احتمالا اگر کمی به گذشته فکر کنیم، می‌توانیم یک روز یا لحظه‌ای خاص را پیدا کنیم که باعث شد از چیزی خوشمان بیاید. یک لحظه خاص که عاشق مسافرت رفتن، شدیم یا یک لحظه خاص که فهمیدیم مطالعه کتاب برخلاف تصور خیلی‌ها، می‌تواند سرگرم‌کننده باشد و لحظه خاص دیگری برای دوست داشتن آجیل.

برای من اولین بارش، وقتی بود که پسته خوردم. مواجهه با این خوراکی خوشمزه از آن تجربه‌هایی است که ساده نمی‌شد از کنارش گذشت. احتمالا برای خیلی از شما هم پیش آمده با پسته عاشق آجیل شده باشید.

بعد از آن همه سال، امروز تصمیم گرفتم بنشینم پشت میز و برایتان از پسته بنویسم. از صفر تا صد آن.

حوصله‌اش را داشتید، همراهی‌ام کنید و تا انتها بخوانید. نداشتید هم بر اساس فهرست می‌توانید انتخاب کنید کدام قسمت متن به کارتان می‌آید.

پسته چیست؟

عکس درخت پسته

بگذارید طبق همان فهرستی که ابتدا برایتان آماده کردم، پیش برویم.

بیایید با تعریفی ساده شروع کنیم: پسته چیست؟

باور بکنید یا نه، پسته عضوی است از خانواده بادام هندی که به عنوان دانه درخت پسته رشد می‌کند. فنی‌تر بخواهیم نگاه کنیم، باید بگویم پسته اصلا آجیل نیست.

پسته‌ای که ما می‌خوریم داخل میوه‌ای قرار دارد که وقتی خشک می‌شود پوسته سفت و سختی در اطراف پسته خوراکی تشکیل می‌دهد. کمی در ذوق‌تان خورد یا از این که فهمیدید عضو خانواده بادام هندی است، خوشحال شدید؟ برای من که طرفدار پر و پا قرص بادام هندی هم هستم، نکته خوشایندی است.

قدمت درخت پسته به چه تاریخی برمی‌گردد؟

آدم با هر پدیده‌ای که روبرو می‌شود دوست دارد بداند از کجا آمده و چطور به شکل فعلی‌اش رسیده. البته من که اینطورم، شما را نمی‌دانم. شاید حالا که اینجا هستید و دارید این مطلب را می‌خوانید برای شما هم مهم باشد. پسته این روزها تقریبا در سرتاسر جهان رشد می‌کند اما در ابتدا، تمام درختان پسته در خاورمیانه و آسیای مرکزی بود.

قدیمی‌ترین شواهد باستان‌شناسی‌ای که برای پسته وجود دارد به 6750 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. به طور خاص هم مربوط به عصر برنز آسیای مرکزی است که این روزها با نام ازبکستان آن منطقه را می‌شناسیم.

این منطقه از جهان به خاطر آب و هوای خشک و گرم و زمستان‌های بسیار معتدل، مکانی است مناسب برای پسته (حس درس جغرافیا به شما دست داد؟ به زودی تمام می‌شود. دوام بیاورید). وقتی چیز خوشمزه‌ای یک جا پیدا شود، طبیعی است تقاضا برای آن نیز افزایش پیدا کند.

همین اتفاق برای پسته هم افتاد و همین باعث شد منطقه زیر کشت درختان پسته با گسترش اسلام در سرتاسر خاورمیانه گسترش پیدا کند. پسته هم به کمک بازرگانانی که در جاده ابریشم سفر می‌کردند، حمل می‌شد و درنهایت کشت آن در هند و چین آغاز شد.

چند قرن بعد، پسته از طریق فرماندار رومی در سوریه به رم و بعد از آن به هیسپانیا سفر کرد. نتیجه تلاش‌های کشاورزی در ایتالیا و اسپانیا باعث شد تا پسته در سرتاسر دریای مدیترانه پخش شود و گسترش پیدا کند. باز هم باید بگویم امروزه، پسته در چند کشور که شرایط آب و هوایی مشابه آن چیزی که بالاتر گفتم را دارند، کشت می‌شود. ایران، آمریکا، ترکیه، چین و سوریه، به ترتیب 5 رتبه اول جهان در کشت پسته را به خود اختصاص داده‌اند.

