شیمیایی ناشی از آب و غذاهای مضر می‌توانند نشاط را کاهش دهند و ترکیبات پروتئینی قوی، DNA سالم و چربی‌ها را از بین ببرند.
برای جلوگیری از این مشکلات، ما به آنتی اکسیدان‌ها نیاز داریم و کرن بری منبعی غنی از آنها محسوب می‌شود. کرنبری دارای چندین ترکیب آنتی اکسیدانی است که عمدتا در پوست آن وجود دارند. بنابراین توصیه می‌شود که دمنوش کرنبری بنوشید تا مستقیما آنها را دریافت کنید.

2. تولید کلاژن با کرن بری

یک دختر زیبا با پوست سالم

آیا دلتان می‌خواهد با علائم اولیه پیری مبارزه کنید؟ خطوط ریز زیر چشم‌تان شما را بی نهایت آزار می‌دهند؟ پس باید مصرف کلاژن خود را افزایش دهید. یکی از بهترین راه‌ها، مصرف کرنبری است. شما می‌توانید کرنبری را با چای ترش ترکیب کنید. زیرا هر دوی این‌ها به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کنند و باعث می‌شوند که با این خطوط ریز چشم خداحافظی کنید. در ضمن، برای داشتن پوستی زیبا پیشنهاد می‌کنیم مطلب بهترین دمنوش برای سفت شدن صورت را مطالعه کنید.

3. کرن بری برای عفونت ادراری

اگر به عفونت مجاری ادرار مبتلا هستید، حتما کرنبری رقیق شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بهبودی حاصل شود. به دلیل خواص ادرارآور بودن کرن بری، سموم بدن‌تان دفع می‌شوند و به مرور زمان علائم عفونت از بین می‌روند. پس چنانچه به طور دائم دچار عفونت می‌شوید، دمنوش کرنبری می‌تواند این مشکل را از بین ببرد. این موضوع مخصوصا برای خانم‌ها اهمیت زیادی دارد، زیرا آنها بیشتر دچار عفونت مجاری ادرار می‌شوند. در ضمن، ما پیش‌تر بهترین دمنوش ها برای دوران پیش از قاعدگی را هم معرفی کرده‌ایم و به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

4. کرنبری برای از بین بردن التهاب

ویتامین C موجود در کرنبری به تقویت خواص آنتی اکسیدانی کمک می‌کند و باعث از بین بردن التهاب بدن می‌شود. زیرا ایمنی بدن را بالا می‌رود و از این طریق، سموم بدن را دفع می‌کند. التهاب می‌تواند ناشی از چیزهای زیادی باشد، از جمله فعالیت بیش از حد، ورزش بیش از حد، خوردن غذای کهنه و … . برای مقابله با التهاب باید به طور منظم کرنبری مصرف کنید تا بهبودی حاصل شود.

خواص و فواید دمنوش کرنبری چیست ؟

تا به اینجای متن فواید کرنبری را بررسی کردیم که همگی آنها جزو خواص دمنوش کرن بری هم محسوب می‌شوند. اما معمولا مردم برای دلایل دیگری دمنوش آن را نیز مصرف می‌کنند که آنها عبارت‌اند از:

1. دمنوش کرنبری و جلوگیری از بروز زخم معده

کرنبری یکی از میوه‌های مفید برای زخم معده محسوب می‌شود، زیرا سرشار از فلاونوئیدها است و این مواد مغذی رشد هلیکوباکتر پیلوری را کاهش می‌دهند. هلیکوباکتر پیلوری نقش عمده‌ای در ایجاد زخم معده دارد. برای دریافت نتیجه بهتر، می‌توانید دمنوش کرنبری را به همراه چای سبز به طور مرتب مصرف کنید، زیرا هر دو برای درمان زخم معده مفید هستند.

