انجیر سیاه یکی از خوشمزه‌ترین انواع انجیر است که در اواخر فصل تابستان راهی بازار می‌شود. ارزش غذایی بالای این میوه باعث شده است که به عنوان میان وعده‌ای خوشمزه و سالم به حساب آید. خواص انجیر سیاه برای پروستات، طحال و استخوان‌ها بسیار زیاد است و پزشکان مصرف آن را به بیماران توصیه می‌کنند. شما می‌توانید با خرید انجیر سیاه خشک شده از بارجیل، از مزایای فوق‌العاده این میوه بهره‌مند شوید.

در ضمن پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید تا خواص انجیر سیاه خشک شده و تازه را با شما به اشتراک بگذاریم.

ارزش غذایی انجیر سیاه خشک

در هر ۱۰۰ گرم
۲۴۹ کیلو کالری
پروتئین: ۳٫۳ گرم
چربی: ۰٫۹۳ گرم
فیبر: ۹٫۸ گرم
قند: ۴۷٫۹۲ گرم
کلسیم: ۱۶۲ میلی گرم
آهن: ۲٫۰۳ میلی گرم
منیزیم: ۶۸ میلی گرم
فسفر: ۶۷ میلی گرم
پتاسیم: ۶۸۰ میلی گرم
فولات: ۹ میکروگرم
بتاکاروتن: ۶ میکروگرم

خواص و طبع انجیر سیاه در طب سنتی

در طب سنتی برای مزایای انجیر خشک موارد زیادی آورده شده است. این میوه انواع مختلفی دارد، اما طعم آن بسته به آب و هوا و شرایط رشد گیاه متفاوت است. انجیر سیاه یکی از انواع شیرین و آبدار آن است که در غرب ایران به وفور یافت می‌شود. این میوه طبع گرمی دارد و از این‌ر‌و به بدن کمک زیادی می‌کند. درمان بواسیر، کاهش گرما و تشنگی، رفع گرفتگی عضلات، رفع التهاب طحال، رفع سرفه، درمان آرتروز و تقویت استخوان‌ها برخی از مهمترین خواص انجیر سیاه در طب سنتی است. در ضمن انجیر سیاه آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به انجیر زرد دارد.

خواص انجیر سیاه چیست؟

مقداری انجیر سیاه به همراه یک تصویر بدن انسان

انجیر سیاه نزد پزشکان و مردم عادی به عنوان میوه‌ای مفید محسوب می‌شود و ما در ادامه برخی از مهمترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

۱٫ خواص انجیر سیاه برای پوست

شاید تعجب کنید اگر بدانید یکی از خواص انجیر سیاه سفید کردن پوست صورت است. زیرا انجیر سرشار از ویتامین C است و در نتیجه به روشن شدن پوست کمک می‌کند. خوب است بدانید که با کمک پوره انجیر می‌توانید ماسکی برای زیبایی پوست نیز درست کنید. جهت تهیه این ماسک، باید زنجبیل خشک را با پوره انجیر، ۴ قطره روغن ترنج و پودر جو دوسر مخلوط کنید. سپس این ماسک را روی صورت بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.

یکی دیگر از خواص انجیر سیاه در طب سنتی، این است که پوست خشک را تسکین می‌دهد. این میوه به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی شناخته می‌شود. زیرا انجیر سیاه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و این اسیدها به از بین بردن خشکی پوست کمک می‌کنند.

۲٫ خواص انجیر سیاه برای لاغری

یکی دیگر از مسائلی که باید در مورد خواص انجیر سیاه بدانید، ویژگی کاهش وزن است. به طور کلی می‌توانید به جای غذاهای پرکالری از میوه‌های شیرین استفاده کنید. اگر برای مدتی سعی در کاهش وزن و تناسب اندام داشتید، شام را نادیده نگیرید و به جای آن به خشکبار روی آورید. انجیر خشک یکی از غذاهایی است که در طول رژیم غذایی به شما کمک می‌کند.

۳٫ خواص انجیر سیاه در بارداری

یکی دیگر از خواص انجیر سیاه برای جنین است و در ۶ ماه اول بارداری به رشد جنین کمک زیادی می‌کند. روشن شدن پوست جنین از دیگر مزایای انجیر سیاه است، البته اگر در سه ماهه اول بارداری استفاده شود.

۴٫ خواص انجیر سیاه برای دیابت

تقریبا همه ما شنیده‌ایم که انجیر برای دیابتی‌ها ممکن است مشکل به وجود آورد. ولی اگر آن را به طور درستی مصرف کنند، این باعث می‌شود تا حتی دیابت آنها کنترل شود. محتوای بالای فیبر موجود در انجیر، آن را به میوه‌ای عالی برای افراد دارای حرکات روده تبدیل می‌کند.