پسته یا خوراکی سلطنتی؟

یک کاسه مغز پسته

یک چیزی که درباره پسته جالب است بدانید، القاب مختلفی است که به آن نسبت می‌دهند. یکی از آن‌ها «خوراک سلطنتی» است. دلیلش هم این است که در طول تاریخ پسته با نام آدم‌های مهمی گره خورده و همین باعث شده ارزش بالایی پیدا کند.

در افسانه‌ها آمده ملکه شیبا آنقدر از خوردن پسته لذت می‌برد که اجازه نمی‌داد کسی پسته بخورد و این به صورت قانون وجود داشت.

خب، مشخصا قرار نیست به همین ملکه قناعت کنیم و باید بگوییم به جز این خانم، نِبِکِنزا (بزرگ‌ترین پادشاه امپراتوری بابل) هم به پسته علاقه داشته و ترجیح داده در باغ‌های معلقش درخت پسته بکارند.

اگر ارتباط پسته با ملکه شیبا و نِبِکِنزا برای تثبیت جایگاه پسته در تاریخ سلطنتی کافی نباشد، منتخبی از امپراتوران رومی بعد شناختن پسته در قرن اول میلاد، حسابی به آن علاقه‌مند شدند.

مصرف جهانی پسته چقدر است؟

خیلی در تاریخ غرق شدیم، بیایید برگردیم به زمان حال. خوشبختانه امروز، پسته دیگر منحصرا در اختیار خاندان سلطنتی قرار ندارد و جزئی اصلی و حیاتی از رژیم غذایی همه مردم جهان به حساب می‌آید.

در طی 5 سال گذشته، تقاضا برای پسته و محصولات جانبی آن به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داشته. دلیلش هم این بود که مردم فهمیدند پسته چقدر خوشمزه و سالم است.

یک مثال بخواهیم از ارزش و اعتبار پسته در جایی به جز ایران بزنیم باید بگوییم در آمریکا (به طور خاص دره مرکزی کالیفرنیا)، صنعت پسته از سال 1976 شروع شد و در همان سال اول چیزی حدود 680 تن پسته تولید کرد.

بالاتر هم گفتم که آمریکا حالا دومین کشور در تولید و تامین پسته به حساب می‌آید. حالا بیایید نگاهی به میزان تولید 5 کشور برتر در تولید پسته در سرتاسر جهان بیندازیم:

  1. ایران – 551307 تُن
  2. ایالات متحده آمریکا – 447700 تُن
  3. ترکیه – 240000 تُن
  4. چین – 74828 تُن
  5. سوریه – 43299 تُن

علت گرانی پسته چیست؟

پسته در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته و همین موضوع باعث شده که به آجیلی گران قیمت تبدیل شود. این موضوع یکی از آن چیزهایی بود که باعث شد بخواهم جستجویی بکنم و دلیلی برای گرانی پسته پیدا کنم.

موفق شدم دلیلش را پیدا کنم: پسته به مراتب بیشتر از دیگر انواع آجیل هزینه می‌برد تا رشد کند و به ثمر بنشیند. برخلاف بادام زمینی که فقط بعد از 150 روز که از کاشتنش گذشت، آماده برداشت است، درخت پسته 15 تا 20 سال طول می‌کشد تا پسته تولید کند.

خب این یعنی تولیدکننده باید قبل از این که سرمایه‌اش برگردد، برای مدت زمانی طولانی (یک عمر) مراقب درختانش باشد. تازه فقط این هم نیست. وقتی یک درخت پسته کاملا بالغ شود، فقط چیزی حدود 22 کیلوگرم در سال پسته می‌دهد.