2. دمنوش کرنبری منبع ویتامین سی

آیا می‌خواهید با مصرف ویتامین C ایمنی خود را تقویت کنید؟ وقت آن رسیده است که دمنوش کرنبری را جایگزین قرص‌های ویتامین سی کنید. این دمنوش منبعی عالی از ویتامین C است و مخصوصا در زمستان که بیماری‌ها بیشتر است، به تقویت ایمنی بدن‌تان کمک می‌کند و کمتر بیمار می‌شوید. ویتامین C موجود در کرن بری نه تنها برای ایمنی بدن شما مفید است، بلکه برای سلامت قلب، پوست درخشان و کلاژن‌سازی نیز فواید زیادی دارد.

طرز تهیه دمنوش کرنبری

خانمی در حال نوشیدن دمنوش کرنبری

دمنوش کرنبری معمولا به همراه برخی دیگر از گیاهان دارویی درست می‌شود؛ البته نوع ساده آن هم طرفداران زیادی دارد. ما در این بخش طرز تهیه دمنوش کرنبری با چند روش را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه دمنوش کرنبری و چای سیاه

ترکیب چای سیاه و کرنبری یک رنگ خاص را به وجود می‌آورد و فواید زیادی دارد. اول اینکه خواص درمانی آنها به شما می‌رسد و هم کافئین موجود در چای سیاه می‌تواند مقداری انرژی به شما بدهد.

مواد لازم برای تهیه دمنوش کرنبری و چای سیاه

• آب: 2 لیوان
• کرنبری تازه یا خشک: 50 گرم
• چای سیاه: یک قاشق چایخوری
• چوب دارچین: 1 عدد (اختیاری)
ابتدا در یک قوری آب ریخته و اجازه دهید تا آب به جوش آید. سپس مواد خشک را داخل آن بریزید و حرارت را کم کنید تا ترکیب شما دم بکشد. آماده شدن این ترکیب با چای معمولی تفاوتی ندارد و بین 10 تا 15 دقیقه رنگ می‌گیرد و حاضر می‌شود. سپس آن را از صافی رد کنید و بنوشید. از آنجایی که در این دمنوش از چای سیاه استفاده شده است، مصرف آن در صبحگاه می‌تواند انرژی را افزایش دهد و روحیه شما را برای شروع روز بهتر کند. همچنین در وسط روز اگر احساس خستگی کردید، می‌توانید یک فنجان دمنوش کرن بری و چای سیاه میل کنید.

طرز تهیه دمنوش کرنبری ساده

دمنوش کرنبری ساده معمولا به همراه کمی آب لیموی تازه یا آب پرتقال مصرف می‌شود تا طعم بهتری پیدا کند. برای درست کردن دمنوش کرنبری مراحل زیر را دنبال کنید:

مواد لازم برای تهیه دمنوش کرنبری ساده

• آب: 4 لیوان
• کرنبری تازه یا خشک: 100 گرم
• آب پرتقال: نصف لیوان
• آب لیمو: نصف لیوان
• میخک: 6 عدد
• چوب دارچین: 1 عدد
در قوری مورد نظر، آب، کرن بری و دارچین را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید تا آب به جوش آید. سپس حرارت را کم کنید و بگذارید به مدت 12 تا 15 دقیقه روی حرارت باشد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و با استفاده از صافی، باقی‌مانده دارچین و کرنبری را بگیرید. در این مرحله، آب لیمو، پرتقال و کمی شیرین‌کننده طبیعی مثل عسل را اضافه کنید. دمنوش کرنبری شما آماده است. در ضمن شما می‌توانید کرنبری را در کیک و کوکی خود استفاده کنید و دمنوش کرنبری را در کنار کوکی آن سرو کنید.

طرز تهیه دمنوش کرنبری و زنجبیل

طبع کرنبری تازه سرد و خشک است و کرنبری خشک‌ شده طبع سرد و معتدلی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید سردی آن از بین برود، می‌توانید در دمنوش خود مقداری زنجبیل بریزید. در این صورت طبع سرد آن از بین می‌رود و یک دمنوش پر خاصیت‌تر را میل می‌کنید.