فیبر باعث هضم بهتر غذا، حرکات روده منظم و تنظیم عملکرد روده می‌شود. انجیر سیاه محتوای قند نسبتا بالایی دارد و در عین حال فیبر آن نیز بالا است. فیبر موجود در انجیر تضمین می‌کند که همه قندها به سرعت وارد بدن و جریان خون نشوند. انجیر سیاه خشک می‌تواند به عنوان جانشین قند برای افراد دیابتی محسوب شود. البته نباید مقدار زیادی از آن را پشت سر هم مصرف کنید و تعادل را از یاد نبرید.

۵٫ خواص انجیر سیاه برای معده

علاوه بر میوه تازه انجیر، خواص انجیر سیاه خشک نیز برای بدن زیاد است. انجیر سیاه خشک با دانه‌های ریز خود معده و روده را تقویت می‌کند. یکی از علل سرطان روده، وجود رادیکال‌های آزاد است. اما انجیر سیاه خشک فیبر بالایی دارد و با این رادیکال‌ها مبارزه می‌کند. از بین بردن رادیکال‌های آزاد مخرب ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد. یکی از دلایل آن دفع مواد زائد از روده است. البته در خواص برگه زردآلو کمک به مشکلات روده‌ای نیز آورده شده است و می‌توانید ترکیب این دو میوه خوشمزه را جهت رفع مشکلات گوارشی خود مصرف کنید.

به علاوه، برای برای درمان سو هاضمه مفید محسوب می‌شود و ورم و نفخ را درمان می‌کند. جهت از بین بردن بوی بد دهان می‌توان انجیر خشک مصرف کرد. یکی از خواص دارویی انجیر خشک این است که مخلوط آن با عسل برای رفع زخم معده بسیار مفید محسوب می‌شود.

۶٫ خواص انجیر سیاه برای چاقی

اکثر افراد فکر می‌کنند که انجیر سیاه فقط برای لاغری مفید است. ولی با برخی از دستورالعمل‌ها می‌توانید این میوه را جهت افزایش وزن استفاده کنید. بنابراین به این افراد توصیه می‌شود که انجیر سیاه را هنگام صبح یا شب به همراه شیر پرچرب میل کنند. در ضمن بهتر است که انجیر را به عنوان میان وعده در طول روز مصرف کنید تا بعد از مدتی به افزایش وزن شما کمک کند.

۷٫ خواص انجیر سیاه برای یبوست

یبوست به مرور زمان باعث آسیب رسیدن به روده می‌شود. اما از آنجایی که انجیر سیاه سرشار از فیبر است، به روده می‌چسبد و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. افرادی که از یبوست رنج می‌برند، حداقل باید ۳ عدد انجیر در روز بخورند. انجیر نقش مهمی در پاکسازی روده بزرگ و دستگاه گوارش دارد. خواص انجیر سیاه ناشتا برای درمان یبوست بیشتر از مدل‌های مصرفی دیگر است.

جهت درمان یبوست انجیر خشک را در روغن زیتون خیس کنید و صبح ناشتا بخورید. سطوح بالای فیبر عملکرد منظم روده را افزایش می‌دهد و از یبوست جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در انجیر نه تنها یبوست را برطرف می‌کند، بلکه اسهال و حرکات نامنظم روده را نیز کاهش می‌دهد.

۸٫ خواص انجیر سیاه برای کودکان

فواید مواد مغذی در انجیر خشک بسیار بالا است و به همین دلیل می‌توان آن را به عنوان میان وعده برای کودکان استفاده کرد. ۵۰ درصد انجیر خشک از قند تشکیل شده است و منبع مناسبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های C ،B، A به شمار می‌رود. بنابراین برای کودکان کم اشتها، ضعیف و کم خون توصیه می‌شود.

۹٫ خواص انجیر سیاه برای کرونا

در دوران کرونا مصرف برخی از میوه‌ها و مواد غذایی افزایش یافت. مثلا پزشکان زیادی در مورد خواص آلوی خشک و فواید قیسی برای سیستم ایمنی و مقابله با این ویروس اطلاعاتی را به اشتراک گذاشتند تا با استفاده از آنها بتوانیم به تقویت بدن خود کمک کنیم. انجیر سیاه نیز یکی دیگر از میوه‌های مفید برای کرونا محسوب می‌شود. این میوه با وجود ویتامین‌های  C،B،A ، آهن و …، به بی خوابی، کاهش خستگی و کمبود انرژی از دست رفته در بیماران کرونایی کمک می‌کند.

۱۰٫ خواص انجیر سیاه برای استخوان

یکی دیگر از خواص انجیر سیاه خشک شده این است که به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. این میوه حاوی مقدار زیادی کلسیم است که برای حفظ سلامت استخوان‌ها مفید به حساب می‌آید. افرادی که از پوکی استخوان رنج می‌برند، با مصرف این میوه می‌توانند به تدریج بهبود پیدا کنند. انجیر سیاه همچنین حاوی مقدار زیادی فسفر است که باعث ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده می‌شود. مصرف انجیر سیاه در کودکان و نوجوانان در حال رشد به تسریع رشد استخوان آنها کمک می‌کند.

یک عدد انجیر سیاه در سبد خرید

 

منابع:

healthline

bbc good food

pharmeasy