حالا یک چیزی بگویم که بهتر متوجه ماجرا شوید؛ برخی درختان آجیل در طول یک فصل می‌توانند چیزی حدود 113 کیلوگرم محصول بدهند. اما فقط این نیست. دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث می‌شود قیمت پسته بالا برود. راهنمای انتخاب پسته مرغوب کمک می‌کند تا محصول باکیفیت را با قیمت مناسب تهیه کنید.

مثلا این نکته که پسته فقط در برخی کشورها رشد می‌کند و در عین حال نیاز به آبیاری زیادی دارد. از طرفی برداشت و دسته‌بندی آن نیز با دست انجام می‌شود.

همه این‌ها دلایلی کافی است برای گرانی پسته. حالا تورم و وضعیت اقتصادی خودمان را هم به آن اضافه کنید، می‌شود همین قیمت سرسام‌آوری که دارد. با این وجود به‌خاطر فواید پسته شما می‌توانید حتی ارزان‌ترین پسته را تهیه کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

پسته چقدر سالم است؟

سه سبد چوبی پسته با پوست و بدون پوست زیر درخت پسته

احتمالا شنیده‌اید می‌گویند پسته جزء خوراکی‌های سالم است، نه؟ اصلا یکی از دلایل محبوبیت پسته در سال‌های اخیر، همین است که به عنوان خوراکی سالم شناخته می‌شود.

اما نکته اینجاست؛ پسته واقعا سالم است؟

بیایید نگاهی به ارزش غذایی این آجیل خوشمزه بیندازیم.

28 گرم پسته حاوی موارد زیر است:

  • 159 کالری
  • 8 گرم کربوهیدرات
  • 3 گرم فیبر
  • 6 گرم پروتئین
  • 13 گرم چربی (90 درصدش غیراشباع است و برای قلب، سالم)
  • 6 درصد از RDI برای پتاسیم
  • 28 درصد از RDI برای ویتامین B6
  • 11 درصد از RDI برای فسفر
  • 21 درصد از RDI برای تیامین
  • 41 درصد از RDI برای مس
  • و 15 درصد از RDI برای منگنز

اول بگذارید بگویم RDI یعنی چه؟ RDI یعنی مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه (The Reference Daily Intake).

بسیار خب، حالا از این داده‌ها، می‌شود متوجه شد که یک عدد پسته منبع فوق‌العاده‌ای از پروتئین و فیبر است. ناگفته نماند که پسته از آنجایی که حاوی چربی غیراشباع سالم است، منبعی بسیار غنی از ویتامین B6 به حساب می‌آید.

فواید خوردن پسته چیست؟

بیایید روراست باشیم. اطلاعات بالا جالب است اما دیدن این که چگونه این درصدها می‌توانند به سالم بودن یا نبودن یک ماده غذایی کمک کنند، می‌تواند جالب‌تر هم شود.

فواید شگفت‌آور پسته بسیار است به همین خاطر، من اینجا برای شما فهرستی از خواص پسته برای مردان و زنان را آورده‌ام.

1. پسته؛ منبع غذایی کامل و مفید

پسته در نگاه اول اصلا آن چیزی که من تا الان داشتم برایتان می‌گفتم به نظر نمی‌رسد. اندازه‌اش را ببینید، خیلی کوچک است اما غنی از مواد مغذی است و مقدار زیادی مزیت و فایده را در خودش جا داده است.

پسته سرشار از پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. در یک کلام، سالم‌ترین آجیلی است که وجود دارد. اصلا به همین دلیل است که برای قرن‌ها جزئی اصلی در رژیم غذایی میلیون‌ها آدم به حساب می‌آمده.

2. پسته؛ غنی از آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که جلوی اکسیداسیون را گرفته و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن را کاهش می‌دهند.

حالا اصلا اگر این رادیکال‌های آزاد به حال خودشان رها شوند، چه می‌شود؟

اتفاقات بد و ناگواری رخ می‌دهد. آن‌ها می‌توانند جهش سلولی ایجاد کنند و باعث سرطان شوند. درنتیجه هرچه مصرف آنتی‌اکسیدان بیشتر باشد، جلوی این مشکل به سادگی گرفته می‌شود.