مواد لازم برای تهیه دمنوش کرنبری و زنجبیل

• آب: 2 لیوان
• کرنبری: نصف فنجان
• زنجبیل تازه یا خشک: 1 قاشق غذاخوری
• چوب دارچین: 1 عدد (اختیاری)
• بادیان ستاره‌ای: 3 عدد (اختیاری)
کرنبری را همراه با آب در یک قابلمه کوچک بریزید و اجازه دهید تا به جوش آید. اگر از کرنبری تازه استفاده می‌کنید، آن را از وسط نصف کنید. بگذارید تا کرنبری 3 دقیقه بجوشد. سپس زنجبیل، بادیان ستاره‌ای و دارچین را اضافه کنید. حرارت را کم کنید، روی آن را بپوشانید و 8 تا 10 دقیقه دیگر بجوشانید. سپس ترکیب را از صافی رد کنید و آن را به همراه مقداری عسل بنوشید.

دمنوش کرنبری و تاثیر آن بر لاغری

متر دور کمر یک فرد چاق

اگر در حال کاهش وزن هستید، باید به اندازه کافی ورزش کنید و یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید. به همراه آن باید به فکر یک منبع خوب برای سم‌زدایی بدن و افزایش متابولیسم خود باشید. گاهی اوقات فقط عادتِ روزانه نوشیدن یک فنجان از انواع چای و دمنوش لاغری، می‌تواند منجر به تغییرات زیادی شود.
البته بهتر است که این دمنوش‌ها را نیز بدون شکر و به همراه خوراکی‌های طبیعی و جایگزین قند میل کنید تا رژیمی‌تر باشد. دمنوش کرنبری می‌تواند به از بین بردن آب اضافی ذخیره شده در بدن کمک کند و به عنوان یک ادرار آور عمل می‌کند. بنابراین با دفع سموم و از بین بردن نفخ می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد.
از طرفی، کرن بری سرشار از ویتامین C، فلاونوئیدها، اسید سیتریک، اسید بنزوئیک و تانن است. تانن‌های فشرده موجود در کرنبری از فرآیند اکسیداسیون کلسترول‌های بد جلوگیری می‌کنند و خاصیت چربی‌سوزی دارند که برای کاهش وزن مفید است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه باعث افزایش متابولیسم و افزایش چربی‌سوزی طبیعی بدن می‌شوند.

زمان مصرف دمنوش کرن بری برای لاغری

به طور کلی زمان خاصی برای نوشیدن دمنوش کرن بری در نظر گرفته نشده است و در روز می‌تواند یک تا دو فنجان از آن بنوشید تا وزن‌تان کاهش یابد. ولی معمولا توصیه می‌شود که دمنوش های لاغری مثل کرن بری را اوایل روز مصرف کنید. در ضمن می‌توانید آن را پیش از وعده اصلی بنوشید، زیرا چربی سوزی بدن را سرعت می‌بخشد و تاثیر بهتری در کاهش وزن دارد.

سخن آخر

ما در این مطلب مهمترین خواص دمنوش کرنبری را بررسی کردیم و طرز تهیه آن را شما به اشتراک گذاشتیم. همه افراد می‌توانند این دمنوش را چه به طور ساده و چه به صورت ترکیبی میل کنند. اما اگر به بیماری خاصی دچار هستید یا رژیم غذایی خاصی دارید، حتما پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

چای کرن بری چه طعمی دارد؟

این چای ترکیبی از طعم ترش و تقریبا تلخ است. البته تلخی آن دقیقا به میزان چای سیاه ساده است.

چه ساعاتی در طول روز بهتر است دمنوش کرنبری بنوشم؟

برای این دمنوش ساعت خاصی وجود ندارد، اما در ابتدای صبح و پیش از وعده غذایی زمان‌های مناسب‌تری هستند.

هر چند وقت یکبار می توانیم دمنوش کرن بری بنوشیم؟

اگر به بیماری خاصی مبتلا نیستید، مصرف 1 تا 2 فنجان دمنوش کرن بری مقدار مناسبی است.

تا چه حد نوشیدن دمنوش کرنبری به بدن ضرر نمیرساند؟

مصرف روزانه یک تا دو فنجان دمنوش کرنبری در روز، ضرری ندارد. البته باز هم باید بررسی کنید که دچار بیماری خاصی نباشید.

منبع: www.netmeds.com | teapigs.com.au | teameteas | thes-traditions