چای، اصلی‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی ایرانی‌ها است که روزانه در چند وعده مختلف آن را میل می‌کنند و تقریبا در همه مهمانی‌ها سرو می‌شود. با اینکه قند همیشه بهترین همراهی کننده برای چای بوده است، ولی گاهی دلمان کمی تنوع می‌خواهد دوست داریم که چای خاص‌تری را میل کنیم. در ضمن، مصرف زیاد قند برای بدن مضر است و برخی از افراد با بیماری‌های خاص نیز اصلا نباید قند مصرف کنند.
بنابراین ما قصد داریم بهترین انواع شیرین کننده چای و دمنوش و جایگزین قند را به شما معرفی کنیم. این خوراکی‌ها اکثرا سالم هستند و با قیمت مقرون به‌صرفه‌ای به فروش می‌رسند. برای آنکه سالم‌تر بمانید و در عین حال از نوشیدن چای لذت ببرید، در ادامه همراه ما باشید.

جانشین قند برای دیابتی‌ها

مقداری میوه خشک

این مطلب را با جایگزین قند برای دیابتی‌ها شروع می‌کنیم. البته این خوراکی‌ها نه فقط برای دیابتی‌ها مناسب هستند، بلکه همه افراد می‌توانند جهت سالم ماندن نیز از آنها بهره ببرند. اگر در اطرافیان خود فردی دچار دیابت باشد، حتما می‌دانید که آنها باید در خوردن غذاها و نوشیدنی‌ها بسیار دقیق باشند. بنابراین قند و شکر، خوراکی خوبی برای این افراد نیستند.
در عین حال، باز هم این افراد نمی‌توانند هرگونه میان وعده‌ای مثل انواع کیک و شیرینی را با نوشیدنی و دمنوش‌های گرم بخورند. اما خبر خوب این که انواع مختلفی از بهترین خوراکی های همراه با چای برای دیابتی‌ها وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

1. توت خشک
در میان تمام انواع شیرین کننده چای و دمنوش، توت خشک را می‌توان منحصر به فردترین آن‌ها معرفی کرد، زیرا می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی را بر بدن شما داشته باشد و توت خشک در مبارزه با دیابت اثرات مثبتی دارد.
توت خشک سرشار از کلسیم، فسفر، آهن و پتاسیم است که پس از خشک شدن، تقریبا نیمی از قند خود را از دست می‌دهد و دارای قند سازگار با بدن انسان است که این ویژگی، آن را به یک خوراکی مناسب برای دیابتی‌ها تبدیل می‌کند.
اما این را هم باید بدانید که توت خشک به تنهایی مزایای زیادی دارد، اما وقتی به مقدار زیاد همراه با چای داغ مصرف شود، عامل اصلی دیابت است! بنابراین، برعکس باورم عموم مردم که فکر می‌کنند هر دوی این‌ها با هم برای سلامتی مفیدند، اما اگر میزان مصرف زیاد باشد، دقیقا برای بدن ضرر دارد. شما می‌توانید توت خشک را در روز برای سه وعده و در هر بار تا 10 عدد میل کنید.

2. خرما
خواص و مزایای خرما بسیار است. خرما میوه‌ای منحصر به فرد، سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم و انواع ویتامین‌ها است. خرما، جدا از قند طبیعی، مواد مغذی ارزشمندی مانند آهن و منیزیم دارد. همچنین حاوی مقدار زیادی قند است که در واقع حدود 70 درصد آن را کربوهیدرات، 25 درصد ساکارز و 50 درصد گلوکز است. خرما را می‌توان به عنوان یکی از بهترین انواع شیرین کننده چای دانست که می‌توان با چای و انواع دمنوش خوشمزه مصرف کرد. در ضمن شما می‌توانید با استفاده از چهار مغز و خرما، رول خرمایی خوشمزه را به عنوان بمب انرژی با چای میل کنید. از آنجایی که هم خرما و هم چهار مغز برای مقابله با دیابت مناسب هستند، بنابراین این رول بهترین شیرین کننده چای به حساب می‌آید. در ضمن، یک میان وعده شیک هم محسوب می‌شود و برای مجالس و مهمانی گزینه بسیار پرطرفداری است.