پسته هم بهترین منبع برای آنتی‌اکسیدان به حساب می‌آید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته یعنی لونئین و زآگزانتین در معده قابل دسترسی هستند و احتمال جذب آن‌ها در پروسه هضم بسیار زیاد است.

3. پسته؛ غنی از پروتئین و آمینواسیدها

اگر گیاه‌خوار یا خام‌گیاه‌خوار هستید یا اصلا ساده‌تر از این حرف‌ها، دوست دارید حواس‌تان به میزان مصرف پروتئین‌تان باشد، پس این ماجرا خوشحال‌تان می‌کند.

تقریبا 20 درصد وزن ترکیبات پسته از پروتئین تشکیل شده و دارای آمینواسیدهای بیشتری نسبت به دیگر آجیل است.

4. پسته؛ کمک به داشتن احساس سیری

پروتئین، فیبر و چربی سالم پسته از جمله فوایدی است که به داشتن حس سیری در شما کمک می‌کند. فکر می‌کنم همین حس کافی است برای این که پروسه لاغر شدن آدم، آغاز شود.

پسته با پوست به طور خاص برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، بسیار خوب است چرا که موقع خوردن ذهن شما را مشغول می‌کند و در عین حال زمان طولانی‌تری برای خوردن پسته طول می‌کشد.

5. پسته؛ کمک به رشد باکتری مفید روده

عکسی فانتزی از روده

موضوعی که حالا می‌خواهم از آن حرف بزنم از حساسیت زیادی برخوردار است چرا که هنوز مطالعات زیادی دارد روی آن انجام می‌شود. همین مطالعات نشان می‌دهد پیوندی ذاتی بین سلامت کلی بدن و روده وجود دارد. بدون باکتری مفید معده، سالن بودن به طور کلی، ممکن نیست.

پسته می‌تواند به رشد باکتری خوب روده کمک کند چرا که حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است که باکتری‌های روده ما باید از آن تغذیه کنند. سپس به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تخمیر می‌شوند و بدن ما امکان استفاده از آن‌ها را پیدا می‌کند.

6. پسته؛ کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی

مطالعات متعددی نشان داده است که خوردن پسته به طور منظم می‌تواند به کاهش سطح کلسترول LDL کمک کند و سطح کلسترول HDL را افزایش دهد. همین ترکیب یعنی خداحافظ بیماری‌های قلبی!

پسته‌ها در کاهش فشار خون نیز نقش دارند. این را از خودم نمی‌گویم. تستی که روی 21 مورد فشار خون افراد مختلف انجام شده نشان می‌دهد که خوردن پسته می‌تواند حد بالایی فشار خون را تا 1/82 میلی‌گرم بر جیوه و حد پایینی را تا 0/8 میلی‌گرم بر جیوه کاهش دهد.

7. پسته؛ کمک به بهبود کاهش سطح قند خون

اگرچه پسته کربوهیدرات بیشتری نسبت به دیگر آجیل دارد اما درواقع دارای شاخص گلیسمی بسیار پایینی است.

حالا این یعنی چه؟ یعنی هنگام مصرف باعث بالا رفتن قند خون نمی‌شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که اگر پسته در کنار یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات مصرف شود، واکنش قند خون فرد نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

عوارض احتمالی خوردن پسته چیست؟

علی‌رغم خوشمزه، سالم و مفید بودن پسته برای افراد، برای معده برخی ممکن است ناخوشایند باشد.

دلیل این که برخی افراد چنین واکنشی به پسته نشان می‌دهند، معمولا نداشتن امکان هضم فروکتان – نوعی کربوهیدرات و فیبر محلول – است.

فروکتان‌ها به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، مغز و غلات یافت می‌شوند اما برخی تولیدکننده‌ها آن را به محصولات‌شان اضافه می‌کنند تا میزان فیبر را کاهش دهند.

متاسفانه افرادی که شرایط هضم فروکتان را ندارند باید در مصرف غذایی که می‌خورند حسابی مراقبت کنند تا هم خودشان حال‌شان خوب باشد هم روده‌شان.

