کیک پسته و گلاب شما را یاد باغ ایرانی در اواخر بهار می‌اندازد که عطر و بوی خاصی دارد، با طعم مرکبات ترکیب شده و با پسته سبز روشن، تزئین شده است. گفته می‌شود که یه شاهزاده ایرانی برای جذب معشوق خود این کیک را تهیه کرده است تا او را مجذوب خود کند. از این‌رو به آن کیک عشق ایرانی می‌گویند و به دلیل طعم خاص آن، همه سلیقه‌ها را راضی نگه می‌دارد. به طور کلی، گلاب باعث خوشمزه‌تر شدن کیک می‌شود و در انواع کیک‌ها مثل کیک گلاب و زعفران به کار می‌رود.

ما در این مطلب طرز تهیه کیک پسته و گلاب را با شما به اشتراک می‌گذاریم و نکاتی را برای خوش طعم‌تر شدن آن ارائه می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید بدانید کیک پسته و گلاب چگونه درست میشود، در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

مواد لازم برای کیک پسته و گلاب

  • ۲۰۰ گرم کره
  • یک فنجان شکر فوق‌العاده ریز
  • ۴ عدد تخم مرغ بزرگ
  • ۱۲ عدد هل
  • یک و نیم پیمانه فنجان آرد الک شده
  • دو قاشق چایخوری پوست پرتقال رنده شده
  • یک چهارم فنجان آب پرتقال
  • یک قاشق غذاخوری گلاب
  • یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر
  • خامه قنادی ۳۰۰ گرم
  • دو قاشق غذاخوری مغز پسته خرد شده
  • مقداری گل سرخ یا گل محمدی

مراحل تهیه کیک پسته و گلاب

طرز تهیه مواد کیک پسته و گلاب

  1. فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و یک قالب کیک را چرب کنید و روی آن را با کاغذ روغنی بپوشانید.
  2. در یک کاسه بزرگ و با همزن دستی، کره و ۲/۳ پیمانه شکر را هم بزنید تا پف کند. سپس تخم مرغ‌ها را یکی یکی با همزن، هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
  3. در هاون یا با آسیاب، دانه‌ها هل را آسیاب کنید تا به پودر ریز تبدیل شوند. آن‌ها را به همراه آرد، پوست پرتقال، ۳ قاشق غذاخوری آب پرتقال، ۱ قاشق غذاخوری گلاب و بیکینگ پودر را به هم بزنید تا به‌طور یکدست مخلوط شوند.
  4. خمیر را در قالب آماده شده بریزید و داخل فر بگذارید. حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا کیک بپزد. برای اطمینان می‌‌توانید یک خلال دندان در وسط کیک فرو ببرید، اگر تمیز بیرون آمد یعنی کیک آماده است.
  5. قالب را به سینی فر منتقل کنید و بگذارید کمی خنک شود.

طرز تهیه لعاب کیک پسته و گلاب و تزئین آن

یک کیک گلاب و پسته با لعاب و تزئینات و چن ظرف کوچک پسته و گل محمدی

در زمانی که کیک در حال پختن است، در یک قابلمه کوچک، ۲ قاشق غذاخوری شکر، ۱ قاشق غذاخوری آب پرتقال، ۱/۲ قاشق غذاخوری گلاب را روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا شکر حل شود. پس از آن‌که کیک را از فر بیرون آوردید و خنک شد، روی کیک را سوراخ کنید و شربت گرم را روی کیک بریزید. بگذارید کیک کاملا خنک شود، سپس از قالب خارج کرده و در ظرف کیک بریزید.

شربت روی کیک را می‌توانید با استفاده از شکر، آب پرتقال و ۲ قاشق چایخوری آب سرد درست کنید. این مواد را آنقدر به هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس مواد را با قاشق روی کیک بریزید. نهایتا برای تزئین کیک، پسته خرد شده و گل رز خشک شده را بر روی آن بپاشید.

طرز تهیه کیک پسته و گلاب با ماست

ماست یکی از مواد غذایی مناسبی است که می‌تواند طعم و بافت کیک پسته و گلاب را بهتر کند. زیرا خامه‌ای و چرب بودن ماست باعث می‌شود تا کیک حالت خشک نداشته باشد و مرطوب بماند. در ضمن، ماست پروتئین، کلسیم، پتاسیم و ویتامین B دارد و ارزش غذایی کیک را بالاتر می‌برد. پس اگر می‌خواهید از مزایای ماست در کیک بهره ببرید، در مرحله دوم این دستور زمانی که کره و تخم مرغ را مخلوط می‌کنید، کمی ماست چکیده هم به آن اضافه کنید. البته ماست را می‌توانید در انواع کیک‌ها، مانند کیک عسلی سیب و بادام نیز مصرف کنید.

هنگام تهیه کیک گلاب و پسته، به نکات زیر توجه کنید

یک کیک گلاب و پسته تزئین شده به همراه مقداری گل رز و یک کاسه پسته خرد شده و کمی دانه انار

۱٫ در مصرف گلاب دقت کنید

با اینکه گلاب عطر و طعم خاصی به دسرها می‌بخشد، ولی باید در مصرف آن دقت کنید. زیرا گلاب اضافی می‌تواند طعم اصلی کیک را از بین ببرد و باعث شود پس از خوردن یک تکه، سریعا دلزده شوید.