3. کشمش
کشمش از نظر مواد مغذی در جایگاه خوبی قرار دارد و فواید کشمش برای سلامتی بسیار است. یکی از ویژگی‌های متمایز کشمش، اندازه کوچک آن است. معمولا افراد مبتلا به قند خون، علاقه زیادی به خوردن قند دارند. اما کشمش با طعم شیرین طبیعی خود، جایگزین بسیار مناسبی برای قند محسوب می‌شود. این افراد می‌توانند تا 10 عدد کشمش را با چای خود بخورند. البته باید در خوردن کشمش تعادل را رعایت کنید، زیرا ممکن است نتیجه بر عکس داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم مطلب آیا کشمش برای دیابت ضرر دارد را مطالعه کنید.

4. زردآلو و برگه ها
میوه خشک‌های زیادی در بازار وجود دارند که برای افراد دیابتی مناسب هستند و به عنوان شیرین کننده چای به شمار می‌روند، ولی زردآلو و برگه‌ها به دلیل طعم تقریبا شیرین خود، همراهی کننده‌ای عالی برای چای محسوب می‌شوند. در ضمن خودتان می‌توانید با روش درست کردن میوه خشک آشنا شوید و در صورت تمایل، آنها را در منزل تهیه کنید.
زردآلو یک میوه شیرین تابستانی است که مکملی عالی برای رژیم غذایی دیابتی‌ها به حساب می‌آید. یک عدد زردآلو 17 کالری و 4 گرم کربوهیدرات دارد. زردآلو منبع خوبی از فیبر غذایی است و خوردن 4 عدد از آن در روز می‌تواند 10 درصد فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند. چهار عدد زردآلو می‌تواند 15 درصد از نیاز بدن شما به ویتامین A را تامین کند. البته شاید این نگرانی برای افراد دارای رژیم وجود داشته باشد که با خوردن میوه خشک دچار چاقی بیش از حد شوند، ما در مطلب اینکه آیا میوه خشک چاق می‌کند، به این موضوع پرداخته‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

5. انجیر خشک
حالا که درباره برگه‌ها صحبت کردیم، نوبت آن است که از انجیر خشک هم نام ببریم. اجیر خشک، پای ثابت انواع آجیل بوده است و در اکثر مواقع به عنوان جایگزین قند در کنار کشمش و خرما دیده می‌شود. خواص انجیر سیاه خشک و مواد مغذی موجود در انجیر خشک باعث شده‌اند که این میوه در لیست بهترین میان وعده‌ها قرار بگیرد. به دلیل این ویژگی‌ها و مقرون به‌صرفه بودن، به عنوان یک خوراکی مناسب در کنار چای نیز محسوب می‌شود. کافیست مقداری انجیر خشک و برگه زرد آلو را در ظرف کوچکی بریزید و در کیف خود قرار دهید تا حتی بیرون از منزل هم چای و دمنوش خود را به همراه آنه میل کنید.

جانشین قند برای رژیم‌های ورزشی و لاغری

انواع شیرین کننده های طبیعی به جای شکر

اما وقتی صحبت از حذف قند و شکر می‌شود، نمی‌توان از رژیم های لاغری و ورزشی صحبتی نکرد. این افراد همواره به دنبال محاسبه کالری دریافتی خود هستند و تا حد امکان از مصرف قند و شکر دوری می‌کنند. با اینکه تمامی موارد قبلی را می‌توانید به عنوان همراهی چای میل کنید، ولی شیرین کننده های دیگری نیز برای ورزشکاران وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

1. عسل
هر چه قدر از خواص عسل بگوییم، کم است. عسل، محصولی طبیعی است که زنبورهای عسل آن را از شهد گل‌ها تهیه می‌کنند. عسل حاوی آنزیم‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، آهن، روی، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین B6، ریبوفلاوین و نیاسین است. این مواد مغذی برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و ترویج رشد باکتری‌های سالم در دستگاه گوارش ضروری هستند.
یک قاشق غذاخوری عسل خام حاوی 64 کالری است. بنابراین تنها با مصرف یک وعده عسل در روز، فواید زیادی به بدن شما می‌رسند. اما هنگام مصرف عسل به عنوان شیرین کننده دمنوش و چای، باید به یک نکته توجه داشته باشید. در واقع وقتی آن را با چای داغ ترکیب می‌کنید، خواص آن نه تنها از بین می‌روند، بلکه مضرات مختلفی نیز جایگزین آنها می‌شوند.
حرارت زیاد می‌تواند ترکیبات سمی عسل را آزاد کند و همچنین مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شود، بنابراین در طولانی مدت سنگ‌های صفراوی در بدن ما به وجود می‌آیند. پس پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهید از عسل و چای همزمان استفاده کنید، بگذارید دما و حرارت چای کمی کاهش یابد و سپس آن را با هم ترکیب کنید.