 

علائم عدم هضم فروکتان:

خب، نشانه‌های اصلی عدم هضم فروکتان شامل گاز، درد معده، نفخ ناراحت‌کننده، اسهال، یبوست، حالت تهوع و گرفتگی معده بعد از مصرف غذاهای حاوی فروکتان بالاست.

توجه به این نکته مهم است که این علائم بسیار شبیه به علائم حساسیت به گلوتن است.

خیلی‌ها معتقدند که حساسیت به گلوتن دارند اما ممکن است به خاطر عدم هضم فروکتان، این علائم را نشان دهند.

دلیلش هم این است که غلات، هم فروکتان بالایی دارند هم گلوتن بالایی.

 

غذاهای غنی از فروکتان:

به جز پسته، برخی دیگر از غذاهایی که فروکتان بالایی دارند و می‌توانند باعث ناراحتی بشوند شامل نان، کنگر فرنگی، کلم، سیر، کلم بروکلی، پیاز، گریپ‌فروت، شلیل، هندوانه، بادام، بادام هندی و قهوه.

الان تکلیف چیست؟ این آدم‌ها هرگز نمی‌توانند پسته بخورند؟

خیلی از آدم‌هایی که مشکل هضم فروکتان دارند، هنوز می‌توانند غذاهای حاوی فروکتان را در مقیاس کوچک‌تر میل کنند. به طور کلی، بیشتر افراد نمی‌توانند بیش از 30 گرم پسته را در هر وعده میل کنند. این عدد مناسبی است برای کسانی که به فروکتان حساسیت دارند.

اگر بعد از خوردن پسته علائم گوارشی ناخوشایندی را تجربه کردید، سعی کنید میزانی که دارید از آن می‌خورید را کاهش دهید. اگر نتیجه‌ای نداشت، ممکن است لازم باشد پسته را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

غم‌انگیز است اما چاره چیست؟

آجیل‌های کم فروکتان مثل گردو یا پکان، جایگزین‌های مناسبی به حساب می‌آیند.

چرا به پسته میان‌وعده تمام نشدنی می‌گویند؟

مقداری خرما و پسته گلوله ای

پسته به عنوان ماده اولیه تهیه برخی غذاها در سرتاسر جهان استفاده می‌شود. انواع مختلفی از پسته وجود دارد. به طور مثال با دانستن تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی می‌توانید تشخیص دهید کجا از آن‌ها استفاده کنید.

همین من و شما کلی پیش می‌آید در طول سال، غذایی درست کنیم که داخل آن پسته دارد.

نکته جالبش این است که نیازی نیست آن را بپزید که خوشمزه شود و به همین خاطر هم هست که آن را میان‌وعده‌ای جذاب و حیرت‌انگیز می‌دانند. در ادامه کلی دلیل برایتان می‌آورم که چرا به پسته می‌گویند میان‌وعده تمام نشدنی:

پسته؛ میان‌وعده‌ای است که فکرتان را درگیر می‌کند!

بیایید روراست باشیم، هم من و هم خیلی از شما، چنین تجربه‌ای داشته‌ایم: یک بسته چیپس را باز کنیم و بگذاریم کنار دستمان و سپس تا انتهایش را بخوریم. وقتی صحبت از میان‌وعده می‌شود، خیلی راحت می‌توان همه چیز را خورد و درنهایت هم چاق شد.

اما نکته جالبی که درباره پسته وجود دارد این است که حسابی فکرتان را درگیر می‌کند چرا که نیاز به توجه شما دارد تا پوست آن را جدا کنید. همینطور که مشغول خوردن هستید، عمل جدا کردن پوست و کنار گذاشتن آن به شما کمک می‌کند، با فکرتان میان‌وعده بخورید و این موضوع در ادامه باعث کم خوردن و سپس ایجاد حس سیری در شما می‌شود.

پسته؛ تا خوردن وعده غذایی بعدی، سیر نگه‌تان می‌دارد!

