گردو و پکان هر دو از انواع آجیل هستند و ظاهری کاملا شبیه به یکدیگر دارند. با هر دوی آنها می‌توانید میان وعده‌ای عالی درست کنید و این دو مکمل عالی برای صبحانه و دسرهای مختلف هستند. همه ما در مورد خواص گردو برای قلب و مغز شنیده‌ایم، پکان نیز خواص زیادی دارد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. با این حال تفاوت گردو و پکان نیز باعث شده تا هر کدام از آنها را برای مصارف مختلفی به کار ببریم. بنابراین شما می‌توانید با سفارش مغز پکان خام و سفارش انواع گردو، از مزایای این آجیل‌ها بهره ببرید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب همراه وبلاگ بارجیل باشید تا خصوصیات گردوی پکان را بررسی کنیم و تفاوت های آن را با گردو مقایسه کنیم.

گردو پکان چیست؟

مقداری پکان با پوسته و مغز پکان بر روی تخته چوبی

پکان یک نوع آجیل درختی است که بافتی ترد و طعمی شیرین دارد. پکان از سایر آجیل‌ها غنی‌تر است و در دنیای آشپزی ارزش زیادی دارد. این آجیل اغلب در ترکیبات آجیل لوکس گنجانده می‌شود و می‌توان آن را قبل از پخته شدن به عنوان یک میان وعده یا دسر، با شکر و انواع ادویه‌ها ترکیب کرد.

پکان آجیلی است که توسط گونه‌ای از درخت شاهین که بومی آمریکای شمالی است، تولید می‌شود. مکزیک بزرگترین تولید کننده پکان در جهان است و ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد. پکان وحشی منبع غذایی اصلی برای مردم بومی در منطقه‌ای بود که امروزه به عنوان آمریکای شمالی شناخته می‌شود و از دهه ۱۸۸۰ آن را به صورت تجاری کشت می‌کنند. به همین دلیل است که این آجیل را با نام گردوی پکان یا گردوی آمریکایی می‌شناسیم. این روزها در برخی از مناطق گرم‌تر ایران مثل جنوب کرمان و دزفول کشت پکان صورت می‌گیرد.

تفاوت گردو پکان

پکان و گردو تفاوت های مختلفی با هم دارند و ما در ادامه به توضیح برخی از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

۱٫ ظاهر

مقدار زیادی مغز پکان

هر دو آجیل دارای پوسته بیرونی به رنگ قهوه‌ای روشن هستند، اما پوسته پکان صاف است و  پوسته گردو برآمدگی‌های برجسته‌ای دارد. پوسته پکان نیز ممکن است دارای رگه‌ها یا لکه‌های قهوه‌ای تیره باشد و پوسته خارجی گردو رنگ یکنواخت‌تری دارد.

پس از ترک خوردن پوسته‌ها می‌توان تفاوت‌های آنها را به طور واضح ببینیم. همانطور که از شکل پوسته پکان می‌توان تشخیص داد، مغز آن مستطیل‌تری است. اما گردو پوسته گردی دارد و به همین دلیل است که شکل مغز آن هم به گرد و دایره‌ای شکل بودن شبیه‌تر است.

پکان رنگ قهوه‌ای غنی‌تر و ظاهر صاف‌تری دارد، در حالی که گردو قهوه‌ای روشن‌تر است و برجستگی‌ها و خطوط پیچیده‌تری دارد. در ضمن پکان معمولا شکلی منسجم دارد و ساختار آن مشخص است. ولی گاهی می‌بینیم که مغز گردو تغییر شکل می‌دهد و ساختار آن در طی رشد تغییر می‌کند. یعنی ممکن است نیمی از آن حتی بزرگ‌تر از نیمه دیگر آن باشد.