2. شکر نارگیل
نارگیل میوه‌ای است که استفاده‌های مختلفی دارد و به روش‌های گوناگونی مصرف می‌شود. اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به طعم نارگیل هستید و در عین حال به دنبال یک شیرین کننده چای می‌گردید، شکر نارگیل گزینه بسیار جذابی است. شکر نارگیل از شیره شکوفه‌های نارگیل و در طی فرآیند تبخیر آن به دست می‌آید. این ترکیب کاراملی شبیه شکر قهوه‌ای است و پلی فنل، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و سایر مواد مغذی را در خود جای می‌دهد. شکر نارگیل به دلیل بار گلیسمی پایین، گزینه مناسبی برای بیماران دیابتی است و البته یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ورزشکاران محسوب می‌شود.

3. شیره انگور
این شیره خوشمزه، از آب انگور رسیده تهیه می‌شود. میوه انگور به تنهایی منبعی فوق‌العاده از مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلف است که به بهبود سلامت بدن کمک می‌کند. بنابراین، شیره انگور نیز تمامی این ترکیبات را در خود جای می‌دهد و به عنوان یک شیرین کننده طبیعی چای و دمنوش فواید زیادی را به بدن می‌رساند. در فصل‌های پاییز و زمستان، شیره انگور را به همراه چای میل کنید تا گرمای بدن شما نیز به تعادل برسد.

کافه‌های شیک کنار چای و دمنوش چی میذارن؟

یک فنجان چای و بادام سوخته

تا به اینجا انواع شیرین کننده های چای و دمنوش را معرفی کردیم که تقریبا ساده هستند. اما شاید دلتان بخواهد کمی تغییر ایجاد کنید و شاید به دنبال همراهی با چای برای مهمان باشید. بنابراین خوب است که حال به این موضوع بپردازیم که کافه های شیک چه چیزی را به عنوان شیرین کننده ارائه می‌کنند تا شما هم بتوانید نوشیدنی را کمی شیک‌تر و خاص‌تر سرو کنید. برخی از بهترین آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

1. بادام سوخته کنار چای و دمنوش
بادام سوخته یکی از سوغاتی‌های شیرین و خوشمزه استان کردستان و فارس است. البته گیلانی‌ها هم آن را برای انواع دسرها به روش خود درست می‌کنند. روش‌های مختلفی برای تهیه این دسر خوشمزه وجود دارند، اما همه آنها تقریبا مواد اولیه مشابهی مانند شکر یا عسل، آب، کره یا روغن حیوانی و وانیل دارند که می‌توانند بر اساس ذائقه مردم هر منطقه متفاوت باشند.
البته برخی از ادویه‌ها مثل زعفران، زیره و گلاب هم به آن اضافه می‌کنند. نهایتا به آن شکر اضافه کرده و اجازه می‌دهند مواد کارملی شوند. این دسر خوشمزه اصولا به عنوان یکی از مجلسی‌ترین شیرینی‌ها است که به همراه چای ترکیب فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورند. در ضمن به دلیل خواص بسیار بالای بادام سوخته، می‌توانید آن را در منزل برای خودتان درست کنید و به عنوان میان وعده میل کنید.
از طرفی، بهتر است که جایگزین قند یک خوراکی کوچک باشد. زیرا معمولا افراد دوست دارند که چای خود را سریع میل کنند و به دنبال یک میان وعده بزرگ نباشد و بنابراین خوراکی‌هایی مثل بادام سوخته در عین کوچک بودن، خیلی هم ساده نیست و می‌تواند در مجالس مصرف شود.