کل هدف یک میان‌وعده خوب این است که شما را تا وعده غذایی بعدی سیر نگه دارد. پسته پر از پروتئین، چربی و فیبر سالم است که ترکیب همه آن‌ها یعنی حس و حالی خوب و شکمی سیر تا وقتی که نوبت وعده غذایی بعدی برسد. شما همچنین می‌توانید با استفاده از روش های بو دادن پسته خام طعم جدیدی را تجربه کنید.

پسته؛ در کاهش وزن موثر است!

اگر دارید تلاش می‌کنید وزن‌تان را کم کنید، سخت می‌شود به ناگهان کل میان‌وعده‌ها را قطع کنید. تازه اگر هم موفق شوید این کار را بکنید، احتمالا بعدش مجبور می‌شوید وعده‌های غذایی خودتان را خیلی پر و پیمان بخورید.

پیشنهاد من چیز دیگری است. به جای این که خودتان را بین وعده‌های غذایی گرسنه نگه دارید، پسته بخورید. اینطوری می‌توانید منابع سالم انرژی به بدن‌تان برسانید و جلوی گرسنگی، افت فشار خون و خوردن خوراکی‌های ناسالم را بگیرید.

با پوست پسته چه می‌شود کرد؟

تنها مشکلی که خرید پسته با پوست دارد این است که باید درنهایت کوهی از پوست پسته را بریزی سطل زباله!

در جهانی که ما زندگی می‌کنیم و هر روز هم دارند از این حرف می‌زنند که ضایعات غذایی که می‌خوریم باید کم و کمتر شود، به جای این که پوست پسته را دور بریزید، چرا از آن استفاده‌های جالب‌تری نکنیم؟ نه؟

در ادامه فهرست کارهایی که می‌توانید با پوست پسته انجام دهید را برایتان آماده کرده‌ام:

آن‌ها را به کود تبدیل کنید!

آسان‌ترین کاری که می‌توانید با باقیمانده پوست پسته خود بکنید این است که آن را در یک سطل بریزید و بگذارید تا بپوسد و آن وقت به کودی مقوی برای گیاهان شما تبدیل خواهد شد. همه پوست‌های آجیل را می‌توان به کود تبدیل کرد اما زمان زیادی می‌برد تا به چنین چیزی تبدیل شود. اگر می‌خواهید به این پروسه سرعت بدهید، باید پوست پسته را به خرده‌های ریز تبدیل کنید و بگذارید 24 ساعت خیس بخورد به طوری که حسابی نرم و شکننده شوند. برای این که از بین نرود، می‌توانید کمی آب به ترکیب اضافه کنید.

با پوست پسته چیزی درست کنید!

شما را نمی‌دانم ولی فکر می‌کنم پوست پسته بسیار زیباست و در اینترنت هم که جستجو بکنید، ظاهرا خیلی‌ها با من موافق باشند. سری به پینترست بزنید و هزاران کار دستی که با پوست پسته درست شده را ببینید و از آن‌ها ایده بگیرید.

کارهایی که می‌توانید با پوست پسته بکنید، بسیار زیاد است. کافی است چند ابزار ساده برای درست کردن کار دستی آماده کنید و سپس به آن چیزی که می‌خواهید برسید. اگر خیلی دست و دل‌تان به کار دستی درست کردن نمی‌رود، کافی است سراغ مدارسی که نزدیک‌تان هستند بروید و ببینید آن‌ها برای پروژه‌های مختلف‌شان به پوست پسته نیاز دارند یا نه.

آن را با آدمی که زمین کشاورزی دارد، هدیه دهید!

اگر زمان یا فضای کافی برای این که کاری با پوست پسته انجام دهید، ندارید، پس بهتر است بین دوست و آشنا ببینید کسی هست زمین کشاورزی داشته باشد یا نه. اینطوری او می‌تواند از پوست پسته شما برای محصولات خود، کود مقوی و درجه یک درست کند.

طول عمر پسته چقدر است؟

در بیشتر موارد، بسته پسته‌ای که باز شود، خیلی عمر نمی‌کند چون آدم آن را تا انتها می‌خورد.