۲٫ مزه

پکان طعمی شیرین، آجیلی و کره‌ای دارد. به همین دلیل است که دسرهای زیادی با این آجیل، به ویژه غذاهای شیرین درست می‌شوند. پکان به دلیل دارا بودن منبع بالایی از چربی، به عنوان یک آجیل خوش طعم در نظر گرفته می‌شود. از طرفی پوست گردو، به همراه خود تلخی دارد و طعم مغز گردو ملایم و تند است. گردو را می توان به صورت خام خورد یا برای تهیه کره، شیر یا در برخی موارد دسرهای پخته استفاده کرد.

بنابراین طعم پکان کمی شیرین است و بافت نرم آن راحت‌تر جویده می‌شود. در مقابل طعم گردو کمی تلخ‌تر است و قوام خامه‌ای شکل دارد. اگر کودک شما به خوردن گردو علاقه‌ای نشان نمی‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم این بار پکان را امتحان کنید. پکان مانند گردو تلخ نیست و بچه‌ها آن را بیشتر دوست دارند.

۳٫ مواد مغذی

انواع آجیل به عنوان یک منبع غذایی کلیدی برای انسان محسوب می‌شوند. آنها سرشار از مواد مغذی و کالری متراکم هستند و در عین حال ماندگاری طولانی‌تری دارند و راحت‌تر حمل می‌شوند. در حالی که آجیل سرشار از چربی‌های سالم است، قند پایینی دارد. به این معنی که سطح قند خون را افزایش نمی‌دهد.

با توجه به این توضیحات پکان و گردو ترکیب غذایی بسیار مشابهی دارند و در واقع از نظر محتوای کالری بسیار نزدیک به هم هستند. گردو با ۱۸۵ کالری در هر اونس و پکان با ۱۹۶ کالری در هر اونس، در رتبه بالاتری قرار دارد.

علیرغم این شباهت‌ها، باید به برخی تفاوت‌های کلیدی اشاره کرد. زیرا هر نوع آجیل دارای مواد مغذی منحصر به فردی است که برای سلامت کلی بدن ضروری هستند. بنابراین، به جای اینکه آجیل مورد علاقه خود را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید، عاقلانه است که انواع آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا فوایدی که هر کدام ارائه می‌دهند را دریافت کنید.

هم گردو و هم پکان دارای سطوح بالایی از چربی غیراشباع هستند که برای بدن انسان بسیار سالم‌تر از چربی‌های اشباع شده به حساب می‌آیند. پکان دارای نوعی چربی است که به عنوان چربی تک غیراشباع شناخته می‌شود. چربی‌های تک غیراشباع برای بدن انسان جهت متعادل کردن سطح کلسترول و حفظ سلامت قلب و عروق مهم هستند. از این رو خواص گردو پکان نیز مانند گردو زیاد است.

در حالی که گردو چربی کمتری دارد، حاوی چربی‌هایی است که به نام اسیدهای چرب امگا ۳ شناخته می‌شوند و در دسته اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه قرار می‌گیرند. اسیدهای چرب امگا ۳ به ویژه برای عملکرد مغز حیاتی هستند.

۴٫ ویتامین‌ها و مواد معدنی

مقداری گردو، مغز گردو و پکان با نوشته ویتامین به انگلیسی

پکان و گردو علاوه بر چربی‌های سالم، منابع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند. پکان سرشار از ویتامین‌ها، به ویژه چندین نوع ویتامین A و B است. همچنین منبع مهمی از مس است که یک ماده معدنی کمیاب برای ساخت گلبول‌های قرمز به شمار می‌رود. گردو منبع مهم ویتامین E، اسید فولیک و منیزیم است.

جدای از این مواد مغذی کلیدی، گردو تانن بیشتری دارد. طعم تلخ خفیف و مزه گسی که در گردو حس می‌شود به دلیل وجود این تانن‌هاست. تانن‌ها که در غذاهایی مانند شکلات نیز یافت می‌شوند، برای بدن انسان مفید هستند. زیرا با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و در نتیجه التهاب را در سراسر بدن کاهش می‌دهند.