۲٫ کیک داغ را لعاب ندهید

قبل از اضافه کردن لعاب روی کیک، باید اجازه دهید کاملا خنک شود. اگر شربت و لعاب را روی کیک داغ اضافه کنید، لعاب همه جا پخش می‌شود و بافت کیک نیز از بین می‌رود.

۳٫ در صورت تمایل، آرد بادام اضافه کنید

برای تهیه این کیک می‌توانید از آرد بادام و آرد معمولی استفاده کنید. ولی دقت داشته باشید که آرد بادام کاملا مخلوط شده باشد و خلال بادام در آن دیده نشود. زیرا بافت نرم کیک و دلچسب را از بین می‌برد. برخی افراد برای اینکه کیک و بیسکوئیت‌شان سالم‌تر باشد نیز از آرد بادام استفاده می‌کنند. در یک نوع خوراکی مثل بیسکوئیت مغز با دیپ آووکادو، استفاده از آرد بادام و آووکادو هر دو باعث می‌شوند که کوکی شما سالم‌تر باشد. پس اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید در همه کیک‌ها آرد بادام را به کار ببرید.

۴٫ هل را قبل از پخت آسیاب کنید

هل، طعم و عطر بسیار دلپذیری را به کیک پسته و گلاب می‌بخشد. شما می‌توانید یک چهارم قاشق چایخوری پودر هل آسیاب شده به کیک خود اضافه کنید. ولی پیشنهاد می‌کنیم که در همان حین دانه‌ها را آسیاب کنید. زیرا اگر این کار را از قبل انجام دهید، ممکن است طعم و عطر خود را از دست بدهد.

۵٫ خامه قنادی را هم امتحان کنید

خامه فوم گرفته در کیک‌هایی مثل کیک هندوانه شب یلدا به کار می‌رود و آن را مجلسی‌تر می‌کند. اما به طور کلی، افراد ترجیح می‌دهند کیک عشق ایرانی را بدون خامه میل کنند. ولی شما می‌توانید با اضافه کردن کمی خامه، آن را برای انواع مناسبت‌ها آماده کنید. در صورت تمایل ۳۰۰ گرم خامه قنادی را در نهایت و پس از سرد شدن کیک بر روی آن اضافه کنید. البته، در این صورت باید پسته و گل سرخ را بعد از اضافه کردن خامه بر روی آن بپاشید.

۶٫ تزئین کیک را بر اساس سلیقه خود تغییر دهید

کیک پسته و گلاب تزئین ساده‌ای دارد و افراد ترجیح می‌دهند برای تزئین کیک پسته و گلاب از گل سرخ و پسته استفاده کنند. ولی شما می‌توانید با توجه به سلیقه یا ذائقه خود، آجیلی مثل بادام اضافه کنید. برخی افراد میوه‌هایی مثل انجیر یا توت‌فرنگی را به صورت نصفه بر روی کیک قرار می‌دهند. به هر حال این مورد سلیقه‌ای است و شما می‌توانید کمی خلاقیت به خرج دهید.

۷٫ به جای پرتقال، لیمو بریزید

ما در این مطلب کیک پسته و گلاب پرتقالی را توضیح دادیم، ولی شما می‌توانید به جای پرتقال و پوست آن، از لیمو استفاده کنید.

کیک پسته و گلاب را با پسته باکیفیت درست کنید

یک کاسه سفید پر از مغز پسته

ما در این مطلب تهیه کیک پسته و گلاب خوشمزه را آموزش دادیم. همانطور که از نام این کیک پیداست، پسته جزو مواد اولیه اصلی آن محسوب می‌شود. درباره پسته طرز تهیه‌های مختلفی هست و در بسیاری از کیک‌ها و شیرینی‌ها مصرف می‌شود. به عنوان مثال، شیرینی پفکی گردویی را نیز با پودر پسته تزئین می‌کنند. اگر کیفیت پسته پایین باشد و از محصول نامرغوب استفاده کنید، تمام زحمت شما به هدر می‌رود. بنابراین حتما به باکیفیت بودن آن توجه کنید و آن را از فروشگاه معتبر خریداری کنید. بارجیل به عنوان یکی از بهترین فروشگاه‌های آجیل آنلاین، در خدمت شماست. کافیست وارد سایت شوید و انواع پسته را مشاهده کنید و محصول خود را به صورت آنلاین سفارش دهید تا در کمترین زمان به دست شما برسد.

سوالات رایج درباره کیک پسته و گلاب

  1. چرا به کیک پسته و گلاب کیک عشق ایرانی هم می گویند؟

کیک پسته و گلاب شما را یاد باغ ایرانی در اواخر بهار می‌اندازد که عطر و بوی خاصی دارد، با طعم مرکبات ترکیب شده و با پسته سبز روشن، تزئین شده است. گفته می‌شود که یه شاهزاده ایرانی برای جذب معشوق خود این کیک را تهیه کرده است تا او را مجذوب خود کند.

  1. کیک پسته و گلاب را می‌توان بدون فر پخت؟

بله. کافیست کف یک قابلمه نسوز را چرب کنید و روی شعله قرار دهید. وقتی قابلمه گرم شد، مواد کیک را درون قابلمه بریزید و به آن سر بزنید و خلال دندون را داخل کیک فرو کنید، اگر تمیز بود کیک آماده است. البته روی آن مانند زمانی که داخل فر قرار می‌گیرد، برشته نمی‌شود.

منبع: tastemade