اما اگر جزء آن دسته از کسانی هستید که می‌خواهید پسته را نگهداری کنید تا مدت زمان بیشتری بماند و با کلی پسته فاسد یا ترشیده مواجه نشوید، بهتر است نکاتی را درباره نگهداری از پسته در نظر بگیرید. میزان طول عمر پسته شما بیش از هر چیز به نحوه نگهداری‌شان بستگی دارد، درست مثل بیشتر آجیل‌ها، پسته نیز دارای چربی زیاد است و اگر زیاد در معرض اکسیژن قرار بگیرد، از بین می‌رود.

به همین خاطر، برای تازه نگه داشتن آن، لازم است پسته را داخل ظرفی خالی از هوا در فضایی خنک و خشک نگه دارید. برای افزایش طول عمر پسته، به محض باز کردن آن، دوباره بسته را محکم کنید یا دری مناسب که اجازه ورود و خروج هوا را ندهد، روی آن بگذارید. اگر اینطوری از پسته نگهداری کنید، بین یک تا دو هفته در دمای اتاق سالم می‌ماند.

اگر به هر دلیلی، لازم داشتید که طول عمر پسته را بیشتر کنید، کار دیگری که می‌توانید بکنید این است که در یخچال یا فریزر قرارشان دهید. اگر در فضای بدون هوا باشد، پسته می‌تواند تا 3 ماه هم باقی بماند ولی برای حفظ طعم نهایتا تا 12 ماه پسته همان طعم سابق را خواهد داشت.

از کجا بفهمیم پسته خراب شده است؟

راحت‌ترین راه برای این که بفهمیم پسته خراب شده یا نه این است که آن را امتحان کنیم. پسته فاسد و از بین رفته طعم تلخ و بدی دارد و به سرعت متوجه آن خواهید شد. دیگر راه‌های این که بگوییم پسته فاسد شده یا نه این است که بوی ظرفی که در آن قرار داشته را استشمام کنیم. اگر هرگونه بوی کهنگی و بدی از آن می‌آمد باید کل پسته را دور بریزید.

با پسته‌های اضافی چه کنیم؟

اگر کلی پسته دارید و نگران خراب شدن آن هستید، بهترین راه این است که سراغ دستور آشپزی‌هایی برای پسته بروید.

دستور غذاهایی که با پسته می‌شود درست‌شان کرد، چیست؟

1. کره پسته؛ از این خوشمزه‌تر هم مگر می‌شود؟

یک کاسه کره پسته و مقداری پسته سالم

اگر طعم پسته را دوست دارید، پس طعم کره آن را هم دوست خواهید داشت. نرم یا سفت، بسته به ترجیح شما. کره پسته روی نان تست طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

چربی‌های سالمی که در این کره موجود است، اسموتی شما را خوشمزه‌تر می‌کند. علاوه بر این، تنها چیزی که برای درست کردن کره پسته خوشمزه خود نیاز دارید، پسته است و بس!

مواد لازم:

  • 450 گرم پسته

به طور ایده‌آل بهتر است از پسته خام برای تهیه کره پسته استفاده کنید. با این حال برای این که کمی طعم متفاوتی بگیرد، می‌توانید از پسته کم نمک استفاده کنید. اگر می‌خواهید کره پسته شما شیرین باشد، می‌توانید به آن کمی عسل اضافه کنید.

طرز تهیه کره پسته:

  1. اگر از پسته با پوست استفاده می‌کنید، لازم است پوست آن را جدا کنید – نیازی به کندن پوسته صورتی رنگ مغز پسته نیست. البته اگر به دنبال کره‌ای نیستید که کاملا سبز باشد. اگر دنبال این هستید که کاملا سبز باشد، پسته را داخل آب جوش بریزید تا پوست صورتی آن به سادگی جدا شود.
  2. سپس همه کاری که لازم است بکنید این است که پسته را داخل خردکن بریزید و اگر می‌خواهید به آن عسل اضافه کنید.
  3. همه چیز را به آرامی با هم خرد و ترکیب کنید. 1 دقیقه کافی است. درواقع تا وقتی پسته حسابی یکدست خرد شود.
  4. در صورت نیاز کناره‌های خردکن را با یک کاردک به آرامی بکشید. سپس برای 3 تا 4 دقیقه مجددا بگذارید به خرد کردن ادامه دهد تا به قوام دلخواه شما برسد.
  5. ممکن است لازم باشید که چند بار دیگر با کاردک وارد عمل شوید و به خرد کردن کمک کنید. این کار را تا زمانی که حسابی نرم و خوب شود، ادامه دهید.
  6. به محض اتمام، کره پسته خود را در ظرفی در بسته بریزید و به مدت دو تا سه هفته در یخچال نگهداری کنید.