2. استار فروت به جای قند کنار چای و دمنوش
استار فروت میوه‌ای جالب است که بومی کشورهایی مثل فیلیپین، اندونزی، مالزی، ویتنام و سریلانکا محسوب می‌شود. این میوه شکلی منحصر به فرد و خاص دارد و وقتی به صورت افقی بریده می‌شود، ستاره‌ای شکل است. این میوه خوشمزه به صورت خشک نیز در دسترس است و در تمامی فصول سال می‌توانید آن را مصرف کنید. اگر به دنبال یک میوه خشک خاص و منحصر به‌فرد هستید، استار فروت را در کنار چای سرو کنید.

شکلات و شیرینی به جای قند

مقداری باسلوق و فنجان چای

با اینکه تا به اینجا تقریبا محصولات سالم را به عنوان جایگزین قند چای معرفی کردیم، ولی شاید دلتان بخواهد گاهی شکلات و شیرینی نیز میل کنید. البته امروزه انواع شیرینی های رژیمی وجود دارند که می‌توانید بدون نگرانی آنها را میل کنید. ما نیز در وبلاگ بارجیل طرز تهیه دسرهایی مثل کیک گلاب و پسته و کیک رژیمی را توضیح داده‌ایم و می‌توانید به عنوان شیرینی همراه چای آنها را درست کنید. اما اگر به دنبال همراهی با چای کوچک‌تری هستید، خوراکی‌های زیر جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند:

1. دراژه
واژه داژه یک کلمه فرانسوی است که به طور سنتی به آب‌نبات‌های رنگی گفته می‌شود که بخش خارجی و سفت آن به صورت رنگی است. دراژه معمولا برای تزئین شیرینی، کیک و بستنی استفاده می‌شود. اسمارتیزها از انواع این شکلات‌های خوشمزه هستند که بین کودکان نیز طرفداران زیادی دارند. از آنجایی که دراژه خیلی کوچک است، می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای قند باشد. برای درست کردن آن نیز به کار خاصی نیاز نیست، کافیست آن را آنلاین سفارش دهید، درب منزل تحویل بگیرید و به عنوان میان وعده و در مهمانی‌های خود سرو کنید.

2. باسلوق
مگر می‌شود که از همراهی با چای صحبت کرد و از شیرینی‌های سنتی ایرانی، مثل باسلوق صحبت نکرد! این شیرینی بافتی ژله مانند و بسیار نرم دارد و برای کنار چای گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. زیرا کوچک و در دسترس است و می‌تواند جایگزین خوبی برای قند باشد. از آنجایی که باسلوق به رنگ‌های مختلفی تهیه می‌شود، تنوع زیادی را هم ارائه می‌کند. اگر به فکر تدارک دیدن یک مهمانی هستید یا دلتان می‌خواهد میان وعده جدیدی داشته باشید، باسلوق را سفارش دهید و از خوردن آن لذت ببرید.

3. گرانولا بار
گرانولا بار یک گزینه عالی برای همراهی با چای است. زیرا نه تنها طرز تهیه آسانی دارد و در اکثر فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد، بلکه بسیار مقوی است. گرانولا بار از غلات کامل، میوه خشک و آجیل تشکیل می‌شود. همچنین حاوی بادام زمینی و عسل است که این‌ها به طعم بهتر و چسبندگی بیشتر مواد کمک می‌کنند. اگر به دنبال طرز تهیه گرانولا بار هستید، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه گرانولا بار را در وبلاگ بارجیل مطالعه کنید. زیرا شما می‌توانید محصولات مورد نیازتان را آنلاین بخرید و به راحتی گرانولا بار را در منزل درست کنید.

خوشمزه‌ترین همراهی با چای در بارجیل

ما در این مطلب به بهترین جایگزین های قند پرداختیم که همگی را می‌توانید با چای و دمنوش میل کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید اکثر این محصولات را از فروشگاه بارجیل با بهترین کیفیت و اقتصادی‌ترین قیمت خریداری کنید. ما در بارجیل تنوع بی‌نظیری را برای محصولات ارائه کرده‌ایم تا تمامی سلایق را راضی نگه داریم. کافیست وارد سایت شوید، محصول مورد نظرتان را سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

بهترین جایگزین قند برای دیابتی‌ها چیست؟

کشمش، خرما، انواع توت و میوه خشک از بهترین جایگزین های قند برای دیابتی ها محسوب می‌شوند.

منابع:

only my health

mayoclinic

every day health