۵٫ پروتئین

پروتئین یکی از سه عنصر درشت مغذی است و بنابراین یکی از کلیدی‌ترین عواملی به حساب می‌آید که در ارزیابی ارزش غذایی یک غذا باید در نظر گرفته شود. پروتئین برای سلامت سلولی، ترمیم ماهیچه‌ها و بافت‌ها، عملکرد سیستم ایمنی و بسیاری از عملکردهای حیاتی دیگر ضروری است. گردو از نظر محتوای پروتئین بهتر از پکان محسوب می‌شود، زیرا دارای ۴٫۳ گرم پروتئین در هر اونس است. در حالی که پکان تنها ۲٫۶ گرم در هر اونس پروتئین دارد.

 

۶٫ پخت و پز

یک اسلایس کیک با تزئین پکان بر روی بشقاب

خوشبختانه پکان و گردو هر دو در دنیای آشپزی بسیار مفید هستند، زیرا طعم و تطبیق‌پذیری آنها باعث شده که در انواع غذاهای خوش طعم و دسرها استفاده شوند. همانطور که در مشخصات گردوی پکان عنوان شد، طعم پکان در مقایسه با گردو ملایم‌تر است. به همین دلیل برای غذاها و دسرهای سبک بهتر به نظر می‌رسد.

شما می‌توانید پکان را به آرامی در یک ماهیتابه روی حرارت متوسط ​​برشته کنید و سپس روی سالاد بپاشید تا طعم و بافت ترد رضایت بخشی داشته باشد. یا آن را به دسرهای شگفت انگیزی مانند چیز کیک اضافه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

گردو به عنوان نوعی چاشنی در ترکیب با پنیر بسیار عالی می‌شود، زیرا تلخی آن به طرز شگفت انگیزی با مواد غنی مانند گوشت و پنیر جفت می‌شود. البته اگر ترجیح می‌دهید طعم تلخ آن را کاهش دهید، کافیست گردوها را روی یک ورقه‌ای که با کاغذ روغنی پوشانده‌اید، بچینید و در فر به مدت ۵-۷ دقیقه تفت دهید. سپس اجازه دهید گردوها خنک شوند، پوست آنها تقریبا از بین می‌رود و تلخی آنها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

۷٫ روغن

چند عدد گردو و یک ظرف روغن گردو روی میز

محتوای چربی گردو و پکان هر دوی آنها را به منابع عالی روغن تبدیل می‌کند. روغن پکان طعم سبک‌تری دارد و برای پخت و پز عالی است. روغن گردو بهتر است به عنوان روغن تکمیلی یا سس استفاده شود، زیرا در هنگام پخت تلخ می‌شود. پکان به اندازه گردو روغن تولید نمی‌کند، بنابراین مقداری گران‌تر است. استفاده از روغن‌های آجیل به جای چربی‌های حیوانی در هنگام پخت و پز راهی آسان برای وارد کردن بیشتر چربی‌های غیراشباع و تک غیراشباع به رژیم غذایی شما است.

۸٫ کره

مقداری مغز پکان و کره پکان در کاسه

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، کره گردو می‌تواند طعم تلخی داشته باشد. نمک به جبران تلخی آن کمک می‌کند، بنابراین در نهایت به کره خود کمی نمک اضافه کنید. البته طعم شیرین هم به بهتر شدن مزه این کره کمک می‌کند. بهترین کار این است که عسل و کره گردو را ترکیب کنید و به همراه نان تست به عنوان صبحانه یا میان وعده میل کنید.

در مقابل، کره پکان طعم تلخی ندارد و لازم نیست به فکر حل کردن این مشکل باشید. طعم شیرین و آجیلیِ کره پکان، برای ترکیب کردن آن با طعم‌هایی مثل دارچین بسیار ایده‌آل است. برای یک صبحانه خاص، کره پکان را روی وافل یا پنکیک بمالید و با شربت افرا یا عسل میل کنید.

منابع: millicanpecan | stahmannpecan