2. ژلاتوی پسته‌ای سبز و براق

اگر هرگز امتحانش نکردید، باید بگویم ژلاتوی پسته، دسری است شیرین و خوشمزه که شما را به طرفداری حقیقی تبدیل می‌کند. این طرز تهیه نیاز به دستگاه بستنی‌ساز دارد اما حسابی ارزشش را دارد.

مواد لازم:

  • 100 گرم پسته بدون پوست
  • 100 گرم شکر
  • 2 فنجان شیر پرچرب
  • 1 قاشق چای خوری عصاره بادام
  • 5 زرده تخم مرغ
  • خلال پسته برای تزئین

طرز تهیه:

  1. اگر از پسته با پوست استفاده می‌کنید اول از همه باید پوست آن را جدا کنید. سپس پسته و یک سوم شکر را داخل مخلوط کن بریزید تا حسابی پودر شوند.
  2. در همین حال، شیر پرچرب و عصاره بادام را داخل ظرفی ترکیب کنید و به ترکیب شکر و پسته اضافه کنید و بعد از آن بگذارید جوش بیاید.
  3. به محض جوش آمدن، حرارت را خاموش کنید.
  4. سپس زرده تخم مرغ را با باقیمانده شکر داخل کاسه‌ای ترکیب کنید و سپس به آرامی این ترکیب را به شیر گرم اضافه کنید و به صورت مستمر آن را هم بزنید.
  5. کاستارد ژلاتو خود را روی حرارت متوسط رو به پائین هم بزنید تا غلیظ شود اما جوش نیاید.
  6. به محض این که کاستارد شما به حد غلیظی رسید که به راحتی پشت قاشق را می‌پوشاند، می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید و اگر از آن استفاده می‌کنید رنگ خوراکی خود را در صورت دلخواه اضافه کنید.
  7. قبل از افزودن کاستارد به دستگاه بستنی‌ساز، باید آن را در یخچال بگذارید تا کاملا سرد شود.
  8. وقتی سرد شد، کاستارد خود را به دستگاه بستنی‌ساز خود اضافه کنید و طبق دستورالعمل آن را هم بزنید.
  9. بعد از اتمام کار، ژلاتو خود را به ظرف مناسبی منتقل کنید و قبل از نگهداری در فریزر با پسته خرد شده، آن را تزئین کنید.

3. کوکی پسته

در بین بسیاری از میان وعده‌ها و خوراکی‌های ناسالم، شیرینی کوکی پسته از جمله خوراکی‌هایی است که سیر کننده و سالم محسوب می‌شود. طرز تهیه کوکی های پسته خوشمزه آسان است و آن‌ها را می‌توانید برای هر مراسم و جشن دیگری هم سرو کنید.

4. کیک پسته و گلاب

کیک پسته و گلاب، یکی از انواع کیک‌های لذیذ است. همانطور که از نام این کیک پیداست، پسته جزو مواد اولیه اصلی آن محسوب می‌شود که این کیک را خوشمزه‌تر می‌کند.

خب، این هم از این!

حالا همه چیز را درباره پسته می‌دانید. هدف من از نوشتن مطلبی درباره پسته نیز همین بود.

شما را با هر آن چیزی که به پسته مربوط می‌شود، آشنا کنم.

قطعا سوالاتی در ذهن شما هست که اینجا جوابش را ممکن است پیدا نکنید.

مطمئن باشید در مجله‌ای که می‌نویسم اگر جستجو کنید، به جواب خواهید رسید.

پسته بخورید، سالم بمانید و سرحال!

منابع: nutfruit | ayoubs